Σφοδρές και καταιγιστικές είναι οι αντιδράσεις του συνόλου της εκπαιδευτικής κοινότητας, των σχετικών φορέων και των γονέων, για την τροπολογία της υπουργού Παιδείας, η οποία ψηφίστηκε στη Βουλή από τους κυβερνητικούς βουλευτές και προβλέπει τη ζωντανή μετάδοση των μαθημάτων από τις σχολικές αίθουσες. Η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδος, η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης, Πανελλήνιας η Επιστημονική Ένωση Διευθυντών Σχολικών Μονάδων, εκατοντάδες Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων, ακόμη και η ΔΑΚΕ Καθηγητών Δημόσιας Εκπαίδευσης (συνδικαλιστική παράταξη προσκείμενη στη ΝΔ) εκφράζουν την πλήρη αντίθεσή τους, τονίζουν ότι η σχολική ζωή μετατρέπεται σε «ριάλιτι σόου» και τα σχολικά μαθήματα σε «big brother» και ζητούν την απόσυρση της «άκρως αντιπαιδαγωγικής και  επικίνδυνης» τροπολογίας. Μάλιστα, αύριο Τρίτη, έπειτα από αίτημα που υπέβαλε η Διδασκαλική Ομοσπονδία προς τον Πρόεδρο της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και έγινε δεκτό θα πραγματοποιηθεί συνάντηση στα γραφεία της Αρχής.

Ads

Διαβάστε επίσης:

Όπως αναφέρει στην ανακοίνωσή του το Δ.Σ. της ΔΟΕ «επειδή το περιεχόμενο της ρύθμισης άπτεται εξαιρετικά σημαντικών πτυχών του εκπαιδευτικού έργου θεωρούμε επιβεβλημένο το να γίνουμε γνώστες της άποψης της Αρχής (την οποία η Υπουργός Παιδείας επικαλέστηκε κατά τη διάρκεια της συζήτησης στη Βουλή) έχοντας τη βούληση να συμβάλλουμε στην αποτροπή της υλοποίησης πολιτικών αποφάσεων που θα προκαλέσουν ανεπανόρθωτα προβλήματα στην πολύτιμη, για το σύνολο της κοινωνίας, εκπαιδευτική διαδικασία».

Σύμφωνα δε με το γνωμοδοτικό σημείωμα της νομικής συμβούλου της ΔΟΕ, Μαρίας Μαγδαληνής Τσίπρα, «οποιαδήποτε διαδικασία σχετιζόμενη με την σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση, εξαιτίας, του ομολογούμενου εκ μέρους του ιδίου του Υπουργείου σημαντικού κινδύνου, που αυτή ενέχει για τα δικαιώματα και τα προστατευόμενα έννομα συμφέροντα των ενδιαφερομένων εκπαιδευτικών αλλά και ανήλικων μαθητών, δεν μπορεί να λάβει χώρα χωρίς να προηγηθεί η μελέτη εκτίμησης αντικτύπου και η αναγκαία διαβούλευση με τους εκπροσώπους των ενδιαφερόμενων μερών». Επικαλούμενη και τον κανονισμό του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, η νομική σύμβουλος της ΔΟΕ, επισημαίνει ότι «μετά την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης, μπορούν να ασκηθούν όλες οι ενδεδειγμένες προσφυγές και ενέργειες, όπως προσφυγή στην Αρχή Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Προστασίας Δεδομένων καθώς και προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας αλλά και όλες οι ενδεδειγμένες συνδικαλιστικές ενέργειες». 

Ads

Από την πλευρά της και η Πανελλήνια Επιστημονική Ένωση Διευθυντών Σχολικών Μονάδων κάνει λόγο για μια διάταξη, που αν εφαρμοσθεί, «παραβιάζει καταφανώς τα προσωπικά δεδομένα μαθητών και εκπαιδευτικών, αλλοιώνει την εκπαιδευτική διαδικασία, διαταράσσει την παιδαγωγική σχέση εκπαιδευτικών-μαθητών, περιορίζει  την  παιδαγωγική  και  διδακτική ελευθερία».

Σε ό,τι αφορά τους μαθητές που δεν δύνανται να παρακολουθήσουν  δια ζώσης το μάθημα της τάξης, οι διευθυντές των σχολείων τονίζουν πως «μπορούν κάλλιστα να υποστηριχθούν μέσω της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, είτε με σύγχρονες, είτε με ασύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας, είτε συνδυαστικά, όπως κάθε φορά θα κρίνουν οι εκπαιδευτικοί τους.Υπάρχει άλλωστε η θετική εμπειρία από την εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης των δύο τελευταίων μηνών, όπου οι εκπαιδευτικοί με υψηλό αίσθημα ευθύνης στήριξαν και διατήρησαν ζωντανή την παιδαγωγική σχέση  με τους μαθητές  τους».

Για όλους τους παραπάνω λόγους ζητάνε την άμεση κατάργηση της παραπάνω διάταξης. Όπως και η ΟΛΜΕ, η οποία επίσης δηλώνει τη διαφωνία της Ομοσπονδίας για την απευθείας μετάδοση μαθημάτων, υποστηρίζοντας ότι «πρόκειται για ρύθμιση που αποδεικνύει την άγνοια του υπουργείου Παιδείας για την ουσία της παιδαγωγικής πράξης».

Κατηγορηματικά αντίθετη είναι και η Ομοσπονδία Γονέων και Κηδεμόνων, η οποία όπως αναφέρει, «είναι άκρως αντιπαιδαγωγική  και  επικίνδυνη  η  ταυτόχρονη  δια  ζώσης  διδασκαλία  και  η  σύγχρονη  εξ  αποστάσεως  εκπαίδευση  μέσα  από  την  ζωντανή αναμετάδοση του μαθήματος από  την  τάξη. Υποβαθμίζει  την ήδη  υποβαθμισμένη εκπαίδευση  που έχουν σήμερα  τα παιδιά μας   μετατρέποντας τα σχολικά μαθήματα σε “big brother”».  

Ακόμη και η ΔΑΚΕ των καθηγητών, ζητά από το υπουργείο να μην εφαρμόσει το μέτρο αυτό, με την υπογράμμιση ότι «εγείρονται σοβαρότατα ερωτήματα για τη συνταγματικότητα της ρύθμισης και προβληματισμοί για την προστασία των προσωπικών δεδομένων». Στην ανακοίνωσή της η παράταξη της ΔΑΚΕ, τονίζει: «Η λανθασμένη επιλογή της επανέναρξης των σχολικών μονάδων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης οδήγησε την πολιτική ηγεσία σε ένα ακόμα λάθος, την «τηλεμετάδοση» της μαθησιακής διαδικασίας. Αυτομάτως εγείρονται σοβαρότατα ερωτήματα για τη συνταγματικότητα της ρύθμισης και προβληματισμοί για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Με την έναρξη της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, μέσω της πλατφόρμας Webex, ετέθη το ζήτημα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων των εκπαιδευτικών, δεδομένου ότι μπορούσε κάποιος κακόβουλος να βιντεοσκοπήσει την όλη διαδικασία. Η αναγκαιότητα, όμως, της συνέχισης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της συνακόλουθης ψυχολογικής στήριξης των μαθητών, εν μέσω πανδημίας, μας υποχρέωσε να ξεπεράσουμε τις όποιες ενστάσεις μας.

Στην προκείμενη περίπτωση, τίθεται σε κίνδυνο η προστασία των προσωπικών δεδομένων των μαθητών μας.  Όσοι μετέχουν  της εκπαιδευτικής πραγματικότητας γνωρίζουν περιστατικά, όπου έχει χρησιμοποιηθεί η τεχνολογία για τη διακωμώδηση εκπαιδευτικών  και μαθητών. Για τον λόγο αυτό άλλωστε, απαγορεύεται ρητά η κατοχή και χρήση του κινητού τηλεφώνου στο σχολείο. Τώρα έρχεται η πολιτική ηγεσία να νομοθετήσει αντίθετα, πέφτοντας καταφανέστατα σε αντίφαση σε σχέση με την προηγούμενη πολιτική της».