Η κυβέρνηση της ΝΔ κατάφερε να μετατρέψει την προβολή μιας ταινίας στους κινηματογράφους σε ακόμη μια κυβερνητική κρίση. Η ανευθυνότητα, η αυταρχική νοοτροπία που έχει εμπεδωθεί στο κράτος και οι παλινωδίες που ακολούθησαν την τραγελαφική έφοδο της αστυνομίας σε κινηματογράφους που πρόβαλαν την ταινία «JOKER» είναι ένα ακόμη δείγμα της Δεξιάς «κανονικότητας».  Για πρώτη φορά σε αυτό το φιάσκο συνεπλάκησαν η κινηματογραφική κριτική με το πολιτικό και το αστυνομικό ρεπορτάζ ενώ η κοινωνία, εκτός από το χιούμορ, αντιμετώπισε την υπόθεση και με μεγάλη οργή.

Ads

Aυτό που πλέον προκύπτει ως συμπέρασμα μετά τη -μερική- διαλεύκανση της υπόθεσης είναι ότι υπήρξε μια οργανωμένη επιχείρηση από το Υπουργείο Πολιτισμού, ειδικά για τη συγκεκριμένη ταινία, προκειμένου να αποτραπεί η είσοδος ανηλίκων, γεγονός πρωτόγνωρο εδώ και δεκαετίες. Aκολούθησε μια αποτυχημένη προσπάθεια αρχικά συγκάλυψης και υποβάθμισης της υπόθεσης με διαστρέβλωση των πραγματικών γεγονότων και αναφορές περί «μεμονωμένου» περιστατικού και εν συνεχεία με μετάθεση ευθυνών μεταξύ Υπουργείου Προστασίας του Πολιτη και Υπουργείου Πολιτισμού, αλλά και μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας και του προσωπικού και, στο τέλος, μια κωμική επικοινωνιακή διαχείριση που έφτασε μέχρι και στο «Ενήλικοι στην Αίθουσα».

Το χρονικό της υπόθεσης

Το βράδυ της Κυριακής καταγγελίες για εισβολή ένοπλων αστυνομικών στον κινηματογράφο ΑΕΛΛΩ, όπου παιζόταν το Joker και  απομάκρυνση ανήλικων θεατών αποκάλυψαν την υπόθεση. Μάλιστα ο ιδιοκτήτης της αίθουσας αποκάλυψε ότι υπήρξαν δεκάδες αστυνομικοί που διέκοψαν την προβολή και τρομοκράτησαν τον κόσμο. Αμέσως έγινε γνωστό ότι και το Σάββατο, κατά την προβολή της ταινίας στο αίθουσα του Μall, διεκόπη η προβολή  και μεταφέρθηκαν στο τμήμα για αναγνώριση 7 ανήλικοι, καθ’ υπόδειξη υπαλλήλου του Υπουργείου Πολιτισμού ενώ σχηματίστηκε δικογραφία σε βάρος του αιθουσάρχη καθώς η σήμανση προβλέπει ότι η ταινία είναι «κατάλληλη άνω των 18». Η ΕΛΑΣ επιβεβαίωσε τα περιστατικά αλλά επέρριψε την πρωτοβουλία σε υπαλλήλους του Υπουργείου Πολιτισμού, ενώ το Υπουργείο από την πλευρά του εξέδωσε αργά το βράδυ ανακοίνωση, αποποιούμενο οποιαδήποτε ευθύνη. Άμεσα ξεκίνησε ένας άνευ προηγουμένου σάλος, «πάρτι» στα κοινωνικά δίκτυα αλλά και δημόσια κατακραυγή.

Ads

Το πρωί της Δευτέρας, εμφανώς αμήχανη η κυβέρνηση και τα ΜΜΕ που τη στηρίζουν, επιχείρησαν να υποβαθμίσουν το περιστατικό. Ο Άδωνις Γεωργιάδης έκανε λόγο για φαντασιακά δημοσιεύματα, ιστοσελίδες έγραφαν για υπαλλήλους ΣΥΡΙΖΑίες, κάποια δημοσιεύματα αναφέρθηκαν σε αντεκδίκηση διαζευγμένων γονέων και κάποια άλλα σε διαμάχη μεταξύ εταιριών. Μέχρι και στο ΚΙΝΑΛ ξέσπασε εμφύλιος μετά την προσπάθεια κάποιων να δικαιολογήσουν την κυβέρνηση.

Ήδη ο Τομεάρχης  του ΣΥΡΙΖΑ Γιάννης Ραγκούσης είχε επικοινωνήσει με την ΕΛΑΣ που του έχει εκθέσει επακριβώς τι έχει συμβεί από την πλευρά της και ανακοίνωσε τα γεγονότα μιλώντας για επιστροφή σε «μαύρες εποχές»Η Υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, αναγκάζεται να εμφανιστεί στα ΜΜΕ για να παραδεχτεί τι έχει συμβεί και να καταδικάσει το γεγονός, αλλά υποστηρίζει ότι επρόκειτο για υπαλλήλους του ΥΠ.ΠΟ που έδρασαν αυτοβούλως και θα διωχθούν πειθαρχικά, επιχειρώντας εκ νέου να αποποιηθεί οποιαδήποτε πολιτική ευθύνη. Όμως η υπάλληλος στην έγγραφη καταγγελία της στο ΑΤ Αμαρουσίου καταρρίπτει όλους τους ισχυρισμούς και αποκαλύπτει ότι υπήρχε προετοιμασία από το αρμόδιο τμήμα του Υπ. Πολιτισμού σε συνεννόηση με εισαγγελέα και την ΕΛΑΣ και πως έδρασε κατόπιν εντολής της προϊσταμένης της, που μοιάζει και το προφανές. Καθώς η ΕΔΕ είναι σε εξέλιξη, το Υπουργείο Πολιτισμού αλλάζει την εκδοχή του και κάνει λόγο για κατηγορία ανταγωνίστριας εταιρίας διανομής, χωρίς βέβαια να την κατονομάζει.

O Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας, που έχει δει την ταινία μια εβδομάδα πριν, σχολίασε με σκωπτική ανάρτηση στα social media τους τραγικούς χειρισμούς, ενώ με αφορμή την υπόθεση, η αύξηση των φαινομένων σκοταδισμού στη χώρα έφτασε μέχρι την Κομισιόν με ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Στέλιου Κούλογλου. Την ίδια στιγμή τα ΜΜΕ και, ειδικά, κάποιοι τηλεοπτικοί σταθμοί προσπαθούν αμήχανα να παρουσιάσουν διαφορετικές εκδοχές με αποτέλεσμα να προκαλούν ακόμη μεγαλύτερη γελοιοποίηση της υπόθεσης. Ρεπόρτερ μάλιστα για να δικαιολογήσει την επέμβαση της Αστυνομίας, ισχυρίζεται ότι η αφίσα της ταινίας «Ενήλικοι στην Αίθουσα» του Κώστα Γαβρά είναι σήμανση για την ταινία «Joker» ρίχνοντας τα κοινωνικά δίκτυα!

Με μια ατυχέστατη δήλωση, ότι θα παρακολουθήσει το έργο με το 15χρονο γιο του, ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης έκανε τα πράγματα αρκετά χειρότερα, προσπαθώντας να διασκεδάσει τις εντυπώσεις. Το απόγευμα αναγκάζεται να κάνει μια πιο σοβαρή δήλωση μιλώντας για πάρεργο της αστυνομίας και για υποθέσεις που αγγίζουν τα όρια της φαιδρότητας. Πλην όμως αποδείχτηκε ότι η κυβέρνηση μέσω των Υπουργείων και των αρμόδιων υπηρεσιών της κινητοποίησε τον κρατικό μηχανισμό για αυτές τις φαιδρότητες. Αποκαλύπτεται δε ότι το Υπουργείο Πολιτισμού είχε ήδη αποστείλει έγγραφο – οδηγία που επισημαίνει την ανάγκη για αυστηρούς ελέγχους σε σχέση με την παρουσία ανηλίκων μόνο στη συγκεκριμένη ταινία. Έτσι σωρευτικά διαψεύδοντες όλες οι διαφορετικές εκδοχές που παρουσιάστηκαν σε ελάχιστες ώρες από κυβερνητικά στελέχη και φιλικά μίντια. 

Αναπάντητα ερωτήματα

Αυτό που δεν έχει απαντηθεί είναι γιατί υπήρξε τόσο μεγάλη αυστηρότητα για να επιβληθεί από την αρμόδια επιτροπή σήμανση «Α18» σε μια ταινία που στις χώρες της Δύσης έχει σήμανση Α12 ως και Α15 και γιατί υπήρξε τόσο μεγάλη σπουδή ώστε να αστυνομευτεί η παρουσία ανηλίκων, κάτι που δεν έχει συμβεί για δεκαετίες στην Ελλάδα.  Μια πιθανή εκδοχή είναι πως κάποιος «σοφός» στο ΥΠ.ΠΟ. εκτίμησε ότι η ταινία, που συγκεντρώνει τεράστιο ενδιαφέρον και αναγνωρίζεται ήδη από την πλειονότητα ως ένα κινηματογραφικό αριστούργημα, αμφισβητεί έντονα αυτό που σχηματικά περικλείεται στους όρους εξουσία και κατεστημένο, και αντέδρασε είτε από παρωχημένο πουριτανισμό είτε από πολιτική ιδιοτέλεια. Σε κάθε περίπτωση, τέτοια ρηχότητα απέναντι στην τέχνη χαρακτήριζε τους λογοκριτές της χούντας και είναι ανεπίτρεπτο να διέπει μια σύγχρονη δημοκρατία.

Ηταν πάντως ένα 24ωρο που ανέδειξε την αδυναμία της κυβέρνησης να χειριστεί ακόμη και ένα μικρό ζήτημα, την παντελή έλλειψη σχεδιασμού με τις εκδοχές να αλλάζουν διαδοχικά κάθε ώρα και να είναι πάντα ψευδείς  αλλά και μια επικίνδυνη αυταρχική αντίληψη που εκδηλώνεται στο κράτος και αντικατοπτρίζει την αλαζονεία της εξουσίας και τον υπερσυντηρητισμό που διακατέχει τη ΝΔ μετά την επάνοδό της. Σίγουρα ήταν ένα 24ωρο με πολύ γέλιο πάντως…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: