Ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο για την «Αναβάθμιση του Σχολείου» του υπουργείου Παιδείας, το οποίο κατατέθηκε εν μέσω πανδημίας, προκάλεσε τη σφοδρή αντίδραση της αντιπολίτευσης και κυρίως την κάθετη αντίθεση της εκπαιδευτικής κοινότητας. Μετά τη χθεσινή συζήτηση επί της αρχής του νομοσχεδίου, το μεσημέρι θα διεξαχθεί συζήτηση επί των άρθρων, στην οποία θα παρέμβει ο Κυριάκος Μητσοτάκης και οι αρχηγοί των κομμάτων και – αργότερα σήμερα – η ψήφιση του νομοσχεδίου.

Ads

Όλο το προηγούμενο διάστημα πραγματοποιήθηκαν σε Αθήνα και πολλές πόλεις της χώρας μαζικές κινητοποιήσεις εκπαιδευτικών, γονέων, μαθητών και φοιτητών ενάντια στο πολυνομοσχέδιο αλλά και τη διαβόητη τροπολογία και υπουργική απόφαση για τη ζωντανή μετάδοση του μαθήματος και την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Χθες η Γενική Συνέλευση των προέδρων των ΕΛΜΕ αποφάσισε και πραγματοποίησε 24ωρη απεργία, με συλλαλητήριο και πορεία στη Βουλή, ενώ σήμερα οι εκπαιδευτικοί πραγματοποιούν ξανά συλλαλητήριο και συναυλία έξω από τη Βουλή.

Οι εκπαιδευτικοί ζητούν να αποσυρθούν το «αντιεκπαιδευτικό», όπως το χαρακτηρίζουν, πολυνομοσχέδιο που πιστεύουν ότι χειροτερεύει τη λειτουργία του σχολείου, αυξάνει τον αριθμό μαθητών ανά τμήμα, οξύνει την εξεταστική αρένα με την επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων, βάζει «κόφτη» στη φοίτηση στα ΕΠΑΛ, προχωρά σε αντιδραστικές τομές στη δομή και το περιεχόμενο του σχολείου υψώνοντας νέους ταξικούς φραγμούς (εισαγωγή του μαθήματος της αγγλικής γλώσσας στα νηπιαγωγεία, επαναφορά της διαγωγής, κ.ά), καθώς και η τροπολογία για την εγκαθίδρυση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και τη ζωντανή αναμετάδοση του μαθήματος.

Παρά τη μαζική αντίσταση, μιλώντας χθες η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, στην Oλομέλεια της Βουλής, δήλωσε πως «το πολυνομοσχέδιο που ψηφίζεται είναι μόνο η αρχή, καθώς θα ακολουθήσει νομοσχέδιο για τα ΕΠΑΛ ενώ πλησιάζει και η εξωτερική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών μετά από την αυτοαξιολόγηση» και υπερασπίστηκε όλες της επιλογές του νομοσχεδίου της, το οποίο έχει στόχο όπως είπε «μαζί με τις υπουργικές αποφάσεις και τα επόμενα νομοθετήματα όπως η Επαγγελματική Εκπαίδευση, έχουν ένα σχολείο πιο ουσιαστικό, πιο δημιουργικό, πιο ποιοτικό και ανοιχτό, υψηλότερων προσδοκιών και απαιτήσεων, που θα ανταποκρίνονται στην ανάγκη για πιο σφαιρική μόρφωση, ένα σχολείο της εγρήγορσης, της επίτευξης των μαθησιακών στόχων, σε ένα καλύτερο και ασφαλέστερο σχολικό περιβάλλον», σημειώνοντας ότι οι αλλαγές αρχίζουν από κάτω  προς τα πάνω, από το νηπιαγωγείο ως το πανεπιστήμιο.

Ads

Διαβάστε αναλυτικά:

Η κόντρα στη Βουλή και οι θέσεις των κομμάτων

Έντονη είναι η κριτική της αντιπολίτευσης και εκφράστηκε στην Ολομέλεια της Βουλής, όπου συζητείται από χθες το πολυνομοσχέδιο. «Καμιά μεταρρύθμιση δεν γίνεται χωρίς διάλογο. Και η υπουργός Παιδείας δυστυχώς βρίσκεται σε καραντίνα από την κοινωνία, τα κόμματα, τον εκπαιδευτικό κόσμο. Δεν έλαβε υπόψη της τις χιλιάδες αρνητικές παρατηρήσεις στη Διαβούλευση, οι περισσότερες τεκμηριωμένες. Δεν έλαβε υπόψη της τι είπαν οι φορείς των εκπαιδευτικών στη συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Δεν κατόρθωσε να πετύχει την ελάχιστη συναίνεση στο Κοινοβούλιο», τόνισε ο Τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, Ν. Φίλης.

«Μιλάει βέβαια με τους μεγαλοσχολάρχες -οι μόνοι εξάλλου που υπερασπίστηκαν την καταστροφική αναβάθμιση των κολεγίων. Μιλάει με τους ιδιοκτήτες των μεγάλων ιδιωτικών σχολείων και φροντιστηρίων -οι μόνοι και πάλι που υπερασπίστηκαν το νομοσχέδιό της. Είναι υπουργός ιδιωτικών κολλεγίων, μεγαλοσχολαρχών, μεγαλοφροντιστών και εκκλησιαστικών παραγόντων. Και, εσχάτως, υπουργός καμερών και εκατοντάδων χιλιάδων απουσιών: η μόνη υπουργός Παιδείας που θα τη συνοδεύουν ως εικόνα τα ανοιχτά αλλά άδεια Γυμνάσια και κυρίως Λύκεια», πρόσθεσε ο Ν. Φίλης και επισήμανε πως «στην εκπαίδευση και στο μέλλον της νέας γενιάς συγκρούονται διαφορετικά πολιτικά σχέδια. Ο αποκλεισμός συγκρούεται με τη συμπερίληψη. Η γιγάντωση των ανισοτήτων με το σχολείο ισότητας και ποιότητας. Τα άριστα σχολεία για τους υποτιθέμενους άριστους με τα άριστα σχολεία για όλους. Ο ανταγωνισμός με τη συνεργατικότητα. Το αυταρχικό μοντέλο της διαγωγής και της τιμωρίας με ένα δημοκρατικό σχολείο που προετοιμάζει συνειδητούς και υπεύθυνους πολίτες».

«Το πολυνομοσχέδιο είναι σίγουρη συνταγή για μια νέα γενιά ανελεύθερων, ημιμαθών, εξαρτημένων πολιτών, πολιτικών και πρωθυπουργών», είπε η Χαρά Κεφαλίδου Τομεάρχης Παιδείας & Θρησκευμάτων του Κινήματος Αλλαγής και τόνισε μεταξύ άλλων πως «δεν ήταν ούτε ο κατάλληλος χρόνος, ούτε ο κατάλληλος τρόπος για να κατατεθεί και να συζητηθεί ένα επιδραστικότατο Ν/Σ, με 15.000 σχόλια στη διαβούλευση εν μέσω πανδημίας και lockdown. Βολεύει μόνο ως αποδεικτικό επάρκειας της ηγεσίας του Υπουργείου προς εντελώς συγκεκριμένο αποδέκτη».

Εκ μέρους του ΚΚΕ, ο Γιάννης Δελής σημείωσε πως «το νομοσχέδιο έχει ψευδεπίγραφο τίτλο, και στην πράξη χαντακώνει τις ανάγκες των νέων της λαϊκής πλειοψηφίας, ξεπαραδιάζει τους γονείς και ροκανίζει τα δικαιώματα των εκπαιδευτικών». «Θέλετε μια εκπαίδευση που να παράγει “εργαλεία” για την αναπαραγωγή του συστήματος» τόνισε η αγορήτρια του ΜέΡΑ25 Σ. Σακοράφα, καλώντας την κυβέρνηση να αποσύρει το νομοσχέδιο, το οποίο «αποστρέφεται την ιδέα της ευρείας παιδείας και δημιουργεί κάστες εκπαίδευσης με διαχωρισμούς από την τρυφερή ηλικία». Το νομοσχέδιο εκπροσωπεί τις παθογένειες του παρελθόντος είπε η αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης Σοφία-Χάιδω Ασημακοπούλου και στην κριτική της στάθηκε κυρίως στη στελέχωση των σχολείων στην επαρχία, καθώς και στην ανάγκη στήριξης της ειδικής αγωγής.

Ζωντανά η συζήτηση στη Βουλή

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο, τι λένε εκπαιδευτικοί και γονείς

Αύξηση των εξεταζόμενων μαθημάτων, επαναφορά της βάσης του 10 για όλες τις τάξεις, τράπεζα θεμάτων σε όλες τις τάξεις του Λυκείου, επαναφορά της διαγωγής και αύξηση ποινών για τους μαθητές, νέες θεματικές από το νηπιαγωγείο, αξιολόγηση σχολικής μονάδας με αμφιλεγόμενους άξονες και σχέδια δράσης, αύξηση των μαθητών ανά τμήμα σε δημοτικά και νηπιαγωγεία με εισαγωγή και των αγγλικών, άμεση μείωση μετεγγραφών και εισακτέων στα ΑΕΙ, ίδρυση ξενόγλωσσων τμημάτων με δίδακτρα, και επαναφορά των Λατινικών αντί του μαθήματος της Κοινωνιολογίας, είναι κάποια από τα επίμαχα σημεία που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο της Νίκης Κεραμέως.

Το νομοσχέδιο, το οποίο χαρακτηρίζεται από εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές ως «αντιμεταρρύθμιση», σαρώνει όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, οξύνει τις ταξικές ανισότητες, ορθώνοντας ακόμη μεγαλύτερα εμπόδια στην πρόσβαση στη γνώση και τη μόρφωση των μαθητών, καθιστά το εκπαιδευτικό σύστημα απωθητικό για αδύναμους μαθητές και δυσπρόσιτο για τους ευάλωτους πληθυσμούς. Εκτιμάται πως θα οδηγήσει πλήθος μαθητών εκτός του σχολείου. Όπως τονίζουν οι εκπαιδευτικοί, μέσω των σωματείων και ομοσπονδιών τους, διαδηλώνοντας κατά χιλιάδες στους δρόμους, υποβαθμίζει και υπονομεύει περισσότερο τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών, προωθεί την αύξηση του ορίου μαθητών ανά τμήμα, μετατρέπει το σχολείο σε ένα εξεταστικό «κάτεργο» για τους μαθητές, επαναφέρει τις αναχρονιστικές πολυήμερες αποβολές και τη διαγωγή στα απολυτήρια Γυμνασία και Λυκείου και προωθεί οπισθοδρομικές αλλαγές ακόμη και στα προγράμματα σπουδών σε νηπιαγωγείο και δημοτικό, 

«Το νομοσχέδιο είναι αντιδραστικό, αναχρονιστικό και έχει ταξικό πρόσημο υπό την έννοια ότι επιβαρύνει τις πιο ευάλωτες κοινωνικές τάξεις σε σχέση με τους πιο εύρωστους, διότι αυξάνει τις εξεταστικές χωρίς να υπάρχει λόγος σε βάρος της μάθησης και αναρωτιόμαστε, η κυβέρνηση ποιος θεωρεί ότι είναι ο στόχος του σχολείου», λέει στο tvxs, o αντιπρόεδρος της ΟΛΜΕ, Θεόδωρος Μαλαγάρης.

«Ο κόσμος αντιλαμβάνεται την αξιολόγηση ως κάτι θετικό, γιατί έτσι λένε τα ΜΜΕ χρόνια τώρα, με αποτέλεσμα να στρέφουν τους γονείς εναντίον μας. Πρέπει να καταλάβουν ότι δεν είναι έτσι τα πράγματα» λέει στο tvxs, ο Χρήστος Κουρνιώτης, μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ. «Δεν έχει να κάνει σε τίποτα με βελτίωση του παρεχόμενου αγαθού. Ουσιαστικά το κράτος, επιδιώκει να βαθμολογεί τις σχολικές μονάδες, ώστε να καθορίζει στη συνέχεια με βάση τη βαθμολογία τα ποσά που θα δίνει σε κάθε σχολείο. Θα λέει, στα καλά δίνω περισσότερα και στα κακά λιγότερα. Αν συμβεί αυτό, τότε τα σχολεία των χρόνων των μνημονίων, με τις τεράστιες ελλείψεις σε υποδομή και εκπαιδευτικούς, θα φαίνονται παράδεισοι, μπροστά σε αυτά που θα δούμε» καταλήγει.

«Είναι ένα νομοσχέδιο υποβάθμισης και όχι αναβάθμισης του σχολείου», τονίζει στο tvxs, η Στέλλα. Βαλαβάνη, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων Αττικής και εκπρόσωπος Τύπου της Ανωτάτης Συνομοσπονδίας Γονέων Μαθητών Ελλάδας. και εξηγεί τους λόγους. «Το νομοσχέδιο αυξάνει τον αριθμό μαθητών σε 26 ανά τάξη, μετατρέπει το σχολείο σε μια εξεταστική αρένα, κάνει το σχολείο φροντιστήριο και σταματά τη γενική μόρφωση στη Β’ Λυκείου, το μορφωτικό επίπεδο υποχωρεί έναντι του ανταγωνισμού, δεν έχει καμία λύση για τα βασικά προβλήματα των υποδομών, του εκπαιδευτικού προσωπικού, της καθαριότητας. Σκεφτείτε, ότι η σχολική χρονιά τελειώνει και η ειδική αγωγή δεν έχει καν ξεκινήσει».

«Θέλουν σχολείο εξεταστική αρένα και μαζική απόρριψη παιδιών»,  λέει στο tvxs, η εκπαιδευτικός Άννα Μπαχτή, μέλος του ΔΣ της E’ ΕΛΜΕ Αν. Αττικής. «Η δημόσια παιδεία πρέπει να κατοχυρώνει και να διασφαλίζει το βασικό γενικό επίπεδο γνώσεων για όλα τα παιδιά μέχρι 18 ετών, όπου ακολουθεί η ειδίκευση στο Πανεπιστήμιο. Ρόλος του σχολείου είναι να εκπαιδεύει το μαθητή και όχι να τον κατατάσσει. Και για όποια παιδιά διαπιστώνεται μορφωτικό ή άλλο έλλειμα πρέπει να υπάρχουν οι ανάλογες ενισχυτικές δομές ώστε να υποστηριχθεί και όχι να απορριφθεί. Δωρεάν, δημόσιο και ενιαίο δημόσιο σχολείο για όλους, χωρίς εξεταστικούς φραγμούς, με γνώση και όχι πληροφορία, με παιδαγωγική ελευθερία και δημοκρατία. Αλλά όπως φαίνεται αυτό το δωρεάν δημόσιο σχολείο είναι που χρόνια ενοχλεί. Και όσο δέχεται επίθεση οι εκπαιδευτικοί οφείλουμε να βγαίνουμε στο δρόμο», καταλήγει.