«…Δικός μας στόχος εδώ είναι να ανακτηθούν λέξεις ζωογόνες.
Να βρεθούν λέξεις που απελευθερώνουν…»
(Αριστείδης Μπαλτάς- Υπ. Παιδείας)

Ads

Δεν θυμάμαι να χάρηκα  σε καμία ορκομωσία Υπουργού Παιδείας. Κάθε φορά το Υπ. Παιδείας ήταν μια λύση για την υπουργοποίηση εκλεκτών-ενίοτε και μη- πολιτικών. Στην πλειονότητά τους δεν γνώριζαν και δεν ενδιαφέρθηκαν να μάθουν τι πονάει έναν δάσκαλο, τι χρειάζονται τα παιδιά, τι σημαίνει οργανώνω την εκπαίδευση μιας χώρας. Η απουσία αγάπης για τη γνώση ως αυτόνομο ιδανικό και η ροπή προς την ημιμάθεια ήταν σαφή χαρακτηριστικά της διοίκησης του Υπουργείου. Οι αποφάσεις των τελευταίων υπουργών κατέστρεψαν κεκτημένα και όνειρα. Κατέφυγαν μέχρι και σε μαγικά κόλπα «εξαφανίζοντας» προϋπηρεσίες και χρόνια δύσκολα σε απομακρυσμένα μέρη της Ελλάδας για πολλούς από εμάς. Η ιδιωτική εκπαίδευση αγάπησε τα voucher κι έπαψε να ανήκει στο υπ. Παιδείας- εκρεμεί η απόφαση- κι οι αναπληρωτές παρέμειναν για τους περισσότερους υπουργούς φανταστικές φιγούρες κάποιου διαδραστικού παιχνιδιού. Έφυγαν δάσκαλοι άξιοι, ματαιωμένοι και μετανιωμένοι για τη χώρα τους και στελέχωσαν φούρνους και  σούπερ μάρκετ του εξωτερικού.

Σήμερα χαίρομαι. Είναι η πρώτη φορά που αισθάνομαι πως ο Υπουργός Αριστείδης Μπαλτάς κι ο Υφυπουργός Τάσος Κουράκης έχουν σαφή εικόνα της εκπαίδευσης. Ο Αριστείδης Μπαλτάς γεννήθηκε το 1943 στην Κέρκυρα. Είναι ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφίας των Επιστημών του τμήματος Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών (πρ. Γενικού Τμήματος) του ΕΜΠ. Μετά τις βασικές σπουδές μηχανολόγου-ηλεκτρολόγου στο ΕΜΠ (1962-67), έκανε μεταπτυχιακά και διδακτορικό στη Θεωρητική Φυσική στο Πανεπιστήμιο Παρισίων XI (1972). Το 1982 εκλέχθηκε λέκτορας στον Τομέα Φυσικής του ΕΜΠ, το 1984 επίκουρος καθηγητής φιλοσοφίας και μεθοδολογίας της φυσικής στο ίδιο Τμήμα/Τομέα, το 1992 αναπληρωτής καθηγητής και το 2002 καθηγητής φιλοσοφίας των επιστημών. Στο πλαίσιο των ερευνητικών ενδιαφερόντων του ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την επιστημολογία του Λουί Αλτουσέρ, ως απόρροια της λεγόμενης Γαλλικής Σχολής Επιστημολογίας (Μπασελάρ, Canguilhem, Κοϋρέ, Cavailles), καθώς και με την αγγλοσαξονική φιλοσοφία της επιστήμης, με βάση τη σκέψη των K. Popper, T.S. Kuhn, I. Lakatos, P. Feyerabend, L. Laudan, κ.ά. Ενδιαφέρθηκε, επίσης, για τη φιλοσοφία της επιστήμης στο πλαίσιο μιας γενικότερης φιλοσοφικής θεώρησης του κόσμου και της γνώσης, με βάση το έργο των Βιτγκενστάιν, Νίτσε, Σπινόζα, Ντεριντά, McDowell, Μπένγιαμιν, κ.ά.Το 2002 τιμήθηκε με Κρατικό Βραβείο Δοκιμίου-Κριτικής για το βιβλίο του “Αντικείμενα και όψεις εαυτού” (εκδ. Εστία). Τον Δεκέμβριο του 2010 του απονεμήθηκε το Βραβείο Εξαίρετης Πανεπιστημιακής Διδασκαλίας στη μνήμη των Βασίλη Ξανθόπουλου-Στέφανου Πνευματικού. Ο Αριστείδης Μπαλτάς είναι πρόεδρος του Ινστιτούτου «Νίκος Πουλαντζάς» και μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ συγκαταλέγεται στους ανθρώπους που υπέγραψαν την ιδρυτική διακήρυξη δημιουργίας του κόμματος.

Ο Τάσος Κουράκης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1948.
Τελείωσε  Ε΄ Γυμνάσιο Αρρένων Θεσσαλονίκης.
Είναι πτυχιούχος και διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ
Σήμερα είναι αναπληρωτής Καθηγητής της Ιατρικής Σχολής του Α.Π.Θ. στο εργαστήριο Γενετικής. Έχει την ειδικότητα του παιδιάτρου και ασχολείται εδώ και 30 χρόνια αποκλειστικά με τη διδασκαλία και την έρευνα.Από τα φοιτητικά του χρόνια συμμετέχει σε συνδικαλιστικούς, πολιτικούς και κοινωνικούς αγώνες.

Ads

Από το 1976 συμμετέχει ενεργά στον ιατρικό και εκπαιδευτικό συνδικαλισμό.Επί σειρά ετών υπήρξε πρόεδρος και μέλος νοσοκομειακών επιτροπών, καθώς και μέλος του Δ.Σ του Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης. Διετέλεσε Γραμματέας του Ιατρικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης (2000-2003).Επί 20 έτη μέλος του Δ.Σ του Συλλόγου του Διδακτικού Προσωπικού της Ιατρικής Σχολής.
Έχει εκδώσει πέντε  ποιητικές συλλογές «Ιχνηλατώντας το παρόν», εκδ. Παρατηρητής, 1995, «Η λίμνη Βικτορία», εκδ. Παρατηρητής, 1997, «Λέξεις λάμνουν αεί θάλλουν» εκδ. Ίνδικτος, 2002, «ΙΕΡΩΤΙΚΟΝ» εκδ. Ιανός, 2009,  “67%” εκδ. Ιανός 2012, καθώς και μία συλλογή με δοκίμια « Τα παρεκκλίνοντα» εκδ. Παρατηρητής, 2002.

  Με 149 ερωτήσεις, επίκαιρες ερωτήσεις, αναφορές έχει καταθέσει μέσα σε διάστημα ενός έτους (19/12/13 έως 19/12/14) ο νέος Αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας κ. Κουράκης  κατατάσσεται στην πρώτη θέση ανάμεσα στους Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ όσον αφορά τον αριθμό των ερωτήσεων για τα θέματα του Υπουργείου Παιδείας.

Ελπίζω, θέλω βαθιά, να μου επιτρέψουν και οι δυό τους να πω «ευχαριστώ» στο τέλος της θητείας τους. Έχω ανάγκη να πιστέψω πως θα μας ακούσουν και μας βοηθήσουν να ονειρευτούμε και πάλι και να φτιάξουμε πια την εκπαίδευση που χρειάζονται τα παιδιά. Δεν είμαι σίγουρη πως όσα έχουν εξαγγελθεί θα γίνουν. Ίσως γιατί ακόμα έχω την ανάγκη να πιστέψω, αλλά δεν πιστεύω. Χαίρομαι για την επιλογή των προσώπων, ελπίζω η συγχώνευση πολιτισμού και παιδείας να εδράζεται σε μια προσέγγιση αλληλεξάρτησης των δύο εννοιών και στη βαθιά κατανόηση πως δεν υπάρχει τίποτα που να μην χωρά κατω από τη λέξη «παιδεία». Περιμένουμε πολλά γιατί η δουλειά μας βασίζεται στο όνειρο ενός καλύτερου κόσμου. Αν, όμως, κι αυτήν τη φορά οι προσδοκίες μας διαψευσθούν, η ελπίδα εύκολα θα γίνει οργή. Οργή πρωτόγνωρη.

Ας ανακτήσουμε, λοιπόν, λέξεις ζωογόνες, βαθιά απελευθερωτικές κ. Μπαλτά!