Μετά από σχεδόν τρεις μήνες, όπου κράτησαν τις πόρτες τους κλειστές λόγω της πανδημίας, οι κινηματογραφικές αίθουσες της χώρας είναι έτοιμες να δεχτούν και πάλι τους «εραστές της Έβδομης Τέχνης», τηρώντας πάντα τις απαραίτητες προφυλάξεις και τους κανόνες υγιεινής.

Ads

Μόλις δύο οι νέες ταινίες που κυκλοφορούν σε αυτή την πρώτη «αναγνωριστική» εβδομάδα επαναλειτουργίας των κινηματογράφων και οι δύο μας έρχονται από τη Γαλλία. Πρόκειται για τα «Παιχνίδια Ζευγαριών» του Ολιβιέ Ασαγιάς, με την Ζιλιέτ Μπινός και το «Μάντεψε Ποιός Ήρθε για τα Γενέθλιά σου;» του Σεντρίκ Καν, με την Κατρίν Ντενέβ.

Αξίζει όμως να σημειώσουμε ότι λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών, στις εγχώριες κινηματογραφικές αίθουσες θα κυκλοφορήσουν και ταινίες οι οποίες είτε δεν ολοκλήρωσαν τη διανομή τους, όπως για παράδειγμα η εξαιρετική «Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς» του Γιάννη Οικονομίδη, είτε ταινίες που ξεχώρισαν στην τρέχουσα σεζόν και αξίζει να τις θυμηθούμε ή να τις ανακαλύψουμε εκ νέου, όπως για παράδειγμα, το αντιπολεμικό κινηματογραφικό έπος του Σαμ Μέντες, «1917» ή το ερωτικό γράμμα του Γούντι Άλεν στην αγαπημένη του πόλη: «Μία Βροχερή Μέρα στη Νέα Υόρκη».

Διαβάστε Επίσης:

«Παιχνίδια Ζευγαριών» (Doubles Vies / Non-Fiction του 2018) του Ολιβιέ Ασαγιάς (Γαλλία)

Ads

image

Ένας συγγραφέας δίνει το νέο του  βιβλίο στον εκδότη του (Γκιγιόμ Κανέ), αναμένοντας τα σχόλια του. Το θέμα του βιβλίου είναι οι εξωσυζυγικές σχέσεις, μία εκ των οποίων αφορά τη σχέση ενός συγγραφέα με μια ηθοποιό, που τυχαίνει να είναι η γυναίκα του εκδότη (Ζιλιέτ Μπινός). Τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο περίπλοκα με την εμφάνιση μιας φίλης του εκδότη. Απιστίες και ψέματα συνθέτουν τον κόσμο των πρωταγωνιστών σε ένα πλαίσιο που αποτελείται από έναν εκδοτικό κόσμο που αλλάζει, με τις νέες τεχνολογίες να ανατρέπουν τις ισορροπίες και διάφορες λογοτεχνικές αφηγήσεις να αντιγράφουν σε μεγάλο βαθμό την αληθινή ζωή των ηρώων μας.

Ο καταξιωμένος Γάλλος σκηνοθέτης Ολιβιέ Ασαγιάς, συνεργάζεται και πάλι με την μούσα του, Ζιλιέτ Μπινός και τον Γκιγιόμ Κανέ σε μία κωμωδία – σχόλιο για τις συζυγικές σχέσεις που περνάνε κρίση, τις σύγχρονες απρόσωπες και προσχηματικές σχέσεις στον κόσμο των κοινωνικών δικτύων, ιδωμένες με χιούμορ, αλλά κυρίως μέσα από συγκινητικές σκηνές.

«Ο κόσμος μας συνεχώς αλλάζει. Αυτό συνέβαινε πάντα. Η πρόκληση είναι να μπορούμε να παρακολουθήσουμε τη ροή των πραγμάτων και να δούμε ποιο είναι κάθε φορά το διακύβευμα ώστε να αποφασίσουμε αν θα ενστερνιστούμε τις αλλαγές ή όχι. Άλλωστε αυτός είναι εξ ορισμού και ο λόγος που υπάρχουν η πολιτική και η προσωπική γνώμη. Η ψηφιοποίηση του κόσμου μας και η αναδιαμόρφωσή του με βάση αλγόριθμους είναι μια τεράστια αλλαγή που μας ξεπερνάει. Η ψηφιακή οικονομία καταπατά θέσφατους κανόνες, ακόμα και νόμους. Επιπλέον θέτει σε αμφισβήτηση όλα όσα θεωρούσαμε δεδομένα. Η ταινία δεν προσπαθεί να αναλύσει τη λογική πίσω από τις νέες αυτές προκλήσεις, αλλά να καταδείξει τον τρόπο που αυτές μας επηρεάζουν προσωπικά, συναισθηματικά, ακόμα και χιουμοριστικά.» – Ολιβιέ Ασαγιάς.

Διαβάστε Επίσης:

«Μάντεψε Ποιός Ήρθε για τα Γενέθλιά σου;» (Fête de Famille / Happy Birthday – 2019) του Σεντρίκ Καν (Γαλλία, Βέλγιο)

image

Μια μεγάλη οικογένεια συγκεντρώνεται στο σπίτι της στην νότια Γαλλία για να γιορτάσει τα γενέθλια της μητέρας που γίνεται 70 χρονών. Είναι όλοι εκεί: η μητέρα, ο πατέρας καθώς και οι δυο γιοι τους, ο ένας με την γυναίκα του και τα δύο του παιδιά και ο άλλος με την καινούργια του φίλη από την Αργεντινή,  οι οποίοι έχουν φέρει μαζί και μια κάμερα για να καταγράψουν τις όμορφες οικογενειακές στιγμές. Όλα μοιάζουν να πηγαίνουν μια χαρά, μέχρι που χτυπάει το τηλέφωνο και εμφανίζεται η μικρότερη κόρη της οικογένειας, που όλοι έχουν πολύ καιρό να δουν…

«Αυτήν την ιστορία την κουβαλούσα μέσα μου για πολύ καιρό, σχεδόν από πάντα. Και μου χρειάστηκε όλος αυτός ο χρόνος κι όλες αυτές οι ταινίες για να μπορέσω να την πω. Από τη στιγμή που το αποφασίσαμε τα πάντα κύλισαν πολύ γρήγορα. Το φθινόπωρο του 2017 μόλις ολοκλήρωσα την προηγούμενη ταινία μου «Η προσευχή». Έγραψα μια σύνοψη είκοσι σελίδων την οποία η παραγωγός Sylvie Pialat διάβασε αμέσως και θεώρησε ότι πρέπει να γίνει ταινία με μια αίσθηση επείγοντος. Από εκεί και πέρα τα πάντα έγιναν με μεγάλη ταχύτητα: το σενάριο, η εύρεση των ηθοποιών και η χρηματοδότηση ολοκληρώθηκαν και γρήγορα ξεκίνησαν τα γυρίσματα. Για εμένα – που είμαι από την φύση μου αργός – όλο αυτό παραήταν ταχύ και ιλιγγιώδες, αλλά το αντιμετώπισα ως πρόκληση.» – Σεντρίκ Καν

Αυτή είναι η ενδέκατη ταινία του ηθοποιού και σκηνοθέτη, Σεντρίκ Καν, με  παρουσία εξαιρετικών ηθοποιών: Κατρίν Ντενέβ, Εμανουέλ Μπερκό, Βενσάν Μακέν, Σεντρίκ Καν, Λουάνα Μπατζαραμί, Λετίσια Κολομπάνι.

«Δεν είχα καμιά πρόθεση να κάνω κάτι το θεατρικό. Είναι όμως η φύση του θέματος να δίνει αυτήν την αίσθηση: Υπάρχει ενότητα στον χώρο (το σπίτι) και στον χρόνο (όλα συμβαίνουν σε 24 ώρες) και όλη η δράση είναι οργανωμένη γύρω από τα γενέθλια της μητέρας. Η ταινία έχει «χτιστεί» γύρω από τρεις πράξεις και υπάρχουν αρκετοί διάλογοι. Η αίσθηση της θεατρικότητας προκύπτει από το ότι και οι χαρακτήρες οι ίδιοι αισθάνονται ότι είναι σε μια σκηνή και μερικές φορές υποδύονται ρόλους, που τους επιβάλλονται σαν να ήταν στο θέατρο.» – αναφέρει χαρακτηριστικά ο σκηνοθέτης, Σεντρίκ Καν και συμπληρώνει:

«Γενικά η κωμωδία και η τραγωδία συνυπάρχουν μέσα στην ταινία. Ήθελα να πω μια ιστορία για μια οικογένεια λίγο τρελή αλλά και πολύ ευτυχισμένη, όπου όλοι έχουν την δυνατότητα να εκφράσουν την φαντασίωση τους, την δημιουργικότητα τους. Οι μεταξύ τους σχέσεις είναι σκληρές αλλά και ζωντανές. Κάποιες φορές λέγονται φοβερά πράγματα. Ήθελα το σύνολο να είναι κάπως φευγάτο, τα παιδιά να είναι ασυγκράτητα, να πίνουν κρασί, να σκαρφαλώνουν στα τραπέζια, και οι ενήλικες να είναι σαν παιδιά, με μια αληθινή αίσθηση ελευθερίας. Όλα να είναι ενστικτώδη, στιγμιαία, το ακριβώς αντίθετο μιας οικογένειας που όλη έχει κάνει ψυχανάλυση. Επίσης ήθελα να υπάρχει και ένα στοιχείο σασπένς. Η άφιξη της Claire  μοιάζει να δυναμιτίζει την ομάδα. Όμως, καθώς η ιστορία αναπτύσσεται, μέσα από τις αποκαλύψεις, τις μεθοδεύσεις και τις ανατροπές, η σιγουριά του θεατή κλονίζεται. Η άφιξη της Claire θέτει εξ αρχής πολλά ερωτήματα, καθώς λείπει χρόνια, φτάνει με όλα της τα υπάρχοντα, δεν έχει προσκληθεί για τα γενέθλια της μητέρας της κι η κόρη της μένει με τους παππούδες… Τίποτα δεν είναι κανονικό, ενώ όλοι παριστάνουν πως όλα είναι, κι αυτό είναι ίσως το πιο παράξενο πράγμα. Και έτσι, όταν τα ερωτήματα πολλαπλασιάζονται η ταινία γίνεται μια έρευνα πάνω σε αυτόν τον χαρακτήρα. Έτσι σιγά σιγά το μυστήριο πυκνώνει και πια δεν ξέρουμε ποιος λέει την αλήθεια, ποιος ψεύδεται, ποιος είναι ο ένοχος και ποιος το θύμα. Είναι σαν ένα παιχνίδι με καθρέφτες και όλοι μοιάζει να μην μπορούν μείνουν ανέπαφοι από τους μπελάδες της Claire.»

Διαβάστε Επίσης:

Κυκλοφορούν Επίσης:
«Φύγαμε» (Onward – 2020) του Νταν Σκάνλον (Η.Π.Α.)

Δύο αδέλφια – ξωτικά, έχουν την ευκαιρία να φέρουν τον πατέρα τους ξανά στη ζωή για μία μέρα χάρη σε ένα μαγικό ραβδί και ένα ξόρκι που έχει αφήσει πίσω για τα παιδιά του. Έτσι, ξεκινάει μία απίθανη περιπέτεια που τους αποκαλύπτει ότι υπάρχει ακόμα μαγεία εκεί έξω.

Η ταινία κυκλοφορεί μεταγλωττισμένη στα ελληνικά, αλλά και με υπότιτλους. Στην ελληνική μεταγλώττιση ακούγονται οι: Ανδρέας Καρτσάτος, Δημήτρης Σάρλος, Σοφία Τσάκα, Ζωή Ρηγοπούλου, Ανδρέας Ευαγγελάτος, Χρήστος Θάνος, Βίνα Παπαδοπούλου, Σοφία Καψαμπέλη, Κατερίνα Γκίργκις, Θανάσης Κουρλαμπάς, Βασίλης Μήλιος.

«Η ιστορία είναι εμπνευσμένη από τη σχέση μου με τον αδελφό μου και τον δεσμό μας με τον πατέρα μας που πέθανε όταν ήμουν ενός» λέει ο σκηνοθέτης Νταν Σκάνλον. «Ήταν πάντα ένα μυστήριο για εμάς. Ένας συγγενής μας έστειλε μία ηχογράφηση του στην οποία έλεγε απλώς γεια και αντίο. Δύο λέξεις. Αλλά για μένα και τον αδελφό μου ήταν μαγικές». «Αυτό ήταν το εφαλτήριο» συνεχίζει ο Σκάνλον. «Όλοι έχουμε χάσει κάποιον και αν μπορούσαμε να περάσουμε μία ακόμα μέρα μαζί του, θα ήταν μία συναρπαστική ευκαιρία. Ξέραμε ότι για να πούμε αυτή την ιστορία, έπρεπε να την τοποθετήσουμε σε έναν κόσμο που αυτή η απίστευτη πιθανότητα μπορεί να συμβεί».