Περαίωση στα χρωστούμενα του δήμου Θεσσαλονίκης- από την ελλιπή απόδοση του φόρου εισοδήματος επί αμοιβών από μισθωτές υπηρεσίες από το 1993 μέχρι το 2008(σύμφωνα με εκτιμήσεις αγγίζουν τα 22 εκατομμύρια ευρώ)- ζητά ο απερχόμενος δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Βασίλης Παπαγεωργόπουλος.

Ads

Του Βαγγέλη Στολάκη (ομάδα TVXS Θεσσαλονίκης)

Το αίτημά του υποβλήθηκε στις 12 Νοεμβρίου στη Θ’ ΔΟΥ Θεσσαλονίκης. Ο κ. Παπαγεωργόπουλος επιδιώκει να καταβληθεί μόνον η κύρια οφειλή προς την αρμόδια Εφορία και όχι το συνολικό ποσό που προέκυψε από την κακοδιαχείριση των ταμείων κατά τη θητεία του. Σε λίγες μέρες καλείται να παραδώσει…τα κλειδιά στον Γιάννη Μπουτάρη και με την κίνησή του αυτή επιχειρεί να…περαιώσει το σκάνδαλο που συγκλονίζει το δήμο Θεσσαλονίκης τα τελευταία δυο χρόνια.

Ο Βασίλης Παπαγεωργόπουλος σε μια προσπάθεια να μειωθεί το ποσό το οποίο καλείται να καταβάλλει άμεσα ο Δήμος Θεσσαλονίκης στο Ελληνικό Δημόσιο προχώρησε στο αίτημα (προς της Θ’ ΔΥΟ) υπαγωγής του δήμου στη διαδικασία της περαίωσης, ευελπιστώντας να παραγραφούν τα πρόστιμα και οι προσαυξήσεις.

Σε έκτακτη συνέντευξη τύπου που παραχώρησε ο κ. Παπαγεωργόπουλος ανακοίνωσε πως το ύψος των χρεών του κεντρικού Δήμου προς τη Θ’ ΔΟΥ, αγγίζει τα 7,1 εκατομμύρια ευρώ χωρίς βέβαια να προστεθούν σε αυτό οι προσαυξήσεις και τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν, ύψους επιπλέον 15 εκατομμυρίων ευρώ.

Ads

Αναμόρφωση του προϋπολογισμού…προκαταβολικά
Εάν τελικά το κράτος δεχτεί αυτή την υπαγωγή τότε τα δημοτικά ταμεία θα πρέπει να καταβάλλουν στη Θ’ ΔΟΥ το ποσό του 1, 5 εκατομμυρίου ευρώ που αποτελεί το 20% των συνολικών χρεών, ύψους 7.100.000 ευρώ. Η καταβολή αυτή μάλιστα πρέπει να γίνει εντός δυο εργάσιμων ημερών, καθώς η διαδικασία της περαίωσης, μετά την πρόσφατη παράταση που έλαβε, ολοκληρώνεται στις 29 Νοεμβρίου. Το ζήτημα συζητήθηκε στη χτεσινή συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου υπό τη μορφή ” αναμόρφωσης του προϋπολογισμού του δήμου Θεσσαλονίκης, οικονομικού έτους 2010, για την ενίσχυση ΚΑ 80/8114.01 σκέλους των εξόδων, λόγω υποβολής αιτήματος του δήμου Θεσσαλονίκης στη Θ’ ΔΟΥ για υπαγωγή στις διατάξεις του άρθρου 11 του νομου 3888/2010″. Πιο συγκεκριμένα, επειδή τα χρονικά περιθώρια είναι στενά, ζητήθηκε έγκριση αναμόρφωσης του προϋπολογισμού του δήμου πριν ακόμα λάβει οποιαδήποτε απάντηση από τη Θ’ ΔΟΥ.

Τι ορίζει ο νόμος
Ο νόμος 3888/2010 (νόμος για την περαίωση εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων) στο άρθρο 3 ξεκαθαρίζει ποιες υποθέσεις μπορούν να υπαχθούν στη διαδικασία της περαίωσης. Στο άρθρο 4, στην παράγραφο ζ’ διευκρινίζει πως «οι υποθέσεις των επιχειρήσεων για τον έλεγχο των οποίων έχουν συγκροτηθεί Ειδικά Συνεργεία Ελέγχου του άρθρου 39 του ν. 1914/1990 (ΦΕΚ 178 Α΄), καθώς και οι υποθέσεις των νομικών προσώπων της παραγράφου 2 του άρθρου 101 του Κ.Φ.Ε. (ν. 2238/1994)» εξαιρούνται. Σύμφωνα λοιπόν με την β’ παράγραφο του νόμου 101 υπόκεινται σε φορολογία «οι δημόσιες, δημοτικές και κοινοτικές επιχειρήσεις και εκμεταλλεύσεις κερδοσκοπικού χαρακτήρα ανεξάρτητα αν αποτελούν ή όχι ίδια νομικά πρόσωπα». Ο νόμος όμως δεν αναφέρεται σε δήμους αλλά σε επιχειρήσεις. Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης ωστόσο, επικαλείται το άρθρο 11 του νόμου 3888/2010, ο οποίος αναφέρεται σε “περαίωση εκκρεμών ελεγμένων υποθέσεων” (δεν αναφέρεται κάπου ειδική ρύθμιση για τους ΟΤΑ και επίσης η ειδική επιθεωρήτρια δεν έχει εκδώσει το τελικό πόρισμά της για το έλλειμμα στα ταμεία του δήμου) καθώς όπως ανέφερε στη σχετική συνέντευξη τύπου «ο νόμος αντιμετώπισε τον δήμο ως ιδιώτη, επιτηδευματία, επιχειρηματία και του επέβαλε πρόστιμα και του δέσμευσε τους τραπεζικούς του λογαριασμούς, με τον ίδιο νόμο θα τον εντάξει στη ρύθμιση της περαίωσης».

«ΝΑΙ» από Μπουτάρη
Με επιστολή του προς το κ. Παπαγεωργόπουλο στις 23 Νοεμβρίου ο κ. Μπουτάρης δηλώνει πως: «σχετικά με την υπεξαίρεση ποσού ευρώ 7.100.000, λόγω μη απόδοσης στη Θ΄ Δ.Ο.Υ. του φόρου μισθωτών υπηρεσιών, το οποίο με τις προσαυξήσεις ανέρχεται σε 22.000.000 ευρώ, θα θέλαμε να σας γνωρίσουμε ότι συνδράμουμε στην προσπάθεια του Δήμου να υπαχθεί στις διατάξεις του άρθρου 11 του Ν.3888 / 2010 περί περαίωσης, ώστε να αποφευχθεί η περαιτέρω επιβάρυνση των οικονομικών του Δήμου Θεσσαλονίκης».

Η κίνηση αυτή του Γιάννη Μπουτάρη ερμηνεύεται ως μια προσπάθεια μείωσης του ελλείμματος στο κεντρικό ταμείο, το οποίο θα κληθεί να διαχειριστεί ο ίδιος από την 1η Ιανουαρίου.

«ΟΧΙ» από τη Θ’ ΔΟΥ

Η Θ’ ΔΟΥ, σύμφωνα με πληροφορίες, αρνείται να δεχτεί την υπαγωγή του δήμου Θεσσαλονίκης στις ευεργετικές διατάξεις του νόμου περί περαίωσης, καθώς ο δήμος συνιστά νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου κι όχι κερδοσκοπικό φορέα, όπως προβλέπεται από τη ρύθμιση, ενώ νίπτει τας χείρας της αφήνοντας την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών να λάβει τις τελικές αποφάσεις. Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν πως η επίσημη απάντηση του Υπουργείου θα δοθεί μέχρι την ερχόμενη Δευτέρα, ημέρα λήξης της επίσημης προθεσμίας. Μάλιστα, υπάρχει έντονη φημολογία, πως εξαιτίας της περίπτωσης του δήμου Θεσσαλονίκης και εάν τελικά το Υπουργείο δεχτεί το αίτημα, να δοθεί εκ νέου παράταση στη διαδικασία.

Αντιδρούν φοροτεχνικοί και ενεργοί πολίτες
Η υπόθεση πως το Υπουργείο των Οικονομικών ίσως δεχτεί την αίτηση του δήμου για υπαγωγή του σε περαίωση έχει ήδη προκαλέσει την αντίδραση ενεργών πολιτών της Θεσσαλονίκης και φοροτεχνικών οι οποίοι μιλώντας στο tvxs κάνουν λόγο για «εθνικό σκάνδαλο, καθώς με αυτό τον τρόπο το κράτος γίνεται συνεργός και συμμέτοχος στην κακή διαχείριση του δήμου από τον Παπαγεωργόπουλο». Οι ίδιοι μάλιστα κατακρίνουν και τις ενέργειες του νέου δημάρχου να παράχχει ει στήριξη στο σημερινό δήμαρχο Θεσσαλονίκης, καθώς προεκλογικά ο κ. Μπουτάρης υποσχέθηκε πλήρη διερεύνηση του σκανδάλου και επιστροφή των χρημάτων στα δημοτικά ταμεία ενώ είχε προειδοποιήσει και με δήμευση περιουσιών.

Συνολικά “φτερά έκαναν” 54 εκατομμύρια
Παράλληλα, σε εξέλιξη βρίσκεται και η υπόθεση της «τρύπας» ύψους 52 εκατομμυρίων ευρώ – με πρωταγωνιστή τον πρώην υπάλληλο της Διεύθυνσης Ταμειακής Υπηρεσίας του Δήμου Θεσσαλονίκης Παναγιώτη Σαξώνη, που έχει προφυλακιστεί- το οποίο από το 2008 έχει προκαλέσει τριγμούς και σε πολιτικό επίπεδο (https://www.makthes.gr/news/politics/56763/) και αφορά ασφαλιστικές εισφορές προς τα ταμεία των εργαζομένων. Η τελική έκθεση της επιθεωρήτριας αποκαλύπτει πως το οικονομικό σκάνδαλο αγγίζει τα 52 από τα 34 εκατομμύρια ευρώ όπως είχε αρχικά εκτιμηθεί.