Στοιχεία που αμφισβητούν την εκδοχή του Λιμενικού της Ελλάδας σχετικά με το ναυάγιο στην Πύλο συνέλεξε το BBC.

Ads

Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του βρετανικού μέσου, η ανάλυση της κίνησης άλλων πλοίων στην περιοχή δείχνει ότι το υπερπλήρες αλιευτικό σκάφος δεν κινούνταν για τουλάχιστον επτά ώρες πριν ανατραπεί πράγμα που διαψεύδει τις ανακοινώσεις της ελληνικής Ακτοφυλακής ότι το πλοίο κινούνταν κανονικά προς Ιταλία και δεν χρειαζόταν διάσωση.

Διαβάστε επίσης: Αποκαλυπτική μαρτυρία στο tvxs για το ναυάγιο στην Πύλο: «Το Λιμενικό μας τράβηξε απότομα και γύρισε το πλοίο»

Σύμφωνα μάλιστα με το βρετανικό μέσο οι ελληνικές αρχές δεν έχουν ακόμα απαντήσει στο BBC για τα νέα δεδομένα.

Ads

Ο ΟΗΕ έχει ζητήσει τη διεξαγωγή έρευνας σχετικά με τον χειρισμό της υπόθεσης από την Ελλάδα, εν μέσω ισχυρισμών ότι θα έπρεπε να είχαν ληφθεί περισσότερα μέτρα νωρίτερα για να ξεκινήσει μια προσπάθεια διάσωσης.

Οι Έλληνες αξιωματούχοι υποστηρίζουν ότι οι επιβαίνοντες στο πλοίο είπαν ότι δεν ήθελαν βοήθεια και ότι δεν κινδύνευαν μέχρι λίγο πριν βυθιστεί το σκάφος τους. Το BBC αναδεικνύει την εικόνα εντοπισμού της MarineTraffic.

Σε αυτή τα δεδομένα δείχνουν πολύωρη δραστηριότητα επικεντρωμένη σε μια μικρή, συγκεκριμένη περιοχή όπου αργότερα βυθίστηκε το σκάφος των προσφύγων.

Όπως σημειώνει το BBC, το αλιευτικό σκάφος δεν διέθετε ανιχνευτή και έτσι δεν εμφανίζεται στον χάρτη. Ούτε τα σκάφη της ακτοφυλακής και τα στρατιωτικά σκάφη, τα οποία δεν χρειάζεται να μοιράζονται τη θέση τους.

Η Frontex, η συνοριακή δύναμη της ΕΕ, αναφέρει ότι εντόπισε για πρώτη φορά το σκάφος με τους μετανάστες γύρω στις 08:00 ώρα Ελλάδας την Τρίτη και ενημέρωσε τις ελληνικές αρχές.

Το Alarm Phone, μια τηλεφωνική γραμμή έκτακτης ανάγκης για μετανάστες που αντιμετωπίζουν πρόβλημα στη θάλασσα, αναφέρει ότι έλαβε μια κλήση στις 12:17 GMT που έλεγε ότι το σκάφος βρισκόταν σε κίνδυνο.

«Χρησιμοποιήσαμε βίντεο και φωτογραφίες που πιστοποιήθηκαν από το BBC Verify, καθώς και δικαστικά αρχεία και ναυτιλιακά ημερολόγια, για να αναλύσουμε την κίνηση των σκαφών στην περιοχή τις επόμενες ώρες», αναφέρει το ρεπορτάζ.

Το animation της MarineTraffic δείχνει ένα πλοίο με το όνομα Lucky Sailor να στρέφεται απότομα βόρεια στις 15:00.

Ο ιδιοκτήτης του Lucky Sailor μας έδωσε το ημερολόγιό του και επιβεβαίωσε ότι του είχε ζητηθεί από την ακτοφυλακή να πλησιάσει τη βάρκα των μεταναστών και να δώσει φαγητό και νερό.

Περίπου μισή ώρα αργότερα, στις 15:35, το ελικόπτερο της ακτοφυλακής βρήκε τη βάρκα των μεταναστών. Οι αρχές συνέχισαν να υποστηρίζουν ότι εκείνη τη στιγμή βρισκόταν σε σταθερή πορεία.

Αλλά δυόμισι ώρες αργότερα, γύρω στις 18:00, ένα άλλο σκάφος, το Faithful Warrior, πέαρασε από την ίδια περιοχή και έδωσε επίσης προμήθειες στο σκάφος. Οι ιδιοκτήτες του Faithful Warrior παρέπεμψαν το BBC στις ανακριτικές αρχές.

Βίντεο που φέρεται να τραβήχτηκε από το Faithful Warrior δείχνει τις προμήθειες να παραδίδονται στο πλοίο μεταναστών μέσω ενός σχοινιού και δεν φαίνεται άλλο πλοίο στην περιοχή.

Το BBC Verify το έλεγξε και διαπίστωσε ότι το σκάφος, το οποίο δεν κινείται στο βίντεο, ταίριαζε με το σχήμα του πλοίου των προσφύγων που φαίνεται στις φωτογραφίες και οι καιρικές συνθήκες ήταν αντίστοιχες με αυτές που αναφέρθηκαν εκείνη την στιγμή.

Δεν είναι γνωστό πότε ακριβώς τραβήτηκε αυτό το βίντεο σημειώνει το BBC.

Από τις 19:40 έως τις 22:40, οι Έλληνες αξιωματούχοι ισχυρίστηκαν αρχικά ότι το σκάφος κρατούσε «σταθερή πορεία και ταχύτητα».

Στην αρχική τους δήλωση ισχυρίζοταν ότι παρατήρησαν από διακριτική απόσταση, αλλά μια κοντινή εικόνα που δημοσίευσαν αργότερα οι ίδιοι – από αυτήν τη χρονική περίοδο – υποδηλώνει ότι το σκάφος μεταναστών δεν κινείται.

Ένας κυβερνητικός εκπρόσωπος είπε αργότερα ότι η ακτοφυλακή προσπάθησε να επιβιβαστεί στο σκάφος για να εκτιμήσει τον κίνδυνο, αλλά οι επιβαίνοντες αφαίρεσαν ένα σχοινί που ήταν συνδεδεμένο και δεν ήθελαν βοήθεια.

Όλη η ναυτιλιακή δραστηριότητα των τελευταίων επτά ωρών πριν την βύθιση επικεντρώθηκε γύρω από ένα συγκεκριμένο σημείο, υποδηλώνοντας ότι το σκάφος μεταναστών δεν είχε σχεδόν μετακινηθεί.

Η κλίμακα του κινούμενου χάρτη υποδηλώνει ότι ταξίδεψε λιγότερο από μερικά ναυτικά μίλια, κάτι που μπορεί να αναμένεται από ένα σκάφος που χτυπήθηκε από τον άνεμο και τα κύματα στο βαθύτερο μέρος της Μεσογείου, όπως σημειώνει το βρετανικό μέσο.

Οι ενέργειες των ανθρώπων που βρίσκονται σε κίνδυνο, που κουνούσαν το σκάφος, θα συνέβαλαν επίσης σε οποιαδήποτε κίνηση.

Κατά τη διάρκεια αυτής της χρονικής περιόδου, οι Έλληνες αξιωματούχοι επέμειναν ότι δεν αντιμετώπιζε πρόβλημα και αντ’ αυτού βρισκόταν με ασφάλεια καθ’ οδόν προς την Ιταλία και έτσι η ακτοφυλακή δεν επιχείρησε τη διάσωση.

Έπειτα στις 23:00, το σκάφος βυθίστηκε με εκατοντάδες επιβαίνοντες και το MarineTraffic να δείχνει πολλά πλοία να κατευθύνονται προς τα εκεί για να βοηθήσουν.

Ανάμεσα σε αυτά ήταν και το Celebrity Beyond το οποίο τράβηξε πλάνα από τις συνέπειες της καταστροφής και τα έστειλε στο BBC.

Ένα πολυτελές γιοτ, το Mayan Queen, λαμβάνει στη συνέχεια εντολή να βοηθήσει να πάρουν μερικούς από τους 104 επιζώντες στην ξηρά.

Όσοι διασώθηκαν έφτασαν με ασφάλεια στο λιμάνι της Καλαμάτας, αλλά άφησαν πίσω τους μια σειρά από ανησυχητικά ερωτήματα για την εκδοχή των ελληνικών αρχών, σημειώνει κλείνοντας το BBC.