Τα μωρά φαίνεται ότι μπορούν να μάθουν τα οφέλη της σκληρής δουλειάς, βλέποντας τους γονείς τους να επιμένουν να λύσουν δύσκολες καταστάσεις, σύμφωνα με νέα μελέτη.

Παρακολουθώντας την προσπάθεια ενός ενήλικα να ανοίξει ένα βαζάκι που έχει κολλήσει, τα μωρά φαίνεται να καταβάλουν μεγαλύτερη προσπάθεια για να καταφέρουν πράγματα που τους δυσκολεύουν. Οι ερευνητές πραγματοποίησαν ένα πείραμα με ένα μουσικό κουτί, το οποίο έδειξε ότι βρέφη ηλικίας 13 έως 18 μηνών, πιέσαν το κουμπί μέχρι και διπλάσιες φορές σε σχέση με το μωρά που έβλεπαν τους γονείς τους να μην καταβάλουν ιδιαίτερη προσπάθεια.

Οι ερευνητές τόνισαν μάλιστα ότι στις σύγχρονες βιομηχανικές κοινωνίες τα παιδιά μαθαίνουν να εκπαιδεύονται από τις ήδη υπάρχουσες δεξιότητες των γονιών τους. Προειδοποίησαν μάλιστα ότι τα παιδιά μπορεί να πάρουν το μήνυμα ότι τα περισσότερα πράγματα κατακτώνται εύκολα και άκοπα στη ζωή, όπως αναφέρει σε δημοσίευμα του ο Independent.

Γράφοντας στο περιοδικό “Science”, η Julia Leonard του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης και οι συνεργάτες της περιέγραψαν τι συνέβη κατά τη διάρκεια των ερευνών.

"Έχουμε καταλήξει στο συμπέρασμα ότι τα βρέφη που είχαν σαν παράδειγμα έναν ενήλικα που εργάζεται σκληρά για να πετύχει τους στόχους του, θα επιμείνει περισσότερο σε κάτι που το δυσκολεύει. Αντίθετα δε συμβαίνει το ίδιο με τα μωρά που παραδειγματίζονται από ενήλικες που τα καταφέρνουν όλα με μεγάλη ευκολία", έγραψαν στην έρευνα.

Στο πρώτο πείραμα, το μέλος που συμμετείχε είχε οπτική επαφή με το μωρό, το χαιρέτησε με το όνομα του και του μίλησε σαν μεγάλο παιδί Στη συνέχεια πήρε ένα δοχείο που είχε μέσα ένα παιχνίδι και ανακοίνωσε στο μικρό την πρόθεση του. “Κοίτα υπάρχει κάτι εκεί μέσα. Θέλω να το βγάλω έξω”. Έπειτα άρχισε να καταβάλει προσπάθειες για να το πετύχει, τονίζοντας “Χμμ ... αναρωτιέμαι πώς μπορώ να βγάλω το παιχνίδι μου από εδώ;”.

Χρειάστηκαν περίπου 30 δευτερόλεπτα προσπάθειας από τον ενήλικα μέχρι τελικά να καταφέρει να πάρει το παιχνίδι. Στο δεύτερο τεστ, η διαδικασία ολοκληρωνόταν εντός 10 δευτερολέπτων και στη συνέχεια επαναλαμβανόταν άλλες δύο φορές.

Αυτός που συμμετείχε στο πείραμα έδειξε στο παιδί ένα μουσικό κουτί με ένα κουμπί. Το κουμπί  ήταν εύκολο να πατηθεί από τα μωρά, αλλά αδρανές.“Τώρα είναι η σειρά σου να παίξεις με το παιχνίδι. Δες αυτό το παιχνίδι! Παίζει μουσική!”, έλεγαν στα μωρά στο δεύτερο πείραμα.

Ο ενήλικας τοποθετούσε το παιχνίδι εκτός του οπτικού πεδίου του μωρού και ενεργοποίούσε τον ήχο πατώντας ένα κρυφό κουμπί. Μετά έδινε το παιχνίδι στο βρέφος και έφευγε από το δωμάτιο. Μετά από δύο λεπτά τα βρέφη είτε έδωσαν το μουσικό κουτί στους γονείς τους, είτε το πέταξαν κάτω. 

Οι ερευνητές σημείωσαν ότι η σκληρή προσπάθεια παρά τις αποτυχίες ήταν μια πολύ σημαντική δεξιότητα, τονίζοντας ότι η “επιμονή συνδέεται μακροπρόθεσμα και με ακαδημαϊκές επιτυχίες”.

Ωστόσο, επισήμαναν τους φόβους τους σχετικά με τις σύγχρονες κοινωνίες που φαίνεται να αδυνατούν να περάσουν αυτό το μήνυμα στα παιδιά.

Η ικανότητα των βρεφών να μαθαίνουν την επιμονή δεν είναι τόσο περίπλοκη όσο φαίνεται. Αρκεί να δείξουν οι ενήλικες τη σημασία της σκληρής δουλειάς για την επίτευξη των στόχων. Παρουσιάζοντας στα παιδιά τη σκληρή δουλειά των ενηλίκων μπορεί να τους ενθαρρύνουν να δουλέψουν περισσότερο και να μην τα παρατάνε τόσο εύκολα.