Με αφιερώματα σε εξέχοντες δημιουργούς, διεθνές διαγωνιστικό τμήμα, εξαιρετικά σημαντικές ειδικές προβολές, οργάνωση παράλληλων εκδηλώσεων – ημερίδα, masterclasses, εικαστικές εκθέσεις – το 8ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας, επιχειρεί και φέτος να αναδείξει την πρωτοπορία, όπου και όποτε αυτή έρχεται να ανατρέψει συμβάσεις και συστήματα στον παγκόσμιο κινηματογράφο. Το Φεστιβάλ ξεκίνησε στις 12 Νοεμβρίου και ολοκληρώνεται την Τετάρτη 26 Νοεμβρίου και το παρών αναμένεται να δώσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ο Λεός Καράξ! Το Tvxs.gr είναι χορηγός επικοινωνίας και σας μεταφέρουμε αναλυτικά τα νέα του Φεστιβάλ, αλλά και της προτάσεις μας για τη διοργάνωση που κατέχει μία ιδιαίτερη θέση στα κινηματογραφικά τεκταινόμενα της πόλης.

Το Διεθνές Διαγωνιστικό (Αφηγηματικά + Όχι / 2 Narrate or Not) του 8ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος, σε επιμέλεια της Νίνας Βελιγράδη, περιλαμβάνει εννιά (9) ταινίες παραγωγής 2013-2014, ανάμεσά τους και βραβευμένες σε μεγάλα διεθνή φεστιβάλ. Το βραβείο του διαγωνιστικού τμήματος είναι 10.000 ευρώ σε υπηρεσίες post production από την εταιρεία AUTHORWAVE για την επόμενη ταινία του βραβευμένου δημιουρργού.

Οι ταινίες που θα προβληθούν στο πλαίσιο του  Διεθνούς Διαγωνιστικού, είναι οι εξής:

  • Mambo Cool – Chris Gude (Κολομβία – ΗΠΑ, 2013)
  • Βάρβαρη χώρα / Barbaric Land – Yervant Gianikian, Angela Ricci Lucchi (Γαλλία, 2013)
  • Belleville Baby – Mia Engberg (Σουηδία, 2013)
  • Ε όπως ελεύθερος χρόνος – Lev Kalman, Whitney Horn (ΗΠΑ-Μεξικό-Γαλλία-Ισλανδία, 2014)
  • Ιστορία του φόβου / History of Fear – Benjamín Naishtat (Αργεντινή-Ουρουγουάη-Γερμανία-Γαλλία, 2014)
  • Ο Ρολάνδος τραυματίας / Roland Wounded – Vicent Dieutre (Γαλλία, 2013)
  • Οχυρό Μπιουκάναν / Fort Buchanan – Benjamin Crotty (Γαλλία-Τυνησία, 2014)
  • Το σιδερένιο μέσο / The Iron Ministry – J.P. Sniadecki (Κίνα-ΗΠΑ, 2014)
  • Λεφτά για άλογα / Horse Money – Pedro Costa (Πορτογαλία, 2014)

image
«Μια επιλογή από τις κορυφαίες διεθνείς παραγωγές του 2013-2014, από τις οποίες κάποιες είναι πολυβραβευμένες, αλλά όλες κάνουν την ελληνική τους πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας. Από το 2013 που καθιερώθηκε, το τμήμα αυτό φιλοδοξεί να διευρύνει την εμβέλεια του Φεστιβάλ ώστε να συμπεριλαμβάνει διαφορετικές προσεγγίσεις της πραγματικότητας και των αναπαραστάσεών της. Αναζητά το είδος του ελεύθερου σινεμά που καταργεί τα σύνορα μεταξύ μυθοπλασίας και τεκμηρίωσης και που εστιάζει σε νέες κινηματογραφικές τάσεις –όπως φιλμικά ημερολόγια και βιογραφίες, ή έργα που αποτελούνται από αρχειακό υλικό –, αμφισβητεί αντιλήψεις και οπτικές, και προτείνει καινοτόμες λύσεις, τόσο εικαστικές όσο και δραματουργικές. Το φετινό πρόγραμμα αποτελείται από εννέα μεγάλου μήκους ταινίες, που θα διαγωνιστούν για το Βραβείο Καλύτερης μεγάλου μήκους ταινίας, και φιλοξενεί πρωτοεμφανιζόμενους σκηνοθέτες στο πλευρό διακεκριμένων δημιουργών του ανεξάρτητου ευρωπαϊκού και διεθνούς κινηματογράφου.» – Νίνα Βελιγράδη

Ads

Τα μέλη της κριτικής επιτροπής στο 8ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας είναι:

  • Βαλερί Μασαντιάν / Valérie Massadian, σκηνοθέτης
  • Κάλλια Παπαδάκη, συγγραφέας – σεναριογράφος
  • Εύα Στεφανή, σκηνοθέτης
  • Ζοζέ Μανουέλ Κόστα / José Manuel Costa, Διευθυντής της Ταινιοθήκης της Πορτογαλίας
  • Νίκος Ξυδάκης, δημοσιογράφος – τεχνοκριτικός

Μία αναλυτική ματιά στις ταινίες που αποτελούν το Διεθνές Διαγωνιστικό του 8ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου:

Mambo Cool – Chris Gude (Κολομβία – ΗΠΑ, 2013)
image
Ένας απόκληρος έμπορος ναρκωτικών και οι κατεστραμμένοι σύντροφοί του ανήκουν σε μια κουλ γενιά που έρχεται αντιμέτωπη με την εκτόπιση, την αρρώστια, και την πολιτιστική σήψη στα σοκάκια μιας πόλης στην Κολομβία. Γνωρίζουν πολύ κόσμο στο δρόμο, αλλά διατηρούν επιλεκτικές φιλίες. Με όλους τους συνδέσμους τους να έχουν πεθάνει, παλεύουν να επιβιώσουν με τους δικούς τους όρους.

Βάρβαρη χώρα / Barbaric Land – Yervant Gianikian, Angela Ricci Lucchi (Γαλλία, 2013)
image
Κάθε περίοδος έχει το φασισμό της. Θρασύς και με τη μορφή μιας φρικτής φάρσας, ο φασισμός ξαναγυρίζει. Διαισθανόμαστε μια ανησυχία. Βουτάμε μέσα σε μια σκοτεινή νύχτα. Δεν ξέρουμε πού πάμε. Εσείς; Μια κρίσιμη ταινία για τον φασισμό και την ιταλική αποικιοκρατία στην Αφρική. Η ταινία είναι ένας αγώνας ενάντια στη βία και στον πόλεμο. Καμιά φορά, αναρωτιόμαστε γατί συνεχίζουμε να πολεμάμε. Η σύγχρονη Ιταλία ζει πράγματα που μας καταβάλλουν. Η Ευρώπη έχει αυτοκτονήσει με δύο παγκόσμιους πολέμους και τρομακτικές δικτατορίες.

Belleville Baby – Mia Engberg (Σουηδία, 2013)
image
Συνδυάζοντας με μαεστρία την αυτοβιογραφία και τη μυθοπλασία, το Belleville Baby είναι ένα λυρικό, προσωπικό ταξίδι σε αναζήτηση του απώτερου παρελθόντος. Όταν μαθαίνει νέα του παλιού της εραστή και για πολλά χρόνια εξαφανισμένου Βίνσεντ, η σκηνοθέτις Μία Ένγκμπεργκ κατακλύζεται ξαφνικά από ένα χείμαρρο αναμνήσεων μιας παθιασμένης και επικίνδυνης σχέσης και μιας παριζιάνικης νιότης γεμάτης σύγχυση και ένταση. Όταν δε πληροφορείται πως ο Βίνσεντ πρόκειται να αποφυλακιστεί, η Μία αποφασίζει να εξορκίσει το παρελθόν της μαζί του.

Ε όπως ελεύθερος χρόνος – Lev Kalman, Whitney Horn (ΗΠΑ-Μεξικό-Γαλλία-Ισλανδία, 2014)
image
Μια ιμπρεσιονιστική, σπονδυλωτή κωμωδία για την τεμπελιά, την περιπλάνηση και το χάσιμο χρόνου. Ακολουθώντας το πρόγραμμα μιας σχολικής χρονιάς, η ταινία παρακολουθεί τις μεταβολές που υφίσταται ο συλλογικός ψυχισμός μιας παρέας μεταπτυχιακών φοιτητών το 1992-93, ενώ πάνε κάθε τόσο διακοπές. Η πάλη ανδρών-γυναικών, το φλερτ με έφηβες, καθώς και μικρές περίοδοι ύπνου εναλλάσσονται με μονολόγους για διάφορα θέματα βαριάς κουλτούρας.

Ιστορία του φόβου / History of Fear – Benjamín Naishtat (Αργεντινή-Ουρουγουάη-Γερμανία-Γαλλία, 2014)
image
Μια πλούσια κοινότητα στα βόρεια προάστια του Μπουένος Άιρες απειλείται από μια σειρά ανεξήγητων και άσχετων μεταξύ τους συμβάντων. Η παραδοσιακή ανάπτυξη της πλοκής και του σεναρίου εγκαταλείπονται για χάρη μιας σειράς από βινιέτες που αποτυπώνουν το ανησυχαστικό κλίμα που επικρατεί σ’ αυτόν τον κόσμο-κουκούλι όπου ζουν αυτοί οι χαρακτήρες. Σιγά σιγά, αναδύεται μια εικόνα: οι έχοντες και οι λιγότερο τυχεροί μη έχοντες, που υποχρεώνονται να ικανοποιούν τις ανάγκες και τα καπρίτσια των εργοδοτών τους.

Ο Ρολάνδος τραυματίας / Roland Wounded – Vicent Dieutre (Γαλλία, 2013)
image
Ο Γάλλος σκηνοθέτης Βενσάν Ντιέτρ ταξιδεύει στη Σικελία για πρώτη φορά, αναζητώντας μια νέα πολιτική ελπίδα. Το ντοκιμαντέρ αυτό δείχνει τοποθεσίες, λέξεις και σώματα. Εδώ, η Σικελία δεν είναι κάποιο απομακρυσμένο μέρος, αλλά κομμάτι της σύγχρονης πολυπλοκότητας που συγχωνεύει το Διαδίκτυο με τα νέα τοπία του έρωτα, του παράνομους μετανάστες και τις τουριστικές παραλίες του νότου. Η Σικελία, ιδωμένη σαν μια μεταφορά για την Ευρώπη του σήμερα.

Οχυρό Μπιουκάναν / Fort Buchanan – Benjamin Crotty (Γαλλία-Τυνησία, 2014)
image
Τέσσερις εποχές, στη διάρκεια των οποίων καταγράφονται οι μεταβαλλόμενες διαθέσεις και τα ήθη μια μικρής κοινότητας που μοιράζεται την καθημερινότητά της στη στρατιωτική βάση του Οχυρού Μπιουκάναν. Ο Ρότζερ, ένας συνεσταλμένος ομοφυλόφιλος, και οι φίλες του, που προσπαθούν να αντεπεξέλθουν στην απουσία των συζύγων τους, επινοούν διάφορες δραστηριότητες για να μπορέσουν να επιβιώσουν.

Το σιδερένιο μέσο / The Iron Ministry – J.P. Sniadecki (Κίνα-ΗΠΑ, 2014)
image
Το Σιδερένιο μέσο, που γυρίστηκε στη διάρκεια τριών ετών στους σιδηρόδρομους της Κίνας, ανιχνεύει την απέραντη ενδοχώρα μιας ανερχόμενης χώρας. Δεκάδες ταξίδια με τραίνο γίνονται ένα, αποτυπώνοντας τη χαρά και το άγχος της κοινωνικής και τεχνολογικής αλλαγής. Η ταινία εστιάζει σε παροδικές σχέσεις και αμήχανες γνωριμίες με φόντο το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δίκτυο του κόσμου.

Λεφτά για άλογα / Horse Money – Pedro Costa (Πορτογαλία, 2014)
image
Το Λεφτά για άλογα είναι η συνέχεια του ρηξικέλευθου Νεολαία εμπρός (2006). Εστιάζει στην ίδια θεματική: την εργασία, τη φτώχεια και την κοινότητα των μεταναστών από το Πράσινο Ακρωτήρι, και έχει ήρωα τον χαρισματικό Βεντούρα, έναν ηλικιωμένο εργάτη και οικουμενική πατρική φιγούρα. Συνυφαίνοντας φωνές, μουσική και σιωπή και χρησιμοποιώντας βαθύ κιαροσκούρο, ο Κόστα αποδεικνύεται ένας κοινωνικά στρατευμένος σκηνοθέτης κι ένας σπουδαίος γλύπτης του χώρου και της ανθρώπινης παρουσίας.

Διαβάστε επίσης:
Ο Λεός Καράξ στο 8ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου!
8ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου: Αφιέρωμα στον Γιάννη Οικονομίδη
Αφιέρωμα στο 8ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου
Κερδίστε προσκλήσεις για το 8ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου

Τιμές εσόδου:  
Γενική Είσοδος ανά ζώνη προβολής: 5€  
Κάρτα διαρκείας για όλο το Φεστιβάλ: 45€ (Αριθμός καρτών: 50)
Κάρτα διαρκείας μειωμένη* για όλο το Φεστιβάλ: 30€ (Αριθμός καρτών: 70)
(* για φοιτητές, μαθητές, ανέργους, δασκάλους-καθηγητές, ατέλειες, Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ), άνω των 65, και νέους 18 έως 26 ετών)
Κάρτα για 10 ζώνες προβολής: 25€ (Αριθμός καρτών: 70)

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το 8ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας (12 – 26 Νοεμβρίου) στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Ιερά Οδός 48 και Μεγάλου Αλεξάνδρου 134 – 136, Μετρό), παραθέτουμε τον επίσημο ιστότοπο του Φεστιβάλ.

Ads

Κατεβάστε το πρόγραμμα του φεστιβάλ σε PDF

Τo 8o Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας διοργανώνεται από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος στo πλαίσιο της πράξης «Η Κινηματογραφοφιλία στη Νέα Εποχή που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση – Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΠΕΠ ΑΤΤΙΚΗ του ΕΣΠΑ 2007-2013. Όλες οι δράσεις πραγματοποιούνται υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Το Tvxs.gr είναι χορηγός επικοινωνίας στη διοργάνωση και θα σας μεταφέρουμε αναλυτικά τα νέα του Φεστιβάλ που κατέχει μία ιδιαίτερη θέση στα κινηματογραφικά τεκταινόμενα της πόλης.

* Η κεντρική φωτογραφία του άρθρου, είναι από το 7ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας (17-27.10.13).
© Έμμα Πλουμιστού