Στην εποχή της τεχνολογίας οι έφηβοι την επιλέγουν ανεπιφύλακτα για να επικοινωνούν μεταξύ τους.

Ads

Οι έφηβοι επικοινωνούν καθημερινά μεταξύ τους κυρίως μέσω τηλεφώνου (κινητού, σταθερού ή skype) σε ποσοστό 47,0% ή άμεσων μηνυμάτων που στέλνουν μέσω του ίντερνετ (π.χ., Facebook chat) σε ποσοστό 46,0%.  

Τα κορίτσια αναφέρουν επικοινωνία μέσω τηλεφώνου ή μηνυμάτων στο κινητό σε υψηλότερο ποσοστό συγκριτικά με τα αγόρια, ενώ τα αγόρια αναφέρουν σε υψηλότερο ποσοστό επικοινωνία μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, συγκριτικά με τα κορίτσια. Τα social media φαίνεται ότι δεν αποτελούν βασικό τρόπο άμεσης επικοινωνίας. 

image

Ads

Πατήστε πάνω στους πίνακες για μεγέθυνση

Πρόκειται για ευρήματα της  «Πανελλήνιας έρευνας για τις συμπεριφορές που συνδέονται με την υγεία των εφήβων μαθητών – HBSC/WHO». 

Τα βασικά ευρήματα της έρευνας 

  • Στην πλειονότητά τους (79,1%) οι έφηβοι αναφέρουν ότι έχουν τουλάχιστον 3 στενούς φίλους, ενώ ένας στους 5 (19,2%) έχει έναν ή 2 στενούς φίλους. 

  • Η συντριπτική πλειονότητα των εφήβων (89,2%) αναφέρουν ότι είναι εύκολο να μιλήσουν στον/στην καλύτερό/-ή τους φίλο/-η για θέματα που τους απασχολούν, τα κορίτσια σε υψηλότερο ποσοστό (91,1%) συγκριτικά με τα αγόρια (87,1%) και οι 15χρονοι και 13χρονοι σε υψηλότερο ποσοστό συγκριτικά με τους 11χρονους.

  • Τα κορίτσια όλων των ηλικιών αναφέρουν ότι νιώθουν περισσότερη υποστήριξη από τους/τις φίλους/-ες τους.

  • Οι έφηβοι επικοινωνούν καθημερινά μεταξύ τους κυρίως μέσω τηλεφώνου (κινητού, σταθερού ή skype) (47,0%) ή  άμεσων μηνυμάτων που στέλνουν μέσω του ίντερνετ (π.χ., Facebook chat) (46,0%).  Τα κορίτσια αναφέρουν επικοινωνία μέσω τηλεφώνου ή μηνυμάτων στο κινητό σε υψηλότερο ποσοστό συγκριτικά με τα αγόρια, ενώ τα αγόρια αναφέρουν σε υψηλότερο ποσοστό επικοινωνία μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, συγκριτικά με τα κορίτσια.

    image

  • Δύο στους 3 εφήβους (68,3%) συναντούν τους φίλους τους σε εβδομαδιαία βάση, εκτός σχολικών ωρών και πριν τις 8 το βράδυ, ενώ σχεδόν οι μισοί (47,0%) τους συναντούν με την ίδια συχνότητα μετά τις 8 το βράδυ.

    image

  • Ένας στους 4 15χρονους (25,6%) ανέφερε ότι είχε τουλάχιστον μία ολοκληρωμένη σεξουαλική επαφή, σε διπλάσιο ποσοστό τα αγόρια (35,0%) από ότι τα κορίτσια (17,3%). Διαχρονικά, το ποσοστό 15χρονων που ανέφεραν σεξουαλική επαφή αυξήθηκε από το 2002 (21,3%) στο 2006 (29,9%), χωρίς να παρουσιάζει σημαντικές μεταβολές μετέπειτα.

    image

  • Από τους 15χρονους που ανέφεραν ότι είχαν σεξουαλική επαφή, ένα στα 6 αγόρια και ένα στα 4 κορίτσια ανέφεραν ότι δεν χρησιμοποίησαν προφυλακτικό-οι ίδιοι ή ο/η σύντροφός τους- κατά την τελευταία τους επαφή.

  • Η ακρόαση μουσικής, ο αθλητισμός και η ενασχόληση με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια στον υπολογιστή αναφέρονται ως οι δημοφιλέστερες ασχολίες των εφήβων ανεξαρτήτως φύλου ή ηλικίας.

  • Τα κορίτσια αναφέρουν σε υψηλότερο ποσοστό την ακρόαση μουσικής, και δραστηριότητες καλλιτεχνικής φύσης (χορός, διάβασμα, φωτογραφία, ζωγραφική, μουσικό όργανο, χορωδία, συγγραφή) συγκριτικά με τα αγόρια. Αντίθετα, τα αγόρια αναφέρουν σε υψηλότερο ποσοστό την ενασχόληση με τον αθλητισμό, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και τον προγραμματισμό.

    image

Η «Έρευνα για τις συμπεριφορές που συνδέονται με την υγεία των εφήβων μαθητών» διεξάγεται στο πλαίσιο του διεθνούς προγράμματος «Health Behaviour in School-Aged Children» (HBSC/WHO, www.hbsc.org) υπό την αιγίδα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας. Επαναλαμβάνεται ανά τετραετία σε περισσότερες από 40 χώρες παρέχοντας πολύτιμες πληροφορίες για τον τρόπο ζωής των εφήβων και τους κινδύνους που απειλούν την υγεία τους. Οι πληροφορίες αυτές κατευθύνουν τις πολιτικές πρόληψης των κρατών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα.

Στη χώρα μας, τo πρόγραμμα HBSC/WHO πραγματοποιείται από το ΕΠΙΨΥ από το 1998 με την επιστημονική ευθύνη της Ομοτ. Καθηγήτριας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, κας Ά. Κοκκέβη. Στην έρευνα του 2014 συμμετείχε πανελλήνιο αντιπροσωπευτικό δείγμα 4.141μαθητών εφηβικής ηλικίας (ΣΤ΄ Δημοτικού, Β΄ Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου) από 245 σχολικές μονάδες. Οι μαθητές απάντησαν σε ανώνυμο ερωτηματολόγιο που συμπλήρωσαν μέσα στις τάξεις τους. Η έρευνα υλοποιήθηκε χάρη στη μερική οικονομική ενίσχυση από τη UNICEF και στην εθελοντική συμβολή μελών και φοιτητών ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας.