Η νέα Κινηματογραφική Εβδομάδα ανήκει δικαιωματικά στον Γιώργο Λάνθιμο, καθώς η νέα του ταινία κυκλοφορεί πλέον και επίσημα στις ελληνικές αίθουσες. Η Υποψηφία για δέκα Όσκαρ «Ευνοούμενη» είναι έτοιμη να συναντήσει το κοινό της. Μία από τις καλύτερες ταινίες της σεζόν, που αξίζει να την απολαύσετε στην μεγάλη οθόνη.

Ads

Συνολικά η εβδομάδα διαθέτει έξι καινούργιες ταινίες. Πέρα από την «Ευνοούμενη», υπάρχουν δύο ακόμα ενδιαφέρουσες επιλογές που σας προτείνουμε. Πρόκειται για το «Γύρισμα της Τύχης» του Ραμτίν Λαβαφιπού, το οποίο αποτελεί ένα αξιόλογο δείγμα γραφής, του νέου ιρανικού σινεμά και οι «Απαγορευμένες Συναντήσεις» του Μουάγιαντ Άλαγιαν, από την Παλαιστίνη, που περιγράφει με ρεαλισμό, έναν καταδικασμένο έρωτα στη Γάζα. Αναλυτικά:

«Η Ευνοούμενη» (The Favourite – 2018) του Γιώργου Λάνθιμου (Ηνωμένο Βασίλειο, Ιρλανδία, Η.Π.Α.)

image

Ads

Αρχές του 18ου αιώνα. Η Αγγλία βρίσκεται σε πόλεμο με τους Γάλλους. Παρόλα αυτά, οι αγώνες πάπιας και η κατανάλωση ανανά βρίσκονται στο απόγειό τους. Η φιλάσθενη Βασίλισσα Άννα (Ολίβια Κόλμαν) βρίσκεται στον θρόνο και η στενή της φίλη Λαίδη Σάρα (Ρέιτσελ Βάις) κυβερνά τη χώρα στη θέση της, ενώ ταυτόχρονα φροντίζει για την υγεία και το απρόβλεπτο ταπεραμέντο της. Όταν η νέα υπηρέτρια Άμπιγκεϊλ (Έμμα Στόουν) καταφτάνει, η γοητεία της την κάνει αμέσως αγαπητή στη Σάρα. Η Σάρα την παίρνει υπό την προστασία της και η Άμπιγκεϊλ βρίσκει μια ευκαιρία να επιστρέψει στις αριστοκρατικές της ρίζες. Καθώς οι τακτικές του πολέμου καταναλώνουν όλο τον χρόνο της Σάρα, η Άμπιγκεϊλ παίρνει τη θέση της ως η συντροφιά της Βασίλισσας. Η φιλία τους της δίνει την ευκαιρία να κάνει πραγματικότητα τις φιλοδοξίες της και δεν θα αφήσει καμία γυναίκα, καμία πολιτική και κανένα κουνέλι να σταθούν εμπόδιο στον δρόμο της…

Η πρώτη ταινία εποχής του Γιώργου Λάνθιμου βασίζεται στην αληθινή ιστορία της Βασίλισσας Άννα (Ολίβια Κόλμαν), την τελευταία της δυναστείας των Στιούαρτ που, αν και ασθενής, ντροπαλή και υποτιμημένη, στέφθηκε Βασίλισσα τον καιρό που η Μεγάλη Βρετανία έγινε μια παγκόσμια δύναμη. Μέσα από τη σχέση της με δύο άλλες γυναίκες – την σύμβουλο και επιστήθια φίλη της Λαίδη Σάρα (Ρέιτσελ Βάις) και την απένταρη ξαδέρφη της Σάρα που μετατρέπεται σε κοινωνικά ανερχόμενη καμαριέρα Άμπιγκεϊλ (Έμμα Στόουν) –  ο Γιώργος Λάνθιμος θίγει διαχρονικά θέματα όπως η αγάπη, ο ανταγωνισμός, η εξουσία και τα συναισθήματα, δημιουργώντας ένα ξεχωριστό σύμπαν για την ιστορία του.

Έναν χρόνο μετά τον «Θάνατο του Ιερού Ελαφιού», o Γιώργος Λάνθιμος έχει στα χέρια του ένα σενάριο, πολύ διαφορετικό απ’ ότι μας έχει συνηθίζει μέχρι σήμερα. Ο Έλληνας σκηνοθέτης, δέχεται την πρόσκληση, σηκώνει το γάντι και το αποτέλεσμα τον δικαιώνει απόλυτα. Διότι η «Ευνοούμενη», μπορεί να αποτελεί την πιο «mainstream» δημιουργία του, όμως παράλληλα είναι και μία αριστουργηματική ταινία εποχής, η οποία επαναπροσδιορίζει τα όρια του είδους, στον 21ο αιώνα.

Διαβάστε επίσης:

«Το Γύρισμα της Τύχης» (Hattrick – 2018) του Ραμτίν Λαβαφιπού (Ιράν)

image

Είναι μεσάνυχτα. Επιστρέφοντας από ένα πάρτι με τη σύζυγό του και δύο φίλους, ο Φαρσαντ χτυπά κάτι με το αυτοκίνητό του. Κανείς δεν βλέπει τίποτα. Μετά από μια μακρά συζήτηση, όλοι μπερδεμένοι και φοβισμένοι, αφήνουν τη σκηνή σε ένα σπίτι του φίλου για να το σκεφτούν και να κάνουν το σωστό. Αλλά οι αρχικές συνομιλίες για το ατύχημα αντικαθίστανται σύντομα από συζητήσεις σχετικά με κρυμμένα μυστικά.

Οι άδειες ζωές της μεσαίας τάξης είναι ένα αγαπημένο θέμα στις ιρανικές ταινίες και όταν συναντιούνται σε ομάδες, οι συναισθηματικές εκρήξεις αρχίζουν να συμβαίνουν κατά μήκος των ηθικών γραμμών. Μια κάλο σκηνοθετημένη ταινία που θυμίζει έντονα το αριστούργημα του Ασγκάρ Φαραντί, «Τι Απέγινε η Έλι» του 2009. Ένα αξιόλογο δείγμα γραφής, του Νέου Ιρανικού Κινηματογράφου, στο οποίο πρωταγωνιστούν οι ηθοποιοί: Αμίρ Τζαντίντι, Παρινάζ Ιζαντιάρ, Σαμπέρ Αμπάρ, Μαχούρ Αλβάντ, Χομαγιούν Ερσαντί.

«Ο Χαρισματικός» (The Prodigy – 2019) του  Νίκολας Μάκ Κάρθι (Χονγκ Κονγκ, Η.Π.Α.)

image

Η Σάρα (η υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα και βραβείο Emmy, Τέιλορ Σίλινγκ) αρχίζει να πιστεύει πως ο γιος της Μάιλς κυριεύεται από υπερφυσικές ή ακόμα και σατανικές δυνάμεις. Ανησυχώντας για την ασφάλεια της οικογένειάς της, η Σάρα καλείται να διαλέξει ανάμεσα στο μητρικό ένστικτο που την προτρέπει να προστατεύσει τον Μάιλς και την απεγνωσμένη ανάγκη της να ανακαλύψει τι έχει φέρει στην επιφάνεια αυτή τη σκοτεινή του πλευρά.

Ένα μέτριο θρίλερ, με την πρωταγωνίστρια να αναζητεί τις απαντήσεις στο παρελθόν, σε μια άγρια διαδρομή όπου η διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στην αντίληψη και την πραγματικότητα γίνεται τρομακτικά θολή. Ηθοποιοί: Τέιλορ Σίλινγκ, Κολμ Φιόρε, Μπρίτανι Άλεν. Ο «Χαρισματικός» είναι η τρίτη ταινία του Νίκολας ΜακΚάρθι (Η Συμφωνία). Ως φανατικός θαυμαστής των ταινιών τρόμου αποκαλύπτει ότι το πάθος του για το συγκεκριμένο είδος γεννήθηκε όταν παρακολούθησε τον «Εξορκιστή», μια ταινία που επηρέασε το σημερινό του έργο καθώς φέρει ως κοινό στοιχείο μια διαφορετική αγάπη μεταξύ μητέρας και παιδιού.

«Οι περισσότερες ταινίες που αγαπώ περιστρέφονται γύρω από τις γυναίκες. Η Μία Φάροου στην ταινία «To Μωρό της Ρόζμαρι», η Έλεν Μπέρστιν στον «Εξορκιστή». Πάντα ταυτιζόμουν περισσότερο μαζί τους, παρά με τους δυνατούς αντρικούς χαρακτήρες. Όταν μοντάραμε το «At the Devil’s Door» συνειδητοποίησα ότι είχα κάνει ότι και στην πρώτη μου ταινία, δηλαδή μια ταινία για τις γυναίκες, στην οποία οι άντρες που εμφανίζονται είναι ανόητοι και καθάρματα», σχολιάζει ο Νίκολας ΜακΚάρθι.

«Ψυχρή Καταδίωξη» (Cold Pursuit – 2019) του Χανς Πίτερ Μόλαντ (Ηνωμένο Βασίλειο)

image

Καλώς ήρθατε στην πόλη Kehoe, η θερμοκρασία είναι 10 βαθμοί υπό το μηδέν και συνεχώς κατεβαίνει σε αυτό το ειδυλιακό χειμερινό θέρετρο στα Βραχώδη Όρη. Η τοπική Αστυνομία συνήθως δεν έχει δουλειά μέχρι την ημέρα που ο γιος του Νελς, ενός ταπεινού οδηγού εκχιονιστικού μηχανήματος του δήμου, δολοφονείται ύστερα από εντολή του “Viking”, του τοπικού Βαρόνου των ναρκωτικών. Οργισμένος και εξοπλισμένος με βαριά μηχανήματα ο Νελς αποφασίζει να εξολοθρεύσει το καρτέλ ξεπαστρεύοντας ένα, ένα τα μέλη του, αλλά το μόνο που γνωρίζει από φόνους είναι ό,τι έχει διαβάσει από αστυνομικά μυθιστορήματα. Καθώς τα πτώματα στοιβάζονται, ένας πόλεμος ξεσπά μεταξύ του Βαρόνου των ναρκωτικών “Viking” και του Αρχιμαφιόζου “White Bull” και οι πλαγιές της μικρής πόλης από ολόλευκες βάφονται κόκκινες.

Πρόκειται για μία αγγλόφωνη αναβίωση, βασισμένη στη νορβηγική ταινία του 2014 «In Order of Disappearance», του ίδιου σκηνοθέτη. Πρωταγωνιστεί ο Λίαμ Νίσον, ο οποίος δυστυχώς συνεχίζει να αναλώνεται ως «action hero».Παρ’ όλα αυτά, ταινία βλέπεται ευχάριστα, ως μία καλή περιπέτεια, αλλά αν έχετε δει το πρωτότυπο, δεν προσφέρει κάτι καινούργιο. Ηθοποιοί: Λίαμ Νίσον, Έμι Ρόσαμ, Λόρα Ντερν.

«Απαγορευμένες Συναντήσεις» (The Reports on Sarah and Saleem – 2018) του Μουάγιαντ Άλαγιαν (Παλαιστίνη)

image

Η Σάρα είναι Ισραηλινή και έχει μία καφετέρια στη Δυτική Ιερουσαλήμ. Ο Σαλίμ είναι Παλαιστίνιος από την Ανατολική Ιερουσαλήμ και κάνει παραδόσεις σε επιχειρήσεις, μεταξύ των οποίων και εκείνη της Σάρα. Παρόλο που ζουν σε διαφορετικούς κόσμους, η Σάρα και ο Σαλίμ διατηρούν εξωσυζυγική σχέση, ρισκάροντας έτσι την φαινομενικά ευτυχισμένη ζωή των οικογενειών τους. Όταν μία ριψοκίνδυνη μεταμεσονύχτια συνάντησή τους πάει στραβά, ο κίνδυνος να αποκαλυφθούν όλα μεγαλώνει και οι δύο τους παρακολουθούν ανήμποροι, ενώ οι απελπισμένες προσπάθειές τους να σώσουν ότι έχει μείνει από τις ζωές τους, κάνουν τα πράγματα ακόμη χειρότερα. Εγκλωβισμένοι ανάμεσα στον αμείλικτο κατοχικό μηχανισμό και τις κοινωνικοπολιτικές πιέσεις, ο Σαλίμ και η Σάρα βρίσκονται παγιδευμένοι σε ένα πλέγμα εξαπάτησης και παρανοήσεων, που ούτε η αλήθεια δεν μπορεί να σταματήσει την εξάπλωσή του.

Μία απαγορευμένη ερωτική σχέση στην καρδιά της διχασμένης Ιερουσαλήμ, πυροδοτεί ένα μπαράζ απρόβλεπτων εξελίξεων και δραματικών ανατροπών στο καθηλωτικό κοινωνικό θρίλερ του Μουάγιαντ Άλαγιαν, που βραβεύτηκε με το βραβείο Σεναρίου και Κοινού HBF στο φεστιβάλ του Ρότερνταμ, ενώ είχαμε την ευκαιρία να το παρακολουθήσουμε και να το προτείνουμε, κατά τη διάρκεια του 24ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας.

«Μια Νύχτα στην Κόλαση» (A Night in Hell – 2019) του Νίκου Κουρού (Ελλάδα)

Κάθε πενήντα χρόνια, ένα τέρας εμφανίζεται και τρομοκρατεί τους κατοίκους ενός χωριού, σπέρνοντας τη συμφορά και τη διχόνοια μεταξύ τους. Ο άρχοντας του χωριού, ο Στασινός, ένας αδίστακτος και διεστραμμένος άνθρωπος, αφού κατάφερε και πήρε με ύπουλο τρόπο τα χωράφια των κατοίκων, τους έχει τώρα να δουλεύουν σαν σκλάβοι στην ίδια τους τη γη. Εμπόδιο στα σχέδια του ο Αρτέμης, που επικαλούμενος τον νόμο κράτησε την περιουσία του και αντιτίθεται στις παγίδες που του στήνει ο Στασινός. Το τέρας επανεμφανίζεται στο χωριό και ο Αρτέμης θα αποφασίσει να το διώξει με τη βοήθεια μιας γερόντισσας και ενός μισότρελου λεπρού, μοναδικοί από τους εναπομείναντες που είχαν καταφέρει να το διώξουν όταν εκείνο είχε εμφανιστεί την προηγούμενη φορά, πενήντα χρόνια πριν.

Ο Νίκος Κουρού με βάση το γνωστό κείμενο του Μάνου Χατζιδάκι του 1978, εμπνεύστηκε μια ιστορία τρόμου, που συμβολικά πραγματεύεται τις συνέπειες του φασισμού και πώς ο φόβος μεταβάλλεται αρχικά σε ανοχή και τελικά σε ταύτιση με το “τέρας”. Τα γυρίσματα πραγματοποιήθηκαν στην Κοζάνη, την Αθήνα και τη Σιάτιστα. Πρωταγωνιστούν: Καίτη Φίνου, Νίκος Κουρού, Παναγιώτης Νάκος, Αλίκη Παπαχελά, Σταμάτης Παγασαίος, Άννα Πορφύρη, Γιώργος Κοντορίκος, Γιώργος Παφίλης.