O Tamer Nafar, είναι ο πρώτος Παλαιστίνιος ράπερ, πολύ δημοφιλής στο Ισραήλ όπου μεγάλωσε και ζει ακόμα.

Ads

«Συλλαμβάνουν κόσμο για ένα λάικ με κατεβάζει η αστυνομία από τη σκηνή» μου λέει μέσω skype στη συνέντευξη που κάναμε με αφορμή τον ερχομό του στην Ελλάδα για την αυριανή συναυλία και τη συνομιλία του με τον Ισραηλινό καλλιτέχνη και διανοούμενο Udi Aloni. H εκδήλωση γίνεται  τη Δευτέρα στις 7.30 μ.μ. με τίτλο «Παλαιστινιακή – Εβραϊκή Συν/αντίσταση» στο LIVE STAGE ARCH CLUB και αίτημα την κατάπαυση του πυρός στη Μέση Ανατολή.

Ο Udi Aloni o οποίος έχει κάνει ταινία που απέσπασε πολλά βραβεία, βασισμένη στη ζωή του Tamer Νafar μου είπε πως, δημιούργησε σχεδόν μόνος του την παλαιστινιακή χιπ χοπ σκηνή. Ο Nafar μεγάλωσε στο παλαιστινιακό γκέτο του Al Lidd σε μια πολυεθνική πόλη στο Ισραήλ, γνωστή και ως Lydda από την αρχαία ελληνική Λύδδα, και έγινε μια από τις πιο εύγλωττες φωνές για τα δικαιώματα των Παλαιστινίων και των γυναικών, καθώς και για την κοινωνική δικαιοσύνη από το ποτάμι μέχρι τη θάλασσα.

Το όνομα του συγκροτήματός του DAM, μια λέξη που σημαίνει διαρκής ή επίμονη στα αραβικά και αίμα στα εβραϊκά (דם). Ο Tamer είπε το όνομα του γκρουπ υποδηλώνει «αιώνιο αίμα, σαν να μένουμε εδώ για πάντα», παραπέμποντας σε μια πολιτική ανθεκτικότητας και επιβίωσης.

Ads

Τα μέλη της ομάδας είναι τα εγγόνια εκείνων που βίωσαν τη Νάκμπα (την παλαιστινιακή μικρασιατική καταστροφή)   και τα παιδιά εκείνων που κινητοποίησαν την αραβική μειονότητα στο Ισραήλ τις δεκαετίες του 1970 και 1980. Αυτή η γενιά αμφισβητεί τις προσβολές της παλαιστινιακής ταυτότητας και υποστηρίζει την αυτοδιάθεση των Παλαιστινίων, ενώ αντιτίθεται στον ρατσισμό και την ανισότητα. Ο Tamer ραπάρει στα αγγλικά, τα αραβικά και τα εβραϊκά.

Στο ξέσπασμα της Δεύτερης Ιντιφάντα τον Οκτώβριο του 2000, ο Tamer και ο συνεργάτης του Mahmood αποφάσισαν να γράψουν το πολιτικό τραγούδι «Posheem Hapim me Peshaa» (Αθώοι εγκληματίες). Ηχογραφήθηκε πάνω σε ένα instrumental του «Hail Mary» του Tupac και περιείχε ατάκες όπως «όταν οι Εβραίοι διαμαρτύρονται, οι μπάτσοι χρησιμοποιούν ρόπαλα / όταν οι Άραβες διαμαρτύρονται, οι μπάτσοι παίρνουν τις ψυχές τους».

Και «αν είναι δημοκρατία, πώς γίνεται να μην αναφέρομαι στον ύμνο σας», ακολουθούμενο από το ρεφρέν «πριν με κρίνετε, πριν με καταλάβετε, περπατήστε στα παπούτσια μου και θα πονέσετε τα πόδια σας, γιατί είμαστε εγκληματίες, αθώοι εγκληματίες».

Πότε ξεκινά η σχέση σου με την τέχνη;

Είμαι ερωτευμένος με τη μουσική και το σινεμά από μικρός. Όταν ήμουν 4 με πήρε ο θείος μου στην ταινία Superman. Τη μουσική αγάπησα όταν ο Michael Jackson έβγαλε το Dangerous. Όταν άκουσα όμως hip hop, όταν άκουσα τον Tupac, άλλαξαν όλα. Αναρωτιόμουν τι έλεγε και πήγα στη βιβλιοθήκη να ανακαλύψω τους στίχους.

Αγόραζα τα cd για να έχω τους στίχους στο ένθετο.

Τι είναι αυτό που αγαπάς σε αυτό το είδος τραγουδιού;

Πρώτα απ’όλα ο ρυθμός. Μετά οι έξυπνες λέξεις ο τρόπος που τις χρησιμοποιούν, οι έξυπνες ρίμες ο τρόπος που πέφτουν στο τραγούδι. Είναι σαν μαθηματικά.

Και φυσικά η πολιτική, το πάθος το «fuck the police».

Όταν με σταματάει η αστυνομία δεν θέλω ποίηση, θέλω να πω «άντε γ…σου»

Πώς υποδέχεται το κοινό του Ισραήλ τα πολιτικά σου τραγούδια;

Σε κάποιους αρέσουν σε κάποιους όχι. Αρχικά είχα πολλά προβλήματα με τους δεξιούς ράπερ και τώρα που επικρατούν κι ακροδεξιές απόψεις, ακόμα χειρότερα. Μετά είχα θέμα και με την αστυνομία.

Μπορείς να μου πεις ένα περιστατικό;

Τον περασμένο Δεκέμβρη έδωσα συναυλία. Υπήρχαν από κάτω πάνω από 5.000 άνθρωποι. Ο παραγωγός μου κάλεσε έναν αστυνομικό για λόγους ασφαλείας αλλά αυτός προσπάθησε να με κατεβάσει από τη σκηνή.

Αρνήθηκα και έφεραν 15 αστυνομικούς. Ο παραγωγός δεν τους άφησε. «Σας έφερα να μας προστατεύσεις όχι να τον συλλάβεις» είπε ο παραγωγός μου.

Πρόσφατα πάλι, γύριζα βίντεο κλιπ και ήρθε η αστυνομία και μου ζήτησε να διαβάσει τους στίχους για να μου επιτρέψουν να ολοκληρώσω το video.

Τι έγινε τελικά;

Ευτυχώς έπεσαν στο γύρισμα του μόνου μη πολιτικού τραγουδιού, οπότε με άφησαν. Σκέφτηκα μετά από αυτό ότι Θεός μισεί τους Παλαιστινίους αλλά λατρεύει τους ράπερ. Αν είχαν έρθει πιο νωρίς, θα με είχαν συλλάβει.

Πώς είναι το κλίμα εκτός από τη λογοκρισία από τότε που άρχισαν οι επιθέσεις;

Συλλαμβάνονται φίλοι μου γιατί κάνουν λάικ σε μια ανάρτηση. Δεν καταλαβαίνω τι σημαίνουν όλα αυτά. Συνέλαβαν για παράδειγμα έναν που έγραψε πως «ο μόνος νικητής είναι ο Θεός». Γιατί θεωρήθηκε απειλητικό δεν ξέρω. Το πιο τρομακτικό είναι το ότι δεν είναι ξεκάθαρο τι ενοχλεί το καθεστώς και τι όχι.

Έχει αλλάξει ο τρόπος που γράφεις μετά την 7η Οκτωβρίου;

Πριν την 7η Οκτωβρίου οργάνωνα την τέχνη μου, ήθελα να είναι πιο ερωτικά, πιο προσωπικά τα τραγούδια μου. Μετέφερε τις πολιτικές μου απόψεις στην αρθρογραφία μου, αρθρογραφώ κάθε βδομάδα σε μια εφημερίδα.

Τώρα τσεκάρω τα άρθρα μου με δικηγόρο.

Τη Δευτέρα θα δώσεις συναυλία για το ελληνικό κοινό με αίτημα την κατάπαυση του πυρός και θα συνομιλήσεις με τον Udi. Τι σας συνδέει;

Τον γνώρισα το 2001 και γίναμε αδέρφια και συνεργάτες. Δουλεύουμε μαζί σε διάφορα πρότζεκτ και τον εκτιμώ βαθιά.

Τι είναι αυτό που νιώθεις ότι επείγει να πεις στον κόσμο;

Ότι πρέπει να γίνει καάαπαυση πυρός. Να αφεθούν οι πολιτικοί κρατούμενοι, παιδιά, γέροι… να σταματήσει το αίμα. Δεν θα πω ότι πρόκειται γενοκτονία. Θα πω ερευνήσετε για μια φορά τι συμβαίνει, ψάξτε το κι ας έρθει επιτέλους η δικαιοσύνη.