Τη σύμφωνη γνώμη της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, επικαλέστηκαν η υπουργός Παιδείας και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος για τη «νομιμοποίηση» της τροπολογίας που επιτρέπει τη βιντεοσκόπηση και ζωντανή μετάδοση των μαθημάτων από τις σχολικές αίθουσες, κόντρα στην αντίθετη γνώμη που εκφράζουν το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας, φορείς, σύλλογοι γονέων και μαθητές. Όπως όμως προκύπτει από το ρεπορτάζ, σύμφωνη γνώμη της Αρχής δεν υφίσταται.

Ads

Συγκεκριμένα, μετά την Νίκη Κεραμέως, που υποστήριξε ότι η διάταξη συντάχτηκε έπειτα από διαβούλευση με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας, είπε χθες κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών πως «με την Αρχή αυτή έχει υπάρξει διαβούλευση» και ισχυρίστηκε ότι «έχουμε τη σύμφωνη γνώμη της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων για τη διαδικασία η οποία έχει προκριθεί. Επομένως δεν υπάρχει ζήτημα καμίας παραβίασης προσωπικών δεδομένων των παιδιών».

Σε ερώτηση της «Εφημερίδας των Συντακτών» συγκεκριμένα αν υπάρχει έγγραφη έγκριση από την Αρχή Προστασίας, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος επανέλαβε ότι «υπήρξε αυτή η διαβούλευση», υποστηρίζοντας ότι «έχει γίνει και γραπτώς». Ωστόσο έγγραφη έγκριση από την Αρχή δεν έχει δοθεί μέχρι στιγμής από την κυβέρνηση στη δημοσιότητα, ενώ οι πληροφορίες λένε ότι δεν έχει δοθεί γιατί, τουλάχιστον μέχρι τώρα, δεν υπάρχει. Ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, Ν. Φίλης, ζήτησε από την κυβέρνηση να καταθέσει γραπτώς στη Βουλή το αποτέλεσμα της «διαβούλευσης» που ισχυρίζεται ότι είχε με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα για κάμερες μέσα σε τάξεις, «με μία Αρχή δηλαδή που είχε απαγορεύσει κάμερες ακόμη και σε προαύλια σχολείων».

Διαβάστε επίσης:

Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Παιδείας πράγματι απευθύνθηκε στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, έγινε μια συζήτηση, αλλά σε καμία περίπτωση η ανεξάρτητη αρχή δεν εξέδωσε γνωμοδότηση, παρά περιορίστηκε σε συστάσεις. Μία από αυτές ήταν η κυβέρνηση να προχωρήσει, φυσικά πριν από την ψήφιση της τροπολογίας που έχει ήδη γίνει, σε μελέτη αντικτύπου ώστε να διαπιστωθεί ποιοι κίνδυνοι ελλοχεύουν από τη βιντεοσκόπηση του μαθήματος και την αναπαραγωγή του υλικού εκτός των σχολικών αιθουσών. Κατά τις ίδιες πηγές, η Αρχή δεν έχει λάβει ακόμα σαφή θέση και είναι επιφυλακτική, αλλά εξετάζει όλες τις πλευρές και όλες τις απόψεις.

Ads

Μάλιστα, σήμερα Τρίτη, έπειτα από αίτημα που υπέβαλε η Διδασκαλική Ομοσπονδία προς τον Πρόεδρο της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και έγινε δεκτό θα πραγματοποιηθεί συνάντηση στα γραφεία της Αρχής.

Όπως αναφέρει στην ανακοίνωσή του το Δ.Σ. της ΔΟΕ «επειδή το περιεχόμενο της ρύθμισης άπτεται εξαιρετικά σημαντικών πτυχών του εκπαιδευτικού έργου θεωρούμε επιβεβλημένο το να γίνουμε γνώστες της άποψης της Αρχής (την οποία η Υπουργός Παιδείας επικαλέστηκε κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή) έχοντας τη βούληση να συμβάλλουμε στην αποτροπή της υλοποίησης πολιτικών αποφάσεων που θα προκαλέσουν ανεπανόρθωτα προβλήματα στην πολύτιμη, για το σύνολο της κοινωνίας, εκπαιδευτική διαδικασία».

Σύμφωνα δε με το γνωμοδοτικό σημείωμα της νομικής συμβούλου της ΔΟΕ, Μαρίας Μαγδαληνής Τσίπρα, «οποιαδήποτε διαδικασία σχετιζόμενη με την σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, εξαιτίας, του ομολογούμενου εκ μέρους του ιδίου του Υπουργείου σημαντικού κινδύνου, που αυτή ενέχει για τα δικαιώματα και τα προστατευόμενα έννομα συμφέροντα των ενδιαφερομένων εκπαιδευτικών αλλά και ανήλικων μαθητών, δεν μπορεί να λάβει χώρα χωρίς να προηγηθεί η μελέτη εκτίμησης αντικτύπου και η αναγκαία διαβούλευση με τους εκπροσώπους των ενδιαφερόμενων μερών». Επικαλούμενη και τον κανονισμό του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, η νομική σύμβουλος της ΔΟΕ, επισημαίνει ότι «μετά την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης, μπορούν να ασκηθούν όλες οι ενδεδειγμένες προσφυγές και ενέργειες, όπως προσφυγή στην Αρχή Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Προστασίας Δεδομένων καθώς και προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας αλλά και όλες οι ενδεδειγμένες συνδικαλιστικές ενέργειες».

Στο πλαίσιο αυτό αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον η συνάντηση των εκπαιδευτικών με την Αρχή Προστασίας, η οποία σύμφωνα με τις πληροφορίες, έχει ξεκαθαρίσει προς πάσα κατεύθυνση ότι σε περίπτωση εφαρμογής βιντεοσκόπησης του σχολικού μαθήματος απαιτούνται εγγυήσεις ότι η κάμερα που θα τοποθετηθεί μέσα στην αίθουσα δεν θα εστιάζει στα θρανία και στα πρόσωπα των μαθητών.

Έχει δε προηγηθεί, συγκεκριμένα στις 10-9-2019 η θέση της Αρχής Προστασίας για το θέμα των καμερών ασφαλείας των σχολείων-και όχι καμερών που καταγράφουν το μάθημα- σύμφωνα με την οποία «ένα δημόσιο σχολείο δεν έχει δυνατότητα να χρησιμοποιεί σύστημα βιντεοεπιτήρησης κατά τις ώρες που αυτό λειτουργεί, ενώ κατά τις ώρες μη λειτουργίας της σχολικής μονάδας ο εκάστοτε δήμος έχει αρμοδιότητα για την προστασία του χώρου και άρα μόνο αυτός μπορεί να αποτελεί τον υπεύθυνο επεξεργασίας».

Παράλληλα, αίσθηση προκάλεσε η κίνηση της υπουργού Παιδείας που έφερε στο φως η Επιτροπή Ελέγχου Κοινοβουλευτικού Εργου Παιδείας ΣΥΡΙΖΑ. Σύμφωνα με την καταγγελία της αξιωματικής αντιπολίτευσης, η Νίκη Κεραμέως, μόλις μία μέρα πριν από την κατάθεση της τροπολογίας για τη βιντεοσκόπηση και ζωντανή μετάδοση του μαθήματος, όρισε υπεύθυνη προστασίας δεδομένων του υπουργείου Παιδείας συνεργάτιδά της, δικηγόρο στην ιδιότητα και μετακλητή υπάλληλο, παρά το γεγονός ότι όλο αυτό το διάστημα γινόταν κατά κόρον χρήση των ψηφιακών εργαλείων στο πλαίσιο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και άρα η ανάγκη εποπτείας των προσωπικών δεδομένων μαθητών και εκπαιδευτικών ήταν εξαιρετικά αυξημένη.

Όπως αναφέρει η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ, «ερωτήματα προκαλεί πως σε μια τέτοια θέση, αντί να οριστεί κάποιο έμπειρο και μόνιμο στέλεχος του υπουργείου, ορίστηκε μετακλητή υπάλληλος και συνεργάτιδα της υπουργού. Μάλιστα τη σχετική δυνατότητα την είχε η υπουργός με βάση τον νόμο που ψήφισε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Ασφαλώς θα επικαλεστεί τις εξειδικευμένες γνώσεις της συνεργάτιδάς της. Αλλά αναρωτιέται κανείς: 9 μήνες από τότε που ψηφίστηκε ο νόμος, δεν… τις είχε πάρει είδηση;».