Εξευτελισμοί, λεηλασίες, καταστροφές… Είναι οι πράξεις για τις οποίες καυχιούνται στα κοινωνικά δίκτυα ισραηλινοί στρατιώτες που επιχειρούν στον παλαιστινιακό θύλακα. Εικόνες που εκφράζουν την περιφρόνηση απέναντι στον λαό της Γάζας και τον εξευτελισμό όπως ο στρατιώτης που διασκεδάζει κάνοντας ποδήλατο μέσα στα ερείπια , ένας συναδελφός του που γελά μπροστά σε υπολογιστή μέσα σε ένα κατεστραμμένο σχολείο, κάνουν το γύρο του διαδικτύου.

Ads

Άλλοι πάλι, επιδεικνύουν θριαμβευτικά τα κατορθώματά τους και την τεράστια καταστροφή στις αστικές υποδομές με εικόνες όπως αυτή των στρατιωτών που υψώνουν την ισραηλινή σημαία με φόντο τα ερείπια . Υπάρχουν και οι αναίτιοι, ξεκάθαροι βανδαλισμοί. Οι «πρωταγωνιστές» δείχνουν να απολαμβάνουν τη λεηλασία και τέλος την τοποθέτηση εκρηκτικών σε ένα άδειο τζαμί. Ένα άλλο βίντεο  δείχνει κάποιον στρατιώτη να μπαίνει σε ένα μαγαζί για να καταστρέψει τα λίγα εμπορεύματα που έχουν απομείνει.

Οι περισσότεροι σύμφωνα με τη Le Monde προτιμούν το TikTok, το οποίο λογοκρίνει τις εικόνες λιγότερο από ό,τι το Facebook, το X ή το Instagram. Σύμφωνα με την εφημερίδα αυτή η αδιάκοπη ροή εικόνων μαρτυρά το αίσθημα ατιμωρησίας που κινεί τους στρατιώτες που επιχειρούν στη Γάζα και μια μορφή απανθρωποποίησης του παλαιστινιακού πληθυσμού.

O στρατιώτης Ιζιντόρ Ελγκραμπλί, ο οποίος «υποδύεται» τον κτηματομεσίτη στα ερείπια της συνοικίας Ζεϊτούν της πόλης της Γάζας, και στη συνέχεια εκθειάζει την ομορφιά των ακτών της Γάζας, πριν απειλήσει στην κάμερα: «Θα σας συντρίψουμε». Ένας άλλος επιδεικνύει ένα ζευγάρι γόβες του κουτιού τις οποίες σκοπεύει να δώσει στη μελλοντική αρραβωνιαστικιά του

“Το σύμπτωμα μιας βαθιάς διαταραχής”

Άλλες εικόνες είναι πιο «μαύρες» όπως o “δεινόσαυρος” που ρίχνει βλήματα στη Γάζα. Ένας άλλος βάζει φωτιά σε ένα φορτίο τροφίμων, την ώρα που η Γάζα βρίσκεται σε ανθρωπιστική κρίση, ενώ κάποιος άλλος στρατιώτης ανεμίζει ένα πανό που διαφημίζει το κομμωτήριό του δίπλα στα πτώματα Παλαιστινίων. Οι στίχοι του «μουσικού υπόβαθρου»  συγκρίνουν τους Παλαιστίνιους με «κτήνη» και «Αμαλέκ».

Όπως αναφέρει η Le Monde, ο Γιοάβ Γκαλάντ ο Υπουργός Άμυνας του Ισραήλ ήταν  ο πρώτος που  παρομοίασε τους δράστες της σφαγής της 7ης Οκτωβρίου 2023  με «ανθρώπινα κτήνη»  στις 13 Οκτωβρίου 2023 σηματοδοτώντας μια μεγάλη εκστρατεία απανθρωποποίησης.

Η δεύτερη σύγκριση αναφέρεται σε μια φράση του Μπενιαμίν Νετανιάχου –όταν είπε «Θυμηθείτε τι έκανε ο Αμαλέκ» – μια αναφορά στον αρχαίο εχθρό του εβραϊκού λαού στη Βίβλο, η εντολή του οποίου στο Δευτερονόμιο απαιτεί «να σβηστεί η μνήμη». Η δήλωση αυτή του Ισραηλινού πρωθυπουργού έχει ενταχθεί και στον φάκελο της υπόθεσης που έφερε η Νότια Αφρική ενώπιον του Διεθνούς Δικαστηρίου κατηγορώντας το Ισραήλ για γενοκτονία. Στο ίδιο πνεύμα, μια σειρά από βίντεο δείχνουν τον εξευτελισμό των γυμνών Παλαιστίνιων κρατουμένων, οι οποίοι καταδικάζονται να περνούν ώρες καθιστοί ή όρθιοι στο δρόμο ή στοιβαγμένοι σε φορτηγά.

Η κουλτούρα της επίδειξης που χαρακτηρίζει τα κοινωνικά δίκτυα, σε συνδυασμό με μισό αιώνα κατοχής της Δυτικής Όχθης και της Λωρίδας της Γάζας, τις τρομοκρατικές επιθέσεις και, στη συνέχεια, τη σφαγή της 7ης Οκτωβρίου, φαίνεται να έχει απελευθερώσει πολλούς στρατιώτες από κάθε αυτοσυγκράτηση. «Έχουμε δει αυτού του είδους τη συμπεριφορά στο παρελθόν. Αλλά αυτό το επίπεδο βίας και η νομιμοποίησή του λέει πολλά για τη γενικότερη στάση των στρατιωτών στον θύλακα: καταστροφή, περιφρόνηση των περιουσιών των Παλαιστινίων, ταπείνωση και απανθρωποποίηση… Όλα αυτά τα βίντεο είναι συμπτώματα μιας βαθιάς διαταραχής», λέει στην LE Monde ο Άβνερ Γκβαριάχου, διευθυντής της ισραηλινής οργάνωσης για τα ανθρώπινα δικαιώματα Breaking the Silence.

 

Οι λεηλασίες, απόλυτη ρουτίνα

Υπάρχει όμως και ένα άλλο έγκλημα πολέμου που καταγράφουν οι ισραηλινοί στρατιώτες και το οποίο έχει συγκεντρώσει λιγότερη προσοχή παρά την έκτασή του. Πρόκειται για τη λεηλασία, αναφέρει το  +972 Magazine.

Τον Νοέμβριο, ο Παλαιστίνιος τραγουδιστής Χαμάντα Νασράλα ανακάλυψε σοκαρισμένος στο TikTok ενός στρατιώτη να παίζει την κιθάρα που του είχε αγοράσει ο πατέρας του 15 χρόνια νωρίτερα. Άλλα βίντεο που ανέβηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τους τελευταίους μήνες δείχνουν ισραηλινούς στρατιώτες να καυχιούνται για τα ρολόγια χειρός που βρήκαν, να ξεπακετάρουν μια συλλογή από μπλούζες ποδοσφαίρου και να κλέβουν χαλιά, είδη παντοπωλείου και κοσμήματα.

Ένας στρατιώτης, ο οποίος θέλησε να διατηρήσει την ανωνυμία του, παραδέχτηκε στην Le Monde ότι έκανε κάποιες μικρές λεηλασίες: «Όλα τα σπίτια που περάσαμε ελέγχθηκαν από πάνω μέχρι κάτω, αναζητώντας όπλα ή πυρομαχικά. Κάποιοι από εμάς πήραν άχρηστα αναμνηστικά. Τα σπίτια κάηκαν με εντολή των ανώτερων. Ένας από εμάς προσπάθησε να αντιταχθεί σε αυτού του είδους τη συμπεριφορά. Του είπαν ότι στις 7 Οκτωβρίου, οι τρομοκράτες της Χαμάς σκότωσαν ανθρώπους και έκαψαν σπίτια, οπότε μπορούμε να το κάνουμε κι εμείς».

Κάποιοι άλλοι που επέστρεψαν από τις μάχες στη Γάζα επιβεβαίωσαν στο  +972 magazine και στο Local Call ότι το φαινόμενο είναι πανταχού παρόν και ότι γενικά οι διοικητές το επιτρέπουν. «Πήραν πράγματα – κούπες, βιβλία, ο καθένας το σουβενίρ του», δήλωσε ένας στρατιώτης, ο οποίος παραδέχτηκε ότι ο πήρε ένα «σουβενίρ» από ένα από τα ιατρικά κέντρα που κατέλαβε ο στρατός.

Το φαινόμενο είναι τόσο συνηθισμένο, αναφέρει το +972 magazine,  που σε ένα πρόσφατο αφιέρωμα στο δημόσιο ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο του Ισραήλ, το Kan, οι στρατιώτες παρουσίασαν στον δημοσιογράφο Ούρι Λεβί έναν καθρέφτη που είχαν φέρει από τη Γάζα. «Από τα ερείπια του Χαν Γιουνίς, με το κλασικό στυλ της Γάζας», αστειεύεται ο Λεβί, χωρίς να τους ρωτήσει πού βρήκαν τον καθρέφτη ή γιατί τον έκλεψαν.

Ένας άλλος στρατιώτης, ο οποίος υπηρέτησε στη βόρεια και κεντρική Γάζα, κατέθεσε ότι οι στρατιώτες «πήραν χαλιά, κουβέρτες, [και] σκεύη κουζίνας» και εξήγησε ότι δεν υπήρξε καμία ενημέρωση για το θέμα αυτό από τον στρατό ούτε πριν, ούτε κατά τη διάρκεια της δράσης. «’Ολοι γνωρίζουν ότι οι άνθρωποι παίρνουν πράγματα. . . Στείλτε με στη Χάγη» είπε χαρακτηριστικά.

Ο λόγος στους Ραβίνους

Η υπόθεση έχει έχει φτάσει στους ραβίνους. Το φαινόμενο έχει οδηγήσει ακόμη και ορισμένους στρατιώτες να ρωτήσουν θρησκευτικούς σιωνιστές ραβίνους αν η λεηλασία απαγορεύεται από τη χαλάκχα – τον εβραϊκό νόμο. Όπως εξήγησε στο +972 Magazine ο ραβίνος Γιτζάκ Σέιλατ, από την κατεχόμενη Δυτική Όχθη, δήλωσε ότι η κλοπή τροφίμων και ευπαθών αγαθών επιτρέπεται, αλλά όχι αντικειμένων – έχοντας κατά νου ότι «η λεία πρέπει να πηγαίνει στον βασιλιά». Άλλοι συνάδελφοί του είναι λιγότερο σχολαστικοί, όπως ο Σμουέλ Ελιγιάχου, ο οποίος υποστηρίζει ότι «οι Άραβες στη Γάζα δεν τηρούν τις διεθνείς συμβάσεις, [οπότε δεν είμαστε υποχρεωμένοι] να υπακούσουμε σε κανέναν από τους νόμους του πολέμου».

https://www.youtube.com/watch?v=H204E4BJA2c

Σε πρόσφατο άρθρο της Haaretz, Ισραηλινοί στρατιώτες περιέγραψαν τις «εμπειρίες» τους από το μαγείρεμα σε παλαιστινιακά σπίτια χρησιμοποιώντας τα υλικά που βρήκαν εκεί. «Η κουζίνα της Γάζας, απ’ ό,τι έχουμε δει, είναι γεμάτη μπαχαρικά», δήλωσε ένας στρατιώτης στο άρθρο. «Σε κάθε σπίτι θα βρείτε πολλά μείγματα τύπου ras el hanout. Υπάρχουν επίσης πολλές φακές, οπότε στην αρχή φτιάξαμε πολλά μαγειρευτά …. Σε κάθε σπίτι που μείναμε υπήρχαν ελιές που φτιάχνουν [οι Παλαιστίνιοι], τις οποίες δοκιμάσαμε … Το ελαιόλαδο υπάρχει επίσης σε κάθε σπίτι και βοηθάει πολύ στην αναβάθμιση οποιουδήποτε φαγητού. Έχουν επίσης μια υπέροχη πικάντικη σάλτσα.

Τον περασμένο μήνα, μια επιστολή που δημοσιεύθηκε από τους ραβίνους του στρατού περιγράφει λεπτομερώς τις οδηγίες για το πώς να τηρείται το kosher όταν χρησιμοποιούνται τρόφιμα και σκεύη που βρίσκονται σε σπίτια στη Γάζα.

Έκκληση σε τάξη

Οι εικόνες αυτές κυκλοφορούν ευρέως, ήδη  από τα τέλη του Νοεμβρίου, όταν με την εκεχειρία κάποιοι από τους εφέδρους επέστρεψαν στα σπίτια τους. Αλλά η έκκληση για τάξη ήρθε μόλις στις 20 Φεβρουαρίου, σχεδόν ένα μήνα αφού το Διεθνές Δικαστήριο έκανε λόγο για «πραγματικό και άμεσο κίνδυνο γενοκτονίας». «Δεν βρισκόμαστε σε ένα όργιο δολοφονιών, εκδίκησης ή γενοκτονίας», έγραψε ο Χέρζι Χάλεβι, αρχηγός του επιτελείου του ισραηλινού στρατού. «Μην χρησιμοποιείτε βία όταν δεν είναι απαραίτητη, κάντε διάκριση μεταξύ αυτών που είναι τρομοκράτες και αυτών που δεν είναι, μην παίρνετε τίποτα που δεν μας ανήκει, είτε πρόκειται για σουβενίρ είτε για στρατιωτικό αντικείμενο, και μην γυρίζετε εκδικητικά βίντεο».

Η Γενική Εισαγγελέας του Στρατού, Γιφάτ Τόμερ-Γιερουσάλμι, αντέδρασε επίσης την επόμενη μέρα, καταδικάζοντας πράξεις «που δεν ανταποκρίνονται στις αξίες των Ισραηλινών Αμυντικών Δυνάμεων, παρεκκλίνουν από τις διαταγές και τα πειθαρχικά όρια – και έχουν ξεπεράσει το όριο του εγκλήματος».

Ο εκπρόσωπος του στρατού δήλωσε στη Le Monde: «Η Τσαχάλ (ισραηλινός στρατός) ενήργησε και συνεχίζει να ενεργεί για τον εντοπισμό ασυνήθιστων περιπτώσεων πράξεων που αποκλίνουν από τα αναμενόμενα από τους στρατιώτες της. Οι περιπτώσεις αυτές θα εξετάζονται με διαιτησία και θα λαμβάνονται σημαντικά διοικητικά μέτρα κατά των εμπλεκομένων στρατιωτών». Τουλάχιστον ένας στρατιώτης έχει καταδικαστεί σε δεκαήμερη κράτηση επειδή βιντεοσκόπησε τον εαυτό του να πυροβολεί κατά μήκος του διαχωριστικού φράγματος με τη Γάζα.

Ωστόσο, η ισραηλινή στρατιωτική ιεραρχία δεν φαίνεται να τιμωρεί συστηματικά και αυστηρά τέτοιες παραβιάσεις καταλήγει η Le Monde. Η περίπτωση του Ελόρ Αζαρία μιλάει από μόνη της. Ο στρατιώτης, το 2016 αποτελείωσε έναν τραυματισμένο, ανυπεράσπιστο Παλαιστίνιο που μόλις είχε επιτεθεί με μαχαίρι σε ισραηλινούς στρατιώτες. Η ποινή του μειώθηκε από δεκαοκτώ μήνες σε τέσσερις μήνες φυλάκισης. Έκτοτε έχει γίνει ήρωας για ένα τμήμα της ισραηλινής κοινωνίας, εμφανιζόμενος ακόμη και στην προεκλογική εκστρατεία ενός μέλους του κόμματος Λικούντ.

Πηγές: Le Monde, +972 Magazine, Local Call