Το 1967 ο Λουίς Μπουνιουέλ σκηνοθετεί δύο από τους σημαντικότερους Γάλλους ηθοποιούς όλων των εποχών, την υπέροχη Κατρίν Ντενέβ και τον εμβληματικό Μισέλ Πικολί. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό καθώς δικαίως πλέον η «Ωραία Της Ημέρας», θεωρείται ως μία ερωτική ταινία – σταθμός στην Ιστορία της Έβδομης Τέχνης. Προβάλλεται σήμερα στο 31ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, δίνοντας μας την ευκαιρία να την απολαύσουμε και πάλι επί της μεγάλης οθόνης, στο πλαίσιο του Αφιερώματος: «7η Τέχνη – 7 Γυναίκες – 7 Ταινίες».

Ads

Η Ωραία της Ημέρας / Belle de Jour
Σκηνοθεσία: Λουίς Μπουνιουέλ
Σενάριο: Λουίς Μπουνιουέλ, Jean-Claude Carrière, Joseph Kessel
Πρωταγωνιστούν: Κατρίν Ντενέβ, Ζαν Σορέλ, Μισέλ Πικολί
Φωτογραφία: Sacha Vierny
Χώρα Παραγωγής: Γαλλία
Έτος Παραγωγής: 1967
Διάρκεια: 101 λεπτά
Σάββατο 24 Νοεμβρίου στις 23:00, στον Κινηματογράφο Τριανόν

Η Σεβερίν (Κατρίν Ντενέβ – Catherine Deneuve), είναι η όμορφη, αλλά ψυχρή ερωτικά, σύζυγος του γιατρού Πιερ (Ζαν Σορέλ), η οποία σταδιακά εξελίσσεται σε πόρνη πολυτελείας στον οίκο ανοχής της Μαντάμ Αναΐ (Ζενεβιέβ Παζ), χρησιμοποιώντας το ψευδώνυμο «Ωραία της Ημέρας». Εκεί εκπληρώνει όλες τις σεξουαλικές φαντασιώσεις της, αλλά και αυτές των πελατών της. Όσο περισσότερο επιδίδεται σε αυτές, τόσο πιο τρυφερή γίνεται με τον άντρα της.

image

Ads

Η ταινία αρχίζει όπως ακριβώς τελειώνει, μ’ ένα όνειρο. Μήπως και το μεσοδιάστημα αποτελεί ένα όνειρο, μια σεξουαλική φαντασίωση της Σεβερίν; Μήπως όλα όσα βιώνει εκτυλίσσονται στη φαντασία της και δε λαμβάνουν ποτέ χώρα; Ποιος μπορεί να πει με σιγουριά ότι ο αρχικά «ανίκανος» σύζυγος δεν είναι κατασκεύασμα της φαντασίας της;

Η «Ωραία Της Ημέρας» αποτελεί μία κλασσική δημιουργία, ενός εκ των κορυφαίων σκηνοθετών όλων των εποχών. Ο πατέρας του σουρεαλιστικού κινηματογράφου Λουίς Μπουνιουέλ μας παραδίδει για μία ακόμη φορά απλόχερα ένα αριστοτεχνικό παιχνίδι ανάμεσα στο πραγματικό και το φαντασιακό, από έναν μοναδικό καλλιτέχνη, χλευαστικό απέναντι στα αστικά ερωτικά πάθη και τις πρόσκαιρες απολαύσεις της σάρκας.

Η ταινία αποτέλεσε την μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του Λουίς Μπουνιουέλ, ενώ κέρδισε το Βραβείο Χρυσός Λέων, στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Βενετίας το 1967. Πρωταγωνιστεί η Κατρίν Ντενέβ, σ’ έναν ρόλο που έμεινε για πάντα ανεξίτηλα χαραγμένος στην κινηματογραφική ιστορία και με μία ερμηνεία που της χάρισε μία υποψηφιότητα για BAFTA Καλύτερου Γυναικείου Ρόλου.

image

Η «Ωραία Της Ημέρας» είναι μία σουρεαλιστική ιστορία, που παρουσιάζει μια ευυπόληπτη γυναίκα της μεσοαστικής τάξης να εργάζεται σε πορνείο. Βασισμένη σ’ ένα μέτριο και συμβατικά δομημένο μυθιστόρημα του δημοσιογράφου – συγγραφέα, Ζοζέφ Κεσέλ (Joseph Kessel), η ιστορία πραγματικά απογειώνεται στα χέρια του μεγάλου δημιουργού, Λουίς Μπουνιουέλ.

Φιλμικά «εθισμένος» με την μοντέρνα μεγαλοαστική τάξη και την σήψη της, ο εξαίρετος Ισπανός σκηνοθέτης αποπειράται και πραγματοποιεί μία ακόμα προσέγγιση της αγαπημένης του θεματικής. Δε διστάζει να ασκήσει έντονη κριτική στον καθωσπρεπισμό της αστικής τάξης αλλά και να εκφράσει μια συγκεκαλυμμένη απέχθεια προς τον κλήρο που παραμένει σταθερός στην εμμονή του με τη στέρηση και ιδιαίτερα τη σεξουαλική.

Η ερμηνεία της Ντενέβ είναι εξαιρετική. Καταφέρνει με μοναδικό τρόπο να συνδυάσει τη σεξουαλική ψυχρότητα με τη διαστροφή. Αναμφίβολα, πρόκειται για μία ταινία που εμπλουτίζεται από τους ίδιους τους υπαινιγμούς της.

image

Οι νύξεις για την σεξουαλική κακοποίηση της πρωταγωνίστριας κατά τα παιδικά της χρόνια και την καταπιεσμένη καθολική συνείδησή της, επανέρχονται μέσω σύντομων, ασύνδετων φλας μπακ, χωρίς όμως να επιβάλλουν απαραίτητα την ερμηνευτική τους αξία.

Οι σουρεαλιστικές πινελιές στο σκηνοθετικό χειρισμό, κλασσικό δείγμα γραφής του Λουίς Μπουνιουέλ, ανοίγουν την πόρτα σ’ έναν κόσμο που θα φαινόταν παράλογος και αδικαιολόγητος, εάν οι επιθυμίες και οι ανάγκες των πρωταγωνιστών δεν τον καθιστούσαν τόσο μαγικά αποτυπωμένο.

image

Σε μία από τις πιο ολοκληρωμένες μελέτες της Έβδομης Τέχνης, σχετικά με το σεξ, τον θάνατο, τον φετιχισμό, αλλά και τη φαντασία, ο Μπουνιουέλ καταφέρνει μοναδικά να εξερευνά την αβέβαιη γραμμή ανάμεσα στο όνειρο και τη πραγματικότητα.

Ο σκηνοθέτης παίζει με τα στερεότυπα μας και ακροβατεί στο όριο του πραγματικού, του ονείρου, της οπτασίας, αλλά και της μνήμης. Προ(σ)καλώντας τους θεατές του σ’ έναν μοναδικό, πολυεδρικό κόσμο, όπου τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται και χωρίς να ξεκαθαρίζει αν αυτά που βλέπουμε είναι φαντασιώσεις της ηρωίδας ή αν συμβαίνουν στην πραγματικότητα.

image

Στην ταινία «Η Ωραία Της Ημέρας», ο Λουίς Μπουνιουέλ, έχει την ευκαιρία να σκηνοθετήσει δύο την αγαπημένη Κατρίν Ντενέβ (ο Μπουνιουέλ συνεργάστηκε έπειτα από τρία χρόνια και πάλι με την Ντενέβ στην ταινία “Τριστάνα”) και τον σπουδαίο Μισέλ Πικολί, σ’ έναν ρόλο-κλειδί. Το αποτέλεσμα είναι ένα αυθεντικό κινηματογραφικό διαμάντι, ανεξίτηλο στον χρόνο.

Διαβάστε επίσης:

31ο Πανόραμα

Πιστό στο ραντεβού του με το σινεφίλ κοινό, το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, επέστρεψε και υποδέχεται στον Κινηματογράφος Τριανόν, από τις 22 Νοεμβρίου έως και τις 5 Δεκεμβρίου, μερικές από τις καλύτερες ευρωπαϊκές κι ελληνικές ταινίες της σεζόν. Το Tvxs.gr είναι και φέτος χορηγός επικοινωνίας στο μακροβιότερο φεστιβάλ της Αθήνας και στην Κινηματογραφική του Στήλη, θα σας ενημερώνουμε αναλυτικά με τα νέα, αλλά και τις προτάσεις μας, για μία διοργάνωση που κατέχει δικαίως μία ιδιαίτερη θέση στα κινηματογραφικά τεκταινόμενα της πρωτεύουσας.

image

Στο επίκεντρο της φετινής 31ης έκδοσης είναι ο πλούσιος, πολύμορφος και συχνά αναπάντεχος κόσμος της γυναίκας. Το φεστιβάλ επαναφέρει τους ποικίλους ρόλους της γυναίκας μέσα από τον κινηματογράφο, όχι μόνο τον πρόσφατο, αλλά και τον παλιότερο. Αν το μέλλον είναι γυναίκα, όπως έλεγε πριν από 34 χρόνια ο Μάρκο Φερέρι, σήμερα, το μέλλον αυτό είναι κιόλας εδώ, γι’ αυτό και το 31ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου αποφάσισε να δώσει, στο φετινό του πρόγραμμα, τον πρώτο ρόλο στη γυναίκα.

Διαβάστε επίσης:

Εισιτήρια

  • Τιμή εισιτηρίου (ανά προβολή): 5€
  • Κάρτα Διαρκείας 5 προβολών: 15€
  • Κάρτα Διαρκείας 10 προβολών: 30€
  • Δωρεάν εισιτήρια για ανέργους και ΑμεΑ

Για περισσότερες πληροφορίες: Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου