H νέα ταινία του Γέρζι Σκολιμόφσκι είναι ένας φόρος τιμής στο κλασικό φιλμ «Στην Τύχη ο Μπαλταζάρ» του Ρομπέρ Μπρεσόν. Το έργο ακολουθεί έναν γάιδαρο ο οποίος συναντάει στον δρόμο του καλούς και κακούς ανθρώπους, νοιώθει χαρά και πόνο, ενώ μας προσφέρει μία οπτική της μοντέρνας Ευρώπης μέσα από τα μάτια του. Το «EO» τιμήθηκε με το Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Καννών και κυκλοφορεί στους Κινηματογράφους από την Πέμπτη 20 Οκτωβρίου.

Ads

Με την πρώτη του ταινία μετά από επτά χρόνια, ο θρυλικός σκηνοθέτης Γέρζι Σκολιμόφσκι παραδίδει μια από τις πιο τολμηρές και οπτικά εφευρετικές ταινίες της καριέρας του, ακολουθώντας τις περιπέτειες του γαϊδουράκου «EO». Αφού εκδιωχθεί από το τσίρκο, ο «ΕΟ» εκκινεί ένα ταξίδι στην πολωνική και ιταλική ύπαιθρο, βιώνοντας ισόποσες δόσεις αγριότητας και καλοσύνης, όσο παρατηρεί την παράνοια και τους θριάμβους του ανθρώπινου είδους.

image

Ελαφρώς εμπνευσμένη από την ταινία του Ρομπέρ Μπρεσόν, «Στην Τύχη ο Μπαλταζάρ», η ταινία τοποθετεί το κοινό στη θέση του τετράποδου πρωταγωνιστή της. Το ταξίδι του καταδεικνύει με θάρρος της κοινωνικές αρρώστιες και προειδοποιεί για τους κινδύνους της άρνησης και της αδράνειας.

Ads

Μετά από απουσία εφτά χρόνων, ο Γέρζι Σκολιμόφσκι επιστρέφει με ένα σύγχρονο παραμύθι, γυρισμένο στην Πολωνία και την Ιταλία, όπου ο ήρωας είναι ένας γάιδαρος που αναγκάζεται να αφήσει το τσίρκο στο οποίο ζούσε, στο πλάι της αγαπημένης του Κασσάνδρας. Το «ΕΟ» είναι μια ποιητική δουλειά, ένα μεταφορικό όραμα του κόσμου.

image

Εμπνευσμένος από το Σινεμά του Ρομπέρ Μπρεσόν, o Σκολιμόφσκι τον τιμά δημιουργώντας ένα μοντέρνο παραμύθι με πρωταγωνιστή έναν γάιδαρο: «Αρκετές δεκαετίες παλιότερα, είπα σε μια συνέντευξη (νομίζω στο Cahiers du Cinema) πως η μοναδική ταινία που με έκανε να κλάψω ήταν η ταινία «Στην Τύχη ο Μπαλταζάρ». Έκτοτε, δεν έχω ρίξει ούτε ένα δάκρυ στο Σινεμά. Αυτό που οφείλω στον Μπρεσόν είναι η ισχυρή πεποίθηση πως το να βάλεις έναν χαρακτήρα ζώου σε μια ταινία δεν είναι μόνο εφικτό, αλλά μπορεί να γίνει και πηγή συναισθήματος».

Στην διάρκεια της σπουδαίας καριέρας του, ο Γέρζι Σκολιμόφσκι σκηνοθέτησε πολλούς σπουδαίους ηθοποιούς, μεταξύ των οποίων τους Ρόμπερτ Ντιβάλ και Τζέρεμι Άιρονς, αλλά η σκηνοθεσία ενός γαϊδουριού απαίτησε διαφορετική προσέγγιση:

«Πρωτίστως, ήθελα να φτιάξω μια συναισθηματική ταινία, να στηρίξω την αφήγηση στα συναισθήματα, περισσότερο από κάθε άλλη μου ταινία. Οι σκηνοθέτες χρησιμοποιούν λογικά επιχειρήματα και συναισθηματική γλώσσα για να εκμαιεύσουν από τους ηθοποιούς το προσδοκώμενο αποτέλεσμα. Με τον γαϊδουράκο μου, ο μοναδικός τρόπος να τον πείσει να κάνει το οτιδήποτε ήταν με στοργή: ψιθυριστά λόγια στο αυτί του και μερικά φιλικά χάδια. Το ύψωμα της φωνής, η ανυπομονησία ή η νευρικότητα θα ήταν ο γρηγορότερος δρόμος προς την καταστροφή. Η κύρια διαφορά είναι πως τα γαϊδούρια δεν ξέρουν τι είναι η «ερμηνεία», δεν μπορούν να υποδυθούν τίποτα, απλώς υπάρχουν. Είναι ευγενικά, στοργικά, σεβαστικά, ευγενικά και πιστά πλάσματα. Ζούνε στη στιγμή. Δεν δείχνουν ποτέ ναρκισσισμό. Ποτέ δεν συζητάνε το όραμα του σκηνοθέτη. Είναι εξαιρετικοί ηθοποιοί».

image

Η ταινία «EO» του Γέρζι Σκολιμόφσκι, πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της τον Μάιο, στο Επίσημο Διαγωνιστικό Πρόγραμμα του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ των Καννών, όπου και τιμήθηκε με το Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής, καθώς και με το Βραβείο Καλύτερης Μουσικής.

Η πανελλήνια πρεμιέρα της ταινίας πραγματοποιήθηκε στις αρχές του Οκτωβρίου στο πλαίσιο διεξαγωγής του 28ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας, παρουσία του σκηνοθέτη, όπου σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Flix.gr σχετικά με την επιλογή της Ιζαμπέλ Ιπέρ, απάντησε σχετικά:

image

«Ψάχναμε μια πολύ επιβλητική παρουσία όχι μόνο για τον συγκεκριμένο ρόλο, αλλά και για ολόκληρη την ταινία. Θέλαμε κάποια ηθοποιό με το ειδικό βάρος και την κατάλληλη παρουσία, που θα δήλωνε ότι δεν βλέπεις μια περίεργη δημιουργία από την Ανατολική Ευρώπη, αλλά ένα έργο σημαντικό, μια προσπάθεια που έχει ένα σοβαρό μήνυμα. Η Ιζαμπέλ Ιπέρ, με όλη της τη φήμη, την καλλιτεχνική παρουσία, αλλά και τη συμπεριφορά της απέναντι στα ζώα, κατάφερε να μας υποστηρίξει και να μεταδώσει αυτά τα μηνύματα σε φεστιβαλικό και παγκόσμιο επίπεδο.»

Ο θρυλικός Πολωνός σκηνοθέτης, σεναριογράφος και ηθοποιός, υπήρξε ηγετική φυσιογνωμία της γενιάς του αναγεννησιακού Πολωνικού Σινεμά τη δεκαετία του ’60. Σπούδασε σκηνοθεσία στην ονομαστή σχολή του Λοτζ, ενώ στο ξεκίνημά του συνέδραμε σεναριογραφικά τόσο τον Αντρέι Βάιντα (The Menacing Eye – 1960), όσο και τον Ρόμαν Πολάνσκι (Μαχαίρι στο Νερό – 1962). Ταινίες του βραβεύθηκαν, μεταξύ άλλων, στο Βερολίνο, την Βενετία και τις Κάννες.

image

EO
Σκηνοθεσία: Γέρζι Σκολιμόφσκι
Σενάριο: Γέρζι Σκολιμόφσκι, Εύα Πιασκόφσκα
Πρωταγωνιστούν: Σάντρα Ντζριμάλσκα, Λορέντζο Ζούρζολο, Ματέους Κοζιούκεβιτς, Ιζαμπέλ Ιπέρ
Φωτογραφία: Μιχάλ Ντιμέκ
Μοντάζ: Ανιέσκα Γκλίνσκα
Μουσική: Πάβελ Μίκιετιν
Έτος Παραγωγής: 2022
Χώρα Παραγωγής: Πολωνία, Ιταλία
Διάρκεια: 89 λεπτά
Κυκλοφορεί στους Κινηματογράφους από την Πέμπτη 20 Οκτωβρίου