Πολύ μεγάλος αλλά σχετικά μικρότερος από πέρυσι θα είναι ο «κόφτης» των Ελάχιστων Βάσεων Εισαγωγής, όπως διαμορφώνονται οι τιμές τους μετά την ανακοίνωση των βαθμών που έγραψαν οι υποψήφιοι στις πανελλαδικές εξετάσεις 2022. Αυτό εκτιμά μιλώντας στο tvxs.gr ο υπεύθυνος εκπαιδευτικών θεμάτων του ΔΣ της ΟΙΕΛΕ, Στράτος Γεωργουδής.

Ads

Ο εκπαιδευτικός εξηγεί πως οι υποψήφιοι πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί με τους διαφορετικούς συντελεστές που από φέτος έχουν ορίσει οι πανεπιστημιακές σχολές ανά μάθημα και δίνει μια εξήγηση για το μεγάλο βαθμό αποτυχίας που καταγράφηκε στο, παραδοσιακά, «εύκολο» μάθημα των Λατινικών.

Η… συνήθης αποτυχία στα Μαθηματικά και η «παγίδα» των Λατινικών

Από τα συγκεντρωτικά στατιστικά των βαθμολογιών, δύο είναι τα στοιχεία που επισημαίνουν οι ειδικοί. Αφενός η σημαντική μείωση των αριστούχων, δηλαδή όσων κατά μέσο όρο έγραψαν από 18 έως 20, αφετέρου το μεγάλο ποσοστό γραπτών κάτω από τη βάση σε ορισμένα μαθήματα.

Ads

Συγκεκριμένα, πολλοί υποψήφιοι του 1ου επιστημονικού πεδίου (ανθρωπιστικές επιστήμες) απέτυχαν στην Ιστορία και τα Λατινικά, όπως συνέβη και με αρκετούς υποψηφίους του 2ου και του 4ου πεδίου (θετικές επιστήμες και οικονομίας & πληροφορικής) στα Μαθηματικά.

image
ΠΗΓΗ: Εφημερίδα των Συντακτών

«Σχετικά αναμενόμενα είναι τα αποτελέσματα, δεν έχουμε κάποια μεγάλη έκπληξη. Ακόμα και η αποτυχία στα Μαθηματικά σχετικά αναμενόμενη ήταν για εμάς τους εκπαιδευτικούς. Εξάλλου τα Μαθηματικά διαχρονικά δημιουργούν προβλήματα στους υποψηφίους, είναι ‘η μητέρα των μαχών’», λέει ο κ. Γεωργουδής.

«Ίσως μεγαλύτερη εντύπωση προκαλεί η αποτυχία που καταγράφηκε στα Λατινικά», προσθέτει. «Ήταν η πρώτη χρονιά που εξετάστηκαν μετά την επαναφορά τους στη θέση της Κοινωνιολογίας. Ανέκαθεν θεωρούνταν ένα σχετικά εύκολο μάθημα και παρόλα αυτά βλέπουμε ένα ποσοστό 45% κάτω από τη βάση. Είναι μία ξένη και νεκρή πλέον γλώσσα για την οποία πρέπει οπωσδήποτε να γίνεται μια προετοιμασία στη Β’ Λυκείου», σημειώνει ο υπεύθυνος εκπαιδευτικών θεμάτων του ΔΣ της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας και εξηγεί την ιδιαιτερότητα αυτής της «φουρνιάς». 

«Οι συγκεκριμένοι υποψήφιοι έκαναν τη B’ Λυκείου σε συνθήκη πανδημίας και μεγάλο μέρος μέσω τηλεκπαίδευσης. Ενδεχομένως και αρκετοί μαθητές να ερμήνευσαν, λανθασμένα, την αντικατάσταση της κοινωνιολογίας από τα λατινικά ως χαμηλότερο εμπόδιο. Πάντως η ελάττωση του Πανελλαδικού Μέσου Όρου κατά δύο ή και περισσότερες μονάδες σε σχέση με το παρελθόν, πριν το 2019, πρέπει να προβληματίσει».

Το πρόβλημα των αναβαθμολογήσεων

«Αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία κατά την γνώμη μου είναι το μεγάλο ποσοστό αναβαθμολογήσεων», παρατηρεί ο κ. Γεωργουδής. Να θυμίσουμε ότι αναβαθμολόγηση γίνεται όταν οι βαθμολογήσεις των δύο βαθμολογητών – ο ένας δεν γνωρίζει τον βαθμό που έχει δώσει ο άλλος – απέχουν μεταξύ τους άνω των 12 μορίων με άριστα το 100. Ενώ στα «θετικά» μαθήματα το ποσοστό αναβαθμολόγησης είναι της τάξης του 0,5 έως 1%, στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, το μάθημα δηλαδή στο οποίο εξετάζονται όλοι οι υποψήφιοι, έχουμε ένα αντίστοιχο ποσοστό της τάξης του 13%».

Γιατί οι τόσο πολλές αναβαθμολογήσεις είναι πρόβλημα; «Το ποσοστό αυτό συνιστά σοβαρό πρόβλημα αφού από την απόκλιση μεταξύ των δύο ή στη συνέχεια τριών βαθμολογητών μπορεί να εξαρτάται η είσοδος ενός υποψηφίου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, χωρίς ποτέ να μπορούμε να διαπιστώσουμε με ασφάλεια ποιος ή τί έφταιξε. Το πρόβλημα δεν είναι φετινό, το έχουμε επισημάνει πολλές φορές», εξηγεί.

Πού «κάθονται» οι ΕΒΕ

Αντίθετα με την παλιά «βάση του 10» επί υπουργίας Μαριέττας Γιαννάκου, στο νέο σύστημα που καθιέρωσε η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής του κάθε πεδίου προκύπτει κάθε χρόνο από τον μέσο όρο των επιδόσεων των υποψηφίων κάθε επιστημονικού πεδίου, τον οποίο κάθε πανεπιστημιακό τμήμα ή σχολή «προσαρμόζει» στα μέτρα του βάζοντας συντελεστή βαρύτητας που κυμαίνεται από 80% έως 120%.

«Σε σχέση με τις ΕΒΕ ανά πεδίο, είναι θα έλεγα στα περσινά επίπεδα, κινούνται κατά προσέγγιση από το 8,4 έως το 14,5», σημειώνει ο κ. Γεωργουδής και δίνει τους δικούς του υπολογισμούς για την Ελάχιστη και τη Μέγιστη ΕΒΕ ανά πεδίο στον παρακάτω πίνακα:

image

Οι τελικές ελάχιστες και μέγιστες ΕΒΕ θα ανακοινωθούν από το υπουργείο τις επόμενες ημέρες, όμως δε θα έχουν σημαντική απόκλιση από τους υπολογισμούς του κου. Γεωργουδή ή άλλων εκπαιδευτικών-αναλυτών.

«Αναμένουμε ακόμα τους βαθμούς από τα ειδικά μαθήματα, όπου και εκεί πρέπει να ληφθεί υπόψη η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Πέρυσι ορισμένες σχολές είχαν βάλει πολύ ψηλά την ΕΒΕ σε τέτοια μαθήματα και έμειναν χωρίς φοιτητές, όπως για παράδειγμα η Αρχιτεκτονική της Ξάνθης. Φέτος έχουν βάλει τον πήχη σε πιο λογικά επίπεδα. Για παράδειγμα, η συγκεκριμένη Σχολή από το 120% της ΕΒΕ πέρυσι, έθεσε τον πήχη στο ‘κάτω όριο’ που επιτρέπει η νομοθεσία, στο 80%», λέει ο συνδικαλιστής εκπαιδευτικός.

Πόσοι θα μείνουν εκτός μηχανογραφικού λόγω ΕΒΕ

«Επειδή οι συντελεστές που έχουν δηλώσει οι πανεπιστημιακές σχολές επί της ΕΒΕ είναι κάπως χαμηλότεροι σε σχέση με πέρυσι, ευελπιστούμε ότι θα είναι λιγότεροι από 20.000 αυτοί που θα μείνουν εκτός ΑΕΙ εξαιτίας της ΕΒΕ. Δύσκολα θα είναι πάντως λιγότεροι από 17.000 οι υποψήφιοι που δε θα μπορέσουν να κάνουν καν μηχανογραφικό. Κάποια παιδιά θα μείνουν εκτός, είναι σίγουρο», παρατηρεί ο συνομιλητής μας.

Νέο δεδομένο στη φετινή διαδικασία συμπλήρωσης του μηχανογραφικού είναι η πιθανότητα ένας υποψήφιος να συγκεντρώνει διαφορετικό αριθμό μορίων ανάμεσα σε ομοειδείς σχολές του ίδιου πεδίου. «Μια συμβουλή για τα παιδιά. Επειδή το κάθε τμήμα έχει δηλώσει δικούς του συντελεστές βαρύτητας, ο ίδιος υποψήφιος μπορεί να έχει άλλα μόρια πχ για την Ιατρική Αθήνας και άλλα για την Ιατρική Θεσσαλονίκης. Η απόκλιση δε θα είναι μεγάλη, αλλά 50 ή 70 μόρια που ίσως αποδειχθούν καθοριστικά», καταλήγει ο κ. Γεωργουδής.