Το μυθιστόρημά μου Ο Θεός αυτοπροσώπως αφορμάται από την διαβόητη ιστορία του «δράκου του Σέιχ Σου» η οποία συνδέεται με το πρόσωπο και την εκτέλεση του Αρ. Παγκρατίδη, ως προς την ενοχή του οποίου διατυπώνονται πολλές αμφιβολίες εδώ και μισό αιώνα” o συγγραφέας Σάκης Σερέφας, αφηγείται στην Κρυσταλία Πατούλη τη δημιουργική εμπειρία της συγγραφής – από την έμπνευση μέχρι το τυπογραφείο – του νέου του βιβλίου που πρόκειται να κυκλοφορήσει στις 2 Απριλίου 2012 από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

Ads

Από μικρό παιδί, στις αρχές της δεκαετίας του ’60, άκουγα να συζητιέται αυτή η ιστορία γύρω μου.

Η πόλη βοούσε. Έβλεπα τη φωτογραφία του στις εφημερίδες. Έβλεπα τους γείτονές μας να διπλοκλειδώνουν τα βραδιά τις εξώπορτες. Άκουγα τις φήμες για νέες επιθέσεις σε γυναίκες.

Μεγαλώνοντας, συνειδητοποίησα πως από το παράθυρο του σπιτιού μου βλέπω το νοσοκομείο όπου έγινε μιας από τις φονικές επιθέσεις που του καταλογίζουν, το δάσος του Σέιχ Σου όπου σημειώθηκαν οι πρώτες επιθέσεις στα ζευγαράκια αλλά και τις φυλακές όπου τουφεκίστηκε.

Ads

Επιπλέον, σε μια από τις ταβέρνες όπου συχνάζω, κοντά στη γειτονιά μου, το φαΐ μου το φέρνει στο τραπέζι μου εκείνος που όταν ήταν παιδί βρήκε ένα από τα χτυπημένα ζευγαράκια, όταν πήγε να πιάσει την μπάλα που κατρακύλησε στην πλαγιά του δάσους από το παρακείμενο δημοτικό σχολείο πριν από πενήντα χρόνια. Ακόμα, διαβάζοντας τα πρακτικά των δικών συνειδητοποίησα πως όταν κατεβαίνω στην αγορά για να ψωνίσω, προσπερνώ τα στέκια όπου έπινε τη ρετσίνα του ο εκτελεσμένος.

Έτσι, με έναν βιωματικό τρόπο, η μορφή αυτού του ανθρώπου άρχισε να πυκνώνει μέσα μου. Ήρθε και με βρήκε το ίδιο το θέμα, δεν το βρήκα εγώ.

Όμως δεν είναι μόνο αυτά. Με τα χρόνια, περνώντας διάφορα προσωπικά ζόρια, συνειδητοποίησα πως το πλέγμα των ανθρωποφαγικών εξουσιαστικών μηχανισμών -όπως η αστυνομία, η δικαιοσύνη, ή ο λούμπεν περίγυρός του- μέσα στο οποίο παγιδεύτηκε αυτός ο ανυπεράσπιστος άνθρωπος, ζει και βασιλεύει ακόμα στις μέρες μας, και μάλλον θα βασιλεύει για πάντα.

Είναι πολύ εύκολο να σε στραπατσάρουν αυτοί οι μηχανισμοί αν δεν έχεις το προσωπικό σθένος ή κάποια «υψηλά ιστάμενη» προστασία. Όποιος νομίζει πως στις μέρες μας είναι προστατευμένος από τέτοιου είδους σφαγεία, είναι βαθιά νυχτωμένος. Ο καθένας μας είναι έτοιμος να μετατραπεί σε «δράκο» του άλλου, παρά το λούστρο της πολιτισμένης συμπεριφοράς που επιδεικνύουμε.

Το βιβλίο δεν αποτελεί αναπαράσταση της υπόθεσης. Ξεκινά με το δεδομένο πως την τελευταία στιγμή, μπροστά στο εκτελεστικό απόσπασμα, έρχεται απαλλακτικό βούλευμα για τον μελλοθάνατο κι αυτός σώζεται.

Το τι συμβαίνει από εκεί και μετά μας το αφηγείται ο ίδιος ο Θεός. Γιατί, αυτό; Μα, γιατί τα όσα υφίσταται από εκεί και πέρα ο άνθρωπος αυτός, αλλά και όσα υπέστη στο παρελθόν, φαίνονται ακόμη πιο θηριώδη μέσα από την παιγνιώδη, απόμακρη και αποδραματοποιημένη ματιά ενός Θεού. Δηλαδή, με ενδιέφερε να διερευνήσω την ανθρωπογνωστική όψη αυτής της ιστορίας, ώστε να μην ξεπέσει στην εύκολη καταγγελία.

Εν μέρει, γράφοντάς το, έγραψα κάτι για τη ζωή μου.

Σάκης Σερέφας
([email protected])

———-

Ο Σάκης Σερέφας έχει εκδώσει 46 βιβλία με ποίηση, πεζογραφία, θέατρο, μελέτες για πόλεις, για τόπους και για ποιητές, μεταφράσεις και ανθολογίες.
Έγραψε 13 θεατρικά έργα τα οποία έχουν ανέβει στο Εθνικό Θέατρο, στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, στο Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου, στο Φεστιβάλ Φιλίππων-Καβάλας, στο Θέατρο Τέχνης «Κάρολος Κουν», στην Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης», στο Tristan Bates Theatre (Λονδίνο, σε αγγλική μετάφραση) και αλλού.
Το θεατρικό έργο του Μαμ τιμήθηκε με το βραβείο νεοελληνικού έργου «Κάρολος Κουν 2007», της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών Κριτικών.   
Το θεατρικό έργο του Αποστολή στον Πλανήτη Γη τιμήθηκε με το Βραβείο του Υπουργείου Πολιτισμού για το 2007.
Το θεατρικό έργο του Θα Σε Πάρει ο Δρόμος περιλαμβάνεται στον κατάλογο  «Τα 120 καλύτερα σύγχρονα ευρωπαϊκά θεατρικά έργα» της European Theatre Convention (ETC).
Το βιβλίο του Ένας Δεινόσαυρος στο Μπαλκόνι Μου τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Βιβλίου Γνώσεων για Παιδιά, 2008.
Το βιβλίο Θεσσαλονίκη σε πρώτο πρόσωπο  (κείμενα: Σάκης Σερέφας, φωτογραφίες: από το αρχείο του Χάρη Γιακουμή) τιμήθηκε με το βραβείο Milos ως το καλύτερο ελληνικό φωτογραφικό βιβλίο στην 5η Φωτογραφική Συνάντηση Κυθήρων 2006, από την Πολιτιστική Εταιρεία  Κυθήρων.
Έγραψε το σενάριο για την ταινία Ρουλεμάν (μεγάλου μήκους, σκηνοθεσία: Πάνος Καρκανεβάτος, 2004) η οποία προβλήθηκε στο 46ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης (2005) καθώς και στο film-market του Φεστιβάλ των Καννών (2005).