Στην Ιταλία του Μουσολίνι. Από το κράτος μαριονέτα της Δημοκρατίας του Σαλό, το 1945, και μέχρι τη σύγκρουση μεταξύ δεξιών και κομμουνιστών το 1948. Ένας επιθεωρητής, ο θρυλικός ήρωας που έπλασε ο Κάρλο Λουκαρέλι, ο Ντε Λούκα, ένας αντιήρωας, προσπαθεί να μείνει αμέτοχος πολιτικά και με… καθαρά χέρια να λύσει τις ανεξιχνίαστες υποθέσεις του. Πόσο εύκολο είναι να μην πάρεις θέση; Πού σε οδηγεί η πραγματικότητα; Η δική σου μικρούλα ιστορία πώς χωράει μέσα στη μεγαλύτερη εικόνα της Ιστορίας. Ο Κάρλο Λουκαρέλι, ένας μαέστρος της αστυνομικής λογοτεχνίας και του μεσογειακού νουάρ, με το πρωτόλειό του έργο συστήθηκε τη δεκαετία του ‘90 στο κοινό μέσω αυτού του μυστήριου λογοτεχνικού ήρωα, του Ντε Λούκα, που είναι πολύ «απλός» και «καθημερινός» για να είναι αληθινός στα μάτια των αναγνωστών. Το έργο του η περίφημη πλέον Τριλογία του Φασισμού επανεκδίδεται στην Ελλάδα, σε νέα μετάφραση, μετά την έκδοση του Κέδρου το 2003.

Ads

Κυκλοφόρησε, λοιπόν, πριν λίγες ημέρες από τις εκδόσεις Διόπτρα και σε μετάφραση από τα ιταλικά της Δήμητρας Δότση το επίτομο έργο που περιλαμβάνει και τα τρία μυθιστορήματα του Λουκαρέλι, το «Εν λευκώ», το «Ένα μουντό καλοκαίρι» και «Το μπουρδέλο της οδού Όκε», κάτω από τον ενιαίο τίτλο «Η τριλογία του φασισμού».

Ηθικός επαναπροσανατολισμός

Στόχος ήταν με τη σειρά Crime Moments εκδοτικά να συγκεντρωθούν ορισμένοι από τους κορυφαίους τίτλους αστυνομικών βιβλίων από όλον τον κόσμο. Ο Κάρλο Λουκαρέλι θα είναι στη χώρα μας τον Μάιο για να παρουσιάσει το έργο του και να παραβρεθεί στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με την πιστή μεταφράστρια του Λουκαρέλι, μία από τις πιο φανατικές του θαυμάστριες, τη Δήμητρα Δότση, το πρώτο του μυθιστόρημα με τίτλο «Εν λευκώ» ήταν το πιο σημαντικό, με αυτό ανανέωσε το ιταλικό «giallo», καθώς ο συγγραφέας ήταν και ο πρώτος που κατάφερε να παντρέψει τον ρεαλισμό, τη μυθοπλασία και το ιστορικό ντοκουμέντο και με αυτόν τον τρόπο να αλλάξει τον χάρτη του ιταλικού αστυνομικού μυθιστορήματος.

Ads

Η αλήθεια είναι ότι από τη δεκαετία του ‘90 κι ύστερα, το νουάρ καταλαμβάνει σιγά σιγά τη σημασία, τη θέση και τη λειτουργία που επιτέλεσε για τον 19ο αιώνα το μυθιστόρημα. «Λέει» την εποχή μας, την αφηγείται, μέσα από τη συνθήκη της μυθοπλασίας. Τα τελευταία χρόνια ενδεχομένως παίρνει και τη θέση της δημοσιογραφίας, προκειμένου χωρίς λογοκρισία να αποκαλύψει την αλήθεια που δεν μπορεί να ειπωθεί αλλιώς.

Το νουάρ ως καθρέφτης της συνείδησης

Στη σύγχρονη και τραμπική εποχή με τις διαστάσεις της πολιτικής ορθότητας και της λογοκρισίας, η ανάγνωση των περιπετειών του Ντε Λούκα από τη μουσολινική Ιταλία, εμπνέει, προβληματίζει, ανησυχεί με τις ομοιότητες και τις συγκρίσεις, μα, κυρίως φέρνει τον αναγνώστη αντιμέτωπο με τη συνείδησή του. Ένας επιθεωρητής που πίνει πολλούς καφέδες, δεν τρώει, δεν κοιμάται από το άγχος του, προκειμένου να φέρει σε πέρας τις υποθέσεις του. Θέλει μόνο να κάνει τη δουλειά του. Είναι όμως τόσο απλό;

Η Δήμητρα Δότση επισημαίνει ότι η Τριλογία του Φασισμού περιγράφει την αναζήτηση του ιταλικού έθνους στην προσπάθειά του να ξαναβρεί ηθικό προσανατολισμό, μετά τις εμφύλιες διαμάχες και τη διαφθορά. Η ίδια δηλώνει πόσο αγαπά τη γλώσσα του, τις περιγραφές του, αλλά και τον τρόπο που ξεδιπλώνει τις ιστορίες του, κρατώντας τον αναγνώστη σε διαρκή και ειλικρινή αγωνία.

Το εμβληματικό έργο του Κάρλο Λουκαρέλι, ενός μετέπειτα αριστουργηματικού εκφραστή του νουάρ – η αλήθεια είναι ότι δεν είναι μόνο διάσημος τηλε-αστέρας στη χώρα του, αλλά και ένα συγγραφέας που εξελίσσεται διαρκώς και γι’ αυτό μαγεύει και συγκινεί- φέρνει έναν καθημερινό άνθρωπο, με ακέραιο χαρακτήρα να παλέψει με το σκότος της πραγματικότητας.