Δεν ήταν κεραυνός εν αίθρια. Οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ γνώριζαν πολύ καιρό ότι το βασικό λιμάνι της Αστυπάλαιας, στον κόλπο του Αγίου Ανδρέα, είναι προβληματικό, μόλις 15 χρόνια μετά την κατασκευή του.

Ads

Οι ρηγματώσεις και οι ζημιές που έχουν προκληθεί από τα θαλάσσια ρεύματα (σπηλαιώσεις σε όλο το μήκος της προβλήτας) και προφανώς η κακή κατασκευή, αναγκάζουν την ακτοπλοϊκή εταιρεία Blue Star, που συνδέει την «πεταλούδα του Αιγαίου» με τον Πειραιά και τα υπόλοιπα Δωδεκάνησα, να πάψει από την ερχόμενη εβδομάδα να χρησιμοποιεί το λιμάνι του Αγίου Ανδρέα για λόγους ασφαλείας τόσο των επιβατών όσο και των πλοίων.

Το Λιμενικό Ταμείο Δωδεκανήσων , που ανήκει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και όχι στο υπουργείο Ναυτιλίας όπως στην υπόλοιπη Ελλάδα- και έχει στην αρμοδιότητα του το λιμάνι δηλώνει ότι θα συνταχθεί μελέτη για την επισκευή του λιμανιού και θα αρχίσουν τα έργα τον Οκτώβριο. «Ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι» σε μια τουριστική περίοδο που μόλις αρχίζει.

Τα πλοία θα χρησιμοποιούν το παλιό λιμάνι στον Πέρα Γιαλό, το οποίο δεν είναι στην καλύτερη κατάσταση αλλά δείχνει να αποτελεί μια λύση. Αλλά με μία ώρα επιπλέον ταξίδι από τον Πειραιά και με εισιτήρια που σε λίγο θα είναι είδος πολυτελείας, λόγω της αύξησης των τιμών στα καύσιμα. Έχει όμως και αυτό σοβαρά προβλήματα.

Ads

Όμως είναι λύση ανάγκης αφού στο παλιό λιμάνι δεν υπάρχουν βασικές υποδομές για να υποδεχθούν τους χιλιάδες τουρίστες που τα τελευταία χρόνια επισκέπτονται το νησί. Το παλιό κτίριο του λιμενικού ταμείου τώρα αναπαλαιώνεται, αφού για πολλά χρόνια είχε εγκαταλειφθεί και τώρα νοικιάστηκε σε ιδιώτη, ενώ το λιμάνι και η παρακείμενη μαρίνα- αλιευτικό καταφύγιο στη πραγματικότητα- λειτουργεί χωρίς τουαλέτες.

Έτσι οι τουρίστες και οι επισκέπτες που φθάνουν από την Κάλυμνο ή με τα ταχύπλοα από την Ρόδο ή την Κω, παρακαλούσαν τα παρακείμενα καταστήματα για να χρησιμοποιήσουν τις τουαλέτες. Δυο χημικές τουαλέτες που είχαν στηθεί ήταν «για του κόσμου τα μάτια» αφού κανείς δεν φρόντιζε να είναι καθαρές και δεν είχαν συνδεθεί με κανένα δίκτυο. Αλήθεια, υπάρχει δίκτυο ακαθάρτων στο παλαιό λιμάνι και που καταλήγουν τα λύματα; Έτσι οι τουαλέτες κλειδώθηκαν και απέμειναν για να ξαποστάσουν οι γλάροι. Σημειώνεται ότι οι επαγγελματίες που έχουν καταστήματα στο παλιό λιμάνι «σήκωσαν ψηλά τα χέρια» και μετέφεραν αρμοδίως ότι δεν θα δέχονται φέτος οι επιβάτες των πλοίων να χρησιμοποιούν τις τουαλέτες τους.

Κάθε απόγευμα όλη την τουριστική περίοδο ο Πέρα Γιαλός και η Χώρα θα είναι για περίπου 2 με 3 τρείς ώρες αδιάβατες περιοχές γιατί θα πρέπει να ξεφορτώσει και να φορτώσει το καράβι. Οι νταλίκες που μεταφέρουν προϊόντα προς και από την Αστυπάλαια θα κινούνται σε στενά δρομάκια δημιουργώντας κυκλοφοριακή συμφόρεση και προφανώς ο κίνδυνος ατυχήματος ή δυστυχήματος είναι μεγαλύτερος. Δυστυχώς η Αστυπάλαια δεν έχει δημιουργήσει επαρκείς χώρους για στάθμευση αυτοκινήτων, με ευθύνη και της  σημερινής Δημοτικής Αρχής, με αποτέλεσμα τους καλοκαιρινούς μήνες με την εκρηκτική αύξηση της τουριστικής κίνησης, να δημιουργούνται χαώδεις καταστάσεις που θυμίζουν δρόμους του κέντρου της Αθήνας  κατά τη διάρκεια απεργιακών κινητοποιήσεων. Η μεταφορά του λιμανιού στο Γιαλό «κόβει» και άλλες θέσεις από τις λίγες που υπάρχουν για νόμιμη στάθμευση.

Ο πρωθυπουργός Κ. Μητσοτάκης θα επισκεφθεί το νησί στις αρχές Ιουνίου, όπως αναφέρουν πληροφορίες από το Δήμο Αστυπάλαιας, για να δει τα αποτελέσματα   του πειράματος της Volkswagen με την ηλεκτροκίνηση. Ποια αποτελέσματα δηλαδή που μέχρι πρόσφατα και παρά την επιπλέον χρηματοδότηση μόνο ένας ιδιώτης είχε αγοράσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο και άλλοι δύο ηλεκτρικά scouter.

Κατά την περσινή τουριστική περίοδο η αυτοκινητοβιομηχανία διέθεσε έναντι πολύ χαμηλού τιμήματος (οι πληροφορίες αναφέρουν 300 ευρώ το μήνα) ηλεκτρικά αυτοκίνητα στα γραφεία ενοικιάσεων αυτοκινήτων τα οποία έσπευσαν να τα νοικιάζουν προς 100 έως 120 ευρώ την ημέρα!!!! Και όταν σημειώθηκαν οι πρώτες αντιδράσεις τότε το η ημερήσιο «ενοίκιο» μειώθηκε στα 70-90 ευρώ. Και όλα αυτά εις βάρος του έλληνα φορολογούμενου αφού η φόρτιση τόσο στα ιδιωτικά όσο και στα αυτοκίνητα του δημοσίου (αστυνομία και λιμενικό) γινόταν δωρεάν, στο Γιαλό, τη Χώρα και τη Μαλτεζάνα.

Μάλιστα κάποιοι επιτήδειοι είχαν μετατρέψει αυτά τα αυτοκίνητα σε παράνομα ταξί (το σπορ ανθεί στο νησί αφού υπάρχουν μόνο δύο νόμιμα, που τρέχουν και δεν φθάνουν) και μετέφεραν τουρίστες σε παραλίες του νησιού, το αεροδρόμιο και το λιμάνι.

Ο κ. Μητσοτάκης, θα στηθεί με φόντο τους Μύλους ή το ενετικό Κάστρο και θα μιλήσει για την πράσινη ενέργεια και τα οφέλη στην οικονομία. Όμως θα ξεχάσει ότι στην Αστυπάλαια δεν παράγεται, παρά ελάχιστη, τέτοια ενέργεια από μικρούς φωτοβολταϊκούς σταθμούς . Και μάλιστα δεν υπάρχει περιθώριο για την ανάπτυξη περισσοτέρων σταθμών αφού το εγκεκριμένο περιθώριο για φωτοβολταϊκούς σταθμούς στην Αστυπάλαια είναι ήδη δεσμευμένο από τους ήδη εγκατεστημένους φωτοβολταϊκούς σταθμούς.  Το ρεύμα  παράγεται στην Αστυπάλαια με την καύση μαζούτ από  τρία ηλεκτροπαραγωγικά ζεύγη Mitsubishi ισχύος 3,0 MW.

Μήπως λοιπόν ήρθε η ώρα κάποιοι να αντιληφθούν σοβαρά το ρόλο τους  και χωρίς βερμπαλισμούς και μεγαλοστομίες να θέσουν στον πρωθυπουργό τα σοβαρά προβλήματα της Αστυπάλαιας και να αναλάβουν συγκεκριμένες δεσμεύσεις;

Να του πουν για παράδειγμα ότι

• Το νησί δεν έχει πόσιμο νερό και παρά τις προσπάθειες της προηγούμενης και της νυν δημοτικής αρχής το αποτέλεσμα είναι μηδενικό. Αν δεν ενισχυθεί η Δημοτική Επιχείρηση με το απαραίτητο επιστημονικό προσωπικό και δεν προχωρήσουν οι απαραίτητες επενδύσεις το νερό που υπάρχει στο φράγμα θα συνεχίσει να μην είναι πόσιμο και οι κάτοικοι θα αναγκάζονται να παίρνουν νερό από τις ειδικές βρύσες στο Λιβάδι και στη Χώρα που έχουν τοποθετηθεί φίλτρα;

• Η Αστυπάλαια χρειάζεται μεγάλη μονάδα αφαλάτωσης που θα μεταφέρει το νερό στο φράγμα. Γιατί αν δεν βρέξει σημαντικά για ένα και μοναδικό χειμώνα το νησί με τις καταναλώσεις που έχει σήμερα θα μείνει από νερό και τότε «τρεχάτε ποδαράκια μου». Γιατί καλά τα τζακούζι και οι μίνι πισίνες που κατέκλυσαν τα τελευταία χρόνια τις υπάρχουσες και νέες μικρές
ξενοδοχειακές μονάδες (αλήθεια η αρχαιολογία που κατά τα άλλα είναι αυστηρή και μπλοκάρει σημαντικά επενδυτικά σχέδια στο νησί, τα «βλέπει» όλα αυτά και είναι σύννομα;) αλλά νερό δεν θα υπάρχει. Δεν είναι μακρινή ανάμνηση το πλοίο υδροφόρα που έδενε στο λιμάνι του Γιαλού και τροφοδοτούσε με νερό το νησί. Όμως τότε οι τουρίστες τον Αύγουστο μετά βίας ξεπερνούσαν τους 1.000 και σήμερα είναι δεκαπλάσιοι.

• Η περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου συμπεριφέρεται τουλάχιστον «εχθρικά» απέναντι στο νησί. Γιατί καλά τα λόγια και οι εξαγγελίες αλλά στην πράξη; Για παράδειγμα η ασφαλτόστρωση του δρόμου από τη διασταύρωση του Αγίου Κωνσταντίνου μέχρι την παραλία Καμινάκια , έργο έτοιμο και με χρηματοδότηση από την προηγούμενη δημοτική αρχή δεν έχει ακόμη κατασκευαστεί. Μήπως ο περιφερειάρχης Γ. Χατζημάρκος, που δηλώνει δημοσίως φίλος του νησιού, έχει κάτι περισσότερο να πει επ’ αυτού.

• Το νησί με την ανάπτυξη που γνωρίζει τα τελευταία χρόνια χρειάζεται επέκταση και σημαντική βελτίωση του βιολογικού σταθμού με παράλληλη ενίσχυση του επιστημονικού προσωπικού;

• Ο νυν Δήμαρχος Νίκος Κομηνέας, ως μηχανικός στο επάγγελμα, έχει πρόταση για τη δημιουργία νέου διαδρόμου προσγείωσης στο αεροδρόμιο του νησιού ώστε να δέχεται και μεγαλύτερα αεροπλάνα από τα 50θέσια που εξυπηρετεί σήμερα και τα οποία στην αιχμή της καλοκαιρινής σαιζόν «δεν φθάνουν ούτε για ζήτω». Και παράλληλα να του θέσουν το θέμα της τιμολογιακής πολιτικής αφού για ένα εισιτήριο μετ’ επιστροφής, σε επιδοτούμενη από το κράτος γραμμή παρακαλώ, ο τουρίστας πρέπει να πληρώσει περισσότερα από 200 ευρώ;

• Το Κάστρο, που ενίοτε χρησιμοποιείται ως σκηνικό για εξαγγελίες που μένουν στα λόγια, χρειάζεται σημαντικά κονδύλια για αναπαλαίωση και ότι το καμπαναριό που της Παναγίας του Κάστρου, που χρησιμοποιούν για instagramικές φωτογραφίες οι τουρίστες κινδυνεύει να διαλυθεί και να καταστραφεί μια ιστορία εκατοντάδων ετών; Δεν το γνωρίζει αυτό το υπουργείο Πολιτισμού;

Και εφόσον του τα πουν και τα ακούσει ο Πρωθυπουργός  ας τον αφήσουν να κάνει δηλώσεις στα μικρόφωνα της κρατικής τηλεόρασης που θα εξυμνούν τον ελληνικό τουρισμό και την Αστυπάλαια ως πράσινο νησί…..