Ο διάσημος Σέρβος συνθέτης έρχεται ξανά στη χώρα μας με «Τρία γράμματα για το Σεράγεβο».

Ads

Η φωνή του απο μακρυά ακούγεται πολύ κοντινή, ζεστή και άμεση. Ο ροκ σταρ απο το Σεράγεβο λίγο πριν τις συναυλίες του στην Αθήνα – 10 και 11 Δεκεμβρίου στο Christmas Theater- μας μιλάει για το καινούργιο έργο του και τα μηνύματα του, για το Χριστό και τον Μαρξ, τον Τσόμσκι, τον Σίσυφο και την ουτοπία.

Μας μιλάει με πόνο για όσα δεν τον αφήνουν να κοιμηθεί τη νύχτα, με πάθος, αυτό το ίδιο που βγαίνει στη μουσική του, με την τρέλα που χαρακτηρίζει τα Βαλκάνια, που χρειάζεται η ζωή. Είναι αυτό που μας ενώνει πιστεύει ο Γκόραν Μπρέγκοβιτς.

  • Φαίνεται πως στο σχέδιο του ο Θεός δεν είχε σχεδιάσει να εκπαιδεύσει τους ανθρώπους να ζουν μαζί και πως θα πρέπει να βρούμε ένα τρόπο να το κάνουμε μόνοι μας, έχετε πει. Φαίνεται πως δεν το έχουμε καταφέρει.Και σε προηγούμενη συνέντευξη σας είχατε πει πως πιστεύετε πως ο 21ος αιώνας θα μας μάθει να ζούμε μαζί.

Όχι δεν τα καταφέραμε. Σίγουρα δεν τα καταφέραμε. Αλλά ο κόσμος καλυτερεύει αν τον συγκρίνουμε με 50 χρόνια πριν, 100 χρόνια πριν. Πριν απο 50 χρόνια οι μαύροι δεν είχαν κανένα δικαίωμα, οι τσιγγάνοι δεν είχαν κανένα δικαίωμα, οι γυναίκες δεν είχαν δικαιώματα. Είκοσι χρόνια πριν οι γκέι δεν είχαν κανένα δικαίωμα. Οπότε ο κόσμος είναι καλύτερα τώρα απ οτι ήταν και θα γίνει καλύτερα στο μέλλον. Είτε το θέλουμε είτε όχι χρειαζόμαστε ο ένας τον άλλον και δε μπορούμε να ζήσουμε ο ένας χωρίς τον άλλον. Γι αυτό αισθάνομαι οτι ο 21ος αιώνας είναι ο αιώνας που θα μας μάθει να ζούμε όλοι μαζί. Ο πολιτισμός μας έγινε απο μετανάστες. Όλοι οι πολιτισμοί, όλες οι κουλτούρες έγιναν απο μίξεις των λαών. Όλοι έχουν ανακατευθεί εκτός απο τους βάρβαρους.

  • Τα τρία γράμματα στο Σεράγεβο πως ξεκίνησαν; Υπήρξε μια ιστορία απο πίσω; Και ποιο είναι το μήνυμα;

Το έργο μου ανατέθηκε στη Γαλλία. Το να γράψω ένα κονσέρτο για βιολί και την εθνική συμφωνική ορχήστρα. Χρησιμοποίησα δυο μεταφορές. Το Σεράγεβο, φυσικά, επειδή είμαι απο το Σεράγεβο και το Σεράγεβο είναι η μεταφορά των καιρών μας, γιατί σήμερα μπορεί να είμαστε καλοί γείτονες και αύριο να σκοτώνουμε ο ένας τον άλλον επειδή είμαστε διαφορετικοί. Αυτό είδαμε στο Σεράγεβο τη δεκαετία του ’90 και τώρα το βλέπουμε σε ολόκληρο τον κόσμο. Το Σεράγεβο είναι μια μεταφορά. Και ύστερα το βιολί που είναι μια μεταφορά στη μουσική γιατί παίζεται με τρεις βασικούς τρόπους- τον χριστιανικό τρόπο που παίζεται η κλασσική μουσική, τον εβραικό τρόπο που έχει άλλη τεχνική, και τον ανατολίτικο τρόπο που παίζουν οι μουσουλμάνοι που είναι τελείως διαφορετική τεχνική. Απο αυτό το σημείο ξεκίνησα. Έγραψα ενα κονσέρτο για τρία βιολιά που προέρχονται απο τρεις διαφορετικές παραδόσεις.. και φυσικά είναι εύκολο για ένα συνθέτη να πιστεύει οτι ίσως μια μέρα αυτός ο κόσμος θα είναι σαν ένα μουσικό έργο, όπου όλα θα ταιριάζουν, οι ψηλές νότες, οι χαμηλές νότες, το fortisimmo και το pianissimo..Μπορεί αυτό να είναι λίγο ουτοπία αλλά αν κοιτάξεις πίσω όλα τα σημαντικά που έγιναν στην ιστορία της ανθρωπότητας ξεκίνησαν σαν ουτοπία. Οπότε πιθανά αυτή η μικρή ουτοπία να γίνει πραγματικότητα μια μέρα.

Ads
  • Η θρησκεία είναι το όπιο των λαών, είναι και η πηγή πολλών δεινών. Στη χώρα σας το έχετε ζήσει αυτό έντονα.

Ξέρετε όλοι οι πόλεμοι στην ιστορία έγιναν στο όνομα του Θεού. Το πρόβλημα με αυτούς τους πολέμους είναι οτι δεν είναι λογικοί. Απο τις σταυροφορίες μέχρι τον πόλεμο στο Σεράγεβο μου. Είναι πέρα απο κάθε λογική και το τίμημα που πληρώθηκε δεν άξιζε τίποτα. Κανένα δάκρυ κανενός παιδιού δεν άξιζε οτι πέτυχαν αυτοί πόλεμοι. Σίγουρα μπορείς να πεις οτι ο θρησκευτικός φανατισμός σε οποιαδήποτε θρησκεία είναι η αιτία του κακού αλλά ακόμα πιστεύω οτι οι άνθρωποι χρειάζονται τον Θεό, είτε υπάρχει είτε όχι οι άνθρωποι τον χρειάζονται. Οπότε στο όνομα αυτού του Θεού, που ουσιαστικά είναι η αγάπη, να σκοτώνουμε ο ένας τον άλλον, δεν έχει καμία λογική.

  • Σισύφειο έργο χαρακτηρίζετε τα τρία γράμματα απο το Σεράγεβο.. Και ο Σίσυφος της μυθολογίας ήταν ένας βασανισμένος ήρωας, με μάταιο αγώνα, με μια αιώνια τιμωρία απο τους θεούς. Γιατί αυτή η σύγκριση;

Ειλικρινά δεν είμαι δυστυχισμένος Σίσυφος. Είμαι Σίσυφος σε καλό κέφι. Ακόμα και αν σπρώχνω διαρκώς το βράχο μου προσπαθώ να διασκεδάζω. Οπότε πιθανά αυτή είναι η τιμωρία μου, να διασκεδάζω με ότι κάνω και να μην παίρνω τίποτα στα σοβαρά.
Αλλά όταν σκεφθώ τους σύγχρονους Σίσυφους κάθε εποχή της ιστορίας έχει τους Σίσυφους της. Ανθρώπους σαν τον Νόαμ Tσόμσκι που 20 χρόνια πριν είπε οτι το 90% του παγκόσμιου πλούτου ανήκει στο 3% του πληθυσμού. Και ποιο το νόημα να υπάρχουν 90% φτωχοί και 3% πλούσιοι στον κόσμο; Αυτό είναι το νόημα της θρησκείας και της δημοκρατίας; Ας ελπίσουμε οτι κάποτε θα αλλάξει κάτι στον κόσμο. Έχουμε το εργαλείο για να αλλάξει. Είναι η δημοκρατία. Αλλά ακόμα ψηφίζουμε εναντίον των εαυτών μας. Δυστυχώς θα χρειαστεί χρόνος.

  • Φαίνεται πως η μουσική είναι η ζωή σας, παθιάζεστε με αυτήν και γι αυτήν. Όμως όταν βρίσκεστε σπίτι δεν θέλετε να ακούτε τίποτα. Προτιμάτε τη μουσική. Πως γίνεται αυτό;

Είμαι συνθέτης και το να γράφεις μουσική είναι απο τα ωραιότερα επαγγέλματα, αλλά όταν δεν δουλεύω δεν ακούω μουσική.
Υπάρχει ένα άλλο ακόμα πιο ωραίο επάγγελμα, του γυναικολόγου και δε νομίζω οτι ο γυναικολόγος όταν γυρίζει σπίτι του συνεχίζει να δουλεύει πάνω σε ό,τι πιο όμορφο υπάρχει.

  • Τι ενώνουν τις δύο χώρες μας, τους λαούς, τις ιστορίες, τις ιδιοσυγκρασίες;

Την πρώτη φορά που συνάντησα Έλληνες στο σπίτι μου, την Άλκηστη Πρωτοψάλτη, τη Λίνα μετά απο 5 λεπτά νιώσαμε πολύ άνετα μεταξύ μας, να φάμε, να πιούμε, να γράψουμε μουσική, να διασκεδάσουμε. Δεν ξέρω τι είναι αυτό. Είναι ότι είμαστε 500 χρόνια κάτω απο τους Τούρκους; Η είναι απλώς επειδή είμαστε απο τα Βαλκάνια και χρειαζόμαστε λίγη τρέλα. Και αυτό είναι το κοινό μας σημείο. Να είμαστε μαζί και να ζούμε με λίγη τρέλα γύρω μας

  • Για μένα είναι αδιανόητο να είναι κάποιος κάτι άλλο πολιτικά απο Αριστερός, έχετε υποστηρίξει. Το πιστεύετε πάντα; Καμία ευθύνη, καμία απογοήτευση στη σημερινή αριστερά;

Όταν λέω αριστερός εννοώ πως κανείς δε μπορεί να σκεφθεί πως έχει άλλα δικαιώματα απο τον άλλο επειδή είναι πιο έξυπνος, πιο δυνατός, πιο όμορφος Αριστερά με την έννοια της ισότητας, οτι έχουμε όλοι το δικαίωμα να είμαστε ευτυχισμένοι και με αυτή την έννοια η αριστερά είναι όλα τα καλά σ αυτό τον κόσμο, πο το Χριστό μέχρι τον Καρλ Μαρξ. Αλλά φυσικά όταν πηγαίνουμε στην αριστερά στην πολιτική έχουμε μείνει χωρίς ιδεολογία, δεν υπάρχει πια ιδεολογία. Δεν υπάρχει δεξιά και αριστερά. Είναι πρακτική πολιτική και είναι κρίμα γιατί δεν πιστεύω οτι με τον καπιταλισμό που υπάρχει σήμερα μπορούμε να είμαστε ευτυχισμένοι. Είναι τόσοι πολλοί άνθρωποι που αποκλείονται απο τόσα πολλά πράγματα.
Η ιδέα του Καρλ Μαρξ οτι η εργατική τάξη θα λύσει τα προβλήματα όλων των τάξεων φυσικά δεν δούλεψε. Δεν είναι για τους ανθρώπους της εποχής μας, είναι για μια μελλοντική εποχή. Πάντως όποιον άνθρωπο σέβομαι θα πρέπει να σκέφτεται με τη θεωρία της αριστεράς

  • Συγκρίνετε τη μουσική των Βαλκανίων με την πανκ. Με ποια έννοια;

Αν υπάρχει κάτι κοινό στη μουσική των Βαλκανίων είναι η ανάγκη για τρέλα. Αν είναι μόνο η μουσική δεν είναι αρκετό. Χρειάζεται μια δόση τρέλας σε όλα τα Βαλκάνια. Αυτό που λέω και στο δίσκο μου Champange for the gipsies. If you don’t go crazy you are not normal.



Info
Η μουσική των Βαλκανίων
Goran Bregovic
Wedding & Funeral Band

Τρίτη και Tετάρτη, 10 και 11 Δεκεμβρίου 2019, ώρα 20.30
Christmas Theater
Κλειστό Ολυμπιακό Στάδιο Γαλατσίου (Βείκου)

Λίγα λόγια για την παράσταση

Απο τον Καιρό των τσιγγάνων και το Underground μέχρι το Arizona Dream και τα Τρία γράμματα απο το Σεράγεβο ο Γκόραν Μπρέγκοβιτς μας καλεί σε μια μουσική γιορτή. Μια γιορτή συναισθημάτων που περιλαμβάνει τις πιο διάσημες στιγμές του και μαζί τη νέα του δισκογραφική δουλειά με τίτλο «Τρία Γράμματα από το Σεράγεβο», έναν ύμνο για την γενέθλια πόλη του.

Η εισαγωγή στο νέο του άλμπουμ είναι μια όμορφη ιστορία: Ένας παππούς Εβραίος στέκεται μπροστά από το Δυτικό τείχος ή Τείχος των Δακρύων στην Ιερουσαλήμ και προσεύχεται. Ο δημοσιογράφος του CNN τον πλησιάζει και τον ρωτάει: «Μάθαμε ότι προσεύχεστε κάθε μέρα εδώ και 40 χρόνια μπροστά στο τείχος, για ποιους προσεύχεστε;». Απαντά: «Προσεύχομαι για ειρήνη μεταξύ των χριστιανών, των Εβραίων και των Μουσουλμάνων. Προσεύχομαι ώστε το μίσος και ο πόλεμος να τελειώσουν. Προσεύχομαι τα παιδιά μας να μεγαλώσουν ως υπεύθυνα όντα και να αγαπήσουν τους γείτονές τους». «Και πώς αισθάνεστε μετά από σαράντα χρόνια προσευχής;». «Νιώθω σαν να μιλάω σε έναν τοίχο».
Μαζί του θα έχει όπως πάντα τη μπάντα του, The Wedding and Funeral Band, καθώς και ένα σύνολο 10 εγχόρδων και χορωδών.

Τιμές εισιτηρίων:
Πλατεία και Κερκίδα (θεατρικά καθίσματα)
VIP ζώνη: 58 ευρώ
A ζώνη: 48 ευρώ
Β ζώνη: 40 ευρώ

Κερκίδα (καθίσματα κερκίδας)
Γ ζώνη: 32 ευρώ
Δ ζώνη: 26 ευρώ
Ε ζώνη: 18 ευρώ,παιδικό – εφηβικό – φοιτητικό – 65+, ανέργων, πολυτέκνων: 13 ευρώ

Θέσεις ΑΜΕΑ (Μόνο με τηλεφωνική κράτηση) 13 ευρώ,συνοδός 18 ευρώ
Για κρατήσεις θέσεων ΑΜΕΑ επικοινωνήστε στο 211 77 01 700
Ισχύουν ειδικές τιμές για ομαδικά εισιτήρια, πληροφορίες 211 77 01 700

Προπώληση εισιτηρίων
211 77 01 700 www.christmastheater.gr&www.viva.gr