Με την ευκαιρία της συμμετοχής στο ψηφοδέλτιο της ΝΔ της Α’ Θεσσαλονίκης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και με την αφορμή της επίσκεψής του στη Θεσσαλονίκη, ως υποψήφιος κι εγώ με το αντίπαλο ψηφοδέλτιο της αξιωματικής αντιπολίτευσης και ως πρώην πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ του απευθύνω, με όλον τον δέοντα σεβασμό, την ακόλουθη ανοικτή επιστολή:

Ads

«Αξιότιμε κε Πρωθυπουργέ,

Καλώς ήλθατε στην πόλη μας.

Η επίσκεψή σας εδώ επιβεβαιώνει, κατά μεταφορικό βέβαια τρόπο, αυτό που λένε για τον… δολοφόνο που επιστρέφει πάντα στον τόπο του εγκλήματος.

Ads

Αφού εκτελέσατε το τριπλό… έγκλημα στο Μετρό της Θεσσαλονίκης, επιστρέφετε και πάλι στην πόλη, συμμετέχοντας στα εδώ ψηφοδέλτια του κόμματός σας.

Σας υπενθυμίζω ότι η παρέμβαση σας στο Μετρό το 2019 είχε τις εξής ολέθριες και μη αντιστρεπτές συνέπειες, που σήμερα όλοι γνωρίζουν και κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει:

  1. Άφησε την πόλη χωρίς Μετρό.
  2. Κατέστρεψε την αυθεντικότητα και την ακεραιότητα του σπουδαίου αρχαιολογικού πολεοδομικού συγκροτήματος της Ρωμαϊκής και μετέπειτα Βυζαντινής Θεσσαλονίκης που βρέθηκε στη Βενιζέλου και το οποίο περίμενε από τον 3ο μ.Χ. αιώνα αμετακίνητο και ανέπαφο στη θέση του για να έρθετε εσείς, ως Πρωθυπουργός, να το ακρωτηριάσετε.
  3. Άφησε τα δημόσια ταμεία ζημιωμένα κατά δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, που μεταφέρθηκαν στους εργολάβους σαν αποζημίωση για την καθυστέρηση που το ίδιο το δημόσιο, μετά τις δικές σας αποφάσεις, προκάλεσε.

Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,

Οι Θεσσαλονικείς δεν ξεχνούν ότι το συγκεκριμένο έργο Μετρό ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2006, 17 δηλαδή χρόνια πριν. Και ακόμη εξακολουθεί να «σέρνεται», χωρίς συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης, ως αποτέλεσμα της δικής σας παρέμβασης να σταματήσετε την πρόοδό του το 2019 για να αλλάξετε τον σχεδιασμό του.

Όπως επίσης οι Θεσσαλονικείς δεν ξεχνούν ότι το 2015, που ανέλαβε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, βρήκε το έργο μόλις στο 30% της ολοκλήρωσής του και σας το παρέδωσε το 2019 ολοκληρωμένο κατά 75%.

Όσο για την κυβέρνησή σας, εκείνο που κατάφερε είναι να προχωρήσει το έργο τα τελευταία 3,5  χρόνια από το 75% στο 87% της ολοκλήρωσής του.

Οι Θεσσαλονικείς δεν ξεχνούν ακόμη ότι η προηγούμενη διοίκηση της Αττικό Μετρό που είχε τοποθετήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, αναζήτησε, βρήκε και εφάρμοσε τεχνική λύση για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου με τα αρχαία αμετακίνητα στη θέση τους.

Μια τεχνική λύση την οποία εσείς σταματήσατε, ως μη οφείλατε, με το αβάσιμο, ατεκμηρίωτο και αναπόδεικτο επιχείρημα ότι δήθεν δεν θα προχωρούσε. Και αλλάξατε τον σχεδιασμό του έργου χωρίς καμία τεχνική τεκμηρίωση, για να τεμαχίσετε, να αποσπάσετε και να μεταφέρετε αλλού τα αρχαία.

Με όλον τον δέοντα σεβασμό, σας κάνω γνωστό ότι την επιστημονική επάρκεια και την τεχνική εφικτότητα αυτής της τεχνικής λύσης που εσείς τόσο εύκολα απορρίψατε, την επιβεβαιώνουν σε τεχνικές εκθέσεις έμπειροι στις υπόγειες κατασκευές μηχανικοί και μελετητές και ειδικοί στο γνωστικό αντικείμενο των υπόγειων έργων καθηγητές από το ΕΜΠ και το Πολυτεχνείο του ΑΠΘ.

Κι ακόμη σας γνωστοποιώ ότι αυτή η τεχνική λύση την οποία εσείς δεν αναγνωρίσατε ως ικανή να ολοκληρώσει το έργο, είχε ήδη εφαρμοστεί από την Αττικό Μετρό στο σταθμό Μοναστηράκι, 20 περίπου χρόνια πριν.

Πέραν αυτών, οι Θεσσαλονικείς δεν ξεχνούν ότι η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, για να παραδώσει το Μετρό στη Θεσσαλονίκη όσο το δυνατόν συντομότερα, είχε ακολουθήσει ένα χρονοδιάγραμμα σε συμφωνία με την ανάδοχο κοινοπραξία, σύμφωνα με το οποίο θα παραδίνονταν σε λειτουργία στο τέλος του 2020 οι 12 από τους 13 σταθμούς του. Θα παραδίνονταν δηλαδή σε λειτουργία το 2020 ολόκληρο το έργο, εκτός από τον ταλαιπωρημένο σταθμό Βενιζέλου που θα παραδίνονταν το 2023. Με την επέκταση προς Καλαμαριά να παραδίνονταν στα μέσα του 2021.

Οι Θεσσαλονικείς θυμούνται καλά τον ανάδοχο, που σήμερα κερδίζει κοντά 1,5 εκατομμύριο ευρώ το μήνα από το δημόσιο σαν αποζημίωση, εξ αιτίας των καθυστερήσεων που η δική σας απόφαση προκάλεσε στο έργο, να τους διαβεβαιώνει τον Φεβρουάριο του 2019 ότι το έργο μέχρι τότε δεν είχε καθυστερήσεις, ήταν εντός χρονοδιαγράμματος και θα παραδίνονταν σε λειτουργία στο τέλος του 2020.

Όπως επίσης οι Θεσσαλονικείς ξέρουν ότι στο θεωρητικό εκείνο ενδεχόμενο που ο εργολάβος δεν παρέδιδε το έργο στην ώρα του, όπως εσείς υπαινιχθήκατε για να το σταματήσετε, ήταν δεσμευμένος να πληρώνει εκείνος ρήτρες στο δημόσιο μέχρι να το παραδώσει.

Και όχι το αντίθετο που συμβαίνει σήμερα, μετά τη δική σας παρέμβαση το 2019.

Τι περίμεναν, λοιπόν, οι Θεσσαλονικείς από εσάς, που επανειλημμένα διακηρύττετε ότι αγαπάτε τη Θεσσαλονίκη;

Περίμεναν να συνεχίσει η κυβέρνησή σας, με μεγαλύτερη ένταση, τον προηγούμενο σχεδιασμό, ώστε το έργο να είχε παραδοθεί στους πολίτες στο τέλος του 2020, η επέκταση Καλαμαριάς να είχε παραδοθεί στα μέσα του 2021 και τα αρχαία να παρέμεναν στη θέση τους, αφού υπήρχε τεχνική λύση γι’ αυτό.

Να παρέμεναν δηλαδή τα αρχαία αμετακίνητα, ακέραια και αυθεντικά, αδιάψευστο σύμβολο της διαχρονικής ιστορικής εξέλιξης της πόλης, αλλά και ισχυρό τοπόσημο που θα θύμιζε τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα στους χιλιάδες επισκέπτες που θα συνέρρεαν στη Θεσσαλονίκη για να δουν το διπλό επίτευγμα στη Βενιζέλου. Έναν υπερσύγχρονο σταθμό Μετρό, στα σπλάχνα του οποίου θα βρίσκονταν ακέραιη και αυθεντική η ιστορία της Θεσσαλονίκης από τη Ρωμαϊκή εποχή μέχρι σήμερα.

Αντ΄ αυτών, εσείς σταματήσατε την πρόοδο του έργου τον Σεπτέμβριο του 2019. Ισχυριζόμενος μάλιστα τα αντίθετα από όσα δήλωναν οι εξειδικευμένοι μελετητές του, όσο και ο ίδιος ο εργολάβος που το κατασκεύαζε, σύμφωνα με το συμφωνηθέν χρονοδιάγραμμα.

Οι Θεσσαλονικείς θυμόμαστε μάλιστα και την υπόσχεσή σας από το βήμα της ΔΕΘ τον Σεπτέμβριο του 2019. Σύμφωνα με την οποία θα παραδίνατε το έργο ολόκληρο σε λειτουργία τον Απρίλιο του 2023 και όχι «κολοβό», όπως χαρακτηριστικά αποκαλέσατε τότε τη διεθνή πρακτική του partial opening, της σταδιακής παράδοσης δηλαδή των μεγάλων τεχνικών έργων.

Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,

Θα ήθελα να σας θυμίσω ότι σήμερα έχουμε Απρίλιο 2023.

Και το Μετρό ακόμη πελαγοδρομεί χωρίς εγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα που να δεσμεύει τον εργολάβο σε συγκεκριμένη ημερομηνία ολοκλήρωσής του.

Το Μετρό πελαγοδρομεί επίσης σήμερα, επειδή η κυβέρνησή σας επί 3,5 χρόνια δεν έχει φροντίσει να αναθέσει ούτε τη λειτουργία του, η οποία με δική σας επιλογή δεν θα γίνει με δημόσια, αλλά με ιδιωτική διαχείριση. Και μάλιστα από την ημέρα που θα τελεσφορήσει ο σχετικός διαγωνισμός και θα ανατεθεί η εμπορική λειτουργία σε ιδιώτη, σας θυμίζω ότι θα χρειαστούν 18 μήνες δοκιμαστικών δρομολογίων για να παραδοθεί με ασφάλεια το έργο στους πολίτες.

Μια απαίτηση που μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών αποκτά ιδιαίτερη σημασία και οπωσδήποτε δεν μπορεί και δεν πρέπει να παραβιαστεί.

Σύμφωνα με αυτή την απαίτηση της 18μηνης δοκιμαστικής λειτουργίας, οι Θεσσαλονικείς αντιλαμβάνονται ότι το έργο θα παραδοθεί από το 2025 και μετά.

Οι Θεσσαλονικείς ακούν με έκπληξη, κε Πρωθυπουργέ, ότι το σχέδιό σας για το Μετρό, εκτός που τους στέρησε τόσα χρόνια τη λειτουργία του Μετρό και εκτός που ευθύνεται για την καταστροφή των αρχαίων και την απώλεια μιας μεγάλης ευκαιρίας για την ανάπτυξη και τον πολιτισμό της πόλης, κοστίζει και στο ελληνικό δημόσιο κοντά 1,5 εκατομμύρια ευρώ το μήνα. Χρήματα που εισρέουν στα ταμεία των εργολάβων σαν αποζημιώσεις για τις καθυστερήσεις που η δική σας παρέμβαση προκάλεσε.

Εντωμεταξύ, η πόλη ταλαιπωρείται ακόμη με τα παλιά λεωφορεία του ΟΑΣΘ και η χώρα συζητιέται διεθνώς σκωπτικά, σαν παράδειγμα χώρας προς αποφυγή που κατέστρεψε με τα ίδια της τα χέρια έναν πολύτιμο και σπάνιο πολιτισμικό θησαυρό.

Οι μόνοι που χαίρονται σήμερα, κε Πρωθυπουργέ, είναι οι εργολάβοι, που «τρίβουν τα χέρια τους» για τις επιλογές σας στο Μετρό.

Γι’ αυτό φοβάμαι ότι οι μόνοι που θα σας ψηφίσουν στη Θεσσαλονίκη, όπου κατεβαίνετε υποψήφιος στις εκλογές, θα είναι οι εργολάβοι του έργου. Οι οποίοι κι αυτοί όμως, δυστυχώς για εσάς, δεν είναι καν κάτοικοι Θεσσαλονίκης…

Θα ήθελα τέλος, κλείνοντας, να σας δώσω με όλο τον σεβασμό και μια συμβουλή, ως Θεσσαλονικιός ο ίδιος.

Μην αποκαλέσετε πάλι… μουσαμάδες τα έργα που παραλάβατε το 2019 και που μετά από 3,5 χρόνια η δική σας κυβέρνηση δεν κατάφερε να ολοκληρώσει. Γιατί η διοίκηση που διορίσατε στην Αττικό Μετρό, τους ίδιους εκείνους… μουσαμάδες παρουσιάζει ακόμη σήμερα στους πολίτες, προβάλλοντάς τους όμως σαν έργα της δικής σας κυβέρνησης αυτή τη φορά».
 
Με τιμή,

Καθηγητής Γιάννης Μυλόπουλος, πρώην Πρύτανης ΑΠΘ

Πρώην Πρόεδρος Αττικό Μετρό ΑΕ».