Πως θα σας φαινόταν ένα μοντέλο εκπαίδευσης στο οποίο τα παιδιά δεν θα πήγαιναν σχολείο μέχρι την ηλικία των επτά ετών; Αυτό το μοντέλο φαίνεται να έχουν υιοθετήσει στην Εσθονία αφού η εγγραφή στο σχολείο και παρακολούθηση μαθημάτων δεν είναι υποχρεωτική μέχρι αυτή την ηλικία.

Ads

Ωστόσο, μέχρι τότε όλα τα παιδιά τριών ως επτά χρονών πάνε στον παιδικό σταθμό, όπου γίνεται η κατάλληλη προετοιμασία για το σχολείο.

«Μπορείς να παρακολουθήσεις την ανάπτυξη των παιδιών στις ηλικίες 3 έως 7 ετών, τα διαφορετικά πράγματα που αρέσουν σε κάθε παιδί, σε τι είναι πραγματικά καλά, τι τα ενδιαφέρει περισσότερο και σε ποιους τομείς χρειάζονται περισσότερη βοήθεια», δήλωσε στο BBC η νηπιαγωγός Κρίστελ Ταλβικ.

Οι γονείς πληρώνουν περίπου 80 ευρώ το μήνα για κάθε παιδί. Οι δραστηριότητες με τις οποίες ασχολούνται εστιάζονται κυρίως στην συναισθηματική και φυσική τους ανάπτυξη, ενώ αποδίδεται ιδιαίτερο βάρος στην καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων.

Ads

«Οι νηπιαγωγοί ανάλογα με τα δικά τους ενδιαφέροντα και τους τομείς στους οποίους έχουν τις βέλτιστες επιδόσεις, αναλαμβάνουν να βοηθήσουν τα παιδιά να εξελιχθούν», πρόσθεσε η Ταλβικ.

«Είναι σημαντικό όλα αυτά να γίνονται με έναν τρόπο που τα παιδιά απολαμβάνουν. Να μην τα πιέσουμε να κάνουμε κάτι. Πρέπει να γίνονται όλα με έναν έξυπνο τρόπο. Να τα βοηθήσουμε να αναπτυχθούν για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις που υπάρχουν στο σκέλος της εκπαίδευσης αλλά και σε όλους τους άλλους τομείς», σχολιάζει η μητέρα, Κριστιν Τρούτσι. «Πιστεύουμε πως με αυτόν τον τρόπο θα τα βοηθήσουμε να έχουν ένα καλύτερο μέλλον».

Από τη μεριά της μια άλλη μητέρα, η Ελβίρα Ουστάλου επισημαίνει ότι «το νηπιαγωγείο παρέχει τα μέσα ώστε ένα παιδί να μάθει πράγματα, να κοινωνικοποιηθεί ρωτώντας δασκάλους, σηκώνοντας το χέρι του, βρίσκοντας το θάρρος να το κάνει». «Εδώ δεν έχει μόνο “πρέπει να κάνω τα μαθήματα μου”. Απολαμβάνει τα πράγματα που κάνει. Όλα γίνονται με έναν ευχάριστο τρόπο».

Τα παιδιά έχουν ειδικά εκπαιδευμένους δασκάλους με πολλά προσόντα και δεν υποβάλλονται σε εξετάσεις. Ωστόσο, θα πρέπει να φτάσουν σε ένα συγκεκριμένο επίπεδο πριν ξεκινήσουν το σχολείο.

«Το κράτος έχει έναν κεντρικό σχεδιασμό, ένα πρόγραμμα και τίθενται συγκεκριμένοι στόχοι. Θα λέγαμε πως είναι απλοί. Για παράδειγμα ένα παιδί θα πρέπει να μάθει να διαβάζει δισύλλαβες λέξεις. Αλλά πλέον έχουμε παιδιά που μπορούν να διαβάσουν ολόκληρες προτάσεις. Γενικά συνήθως κινούμαστε πάνω από τους στόχους που έχουν τεθεί», επισημαίνει η Ταλβικ.

«Θέλουμε τα παιδιά να γίνονται όλο και καλύτερα. Και τα στοιχεία που έχουμε μελετήσει σχετικά με τις επιδόσεις των παιδιών σε άλλες χώρες δείχνουν πως το εκπαιδευτικό σύστημα στην Εσθονία είναι πολύ δυνατό», καταλήγει η Τρούτσι.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι το εκπαιδευτικό τους σύστημα μάλλον δουλεύει καλά, καθώς στις εξετάσεις που υποβάλλονται μαθητές ηλικίας 15 ετών σε παγκόσμιο επίπεδο, οι Εσθονοί έχουν τις κορυφαίες επιδόσεις. Παράλληλα, τα παιδιά φαίνεται να έχουν τα υψηλότερα επίπεδα σε μετρήσεις για την ποιότητα ζωής τους.