Περισσότερες από τριακόσιες ήταν οι ταινίες που προβλήθηκαν στις ελληνικές αίθουσες το 2018. Στην Κινηματογραφική Στήλη του Tvxs.gr γυρνάμε τον χρόνο πίσω και επιχειρούμε μία ανασκόπηση μέσα από τις σημαντικότερες δημιουργίες, οι οποίες έλαβαν επίσημα διανομή στη χώρα μας. Μετά τα δέκα σημαντικότερα ντοκιμαντέρ και τις πέντε πιο αξιόλογες ελληνικές δημιουργίες, το ταξίδι μας ολοκληρώνεται με τις τριάντα καλύτερες ταινίες της χρονιάς.

Ads

30. «Καλοκαιρινές Νύχτες» (Hot Summer Nights – 2017) του Ελάιτζα Μπίνουμ (Η.Π.Α.)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 02 Αυγούστου

Ο Ντάνιελ είναι ένας συμπαθέστατος αλλά αδέξιος κοινωνικά έφηβος, που μόλις έχει τελειώσει το λύκειο. Η μητέρα του τον στέλνει να περάσει το καλοκαίρι του στη θεία του, στο Κέιπ Κοντ. Ο Ντάνιελ δυσκολεύεται να προσαρμοστεί έως ότου συναντά τον Χάντερ. Ο Χάντερ είναι το τοπικό «κακό παιδί». Κερδίζει χρήματα πουλώντας μαριχουάνα σε ευκατάστατους παραθεριστές ενώ λειτουργεί ως κέρβερος απέναντι σε πλημμυρισμένους με ορμόνες νεαρούς, που βάζουν στο μάτι την μικρότερη αδελφή του, την ΜακΚέιλα. Διαισθανόμενος ότι μπροστά του ανοίγεται μια σπουδαία ευκαιρία, ο Ντάνιελ πείθει τον Χάντερ να συνεργαστούν, διακινώντας «χόρτο» σε όλον τον Κόλπο, καθώς η αποπνικτική ζέστη του καλοκαιριού εντείνεται. Η δουλειά πηγαίνει εξαιρετικά καλά και ο Ντάνιελ αποκτά αυτοπεποίθηση τόση ώστε να εξομολογηθεί στην ΜακΚέιλα τον έρωτά του για εκείνην, κρατώντας τη σχέση τους κρυφή, ιδίως από τον Χάντερ. Πόσο, όμως, μπορεί να κρατήσει αυτή η περίοδος ευφορίας για τον Ντάνιελ;

Αρχές της δεκαετίας του ’90. Αυτή είναι η ιστορία ενηλικίωσης ενός αγοριού που περνά το καλοκαίρι του στο Κέιπ Κοντ. Ο Ελάιτζα Μπίνουμ, σκηνοθετεί και υπογράφει το σενάριο, στο ελπιδοφόρο κινηματογραφικό του ντεμπούτο. Πρωταγωνιστούν, οι ανερχόμενοι και ταλαντούχοι ηθοποιοί, Μάικα Μονρόε και Τίμοθι Σαλαμέ, σ’ ένα καυτό, νεανικό θρίλερ. Με φόντο τις καταχρήσεις σε μια μικρή πόλη, οι εντάσεις κλιμακώνονται και ξεσπούν με πάθος, αλλά και βία.

Ads

29. «Molly’s Game» (2017) του Άαρον Σόρκιν (Η.Π.Α.)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 4 Ιανουαρίου

image

Η ταινία βασίζεται στην αληθινή ιστορία της Μόλι Μπλουμ (Τζέσικα Τσαστέιν), μιας νέας χαρισματικής σκιέρ των Ολυμπιακών Αγώνων που αναγκάστηκε να εγκαταλείψει τον αθλητισμό μετά από έναν τραυματισμό. Κάνοντας ένα διάλειμμα από τις σπουδές της στη Νομική, η Μόλι ξεκινά να δουλεύει ως υπεύθυνη ενός χώρου στον οποίο διοργανώνονται παρτίδες πόκερ με υψηλά πονταρίσματα και στις οποίες συμμετέχουν κινηματογραφικοί αστέρες, επιχειρηματίες και διαβόητοι μαφιόζοι. Για μία λαμπερή δεκαετία, η Μόλι απολαμβάνει την επιτυχία και τα χρήματα, όμως η «τύχη» της τελειώνει όταν το «παιχνίδι» της μπαίνει στο μάτι της ρωσικής μαφίας. Μέσα στη νύχτα, συλλαμβάνεται από 17 πράκτορες του FBI με αυτόματα όπλα και έρχεται αντιμέτωπη με εγκληματικές κατηγορίες. Μοναδικός σύμμαχός της είναι ο δικηγόρος της (Ίντρις Έλμπα), ο οποίος σταδιακά ανακαλύπτει ότι υπάρχουν πολλά περισσότερα κρυμμένα «χαρτιά», απ’ όσα έχει καταφέρει να βγάλει στην επιφάνεια ο κίτρινος Τύπος για την Μόλι Μπλουμ.

Ο καταξιωμένος θεατρικός συγγραφέας και σεναριογράφος, Άαρον Σόρκιν – βραβευμένος με Όσκαρ Σεναρίου για το φιλμ «The Social Network» (2010) – πραγματοποιεί το σκηνοθετικό του ντεμπούτο, έχοντας ένα εξαιρετικό καστ στη διάθεσή του, με την Τζέσικα Τσαστέιν, τον Ίντρις Έλμπα, τον Κέβιν Κόστνερ, και τον Μάικλ Σέρα, ο δημιουργός περιγράφει την πραγματική ιστορία της Μόλι Μπλουμ.

28. «Ο Άνθρωπος που Σκότωσε τον Δον Κιχώτη» (The Man Who Killed Don Quixote – 2018) του Τέρι Γκίλιαμ (Ισπανία, Βέλγιο, Γαλλία, Πορτογαλία, Ηνωμένο Βασίλειο)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 06 Σεπτεμβρίου

Ο Τόμπι, ένας κυνικός σκηνοθέτης διαφημιστικών σποτ, ο οποίος βρίσκεται παγιδευμένος στις εξωφρενικές παραισθήσεις ενός γέρου Ισπανού τσαγκάρη που πιστεύει ότι είναι ο Δον Κιχώτης. Κατά τη διάρκεια των κωμικών περιπετειών τους, ο Τόμπι έρχεται αντιμέτωπος με τις συνέπειες μιας ταινίας που σκηνοθέτησε στα νιάτα του ιδεαλισμού του. Η ταινία έχει αλλάξει τα όνειρα ενός μικρού χωριού της Ισπανίας για πάντα. Μπορεί άραγε ο ήρωας μας να επανορθώσει και να βρει την ανθρωπιά του; Μπορεί ο Δον Κιχώτης να επιβιώσει της ονειροπόλησης του; Σε αυτό το ταξίδι εμφανίζονται δαίμονες υπαρκτοί κι ανύπαρκτοι, μοντέρνοι και μεσαιωνικοί. Κόρες σώζονται, ιππότες μονομαχούν, γίγαντες σφαγιάζονται και οι γυναίκες βγάζουν μούσια. Η πραγματικότητα και η φαντασία μπερδεύονται καταλήγοντας σε φαντασμαγορικό τέλος. Καλώς ήρθατε στον παραμυθένιο κόσμο του σπουδαίου, Τέρι Γκίλιαμ.

«Το πρόβλημα με το Δον Κιχώτη είναι ότι από τη στιγμή που σε μαγεύει ο χαρακτήρας του, ταυτίζεσαι. Πέφτεις με λύσσα στην τρέλα, αποφασισμένος να αλλάξεις τον κόσμο σε αυτό που πιστεύεις ότι είναι. Φυσικά και δεν είναι όμως.» – Τέρι Γκίλιαμ

27. «Ο Πρώτος Άνθρωπος» (First Man – 2018) του Ντάμιεν Σαζέλ (Η.Π.Α.)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 18 Οκτωβρίου

Η νέα ταινία του βραβευμένου με Όσκαρ σκηνοθέτη του «Whiplash» και του «La La Land», αποτελεί μία ιδιαίτερη βιογραφία του αστροναύτη Νιλ Άρμστρονγκ, του πρώτου ανθρώπου που πάτησε στη Σελήνη, στις 20 Ιουλίου του 1969. Το σενάριο βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο του Τζέιμς Χάνσεν, «First Man: A Life of Neil A. Armstrong». Τη διασκευή για την μεγάλη οθόνη έχει κάνει ο βραβευμένος με Όσκαρ σεναριογράφος του «Spotlight», Τζος Σίνγκερ.

Το φιλμ ακολουθεί την πορεία του Άρμστρονγκ από το 1961 έως το 1969, την περίοδο δηλαδή που η NASA προετοίμαζε πυρετωδώς το θρυλικό διαστημικό της πρόγραμμα, ώστε να στείλει την πρώτη επανδρωμένη αποστολή στο φεγγάρι. Ο αγώνας αυτός οδήγησε σε μια από τις πιο ριψοκίνδυνες και σπουδαίες αποστολές στην ιστορία της ανθρωπότητας. Πρωταγωνιστούν: Ράιαν Γκόσλινγκ, Κλερ Φόι, Κρίστοφερ Άμποτ, Κάιλ Τσάντλερ.

26. «Το Δωμάτιο των Θαυμάτων» (Wonderstruck – 2017) του Τοντ Χέινς (Η.Π.Α.)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 11 Ιανουαρίου

Η ταινία εξελίσσεται σε δύο διαφορετικές χρονικές περιόδους, το 1927 και το 1977, με πρωταγωνιστές δύο κωφά παιδιά που αναζητούν την ίδια μυστηριώδη σύνδεση. Στην πρώτη ιστορία, μια κοπέλα φεύγει από το σπίτι της στην Νέα Υόρκη για να συναντήσει το αγαπημένο της κινηματογραφικό είδωλο, ενώ στη δεύτερη περίοδο, ένας νέος ψάχνει στα μεσοδυτικά των Ηνωμένων Πολιτειών, για να βρει τον χαμένο από χρόνια πατέρα του, μετά τον θάνατο της μητέρας του.

Δύο χρόνια μετά το εξαιρετικό «Carol» (2015), ο Τοντ Χέινς, επιστρέφει δυναμικά με την έβδομη μεγάλου μήκους δημιουργία του, μεταφέροντας στην μεγάλη οθόνη το ομώνυμο εικονογραφημένο βιβλίο του Μπράιαν Σέλζνικ: «Wonderstruck». Ένα όμορφο και συγκινητικό έργο, με πρωταγωνίστρια την Τζούλιαν Μου. Το φιλμ κέρδισε τις εντυπώσεις στο Φεστιβάλ των Καννών, ενώ αποτέλεσε την επίσημη ταινία έναρξης του 23ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας. Στην ταινία πρωταγωνιστούν οι ηθοποιοί: Τζούλιαν Μουρ, Όουκς Φέγκλεϊ, Μίλισεντ Σίμοντς, Μισέλ Γουίλιαμς, Τζέιντεν Μάικλ. Τη μουσική υπογράφει ο πολυβραβευμένος Κάρτερ Μπέργουελ, ενώ τη διεύθυνση φωτογραφίας έχει αναλάβει ο καταξιωμένος Έντουαρντ Λάκμαν.

25. «Ένα Ήσυχο Μέρος» (A Quiet Place – 2018) του Τζον Κρασίνσκι (Η.Π.Α.)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 5 Απριλίου

Σε έναν μετα-αποκαλυπτικό κόσμο γεμάτο τέρατα, υπερευαίσθητα στον παραμικρό θόρυβο, μια οικογένεια αναγκάζεται να ζει στην απόλυτη σιωπή προκειμένου να επιβιώσει. Οι μέρες περνούν και η απειλή πλησιάζει όλο και περισσότερο. Ακόμα και η ανάσα σου μπορεί να σημάνει το τέλος σου. Η τετραμελής οικογένεια μαθαίνει να χρησιμοποιεί σταδιακά τη γλώσσα των κωφαλάλων, καθώς πρέπει να μάθει να ζει στην απόλυτη σιωπή, από τη στιγμή που κάποια μυστηριώδη πλάσματα, που καταδιώκουν ό,τι κάνει τον οποιονδήποτε ήχο, απειλούν τη ζωή των μελών της. Μόλις σε ακούσουν, σε καταδιώκουν. Η σιωπή είναι η μόνη επιβίωση.

Ο Τζον Κραζίνσκι πρωταγωνιστεί και σκηνοθετεί την ταινία «Ένα Ήσυχο Μέρος», με πρωταγωνίστρια τη σύζυγό του, Έμιλι Μπλαντ. Πρόκειται για ένα σύγχρονο και ενδιαφέρον θρίλερ, το οποίο καταφέρνει να σε κρατάει σιωπηλό, βυθισμένο στην αγωνία σου, μέχρι και το τελευταίο λεπτό.

24. «Η Πιο Σκοτεινή Ώρα» (Darkest Hour – 2017) του Τζο Ράιτ (Ηνωμένο Βασίλειο)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 18 Ιανουαρίου

image

Η ταινία αφηγείται τις πρώτες εβδομάδες της πρωθυπουργίας του Τσόρτσιλ, όταν οι Ναζί είχαν αρχίσει να καταλαμβάνουν την Ευρώπη και ο ίδιος έπρεπε, έχοντας όχι μόνο την απειλή της εισβολής των δυνάμεων του Χίτλερ στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά και 300.000 στρατιώτες εγκλωβισμένους στη Δουνκέρκη, να αποφασίσει αν θα συνθηκολογήσει μαζί τους, στην πιο σκοτεινή στιγμή της δικής του αλλά και της ιστορίας της χώρας του ή αν θα τους αντιμετωπίσει στο πεδίο της μάχης. Παρά τον εσωτερικό πόλεμο που δέχεται από το κόμμα του και τον σκεπτικισμό του Βασιλιά, ο Τσόρτσιλ, με την αρωγή της επί 31 χρόνια συζύγου του, αποφασίζει να πολεμήσει για τα ιδανικά, την ελευθερία και την ανεξαρτησία της πατρίδας του και οι λόγοι που συνέταξε με σκοπό να ανυψώσει το ηθικό των Βρετανών, έξοχο δείγμα της ρητορικής του δεινότητας, έχουν μείνει στην Ιστορία.

O βραβευμένος με BAFTA σκηνοθέτης Τζο Ράιτ (Pride & Prejudice /Περηφάνια & Προκατάληψη, Atonement / Εξιλέωση και Anna Karenina / Άννα Καρένινα) επιστρέφει δυναμικά στην μεγάλη οθόνη με την κινηματογραφική βιογραφία του Ουίνστον Τσόρτσιλ, σε σενάριο του υποψήφιου για Όσκαρ σεναριογράφου Άντονι ΜακΚάρτεν (The Theory of Everything / Η Θεωρία των Πάντων).  Πρωταγωνιστεί ο εξαιρετικός Γκάρι Όλντμαν, με μία ακόμη σπουδαία ερμηνεία, η οποία ήδη του έχει χαρίσει μία Υποψηφιότητα στις Χρυσές Σφαίρες. Μαζί του εμφανίζονται και οι ηθοποιοί: Λίλι Τζέιμς, Μπεν Μέντελσον και Κριστίν Σκοτ Τόμας.

23. «Γουέστερν» (Western – 2017) της Βαλέσκα Γκρίζεμπαχ [Γερμανία, Βουλγαρία, Ηνωμένο Βασίλειο]
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 11 Ιανουαρίου

Μια σπουδαία Γερμανίδα σκηνοθέτιδα επιστρέφει μετά από δώδεκα χρόνια με ένα δικό της «Γουέστερν». Μέσα από τα μάτια ενός μοναχικού παρατηρητή που επιβλέπει ένα μεγάλο έργο στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, γινόμαστε μάρτυρες μιας νέας σύγκρουσης πολιτισμών. Στον δικό της ορισμό αυτού του ανδροκρατούμενου είδους, οι καουμπόηδες είναι οι Γερμανοί υπάλληλοι μιας κατασκευαστικής εταιρείας που αναλαμβάνει έργα στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, οι Ινδιάνοι είναι οι Βούλγαροι γηγενείς που φαντάζουν εξωτικοί – άλλοτε διασκεδαστικοί κι άλλοτε επικίνδυνοι – στα μάτια των εισβολέων, αλλά η Δύση παραμένει άγρια και σταθερά προσανατολισμένη στην «ανάπτυξη». Αξίζει τέλος να σημειώσουμε, ότι το έγκυρο βρετανικό περιοδικό κινηματογράφου, Sight & Sound, την έχει κατατάξει στην 5η θέση με τις καλύτερες ταινίες του 2017.

22. «Αόρατη Κλωστή» (Phantom Thread – 2017) του Πολ Τόμας Άντερσον (Η.Π.Α.)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 1 Φεβρουαρίου

image

Στο μεταπολεμικό Λονδίνο της δεκαετίας του ’50 ο σχεδιαστής ρούχων Ρέινολντς Γούντκοκ (Ντάνιελ Ντέι Λούις) και η αδερφή του, Σίριλ (Λέσλι Μάνβιλ) κυριαρχούν στον χώρο της βρετανικής υψηλής ραπτικής, ντύνοντας μέλη βασιλικών οικογενειών, αστέρες του κινηματογράφου και εκπροσώπους της ανώτατης κοινωνικής τάξης. Παράλληλα, πλήθος γυναικών μπαίνουν εφήμερα στη ζωή του ιδιόρρυθμου Ρέινολντς, ενσαρκώνοντας τις κατά διαστήματα μούσες του και σταδιακά παραχωρούν τη θέση τους στις επόμενες, που θα έχουν ανάλογη τύχη. Η μόνη σταθερή γυναίκα στη ζωή του Ρέινολντς είναι η αδερφή του μέχρι τη στιγμή που γνωρίζει, τυχαία, μια νεαρή γυναίκα, την Άλμα, η οποία γίνεται ερωμένη και μούσα του. Από τη στιγμή που ερωτεύεται και παραδίδεται στην Άλμα συνειδητοποιεί πως διασαλεύεται η απόλυτα ελεγχόμενη και προγραμματισμένη στην παραμικρή λεπτομέρεια ζωή του και κάτι τέτοιο τον τρομοκρατεί. Η απρόσμενη αυτή ερωτική σχέση έρχεται να μεταμορφώσει και τους δύο, αλλά και την ίδια την ερωτική τους σχέση.

Η ταινία διαδραματίζεται στον κόσμο της μόδας την δεκαετία του 1950 στο Λονδίνο, όπου ένας σχεδιαστής μόδας αναλαμβάνει να ντύσει τα μέλη της υψηλής κοινωνίας και της βασιλικής οικογένειας. Ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις συνεργάζεται ξανά με τον σκηνοθέτη Πολ Τόμας Άντερσον, στην τοποθετημένη στο Λονδίνο της δεκαετίας του ’50 «Αόρατη Κλωστή». Ο Βρετανός ηθοποιός, ενσαρκώνει τον διάσημο σχεδιαστή μόδας Ρείνολντς Γούντκοκ, ο οποίος γνωρίζει τη νεαρή Άλμα (Βίκι Κριπς) που θα γίνει η μούσα του και θα του αναστατώσει τη ζωή. Πρωταγωνιστούν επίσης οι ηθοποιοί: Λέσλι Μάνβιλ, Καμίλα Ράδερφορντ, Ρίτσαρντ Γκρέιαμ. H νέα ταινία του Πολ Τόμας Άντερσον («Μανόλια», «Θα Χυθεί Αίμα») με τον Ντάνιελ Ντέι Λιούις στον τελευταίο ρόλο της καριέρας του.

21. «Δεν Ήσουν Ποτέ Εδώ» (You Were Never Really Here – 2017) της Λιν Ράμσεϊ (Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία, Η.Π.Α.)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 22 Μαρτίου

Η προσπάθεια ενός βετεράνου του πολέμου (Χοακίν Φίνιξ) να σώσει μια νεαρή κοπέλα που αγνοείται από ένα δίκτυο διακίνησης λευκής σάρκας (trafficking) καταλήγει σε λουτρό αίματος. Η διεφθαρμένη εξουσία και η εκδίκηση απελευθερώνουν μια έκρηξη βίας που οδηγεί στην αφύπνιση του ήρωα.

Έξι χρόνια μετά το αξιόλογο φιλμ «Πρέπει να Μιλήσουμε για τον Κέβιν», η σκηνοθέτης Λιν Ράμσεϊ παρουσιάσει την καινούρια ταινία της. Το «Δεν Ήσουν Ποτέ Εδώ» τιμήθηκε στο 70ό Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών, με το Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου (εξ ημισείας με τον Γιώργο Λάνθιμο για την ταινία του “Ο Θάνατος του Ιερού Ελαφιού / The Killing of a Sacred Deer) και με το Βραβείο Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας στον Χοακίν Φίνιξ.

Μία από τις σπουδαιότερες γυναικείες φωνές του μοντέρνου σινεμά, η Λιν Ράμσεϊ, παραδίδει ένα αιματοβαμμένο θρίλερ για έναν αλύτρωτο εξολοθρευτή άγγελο, που διακατέχεται από την μινιμαλιστική αλλά εκρηκτική ερμηνεία του Χοακίν Φίνιξ.

20. «Foxtrot» (2017) του Σάμουελ Μάοζ (Ισραήλ)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 8 Μαρτίου

Ο Μίκαελ και η Ντάφνα καταρρέουν όταν τους ανακοινώνεται ο θάνατος του γιου τους. Όσο εκείνη σβήνει τη θλίψη της με αντικαταθλιπτικά κι ο Μίκαελ βυθίζεται στην οργή, θα έρθει μια αναπάντεχη ανατροπή που συναγωνίζεται σε σουρεαλισμό μόνο τις στρατιωτικές εμπειρίες του παιδιού τους.

Μετά τον εξαιρετικό «Λίβανο», που είχε αποσπάσει το Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ της Βενετίας, ο Σάμουελ Μάοζ επιστρέφει με μια γλυκόπικρη ταινία για τα παιχνίδια της μοίρας στις ζωές μας. Η ταινία απέσπασε το Ειδικό βραβείο της Eπιτροπής στο Φεστιβάλ της Βενετίας, καθώς και το Βραβείο σκηνοθεσίας 23ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας. Η ταινία αποτέλεσε την πρόταση του Ισραήλ για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας.

19. «Οι Κληρονόμοι» (The Heiresses / Las Herederas – 2018) του Μαρσέλο Μαρτινέσι (Παραγουάη)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 15 Νοεμβρίου

Η Τσέλα και η Τσικίτα, δύο γυναίκες που προέρχονται από ευκατάστατες οικογένειες της Ασουνσιόν στην Παραγουάη, συμβιώνουν για πάνω από 30 χρόνια. Το τελευταίο διάστημα η οικονομική τους κατάσταση δεν είναι καλή κι αρχίζουν να πουλάνε κάποια από τα αντικείμενα που έχουν κληρονομήσει. Όταν η Τσικίτα καταδικάζεται για απάτη λόγω των χρεών και φυλακίζεται, η Τσέλα αναγκάζεται να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα και καταλήγει να κάνει την οδηγό για μια παρέα ηλικιωμένων και πλούσιων κυριών. Η Τσέλα συνηθίζει σε ένα καινούριο τρόπο ζωής, κι όλα αλλάζουν όταν γνωρίζει την αρκετά νεότερή της Άντζι που της κεντρίζει το ενδιαφέρον και την ωθεί να βγει από το καβούκι της και να κάνει την προσωπική της επανάσταση.

Όμορφη και πρωτότυπη ταινία, την οποία είχαμε την ευκαιρία να δούμε και στo 24ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας, όπου και τιμήθηκε με την Χρυσή Αθηνά Καλύτερης Ταινίας. Έχει επίσης αποσπάσει τρία σημαντικά Βραβεία στο 68ο Φεστιβάλ Βερολίνου: Αργυρή Άρκτος Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας / Αργυρή Άρκτος Alfred Bauer Κινηματογραφικής Πρωτοπορίας / Βραβείο FIPRESCI Διεθνούς Διαγωνιστικού, ενώ αποτελεί και την Επίσημη Πρόταση της Παραγουάης για το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας 2019.

18. «Κρυφή Συνταγή» (The Cakemaker – 2017) του Οφίρ Ραούλ Γκράιτσερ (Ισραήλ, Γερμανία)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 21 Ιουνίου

image

Ο Τόμας, ένας ταλαντούχος Γερμανός ζαχαροπλάστης, είναι ο εραστής του Όρεν, ενός παντρεμένου άνδρα από το Ισραήλ, που επισκέπτεται συχνά το Βερολίνο για δουλειές. Όταν ο Όρεν σκοτώνεται σε τροχαίο, ο Τόμας ταξιδεύει στην Ιερουσαλήμ για να μάθει περισσότερα για το παρελθόν του αγαπημένου του. Έτσι, θα πλησιάσει τη γυναίκα του, την Ανάτ, κρατώντας κρυφή την ταυτότητά του και προτείνοντάς της να δουλέψει στο καφέ της. Εκείνη δέχεται. Τα γλυκά που φτιάχνει θα φέρουν κοσμοσυρροή στο κατάστημα, αλλά ο ίδιος κάνει δύο βασικά λάθη: δεν χρησιμοποιεί κοσέρ υλικά και αδυνατεί να προβλέψει πού θα καταλήξει η σχέση του με τη νεαρή χήρα. Και προκειμένου να προστατέψει την πραγματική του ταυτότητα θα τραβήξει το ψέμα του μέχρι απροσδόκητα άκρα.

Σ’ αυτή τη μυστική συνταγή για τα σκευάσματα της απώλειας και της λαχτάρας, οι άνθρωποι αποζητούν την ίδια γλυκιά γεύση της ζωής, πέρα από τα σύνορα της καταγωγής και της κουλτούρας τους. Βραβείο της Οικουμενικής Επιτροπής στο Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι το 2017 και συμμετοχή στο τμήμα «Ανοιχτοί Ορίζοντες» του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 2017.

17. «Το Αίμα των Σάμι» (Sami Blood – 2016) της Αμάντα Κέρνελ (Νορβηγία, Δανία, Σουηδία)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 3 Μαΐου

Ένας φόρος τιμής και αγάπης για όσους έμειναν και όσους έφυγαν από μια κοινωνία στην άκρη του κόσμου, και ταυτόχρονα μια εναλλακτική, προσωπική αφήγηση για το αποικιοκρατικό παρελθόν μιας «πολιτισμένης» χώρας, μέσα από τα μάτια μιας έφηβης. Η 14χρονη Έλε Μάργια ανήκει στη φυλή των Σάμι, που ζουν εκτρέφοντας ταράνδους. Βρισκόμαστε στη δεκαετία του ‘30 κι ο ρατσισμός καλά κρατεί· έτσι, στο οικοτροφείο της κάνουν βιολογικές εξετάσεις που μετρούν το πότε μπορεί ένας ιθαγενής να εισαχθεί στην κοινωνία των λευκών. Η Έλε Μάργια αρχίζει να ονειρεύεται μια άλλη ζωή. Αλλά για να καταφέρει να ζήσει το όνειρό της, πρέπει να γίνει κάποια άλλη και να σπάσει όλους τους δεσμούς με την οικογένεια και την κουλτούρα της.

Μία εξαιρετική δημιουργία την οποία είχαμε την ευκαιρία να την απολαύσουμε αρχικά στο διαγωνιστικό τμήμα του 57ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, εκεί όπου τιμήθηκε με το Βραβείο της Βουλής των Ελλήνων «Ανθρώπινες Αξίες», ενώ απέσπασε και το Βραβείο LUX του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, το οποίο στηρίζει την πολιτιστική πολυμορφία και βοηθά στην οικοδόμηση γεφυρών μεταξύ των Ευρωπαίων πολιτών. Η υπόθεση της ταινίας βασίζεται σε εμπειρίες που διηγήθηκε στη δημιουργό Αμάντα Κέρνελ η γιαγιά της. Πρωταγωνιστούν: Λένε Σεσίλια Σπάροκ, Μία Έρικα Σπάροκ.

16. «Καλπάζοντας με το Όνειρο» (The Rider – 2017) της Κλόε Ζάο (Η.Π.Α.)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 19 Απριλίου

image

Νεαρός πρωταθλητής του ροντέο βρίσκεται αντιμέτωπος με έναν σοβαρό τραυματισμό που τον υποχρεώνει να μείνει μακριά από αυτό που αγαπά περισσότερο. Πόσο βαρύ είναι όμως το τίμημα τού να γυρνάς την πλάτη στις επιθυμίες σου; Βραβείο στο Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών του πρόσφατου Φεστιβάλ Καννών για τη νέα ταινία της Κλόε Ζάο -μετά τα επίσης βραβευμένα «Τραγούδια που μου Έμαθαν τα Αδέρφια μου» – η οποία εξελίσσεται σε μία από τις ταχύτατα ανερχόμενες σκηνοθετικές φωνές της Αμερικής. Βραβείο Καλύτερης Ταινίας – Χρυσή Αθηνά στο 23ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας 2017. Ηθοποιοί: Μπράντθ Τζάντρο, Τιμ Τζάντρο, Λίλι Τζάντρο, Κατ Κλίφορντ, Τέρι Ντον Πουριέ, Λέιν Σκοτ, Τάνερ Λάνγκντο, Τζέιμς Καλχούν, Ντέρικ Τζάνις.

«Ξεκινήσαμε την παραγωγή στις 3 Σεπτεμβρίου του 2016. Τα γυρίσματα κράτησαν πέντε εβδομάδες και πραγματοποιήθηκαν κυρίως στο Pine Ridge και στο γύρω από το Badlands. Ο Brady, ο οποίος εργάζεται ως επαγγελματίας προπονητής αλόγων, εκπαίδευε άλογα το πρώτο μισό κάθε ημέρας ώστε να τα έχει έτοιμα για πώληση. Έτσι, καταφέραμε να τραβήξουμε πολλά αυθεντικά footage της εκπαίδευσης του Brady και να αλληλεπιδράσουμε με τα άλογα, αξιοποιώντας πλήρως το μαγευτικό ηλιοβασίλεμα της Βόρειας Ντακότα. Εργαστήκαμε με ένα μικρό crew, μαγνητοσκοπώντας τα σπίτια των ανθρώπων, πραγματικές τοποθεσίες και εκδηλώσεις. Αυτή είναι η δεύτερη συνεργασία μου με τον κινηματογραφιστή Joshua James Richards. Προσπαθήσαμε να συλλάβουμε στιγμές με έναν οργανικό αλλά και κινηματογραφικό τρόπο, προκειμένου να ενσωματώσουμε περαιτέρω την αληθινή πραγματικότητα στην αφήγηση. Μέσα από το ταξίδι του Brady, τόσο στην οθόνη όσο και εκτός οθόνης, ελπίζω να εξερευνήσουμε την κουλτούρα της αρρενωπότητας και να προσφέρουμε μια πιο εκλεπτυσμένη εκδοχή του κλασικού Αμερικανού καουμπόη. Θέλω επίσης να προσφέρω ένα αυθεντικό πορτρέτο της σκληρής, ειλικρινής και όμορφης αμερικανικής ψυχής που αγαπώ και σέβομαι βαθιά.» – Κλόε Ζάο

15. «Το Σπίτι Που Έχτισε Ο Τζακ» (The House That Jack Built – 2018) του Λαρς φον Τρίερ (Δανία, Γαλλία, Γερμανία, Σουηδία)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 11 Οκτωβρίου

image

Ο Τζακ, ένας κατά συρροή δολοφόνος, περιγράφει τα τελευταία δώδεκα χρόνια της ζωής του – τους φόνους που έχει κάνει στις δεκαετίες του ’70 και του’ 80. Ο μυστηριώδης Βερτζ είναι αυτός που θα του μιλήσει για τις πράξεις και τις σκέψεις του. Η ταινία έκανε την πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ των Καννών, σηματοδοτώντας έτσι την επιστροφή του σκηνοθέτη στο Φεστιβάλ.

Το «Σπίτι Που Έχτισε Ο Τζακ» λαμβάνει χώρα στην Αμερική των 70s κι ακολουθεί τον Τζακ σε πέντε γεγονότα που καθόρισαν την εξέλιξη του ως serial killer. Ηθοποιοί: Ματ Ντίλον, Μπρούνο Γκανζ, Ούμα Θέρμαν, Ράιλι Κίου.

«Είναι πολύ πιο σημαντικό να εφευρίσκουμε τρόπους ώστε να εξερευνούμε ολοένα και περισσότερες δυνατότητες που προσφέρει ο κινηματογράφος ως τέχνη, αντί να σκαρφιζόμαστε ανόητους τρόπους για να φέρουμε τον κόσμο πάση θυσία στο σινεμά…» – Λαρς Φον Τρίερ

14. «Ανάσα Ελευθερίας» (And Breathe Normally – 2018) της Ισόλντ Ιγκατοτιρ (Ισλανδία, Σουηδία, Βέλγιο)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 22 Νοεμβρίου

Μια ανύπαντρη μητέρα που αγωνίζεται σκληρά για να επιβιώσει, βρίσκει δουλειά ως ελεγκτής διαβατηρίων σε αεροδρόμιο της Ισλανδίας. Κατά τη διάρκεια κάποιας βάρδιας, μια επίσης ανύπαντρη μητέρα από την Γουινέα-Μπισσάου επιχειρεί να ταξιδέψει παράνομα προς τον Καναδά. Οι ζωές των δυο Γυναικών διασταυρώνονται απρόσμενα και παρά τις πολιτισμικές διαφορές και τις αντιξοότητες, ο ευαίσθητος δεσμός που αναπτύσσεται ανάμεσα τους θα αποτελέσει τη μονή τους ελπίδα απέναντι σε ένα απρόσωπο και άδικο σύστημα.

Στιβαροί γυναικείοι χαρακτήρες και ανθρωπιά που δεν ενδίδει, στην αξιόλογη ταινία της Ισόλντ Ιγκατοτιρ. Το φιλμ τιμήθηκε με το Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ του Σάντανς, καθώς και με το Βραβείο Κοινού στις 24ες Νύχτες Πρεμιέρας.

13. «Dogman» (2018) του Ματέο Γκαρόνε (Ιταλία, Γαλλία)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 22 Νοεμβρίου

image

Στα σκοτεινά προάστια μιας απροσδιόριστης ιταλικής πόλης, ένας ταπεινός φτωχοδιάβολος που βιοπορίζεται ως φροντιστής σκύλων και φαίνεται να επικοινωνεί καλύτερα με τα ζώα παρά με τους ανθρώπους, μπλέκεται σ’ έναν φαύλο κύκλο βίας. Το πρότζεκτ που κρατούσε για 12 χρόνια στο συρτάρι του ο δημιουργός του «Γόμορρα» είναι ένα ανηλεές, οπερατικό έργο για την κοινοτοπία του κακού και για την εσωτερική σύγκρουση ενός άνδρα που έγινε από αποδιοπομπαίος τράγος και παραβάτης, μάρτυρας και αυτουργός.

Ηθοποιοί: Μαρτσέλο Φόντε, Εντοάρντο Πέσκε, Νούντζια Σκιάνο, Αντάμο Ντιονίζι. Η ταινία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της τον Μάιο στο επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα του 71ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ Καννών, με τον πρωταγωνιστή Μαρτσέλο Φόντε, να κερδίζει το Βραβείο Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας. Η πανελλήνια πρεμιέρα του φιλμ έγινε στο πλαίσιο του 59ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, στο τμήμα Ειδικές Προβολές, όπου και είχαμε την ευκαιρία να το απολαύσουμε.

12. «Εγώ, η Τόνια» (I, Tonya – 2017) του Κρεγκ Γκιλέσπι (Η.Π.Α.)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 25 Ιανουαρίου

Το φιλμ μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη την αληθινή ιστορία της Αμερικανίδας πρωταθλήτριας Τόνια Χάρντινγκ η οποία κατηγορήθηκε για τη μεγαλύτερη συνωμοσία στην ιστορία του καλλιτεχνικού πατινάζ. Το μέλλον της στο άθλημα ήταν αμφίβολο από τη στιγμή που κατέστρωσε ένα απίστευτο σχέδιο με τον σύζυγο της για την κατάκτηση του τίτλου. Εξαιρετική στον πρωταγωνιστικό ρόλο η Μάργκο Ρόμπι, ενώ μαζί της εμφανίζονται οι ηθοποιοί: Σεμπάστιαν Σταν, Μποτζάνα Νοβάκοβιτς, Άλισον Τζάνεϊ, Μπόμπι Καναβάλε, Μακένα Γκρέις.

Η ταινία ήταν Υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ταινίας (Κωμωδία / Μιούζικαλ) και Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας (Μάργκο Ρόμπι), ενώ απέσπασε την Χρυσή Σφαίρα Καλύτερου Β’ Γυναικείου Ρόλου, για την καταλυτική ερμηνεία της Άλισον Τζάνεϊ, στον ρόλο της μητέρας της Τόνια Χάρντινγκ. Το φιλμ έχει επίσης αποσπάσει και πέντε Υποψηφιότητες για τα επερχόμενα Βραβεία BAFTA. Μια παράλογη, τραγική, αλλά και με χιούμορ ματιά στη γυναίκα που αποτέλεσε ίσως το μεγαλύτερο σκάνδαλο στην ιστορία του αθλητισμού.

«Όταν πρωτοδιάβασα το σενάριο σκέφτηκα ότι ο σεναριογράφος είναι πολύ δημιουργικός, πως έφτασε να σκεφτεί αυτό τον τρελό χαρακτήρα και το απίστευτο περιστατικό στο χώρο του καλλιτεχνικού πατινάζ. Ακόμη κι όταν έμαθα όμως ότι η ιστορία είναι αληθινή, ένοιωσα ότι μπορούσα να μείνω αμερόληπτη γιατί δεν είχα καμία προκατάληψη απέναντι σ’ αυτούς τους ανθρώπους.» – Μάργκο Ρόμπι

11. «Μαζί ή Τίποτα» (Aus dem Nichts / In the Fade – 2017) του Φατίχ Ακίν (Γερμανία, Γαλλία)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 22 Φεβρουαρίου

image

Μια γυναίκα καταδύεται στην κόλαση μετά τον θάνατο του συζύγου και του γιου της σε βομβιστική επίθεση και αναδύεται στο καθαρτήριο, επιζητώντας την τιμωρία των δύο νεοναζί που κρύβονται πίσω από το έγκλημα. Το οδυνηρό αυτό ταξίδι με μόνη καύσιμη ύλη την οργή και το πένθος γίνεται μέσα από τον φακό του Φατίχ Ακίν ένα σαφές, ριζοσπαστικό πολιτικό σχόλιο, που φιλοδοξεί να διαλύσει την ομίχλη της εποχής. Μια αιχμηρή ιστορία εκδίκησης, επίκαιρη και καθηλωτική, η νέα ταινία του καταξιωμένου δημιουργού τιμήθηκε πρόσφατα με Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας, ενώ η πρωταγωνίστρια Νταϊάν Κρούγκερ απέσπασε το Βραβείο Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας στο Φεστιβάλ Καννών.

Συγκινητική, αιχμηρή, και εξαιρετικά επίκαιρη, η νέα ταινία του καταξιωμένου σκηνοθέτη Φατίχ Ακίν – «Μαζί, Ποτέ», «Η Άκρη του Ουρανού», «Soul kitchen», «Ο Ήχος της Πόλης» – έρχεται για να αφηγηθεί μια ιστορία απώλειας και εκδίκησης. Ο Γερμανός σκηνοθέτης τουρκικής καταγωγής, διερευνά τη δική των νεοναζί και και τη σύνδεση τους με την Χρυσή Αυγή. Εξαιρετική στον πρωταγωνιστικό ρόλο η Νταϊάν Κρούγκερ, στην καλύτερη ερμηνεία της καριέρα της.

«Είμαι κατά κάποιον τρόπο ο «άλλος» (στη Γερμανία) με το background μου. Έχω μαύρα μαλλιά, οι γονείς μου είναι από την Τουρκία. Κάπως έτσι, είμαι ο τέλειος στόχος για αυτές τις ξενοφοβικές επιθέσεις. Πριν μερικά χρόνια, υπήρχε μια λίστα, ένα website με το όνομα «Nuremburg 2.0» με ονόματα πολιτικών και καλλιτεχνών. Το όνομα μου ήταν σε αυτή τη λίστα, ως στόχος των νεοναζί. Αυτό με οδήγησε στο να γράψω και να κινηματογραφήσω (την ταινία) επειδή είμαι πιθανός στόχος αυτών των ομάδων. Αυτό που έκανα με αυτήν την ταινία ήταν ενός είδους αντεπίθεσης.» – Φατίχ Ακίν

10. «Vice» (2018) του Άνταμ ΜακΚέι (Η.Π.Α.)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 27 Δεκεμβρίου

Η κινηματογραφική βιογραφία του αμφιλεγόμενου Ντικ Τσένεϊ και ο καθοριστικός ρόλος του στην εμπόλεμη εξωτερική πολιτική της Αμερικής. Το «Vice» δείχνει πώς ένας γραφειοκράτης από την Ουάσινγκτον ανελίχθηκε σταδιακά σε έναν από τους πιο ισχυρούς ανθρώπους στον κόσμο ως Αντιπρόεδρος του Τζορτζ Μπους σε μια περίοδο που στιγματίστηκε από την επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου και τις στρατιωτικές επιχειρήσεις των Ηνωμένων Πολιτειών, σε Ιράκ και Αφγανιστάν. Ο Ντικ Τσένεϊ αναδιαμόρφωσε την Αμερική και τον κόσμο με τρόπους που εξακολουθούν να επηρεάζουν τις εξελίξεις μέχρι και σήμερα. Ηθοποιοί: Έιμι Άνταμς, Κρίστιαν Μπέιλ, Στιβ Καρέλ, Σαμ Ροκγουελ, Μπιλ Πούλμαν, Άλισον Πιλ.

9. «Η Παρείσφρηση» (BlacKkKlansman – 2018) του Σπάικ Λι (Η.Π.Α.)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 27 Σεπτεμβρίου

image

Από τον οραματιστή σκηνοθέτη Σπάικ Λι έρχεται η απίστευτη πραγματική ιστορία ενός αστυνομικού που εισχώρησε στην Κου Κλουξ Κλαν, για να αποκαλύψει τα εγκλήματα της φασιστικής οργάνωσης. Στις αρχές της δεκαετίας του ’70, μιας εποχής ιδιαίτερων κοινωνικών αναταραχών μαίνεται ο αγώνας για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Ο Ρον Στάλγουορθ (Τζον Ντέιβιντ Ουάσινγκτον) γίνεται ο πρώτος Αφρο-Αμερικανός αστυνομικός στο τμήμα του Κολοράντο Σπρινγκς, αλλά η άφιξή του γίνεται δεκτή με σκεπτικισμό από τους συναδέλφους του και εκδηλώνεται ανοιχτά εχθρική διάθεση απέναντί του. Χωρίς να πτοείται, ο Στάλγουορθ καταφέρνει και αποκτά όνομα κάνοντας τη διαφορά στην κοινότητά του. Με θάρρος ξεκινά μια δύσκολη αποστολή: να μπει στους κόλπους της Κου Κλουξ Κλαν και να την ξεσκεπάσει. 

Προσποιούμενος πως είναι ρατσιστής εξτρεμιστής, ο Στάλγουορθ επικοινωνεί με την ομάδα και σύντομα γίνεται μέλος του πλέον υψηλού ιεραρχικά κύκλου της. Κατορθώνει και δημιουργεί και φιλική σχέση με το Μεγάλο Σοφό της Κουξ Κλουξ Κλαν, τον Ντέιβιντ Ντιούκ (Τόπερ Γκρέις) που εκτιμά την αφοσίωσή του στην προαγωγή της Λευκής Αμερικής. Ενώ η μυστική έρευνα γίνεται όλο και πιο περίπλοκη, ο συνεργάτης του Στάλγουορθ, ο Φλιπ Ζίμερμαν (Άνταμ Ντράιβερ) υποδύεται τον Ρον στις προσωπικές συναντήσεις με τα μέλη της ομάδας μίσους, αποκτώντας από μέσα ενημέρωση για τα φονικά σχέδιά της. Μαζί, ο Στάλγουορθ και ο Ζίμερμαν κατορθώνουν να διαλύσουν την οργάνωση, της οποίας η πραγματική πρόθεση είναι να μεταδώσουν όλο και ευρύτερα τη βίαιη ρητορική της.

Σε παραγωγή της ομάδας που υπέγραφε και το βραβευμένο με Όσκαρ «Τρέξε!», «Η Παρείσφρηση / BlackkKlansman» αποτυπώνει ανάγλυφα την αληθινή ιστορία των εντάσεων που υπήρχαν στις φυλετικές σχέσεις στη δεκαετία του ’70 στην Αμερική πράγμα που έχει πολλές ομοιότητες με την σημερινή εποχή. Πρωταγωνιστούν οι ηθοποιοί: Τζον Ντέιβιντ Ουάσινγκτον, Άνταμ Ντράιβερ, Τόπερ Γκρέις, Κόρεϊ Χόκινς, Λόρα Χάριερ, Ράιαν Έγκολντ, Τζάσπαρ Πεκόνεν, Άσλεϊ Άτκινσον. Το ομώνυμο αυτοβιογραφικό βιβλίο του Αφροαμερικανού αστυνομικού Ρον Στάλγουορθ, περιγράφει την εμπειρία του στους κόλπους της ΚούΚλουξΚλαν του Κολοράντο.

8. «Lady Bird» (2017) της Γκρέτα Γκέργουικ (Η.Π.Α.)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 1 Μαρτίου

Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, μια δεκαεπτάχρονη με κλίση στις Τέχνες ενηλικιώνεται στο Σακραμέντο της Καλιφόρνια. Η Κριστίν “Lady Bird” ΜακΦέρσον είναι τελειόφοιτη του Λυκείου από μια λαϊκή συνοικία.  Λαχταρά την περιπέτεια, την ανώτερη κουλτούρα και μια ευκαιρία, αλλά δεν βρίσκει τίποτα από αυτά στο Καθολικό Λύκειο του Σακραμέντο. Η ταινία ακολουθεί το τελευταίο έτος του ομώνυμου χαρακτήρα της στο Λύκειο, συμπεριλαμβανομένων της πρώτης αισθηματικής της σχέσης, της συμμετοχής στο σχολικό παιχνίδι και, κυρίως, της αίτησης για το κολέγιο. Στη νέα ταινία της Γκρέτα Γκέρβιγκ (Nights and Weekends – 2008), πρωταγωνιστούν οι ηθοποιοί: Σαουόρς Ρόναν, Τίμοθι Κάλαμεντ, Οντέγια Ρας, Λόρι Μέτκαλφ, Λούκας Χέντζις, Κάθριν Νιούτον, Τζέικ Μακντόρμαν. Το φιλμ έχει αποσπάσει πέντε Υποψηφιότητες για Όσκαρ, μεταξύ αυτών καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας και α’ γυναικείου ρόλου. Μία τρυφερή ιστορία ενηλικίωσης, σκηνοθετημένη από την εξαιρετικά ταλαντούχα Γκρέτα Γκέργουικ και με πρωταγωνιστρία την ανερχόμενη και αξιόλογη ηθοποιό, Σαουόρς Ρόναν.

7. «H Μορφή Του Νερού» (The Shape Of Water – 2017) του Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο (Η.Π.Α.)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 15 Φεβρουαρίου

Από έναν εκ των σπουδαιότερων αφηγητών του καιρού μας, τον Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο, έρχεται το «The Shape of Water», ένα απόκοσμο παραμύθι τοποθετημένο χρονικά στην εποχή του Ψυχρού Πολέμου. Στο μυστικό, υψίστης ασφαλείας εργαστήριο στο οποίο δουλεύει, η μοναχική Ελίζα (Σάλι Χόκινς) είναι εγκλωβισμένη σε μία κατάσταση απόλυτης απομόνωσης. Η ζωή της θα αλλάξει για πάντα, όταν μαζί με τη συνάδελφό της, Ζέλντα (Οκτάβια Σπένσερ), θα ανακαλύψουν ένα άκρως απόρρητο πείραμα.

Μία από τις σημαντικότερες ταινίες της νέας χρονιάς, η οποία τιμήθηκε με τον Χρυσό Λέοντα Καλύτερης Ταινίας στο 74ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας το 2017, ενώ κέρδισε τις εντυπώσεις τόσο στις Χρυσές Σφαίρες, όσο φυσικά και στην απονομή των φετινών Όσκαρ.

«Εάν παραμείνετε αυθεντικοί και πιστοί στα πιστεύω σας, σε όσα πραγματικά πιστεύετε, στην περίπτωσή μου στα τέρατα, θα μπορέσετε να κάνετε όλα όσα θέλετε.» – Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο

6. «Suspiria» (2018) του Λούκα Γκουαντανίνο (Ιταλία, Η.Π.Α.)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 01 Νοεμβρίου

image

Βερολίνο, δεκαετία του ’70. Η νεαρή Αμερικανίδα χορεύτρια, Σούζι Μπάνον (Ντακότα Τζόνσον), πηγαίνει στη (διαιρεμένη) γερμανική πρωτεύουσα, προκειμένου να πάρει μέρος σε οντισιόν για την παγκοσμίου φήμης σχολή χορού «Helena Markos». Κατορθώνει να εντυπωσιάσει την διάσημη χορογράφο της σχολής, τη Μαντάμ Μπανκ (Τίλντα Σουίντον), με το ακατέργαστο ταλέντο της. Όταν η Σούζι κατορθώνει να αρπάξει τον ρόλο της κορυφαίας χορεύτριας, η Όλγα, η προκάτοχός της, συνθλίβεται ψυχολογικά και κατηγορεί ως μάγισσες τις γυναίκες διευθύντριες της σχολής. Καθώς οι πρόβες γίνονται ολοένα και πιο απαιτητικές προκειμένου να δοθεί μια τελευταία παράσταση με τη χορογραφία που αποτελεί το σήμα κατατεθέν της σχολής, η Σούζι και η Μαντάμ Μπλανκ έρχονται υπερβολικά κοντά η μία στην άλλη. Η Σούζι δεν βρέθηκε στη σχολή απλώς για να χορέψει. Εν τω μεταξύ, ένας περίεργος ψυχοθεραπευτής (Λουτζ Έμπερσντορφ) ο οποίος προσπαθεί να αποκαλύψει τα σκοτεινά μυστικά της «Helena Markos», στρατολογεί μια άλλη χορεύτρια και χρησιμοποιεί τη βοήθειά της, προκειμένου να φτάσει στα βάθη των κρυφών υπόγειων θαλάμων της σχολής, όπου παραμονεύουν φρικιαστικές ανακαλύψεις.

Πρόκειται για ένα πρωτότυπο και εικαστικά εντυπωσιακό ριμέικ της κλασικής ταινίας τρόμου του Ντάριο Αρτζέντο, από το σκηνοθέτη του «Να Με Φωνάζεις Με Τ’ Όνομα Σου», Λούκα Γκουαντανίνο. Με τις: Τίλντα Σουίντον, Ντακότα Τζόνσον και Κλόε Γκρέις Μόρετζ, στους πρωταγωνιστικούς ρόλους.

«Θέλω οι άνθρωποι να δουν την ταινία και να επηρεαστούν από αυτήν σε ένα εντελώς ασυνείδητο επίπεδο. Θέλω να σκεφτούν ποιοι είναι σε σχέση με τον τρόπο ανατροφής τους. Θέλω οι άνθρωποι να αναλογιστούν τη σχέση τους με τις μητέρες τους. Και θέλω να δουν την τεράστια δύναμη των γυναικών, οι οποίες είναι τόσο ισχυρές και γεμάτες θέληση. Δεν είναι θύματα οι γυναίκες. Είναι πολυσύνθετες, φανταστικές, ενοχλητικές, ατρόμητες και μερικές φορές κακές.» – Λούκα Γκουαντανίνο

5. «Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι» (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri) του Μάρτιν ΜακΝτόνα (Η.Π.Α., Ηνωμένο Βασίλειο)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 18 Ιανουαρίου

Μετά από μήνες χωρίς να έχει βρεθεί ο ένοχος στην υπόθεση δολοφονίας της κόρης της, η Μίλντρεντ Χέις (βραβευμένη με Όσκαρ, Φράνσις ΜακΝτόρμαντ) κάνει μία τολμηρή κίνηση, παραγγέλνοντας τρεις πινακίδες στο δρόμο που οδηγεί στην κωμόπολη της, οι οποίες έχουν ένα αμφιλεγόμενο μήνυμα για τον σεβαστό σερίφη της περιοχής, Ουίλιαμ Ουίλοουμπι (υποψήφιος για Όσκαρ, Γούντι Χάρελσον). Όταν ο δεύτερος στην ιεραρχία, Αξιωματικός Ντίξον (Σαμ Ρόκγουελ), ένας ανώριμος τύπος με ροπή προς τη βία, μπλέκεται στην υπόθεση, η μάχη μεταξύ της Μίλντρεντ και της αστυνομίας του Έμπινγκ θα επιδεινωθεί.

Ένα σκοτεινό, κωμικό δράμα, που αναφέρεται στην αγωνιώδη προσπάθεια μιας γυναίκας από μια μικρή πόλη του Μιζούρι, η οποία πιέζει με έναν ξεχωριστό τρόπο τις τοπικές αρχές προκειμένου να εξιχνιαστεί η υπόθεση δολοφονίας της κόρης της. Κέρδισε τέσσερις Χρυσές Σφαίρες: Καλύτερης Ταινίας – Δράμα, Α’ Γυναικείου Ρόλου – Δράμα για την Φράνσις ΜακΝτόρμαντ, Β’ Ανδρικού Ρόλου για τον Σαμ Ρόκγουελ και Καλύτερου Σεναρίου.

4. «Να με Φωνάζεις με τ’ Όνομά σου» (Call Me by Your Name – 2017) του Λούκα Γκουαντανίνο (Ιταλία, Γαλλία, Βραζιλία, Η.Π.Α.)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 8 Φεβρουαρίου

image

Ο δεκαεπτάχρονος Elio (Τίμοθι Κάλαμετ / Timothée Chalamet) περνά ένα τεμπέλικο καλοκαίρι στην ιταλική εξοχή με τους γονείς του. Την ηρεμία καταλύει ο ερχομός ενός ψηλού, μαυρισμένου Αμερικάνου, του Oliver (Άρμι Χάμερ / Armie Hammer), ο οποίος θα βοηθήσει τον καθηγητή πατέρα του Elio (Μάικλ Στούλμπαργκ / Michael Stuhlbarg) στην έρευνά του. Στην αρχή ο Elio αντιμετωπίζει τον νεοφερμένο επιφυλακτικά και παρόλο που ψάχνει αφορμές για να περάσει χρόνο με τον Oliver, του φέρεται με υπεροψία. Παιδί διανοούμενων ακαδημαϊκών, ο Elio κοροϊδεύει την αμερικάνικη αργκό του Oliver. Οι μεταξύ τους λεκτικές κονταρομαχίες αποκτούν ρομαντική χροιά και σύντομα ο Elio και ο Oliver γίνονται αχώριστοι. Παρόλο που κάποια στιγμή ο Oliver πρέπει να επιστρέψει στην Αμερική, αυτή είναι η πρώτη αγάπη του Elio και θα μείνει στην καρδιά και στο μυαλό του για πάντα. Το σενάριο υπογράφει ο Τζέιμς Άιβορι, βασισμένος στο ομώνυμο βιβλίο του Αντρέ Ακιμάν.

Δύο χρόνια μετά το εξαιρετικό φιλμ  «Κάτω Από Τον Ήλιο» (A Bigger Splash – 2015) – με πρωταγωνιστές τους: Τίλντα Σουίντον, Ρέιφ Φάινς, Ντακότα Τζόνσον και Ματίας Σένερτς – Λούκα Γκουαντανίνο, επιστρέφει δυναμικά με τη νέα του δημιουργία: «Να με Φωνάζεις με τ’ Όνομά σου» (Call Me by Your Name – 2017). Ο Ιταλός σκηνοθέτης υπογράφει ένα από τα καλύτερα φιλμ της νέας σεζόν, το οποίο είχαμε την ευκαιρία να το παρακολουθήσουμε και στο 23ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας. Η ταινία βρέθηκε σε πολλές λίστες με τις καλύτερες ταινίες του 2017 στο εξωτερικό, όπως για παράδειγμα στην αντίστοιχη του Guardian, όπου κατέλαβε την 1η θέση!

3. «Ψυχρός Πόλεμος» (Cold War / Zimna Wojna – 2018) του Πάβελ Παβλικόφσκι (Πολωνία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 25 Οκτωβρίου

image

H ταινία παρακολουθεί την παθιασμένη ερωτική ιστορία δύο εντελώς διαφορετικών ανθρώπων, με φόντο τον Ψυχρό Πόλεμο στην Πολωνία, το Βερολίνο, τη Γιουγκοσλαβία και το Παρίσι. Ένας άντρας και μια γυναίκα γνωρίζονται στα συντρίμμια της μεταπολεμικής Πολωνίας. Παγιδεύονται σε έναν μοιραίο έρωτα που τους καταδικάζει να βρίσκονται δεμένοι ο ένας με τον άλλον. Οι πολιτικές συνθήκες, τα ελαττώματα τους, αλλά και μια σειρά από ατυχείς συγκυρίες τους χωρίζουν και τους ενώνουν σ’ έναν έρωτα διαχρονικά αδύνατο.

Η ταινία «Ψυχρός Πόλεμος» πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της τον Μάιο στο 71ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών κατακτώντας κοινό, κριτικούς, αλλά και την επιτροπή, η οποία απένειμε στον Πάβελ Παβλικόφσκι το Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας. Eπίσημη πρόταση της Πολωνίας για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. H ταινία είναι αφιερωμένη στους γονείς του Πάβελ Παβλικόφσκι, γι’αυτό και έδωσε τα ονόματά τους στους δύο κεντρικούς χαρακτήρες της ταινίας του, στην οποία υπογράφει εκτός από τη σκηνοθεσία και το σενάριο.

«Ήθελα να κάνω την ταινία αρχικά έγχρωμη. Δεν ήθελα να επαναλάβω τον εαυτό μου, αλλά όταν εξέτασα τη χρωματική παλέτα, δεν ήξερα τι χρώμα να δώσω στην Πολωνία της εποχής. Δεν έμοιαζε με τη σέπια των Η.Π.Α. της δεκαετίας του ’50. Το χρώμα στην Πολωνία είναι ένα είδος γκρι / καφέ / πράσινου. Η Πολωνία τότε ήταν συντρίμμια, ο κόσμος ήταν μελαγχολικός, φορούσε ρούχα με σκούρα χρώματα. Το ασπρόμαυρο άρχισε να φαντάζει σαν η μοναδική επιλογή για την ιστορία που ήθελα να πω». Το 1.33:1 φορμά είναι αυτό που εκφράζει καλύτερα τον Παβλικόφσκι. «Ξεκίνησα με αυτό γιατί σε βοηθά όταν δεν έχεις πολλά χρήματα για σχεδιασμό της παραγωγής στο background να μη δείχνεις πολύ από τον έξω κόσμο και να επικεντρώνεσαι μόνο στην ιστορία που έχεις να διηγηθείς».

2. «Ρόμα» (Roma – 2018) του Αλφόνσο Κουαρόν (Μεξικό, Η.Π.Α.)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 13 Δεκεμβρίου

Ο Αλφόνσο Κουαρόν, μέσα από τη νέα του δημιουργία, μας χαρίζει ένα βαθιά προσωπικό, ημιαυτοβιογραφικό, ασπρόμαυρο βραδυφλεγές δράμα για τους αφανείς ήρωες της ιστορίας. Γυρίζουμε στις αρχές του ’70, στη συνοικία Ρόμα του Μεξικό και ζούμε έναν χρόνο από τη ζωή μιας οικογένειας που γίνεται μάρτυρας των πολιτικών αναταραχών της εποχής.

Η ταινία αποθεώθηκε στην 75η Μόστρα, όπου κέρδισε το Χρυσό Λιοντάρι και ύστερα από ένα κινηματογραφικό ταξίδι με σταθμούς τα σημαντικότερα Φεστιβάλ του κόσμου, όπως του Τορόντο, της Νέα Υόρκη, της Ζυρίχης και του Λονδίνο, είχαμε την ευκαιρία να την απολαύσουμε τον Νοέμβριο στο 59ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης. Εμπνευσμένο από τις γυναίκες της παιδικής του ηλικίας, ο Μεξικανός σκηνοθέτης παραδίδει μια ωδή στον άνθρωπο, ενώ παράλληλα με την ταινία του βάζει δυναμικά το Netflix στην κούρσα για τα επερχόμενα Όσκαρ.

1. «Κλέφτες Καταστημάτων» (Shoplifters – 2018) του Χιροκάζου Κόρε-Έντα (Ιαπωνία)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: 06 Δεκεμβρίου

image

Ο κλέφτης Οσάμου και ο γιος του, επιστρέφουν με τα κλοπιμαία τους σπίτι, όταν ξαφνικά συναντούν ένα μικρό κορίτσι εγκαταλελειμμένο στο κρύο. Της προσφέρουν στέγη, τροφή και την κάνουν να αισθανθεί μέλος της οικογένειάς τους. Ζουν μέσα στη φτώχεια, με μικροκλοπές, όμως αισθάνονται ευτυχισμένοι. Ώσπου ένα απρόσμενο γεγονός βάζει σε κίνδυνο τους δεσμούς που τους ενώνουν. Οι ήρωες του Κόρε-Έντα κλέβουν αντικείμενα και ο ίδιος ο σκηνοθέτης, την καρδιά μας.

Ο Χιροκάζου Κόρε-Έντα με οδηγό ένα αληθινά αριστοτεχνικό σενάριο γεμάτο κρίσιμες λεπτομέρειες και απρόσμενες ανατροπές συνθέτει μέσα από μια «οικογενειακή» ιστορία, τοποθετημένη στις παρυφές της κοινωνίας, ένα συνταρακτικό κοινωνικό πορτρέτο των δύσκολων καιρών μας. Παράλληλα ο καλλιτέχνης από την Ιαπωνία, παρουσιάζει και μια αριστουργηματική σπουδή πάνω στις ανθρώπινες σχέσεις, στην αληθινή έννοια των δεσμών και στα συστατικά εκείνα που μας κάνουν αληθινούς. Ένας βαθιά συγκινητικός ύμνος στην ανθρωπιά, η οποία συχνά πυκνά κρύβεται στα πιο απρόσμενα μέρη.

Ο σκηνοθέτης, πιάνει τον θεατή απ’ το χέρι και τον προσκαλεί να γευματίσει με τους κλέφτες του μέσα στην παράγκα τους, τινάζοντας στον αέρα όποιο στερεότυπο και κανόνα τοποθετεί αυτούς τους ανθρώπους στην παρανομία. Εξαπατούν, παρανομούν, ζουν στο περιθώριο και την ανηθικότητα. Ταυτόχρονα όμως αγαπούν, σώζουν ζωές, παραδίδουν μαθήματα ανθρωπιάς και ξεγυμνώνουν το περίβλημα της κοινωνικής ηθικής, αφήνοντας εκτεθειμένο το νόμιμο και καθωσπρέπει. Το φιλμ του Χιροκάζου Κόρε-Έντα, αποτελεί την επίσημη πρόταση της Ιαπωνίας, για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας 2019.