Από το εντυπωσιακό, αντιπολεμικό, κινηματογραφικό έπος του Σαμ Μέντες, «1917», μέχρι την υπέροχη «Ομορφιά της Ύπαρξης» του Ρόι Άντερσον. Το 2020 μας υποδέχεται με εξαιρετικές ταινίες και μοιάζει αποφασισμένο να οδηγήσει τους θεατές στις Αίθουσες, εκεί όπου το Σινεμά θα τους ανταμείψει με μοναδικές συγκινήσεις.

Ads

Η Νέα Κινηματογραφική Εβδομάδα, διαθέτει έξι νέες ταινίες, τέσσερις εκ των οποίων αποτελούν μία αξιόπιστη επιλογή για την κινηματογραφική μας έξοδο. Ο Σαμ Μέντες, αφήνει στην άκρη τις περιπέτειες του Τζέιμς Μποντ, («Skyfall», «Spectre») και μας ταξιδεύει στον Ά Παγκόσμιο Πόλεμο, μέσα από το «1917».

Στην «Ομορφιά της Ύπαρξης» του Ρόι Άντερσον, η Έβδομη Τέχνη συναντά την Ποίηση, σε μία σπουδαία ταινία, από τον κορυφαίο Σουηδό σκηνοθέτη. Ο Καντεμίρ Μπαλάκοφ, επιστρέφει με το φιλμ «Ένα Ψηλό Κορίτσι», το οποίο αποτελεί και την πρόταση της Ρωσίας για τα Όσκαρ, ενώ στο «Corpus Christi», ο Γιαν Κομάσα παρουσιάζει ένα εξαιρετικό δείγμα γραφής του νέου Πολωνικού Σινεμά.

Και για όσους αγαπούν τις επανεκδόσεις, κυκλοφορεί στις Αίθουσες η «Περσόνα» του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν. Η πιο αγαπημένη μου ταινία, στην Ιστορία της Έβδομης Τέχνης. Αναλυτικά:

Ads

«1917» (2019) του Σαμ Μέντες (Ηνωμένο Βασίλειο, Η.Π.Α.)

image

Στην καρδιά του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, δύο νεαροί Βρετανοί στρατιώτες, ο Σκόφιλντ (Τζορτζ Μακέι) και ο Μπλέικ (Ντιν-Τσαρλς Τσάπμαν) αναλαμβάνουν μια σχετικά δύσκολη και επικίνδυνη αποστολή. Σε μια μάχη ενάντια στον χρόνο, πρέπει να περάσουν στα εδάφη του αντιπάλου και να παραδώσουν ένα μήνυμα που θα σταματήσει μια θανάσιμη επίθεση σε εκατοντάδες στρατιώτες. Ανάμεσα σε αυτούς είναι και ο αδερφός του Μπλέικ. Γυρισμένο σαν μονοπλάνο σε πραγματικό χρόνο από τον σκηνοθέτη του «Skyfall», Σαμ Μέντες, σε συνεργασία με τον βραβευμένο με Όσκαρ διευθυντή φωτογραφίας Ρότζερ Ντίκινς και με ένα αξιόλογο καστ, το «1917» είναι μία επική πολεμική ταινία που υπόσχεται να αφήσει το στίγμα της και να μείνει κλασική.

Ηθοποιοί: Τζορτζ Μακέι, Ντιν-Τσαρλς Τσάπμαν, Μαρκ Στρονγκ, Άντριου Σκοτ, Ρίτσαρντ Μάντεν, Κλερ Ντιμπούρκ, Κόλιν Φερθ, Μπένεντικτ Κάμπερμπατς. Μία μοναδική κινηματογραφική εμπειρία που βάζει τον θεατή μέσα στο πεδίο της μάχης, βιώνοντας την ταινία από την αρχή ως το τέλος με κομμένη την ανάσα. Το «1917» έχει βραβευτεί ως μία από τις δέκα καλύτερες ταινίας του 2019, από το National Board of Review και το AFI (American Film Institute) ενώ έχει ήδη συγκεντρώσει τρεις Υποψηφιότητες για τις Χρυσές Σφαίρες του 2020, συμπεριλαμβανομένης και αυτής στην Κατηγορία για Καλύτερη Ταινία.

«Την πρώτη φορά που κατάλαβα την έννοια του πολέμου ήταν τότε που ο παππούς μου μου διηγήθηκε τις εμπειρίες του από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Αυτή η ταινία δεν είναι μια ιστορία για τον παππού μου, περισσότερο είναι για το πνεύμα του – όλο αυτά που πέρασαν εκείνοι οι άντρες, τις θυσίες, η αίσθηση του να πιστεύεις σε κάτι ανώτερο από τον εαυτό σου. Στους δύο βασικούς μας χαρακτήρες ανατίθεται μια επικίνδυνη αποστολή στο στρατόπεδο του αντιπάλου όπου και θα παραδώσουν ένα πολύ σημαντικό γράμμα που θα σώσει 1,600 στρατιώτες. Η κάμερά μας δεν τους αφήνει ποτέ. Ήθελα να κάνω μαζί τους κάθε βήμα και να νιώθω τις ανάσες τους. Μαζί με τον Ρότζερ Ντίκινς συζητήσαμε να κάνουμε την ταινία με ένα άκρως ξεχωριστό τρόπο. Την σχεδιάσαμε έτσι ώστε να φέρουμε το κοινό όσο πιο κοντά στην δική τους εμπειρία. Αυτό είναι το πιο συναρπαστικό πράγμα που έχω κάνει ποτέ μου.» – Σαμ Μέντες

«Η Ομορφιά Της Ύπαρξης» (About Endlessness / Om det oändliga – 2019) του Ρόι Άντερσον (Σουηδία, Γερμανία, Νορβηγία)

image

«Αντίκρισα έναν άνθρωπο που είχε χάσει τον δρόμο του, αντίκρισα έναν άνθρωπο που εκλιπαρούσε για τη ζωή του». Λόγια που θα μπορούσαν να φορεθούν σε οποιαδήποτε από τις μοναχικές καρδιές και χαμένες ψυχές που παρελαύνουν μπροστά μας, σαν εκθέματα σε μουσείο με ανθρώπινα παράδοξα. Μια διαβολικά πνευματώδης ανορθόδοξη κωμωδία, η οποία εξυψώνει το μονότονο και προσδίδει βάθος στο κενό, προσφέροντας ένα θλιμμένο αλλά τρυφερό αντίδοτο στην αποξένωση και τη σύγχυση. Μια πομπή από βινιέτες που τρεμοπαίζουν, σε καφέ, μπαρ, σταθμούς τρένων, διαμερίσματα και γραφεία, διάστικτες με χλωμές σημαδούρες που αποζητούν ένα βλέμμα παρηγοριάς και κατανόησης.

Ο Σουηδός δεξιοτέχνης του σουρεαλισμού, Ρόι Άντερσον, ο οποίος μας έχει χαρίσει εξαιρετικές ταινίες, όπως το «Ένα Περιστέρι Έκατσε Σε Ένα Κλαδί Συλλογιζόμενο την Ύπαρξή του» και τα «Τραγούδια απ’ τον Δεύτερο Όροφο», κέρδισε με τη νέα του δημιουργία, «Η Ομορφιά Της Ύπαρξης», το Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Βενετίας το 2019 και επιχειρεί για άλλη μια φορά να μιλήσει για τα μυστήρια της ανθρώπινης ύπαρξης, πάντα με το χαρακτηριστικό στυλ στο οποίο μας έχει συνηθίσει. Ένας στοχασμός πάνω στην ανθρώπινη ζωή, σε όλη της την ομορφιά και τη σκληρότητα, το μεγαλείο της αλλά και τα κλισέ της. Περιπλανιόμαστε, μέσα σε μια ονειρική ατμόσφαιρα, με οδηγό έναν αφηγητή που θυμίζει τη Σεχραζάτ από τις «Χίλιες και Μία Νύχτες». Ασήμαντες στιγμές παίρνουν τη σημασία που κανονικά αρμόζει σε ιστορικά γεγονότα: ένα ζευγάρι ίπταται πάνω από την Κολωνία εν καιρώ πολέμου. Στον δρόμο προς ένα πάρτι γενεθλίων, ένας πατέρας σταματά μέσα στη βροχή για να δέσει τα κορδόνια της κόρης του. Έφηβα κορίτσια χορεύουν έξω από ένα καφέ. Ένας ηττημένος στρατός κατευθύνεται προς ένα στρατόπεδο αιχμαλώτων πολέμου. Ένας συνδυασμός ωδής και θρήνου, ο Ροι Αντερσον παρουσιάζει ένα καλειδοσκόπιο όλων όσων είναι παντοτινά ανθρώπινα, μια ατελείωτη ιστορία της ευάλωτης φύσης της ύπαρξης, στο καινούργιο του, κινηματογραφικό ποίημα.

«Ένα Ψηλό Κορίτσι» (Beanpole / Dylda – 2019) του Καντεμίρ Μπαλάκοφ (Ρωσία)

image
 
Λένινγκραντ, 1945. Ο ‘Β Παγκόσμιος Πόλεμος έχει αφήσει την πόλη σε συντρίμμια, τους ανθρώπους εξαντλημένους σωματικά και ψυχικά. Η πολιορκία τελείωσε αλλά η μάχη για τη ζωή συνεχίζεται. Δύο νεαρές γυναίκες, η Ίγια και η Μασά προσπαθούν να ξαναφτιάξουν τη ζωή τους.
 
Ένα στιβαρό δράμα εποχής, με φόντο μία κατεστραμμένη πόλη και δύο γυναίκες που παλεύουν για να επιβιώσουν. Στην καρέκλα του σκηνοθέτη κάθεται ο ταλαντούχος δημιουργός, Καντεμίρ Μπαλάκοφ, που επέστρεψε για δεύτερη φορά στο Φεστιβάλ Καννών μετά το «Closeness» (Tesnota) του 2017. Η ταινία τιμήθηκε με το Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας και το Βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου FIPRESCI, στο τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα» (Un Certain Regard) του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών. Παράλληλα, αποτελεί και την Υποψηφιότητα της Ρωσίας για το Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας, για το 2020. Ηθοποιοί: Βικτώρια Μιροσιντσέκο, Βασίλισα Περελιγκίνα. Το σενάριο των Καντεμίρ Μπαλάγκοφ και Αλεξάντερ Τέρεκοφ, βασίζεται στο βιβλίο «Ο πόλεμος δεν έχει πρόσωπο γυναίκας», της βραβευμένης με Νόμπελ Λογοτεχνίας, Σβετλάνα Αλεξίεβιτς, το οποίο κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Πατάκη.
 
«Το «Ένα ψηλό κορίτσι» είναι η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία μου. Είναι πολύ σημαντικό για εμένα που η ιστορία λαμβάνει χώρα το 1945. Οι ήρωες μου, όπως και η πόλη στην οποία ζουν, είναι εξαθλιωμένοι από έναν απαίσιο πόλεμο. Ζουν σε μια πόλη που υπέστη μία από τις χειρότερες πολιορκίες στην ιστορία των πολέμων. Αυτή είναι μια ιστορία για εκείνους και τους ανθρώπους συναντούν στο Λένινγκραντ, τα εμπόδια που καλούνται να ξεπεράσουν και ο τρόπος που τους αντιμετωπίζει η κοινωνία. Ψυχολογικά τραυματισμένοι από τον πόλεμο, θα τους πάρει χρόνο να προσαρμοστούν στη νέα τους ζωή. Με ενδιαφέρει πολύ η μοίρα των γυναικών και ειδικότερα εκείνων που πολέμησαν στον Β’ Παγκόσμιο. Σύμφωνα με τα στατιστικά, είναι ο πόλεμος με τη μεγαλύτερη συμμετοχή γυναικών. Ως συγγραφέας με ενδιαφέρει να απαντήσω στο ερώτημα: τι συμβαίνει στον άνθρωπο που υποτίθεται ότι πρέπει να γεννήσει ζωή αφού έχει περάσει τα δεινά του πολέμου; Η ταινία έχει μια συγκεκριμένη χρωματική παλέττα. Όταν άρχισα να διαβάζω τα ημερολόγια των ανθρώπων που έζησαν εκείνη την περίοδο, έμαθα ότι παρά τις δυσκολίες, περιβάλλονταν από φωτεινά χρώματα κάθε μέρα. Η αντίθεση μεταξύ των χρωμάτων και της μεταπολεμικής ζωής ήταν κάτι πολύ ενδιαφέρον.» – αναφέρει χαρακτηριστικά ο σκηνοθέτης Καντεμίρ Μπαλάγκοφ και συμπληρώνει:
 
«Το βιβλίο «Ο Πόλεμος δεν έχει πρόσωπο γυναίκας» από τη βραβευμένη με Νόμπελ Σβετλάνα Αλεξίεβιτς ήταν η βασική έμπνευση για την ταινία. Το βιβλίο αυτό μου αποκάλυψε έναν ολόκληρο καινούριο κόσμο. Ανακάλυψα πόσο λίγα γνώριζα για τον πόλεμο κι ακόμη λιγότερα για τις γυναίκες που συμμετείχαν σε αυτόν. Αυτό με οδήγησε σε μα άλλη σκέψη: τι συνέβαινε σε μια γυναίκα όταν τελείωνε ο πόλεμος, όταν είχε συμβεί όλο αυτό στο μυαλό της και τη φύση της, την παραβίαση ουσιαστικά της φύσης της;  Το Λένινγκραντ ήταν ιδιαίτερα σημαντικό για εμένα, καθώς ήταν η πόλη που επιβίωσε της πολιορκίας και οι συνέπειες της έπρεπε να είναι εμφανείς στην ταινία. Έπρεπε να υπάρχει αυτό το background, ένα συναίσθημα που σου βγάζει ακόμη και σήμερα η πόλη (Αγία Πετρούπολη). Νοιώθουμε τις συνέπειες του πολέμου στο χώρο όπου εκτυλίσσεται η δράση και στα χρώματα της ταινίας. Πάνω απ’όλα όμως είναι στη μοίρα των ηρώων μας. Ήθελα να αποτυπωθούν οι συνέπειες του πολέμου στα πρόσωπα των ανθρώπων, τα μάτια τους, τα σώματα τους, όχι απλά στα κατεστραμμένα κτίρια. «Beanpole» σημαίνει «καλαμιά», η λέξη περιγράφει τα φυσικά χαρακτηριστικά της πρωταγωνίστριας μας, Ίγια, που είναι ένα πολύ ψηλό κορίτσι. Για μένα η λέξη αντιπροσωπεύει την αδεξιότητα, τον τρόπο με τον οποίο οι ήρωες μου αισθάνονται κι εκφράζονται μέσα στην ταινία, μαθαίνουν να ζήσουν μετά τον πόλεμο και τους είναι πάρα πολύ δύσκολο.»
 

«Corpus Christi» (2019) του Γιαν Κομάσα (Πολωνία)

image

Το «Corpus Christi», διηγείται την ιστορία του νεαρού Ντάνιελ, ενός 20χρονου που βιώνει πνευματική μεταμόρφωση κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο αναμορφωτήριο. Θέλει να γίνει ιερέας αλλά αυτό είναι αδύνατο εξαιτίας του ποινικού του μητρώου. Όταν τον στέλνουν να εργαστεί στο ξυλουργείο μιας κωμόπολης, κατά την άφιξή του προσποιείται τον ιερέα και καταλήγει να αναλάβει καθήκοντα στην τοπική ενορία. Η άφιξη του νεαρού χαρισματικού ιεροκήρυκα δίνει την ευκαιρία στην τοπική κοινωνία, που ταλανίζεται από ένα τραγικό συμβάν, να αποκαταστήσει την ισορροπία της.

Ένα εξαιρετικό δείγμα γραφής του νέου Πολωνικού Σινεμά και ένα πρωτότυπο φιλμ, η οποία έχει ήδη καταφέρει να βρίσκεται ανάμεσα στις 10 Υποψήφιες δημιουργίες που θα διεκδικήσουν το Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας για το 2020. Η μαγνητική παρουσία του νεαρού πρωταγωνιστή, Μπάρτος Μπιελένια, σε συνδυασμό με το φρέσκο σενάριο του Ματέους Πάσεβιτς, έχουν καταστήσει την ταινία του Γιαν Κομάσα, ως ένα αξιόλογο και σύγχρονο, κινηματογραφικό έργο. Σχετικά με το αν το φιλμ είναι εμπνευσμένο από αληθινά γεγονότα, ο σκηνοθέτης Γιαν Κομάσα, απαντά σχετικά:

«Υπήρξε μια περίπτωση, που έδωσε και πηχυαίους τίτλους στην Πολωνία, ενός αγοριού που παρίστανε τον ιερέα για περίπου τρεις μήνες. Το όνομά του ήταν Patryk και μάλλον ήταν 19 χρονών τότε. Ο Mateusz Pacewicz, που έγραψε το σενάριο, έγραψε ένα άρθρο γι’ αυτό και έτσι προέκυψε ολόκληρη η ταινία. Αλλάξαμε το όνομά του και το κάναμε Daniel, αλλά οι χαρακτήρες είναι παρόμοιοι όπως και ο τρόπος με τον οποίον έφτασε στην κωμόπολη. Το αγόρι έκανε γάμους, βαπτίσεις και κηδείες. Τον γοήτευαν όλα αυτά και ήθελε πραγματικά να γίνει ιερέας. Οπότε βασίσαμε την ταινία στην ιστορία του, αλλά ο Mateusz πρόσθεσε το μέρος με το κέντρο κράτησης ανηλίκων και το ατύχημα που συγκλόνισε ολόκληρη τη μικρή πόλη, παρότι υπήρξαν πολλές παρόμοιες περιπτώσεις που προσπάθησε να αντιμετωπίσει. Η όλη διαμάχη προήλθε από το γεγονός ότι αποδείχθηκε πολύ πιο αποτελεσματικός από τον προκάτοχό του. Αυτό είναι το θέμα – ήταν κάποιος εκτός Εκκλησίας που δεν ενδιαφερόταν πολύ για το επίσημο δόγμα και οι άνθρωποι ήταν ευχαριστημένοι με το έργο του! Αργότερα ορισμένοι αισθάνθηκαν προδομένοι, αλλά εκείνος κατάφερε να προσελκύσει πολλούς νέους πιστούς. Τέλος πάντων, ανάλογες περιπτώσεις αποκαλύπτονται κάθε χρόνο, και όχι μόνο στην Πολωνία – στην Ισπανία κάποιος έκανε τον ιερέα για πάνω από δώδεκα χρόνια! Το κάνουν για διάφορους λόγους. Πολύ συχνά προσπαθούν απλώς να κρυφτούν από το δικαστικό σύστημα και είναι πολύ πιο εύκολο να ξεγελάσουν μια μικρή κοινότητα που δεν ρωτάει πολλά.»

Κυκλοφορούν Επίσης:
«Η Κατάρα» (The Grudge – 2019) του Nicolas Pesce (Καναδάς, Η.Π.Α.)

Όταν κάποιος πεθαίνει στη στιγμή μιας δυνατής οργής, μια κατάρα γεννιέται. Η κατάρα βρίσκει καταφύγιο στο μέρος του θανάτου. Εκείνοι που την συνάντησαν, θα αντιμετωπίσουν την οργή της. Μια εκδικητική, πεθαμένη ψυχή, ένα φάντασμα που βρίσκει καταφύγιο σε ένα καταραμένο σπίτι δημιουργεί μια τρομακτική αλυσίδα θανάτου σε όποιον προσπαθήσει να μπει μέσα, να κατοικήσει και να αναζητήσει την προέλευση του Κακού.

Δεκαπέντε χρόνια έχουν περάσει από την αμερικάνικη εκδοχή της Κατάρας από τον Σαμ Ράιμι (Spider-Man, Drag Me to Hell). Τώρα οι δημιουργοί της σειράς ταινιών «Evil Dead», ζωντανεύουν ξανά την ακατάλληλη εκδοχή της. Ο ίδιος ο Ράιμι υπογραμμίζει πως «όταν φτιάξαμε την ταινία το 2004, το genre του τρόμου βρισκόταν στο περιθώριο, ενώ τώρα έχει περάσει στο πετσί του mainstream κοινού». Το σενάριο είναι εμπνευσμένο από μια ιστορία των Nicolas Pesce και Jeff Buhler, βασισμένο στο «Ju-On: The Grudge» του Takashi Shimizu.

«Ουπς! Ο Νώε Έφυγε» (All Creatures Big and Small / Oops… Noah is Gone! – 2015) των Τόμπι Γκένκελ και Σον ΜακΚόρμακ

Αναρωτηθήκατε ποτέ τι απέγιναν όλα τα ζωάκια που δεν κατάφεραν να επιβιβαστούν στην Κιβωτό του Νώε; Με αυτήν την πρωτότυπη ιδέα ως αφετηρία, το «Ουπς! Ο Νώε Έφυγε» σαλπάρει για μια περιπέτεια κινουμένων σχεδίων παρέα με αξιαγάπητα ζωάκια που θα ανακαλύψουν τι σημαίνει φιλία και αγάπη – ενώ ο κόσμος κυριολεκτικά χάνεται!

Σ’ Επανέκδοση:
«Περσόνα» (Persona – 1966) του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν (Σουηδία)

image

Η Ελβίρα, διάσημη ηθοποιός, καταρρέει κατά τη διάρκεια μιας παράστασης και κλείνεται στη σιωπή της. Αποσύρεται σε ένα παραθαλάσσιο ησυχαστήριο με μόνη συντροφιά μια νοσοκόμα, την Άλμα. Τις επόμενες εβδομάδες, η Άλμα προσπαθεί να προσεγγίσει την ασθενή της με σκοπό να την θεραπεύσει από την ψυχική και σωματική βύθιση της. Σύντομα μεταξύ των δυο γυναικών αναπτύσσεται μια βαθιά, υπαρξιακή επικοινωνία.

Το μινιμαλιστικό υπαρξιακό δράμα του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, είναι μία σε βάθος σπουδή της γυναικείας φύσης και του υπαρξιακού αδιεξόδου, από τον κορυφαίο Σουηδό σκηνοθέτη.

Διαβάστε Επίσης: