Πέντε μήνες μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, με 57 νεκρούς και τρεις μήνες μετά την επανεκκίνηση των δρομολογίων στον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας, τα τρένα είναι καρφωμένα και πάλι στους κεντρικούς σταθμούς, ενώ το σύστημα τηλεδιοίκησης που έπρεπε να υπάρχει εδώ και χρόνια για να διορθώνει έγκαιρα τυχόν ανθρώπινα λάθη, θα καθυστερήσει πολύ ακόμα.

Ads

Μαζί με τους ανθρώπους και τα ζωντανά που χάθηκαν στους ορμητικούς χειμάρρους, μαζί με το βιος των ανθρώπων της Θεσσαλίας που βούλιαξε στη λάσπη, κομμάτια έγινε και μεγάλο μέρος του σιδηροδρομικού εξοπλισμού από τον Δομοκό μέχρι τα Τέμπη – ω ναι, τί ειρωνεία – αφήνοντας εργαζόμενους και φοιτητές χωρίς τρόπο γρήγορης και σχετικά προσιτής μετακίνησης από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και τούμπαλιν. Αφήνοντας την οικονομία χωρίς ένα βασικό εργαλείο μεταφοράς εμπορευμάτων. Για πόσο; Για χρόνια.

https://www.youtube.com/shorts/GUnKJpFnF40

Σε 5-6 μήνες ίσως κάτι σαν τρένο

Μιλώντας στο tvxs.gr ο πρόεδρος των εργαζομένων στον ΟΣΕ, Νίκος Τσικαλάκης δίνει την εικόνα. «Οι ζημιές που προκάλεσε η κακοκαιρία είναι εκτεταμένες στο κομμάτι από το Δομοκό μέχρι τον Κραννώνα, δηλαδή σε μήκος περίπου 50 χλμ, ενώ έχει κοπεί και ένα τμήμα 2 χλμ στο ύψος της Γυρτώνης, πολύ κοντά στο σημείο του τραγικού δυστυχήματος. Παράλληλα, ολική είναι η καταστροφή του ηλεκτρονικού εξοπλισμού που αφορά στο σύστημα της τηλεδιοίκησης και είχε τοποθετηθεί στον σταθμό του Δομοκού».

Ads

https://youtube.com/shorts/_QcTIgG95ek?si=g6sTO7azGoFfqhtM

Ο έμπειρος συνδικαλιστής μας εξηγεί πως η ορμή του νερού έχει προκαλέσει σοβαρές φθορές στην υποδομή του σιδηρόδρομου, δηλαδή την κατασκευή κάτω από το στρώμα των χαλικιών που επιτρέπει σε αμαξοστοιχίες με τεράστιο βάρος να διέρχονται με μεγάλη ταχύτητα. «Προσπαθούν να κλείσουν οι συνάδελφοι το μέτωπο της Γυρτώνης, στην κάθοδο προς Αθήνα θα γίνει μία παρέμβαση ώστε σε 4-5 μήνες από τώρα να περνούν αμαξοστοιχίες με ντίζελ, χωρίς ηλεκτροκίνηση, με ταχύτητες περί τα 70 με 80 χλμ την ώρα. Οι επιβατικές αμαξοστοιχίες από την Αθήνα θα σταματούν στο Λιανοκλάδι, θα πηγαίνουν στη Λάρισα με λεωφορεία κι ύστερα θα συνεχίζουν το ταξίδι τους με τρένο για τη Θεσσαλονίκη. Οι εμπορικές θα κινούνται με ντίζελ και ίσως είναι ασφαλές να ξεκινήσουν δρομολόγια σε 5-6 μήνες. Μια πρώτη εκτίμηση του κόστους είναι 140 με 160 εκατ ευρώ».

 

Η τηλεδιοίκηση πάλι στις καλένδες

Πόσο μελάνι είχε χυθεί την περασμένη άνοιξη για το σύστημα τηλεδιοίκησης που σύμφωνα με τις συμβάσεις θα έπρεπε να λειτουργεί ήδη από τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας, ώστε ανθρώπινα λάθη σταθμαρχών ή μηχανοδηγών να μην οδηγούν σε πολύνεκρα δυστυχήματα, σαν κι αυτό στα Τέμπη. Στη σκιά των θανάτων, τους προηγούμενους μήνες η διαδικασία έδειχνε να έχει επιταχυνθεί.

«Ο σταθμός του Δομοκού είναι κομβικής σημασίας για την τηλεδιοίκηση στο τμήμα Δομοκός – Πλατύ, για το οποίο έγινε πολύς λόγος μετά το δυστύχημα. Εκεί βρισκόταν ηλεκτρονικός εξοπλισμός εκατομμυρίων, καινούργια μηχανήματα που είχαν τοποθετηθεί τον περασμένο Μάιο. Τώρα έχουν μπει μέσα στη λάσπη», εξηγεί ο κ. Τσιλακάκης.

Ποιος φταίει;

Θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί όλη αυτή η καταστροφή που υποβαθμίζει εκ νέου την σιδηροδρομική σύνδεση Αθήνας – Θεσσαλονίκης και ουσιαστικά σπρώχνει ακόμα πιο μακριά την όποια προοπτική η χώρα να αποκτήσει ένα αξιόπιστο σιδηροδρομικό δίκτυο; Για τον αρμόδιο υπουργό Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα, ευθύνη για αντιπλημμυρικά έργα μπορεί να αναζητηθεί μόνο στην Περιφέρεια Θεσσαλίας.

https://youtube.com/shorts/t0TEoJ8JkJ8?si=EfIIh6Fl3aGL-jeU

«Εδώ είχαμε Ιανό επί τέσσερα. Πρώτα απ’ όλα υπάρχουν ειδικοί που αξιολογούν. Τα αντιπλημμυρικά εκ του νόμου, σε όλη την Ελλάδα, είναι ευθύνη της Περιφέρειας εκτός των μεγάλων αντιπλημμυρικών έργων που υλοποιούνται αυτή τη στιγμή σε όλη την Ελλάδα -στη Θεσσαλία δεν υπάρχει κάποιο τέτοιο- και είναι ευθύνη του υπουργείου υποδομών και μεταφορών», δήλωσε ο υπουργός στους ιστότοπους ethnos.gr και imerisia.gr. Πάντως η Νέα Δημοκρατία δεν έχει αποσύρει την στήριξή της από τον νυν περιφερειάρχη και εκ νέου υποψήφιο Κώστα Αγοραστό.

«Τα έργα του ΟΣΕ έχουν αυτόνομο αντιπλημμυρικό σύστημα, αυτόματο σύστημα στράγγισης, όμως η ένταση του φαινομένου ήταν πολύ μεγάλη. Ενδεχομένως υπάρχουν λάθη από εξωγενείς παράγοντες, ωστόσο εφόσον έχει παρέμβει ο εισαγγελέας, οφείλουμε να περιμένουμε το έργο της Δικαιοσύνης», επισημαίνει ο εκπρόσωπος των εργαζομένων του ΟΣΕ, Νίκος Τσικαλάκης.

https://youtu.be/zjTuE8IhZP8

Πρόεδρος ΡΑΣ στο tvxs.gr: Δεν έχουμε εμείς αρμοδιότητα

Καθώς για δεύτερη φορά μέσα στο 2023 η χώρα δεν έχει τρένο, απευθυνθήκαμε στην Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, για ένα σχόλιο. «Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων είναι αρμόδια για την αδειοδότηση σιδηροδρομικών επιχειρήσεων, για θέματα ανταγωνισμού στον ελληνικό σιδηρόδρομο και λειτουργεί ως Εθνική Αρχή Ασφάλειας για τις σιδηροδρομικές μεταφορές. Αντίθετα, δεν είναι αρμόδια για να ελέγξει τυχόν ευθύνες για το γεγονός ότι μέρος του δικτύου και εξοπλισμός κατά μήκος του κεντρικού άξονα υπέστησαν σοβαρές ζημιές μετά το πέρασμα της κακοκαιρίας Daniel», σημείωσε η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής, Ιωάννα Τσιαπαρίκου.

https://youtube.com/shorts/_QcTIgG95ek?si=ULxEws4k-3SriDYV

Ζημιές εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, η χώρα θα μείνει πολλούς μήνες χωρίς σιδηροδρομική σύνδεση των δύο μεγαλύτερων πόλεων, η ασφαλής μετακίνηση με την υποστήριξη της τεχνολογίας μετατίθεται για μερικά χρόνια ακόμα, κι όμως ουδείς από τους εμπλεκόμενους φορείς δεν μπορεί να δώσει μια σαφή απάντηση για το τί πήγε πάλι λάθος. Όπως και σε τόσες άλλες υποθέσεις τεράστιας σημασίας, είμαστε καταδικασμένοι να περιμένουμε τη Δικαιοσύνη.