Με αφορμή την συμπλήρωση ενός χρόνου χωρίς την υπέροχη Άννα Καρίνα, το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος & η Ταινιοθήκη της Ελλάδος συνδιοργανώνουν ένα διαδικτυακό αφιέρωμα στη μούσα της Nouvelle Vague, μέσα από έξι χαρακτηριστικές ταινίες της σπουδαίας Γαλλίδας ηθοποιού, το οποίο θα πραγματοποιηθεί από την Τρίτη 8, μέχρι και την Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου.

Ads

Μορφή σαγηνευτική και μοιραία, αλλά ταυτόχρονα και το κορίτσι που θα ήθελες να βρίσκεται στην διπλανή σου πόρτα. Γλυκιά και μυστηριώδης, με υπέροχα μάτια, η Άννα Καρίνα (Anna Karina: 22 Σεπτεμβρίου, 1940 – 14 Δεκεμβρίου, 2019), όρισε μία κινηματογραφική εποχή και υπήρξε για πολλούς το πρόσωπο της Νουβέλ Βαγκ.

Με τα πλάνα κομμένα και ραμμένα στα πελώρια μάτια της, επιμελημένη να παραπέμπει στο «φιζίκ» των μοιραίων γυναικών του βωβού κινηματογράφου που κυριάρχησαν τις δεκαετίες του ’20 και του ΄30, η Δανέζικης καταγωγής, Γαλλίδα ηθοποιός, καθηλώνει με ευκολία τους θεατές, καθώς κινείται μέσα στο χαμηλόφωνο, φλεγματώδες σύμπαν της και αναδεικνύεται στη μούσα, όχι μόνο του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, αλλά κι ενός ολόκληρου κινηματογραφικού κινήματος.

image

Ads

Ο Γκοντάρ υπογράφει τρεις από τις ταινίες του αφιερώματος με πρωταγωνίστρια την τότε σύζυγό του και μούσα του. Στο «Une femme est une femme / Η γυναίκα είναι γυναίκα», την τρίτη μόλις μεγάλου μήκους ταινία της μακρόχρονης καριέρας της ηθοποιού, η οποία κυκλοφόρησε στην Ελλάδα με τον τίτλο «Η Κυρία θέλει έρωτα», η Άννα Καρίνα ερμηνεύει την Άντζελα, μια νεαρή στριπτιζέζ που θέλει να γίνει μητέρα.

Το 1965 που κυκλοφορεί το «Pierrot le Fou / Ο τρελός Πιερρό», η ταινία κρίνεται ακατάλληλη για ανηλίκους και απαγορεύεται, με την αιτιολογία ότι προωθεί την «ηθική και νοητική αναρχία». Στο εκρηκτικό road-movie η Καρίνα είναι η αινιγματική και καταδιωγμένη Marianne.

Ενώ, στην αριστουργηματική sci-fi ταινία «Alphaville / Αλφαβίλ» μεταφερόμαστε στην ομότιτλη διαστημική πόλη, όπου έχουν απαγορευτεί τα συναισθήματα. Η Άννα Καρίνα υποδύεται την κόρη του τυραννικού καθηγητή φον Μπράουν, όταν εμφανίζεται στη ζωή της ο μυστικός πράκτορας Λέμμυ Κώσιον.

Εκτός όμως από τις τρεις ταινίες του μεγάλου Γάλλο-Ελβετού σκηνοθέτη, το Αφιέρωμα περιλαμβάνει και την ταινία «La Religieuse / Η Μοναχή», του Ζακ Ριβέτ, που παραμένει στην ιστορία ως το μεγαλύτερο σκάνδαλο κρατικής λογοκρισίας στον κινηματογράφο στα χρονικά της Γαλλίας: το 1967 που πρωτοκυκλοφόρησε, μετά από έντονες κριτικές εναντίον της απαγόρευσής της, βρήκε άμεσα και δικαίως τον δρόμο της επιτυχίας.

image

Η ταινία «L’ Assassin Musicien / Ο Δολοφόνος Μουσικός», είναι η πρώτη μεγάλου μήκους του Benoît Jacquot, και αποτελεί κινηματογραφική διασκευή ενός μυθιστορήματος του Ντοστογιέφσκι, όπου εξιστορεί την κάθοδο στην τρέλα και το έγκλημα ενός νεαρού κλαρινετίστα.

Ενώ η ταινία «Η ζωή μας μαζί / Vivre Ensemble» αποτελεί το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Άννα Καρίνα. Πρόκειται για μια δραματική κωμωδία που διαδραματίζεται στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη των αρχών του ’70 και αφηγείται την τρικυμιώδη σχέση ενός ζευγαριού.

Δεν είναι τυχαίο ότι το Φεστιβάλ Καννών θέτει ως κεντρική του αφίσα για την 71η έκδοση του τον αποκατεστημένο «Τρελό Πιερό» και το θρυλικό φιλί Καρίνα – Μπελμοντό. Η Άννα Καρίνα περισσότερο από κάθε άλλη πρωταγωνίστρια του Γκοντάρ, ακόμη και από την Μπαρντό, ενσαρκώνει το πορτρέτο «της νέας γυναίκας», σαγηνευτική, μυστηριώδης, κάποτε καταστροφική (Μαριάν) και κάποτε απελευθερωτική και αλληλέγγυα (Νατάσα).

image

Λίγα λόγια για την Άννα Καρίνα

Η Anna Karina / Hanne Karin Bayer γεννήθηκε στη Δανία στις 22 Σεπτεμβρίου του 1940, όπου και ξεκίνησε τα πρώτα της βήματα ως μοντέλο. Το 1958 βρέθηκε στο Παρίσι χωρίς να μιλάει λέξη γαλλικά, αλλά η εκθαμβωτική της ομορφιά δεν πέρασε απαρατήρητη. Μια μέρα, ενώ καθόταν στο περίφημο καφέ Les Deux Magots στο Quartier Latin, την πλησίασε μια ατζέντισσα και της πρότεινε δουλειά ως μοντέλο. Σύντομα έγινε περιζήτητη. Οι φωτογραφήσεις για περιοδικά διαδέχονταν η μία την άλλη, συναναστρεφόταν με μεγάλες προσωπικότητες του χώρου, ενώ Άννα Καρίνα τη «βάφτισε» η ίδια η Κοκό Σανέλ.

Στα 19 της γνωρίζει τον Ζαν-Λυκ Γκοντάρ και γίνεται η σύντροφος και μούσα του, αλλά και σύμβολο του γαλλικού Νέου Κύματος. Γυρίζουν μαζί επτά ταινίες, ενώ για το «Η γυναίκα είναι γυναίκα» (Une femme est une femme, 1961) η Καρίνα κέρδισε την Αργυρή Άρκτο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου. Για τα χρόνια της συνεργασίας της με τον Γκοντάρ είχε πει:

«Ποτέ δεν σκεφτήκαμε ότι οι ταινίες αυτές θα γινόντουσαν τόσο διάσημες, για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα. Ήμασταν απλώς πολύ χαρούμενοι που κάναμε πράγματα. Ήμασταν μποέμ. Ξέραμε ότι κάναμε κάτι που μας άρεσε και ήταν διαφορετικό.»

Εκτός από τον Κινηματογράφο, έκανε επίσης και καριέρα ως τραγουδίστρια, κυρίως στο πλευρό του Σερζ Γκενσμπούρ, ενώ ασχολήθηκε και με τη συγγραφή μυθιστορημάτων. Το 1972, η Καρίνα ίδρυσε τη δική της εταιρεία παραγωγής και έκανε το σκηνοθετικό της ντεμπούτο με το «Η ζωή μας μαζί» (Vivre ensemble, 1973), το οποίο προβλήθηκε στο 26ο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών. Το 2008 είχε σκηνοθετήσει επίσης το γαλλο-καναδικό φιλμ «Βικτόρια» (Victoria). Απεβίωσε στις 14 Δεκεμβρίου του 2019, σε ηλικία 79 ετών.

Πληροφορίες

  • Εισιτήριο: 3€. Η προπώληση ξεκινά στις 12.00 το μεσημέρι της Δευτέρας 07/12/2020
  • Οι ταινίες προβάλλονται στα γαλλικά με ελληνικούς υπότιτλους
  • Δημιουργήστε τον λογαριασμό σας στην πλατφόρμα online.tainiothiki.gr και αγοράστε εισιτήρια για τις ταινίες που σας ενδιαφέρουν. Έχετε 30 ώρες για να ολοκληρώσετε τη θέαση της κάθε ταινίας
  • Για βέλτιστη ποιότητα θέασης συνδεθείτε στην πλατφόρμα από Edge σε υπολογιστή Windows ή από Safari σε υπολογιστή MacOS