Πολύπτυχη πολιτιστική εκδήλωση, με μουσική και απαγγελίες, με τίτλο «Νίκος Καζαντζάκης – “Ταξιδεύοντας: Ρουσία”», διοργανώνει η «New Star», το Σάββατο, 3 Ιουνίου, στις 8 μμ, στον κινηματογράφο «Αλκυονίς» (Ιουλιανού 42 – 46, Πλατεία Βικτωρίας), στο πλαίσιο του αφιερώματος σε Έλληνες δημιουργούς που εμπνεύστηκαν από την Οχτωβριανή Επανάσταση του 1917, με αφορμή την συμπλήρωση, φέτος, των 100 χρόνων.

Ads

Απαγγέλουν, ο Ηλίας Λογοθέτης και η Μαρία Ζάχαρη.

Το μουσικό μέρος ετοίμασε το σχήμα «Εράν».

Ο Νίκος Καζαντζάκης ταξίδεψε κατ΄ επανάληψη στην ΕΣΣΔ στην πενταετία ΄25 – ΄30 και παρέμεινε συνολικά τρία χρόνια για να ολοκληρώσει σταδιακά την μελέτη του για την Ρωσία. Εντυπώσεις από το ταξίδι του 1925 – 26, σε μια πρώτη μορφή, δημοσιεύτηκαν στις εφημερίδες «Ελεύθερος Λόγος» (1925) και «Πρωία» (1928). Στη διάρκεια της Κατοχής, επεξεργάζεται εκ νέου το κείμενο, προσθέτοντας και τις εντυπώσεις του τρίτου ταξιδιού (1928-29), το οποίο εκδίδεται πλέον με το νέο τίτλο «Ταξιδεύοντας: Ρουσία».

Ads

Την ανιδιοτελή και ειλικρινή αγάπη του για την Ρωσία αποδεικνύει με αρκετά λογοτεχνικά έργα του, όπου καταπιάστηκε με τον πολιτισμό και την φιλοσοφία της χώρας αλλά και πάμπολλα άρθρα εφημερίδων, με αναφορές στα ιστορικά δρώμενα της εποχής. Λογοτεχνικοί καρποί των τριών ταξιδιών του στη Ρωσία είναι το «Τόντα Ράμπα» (1956) και η περίφημη «Αναφορά στον Γκρέκο» (1961), οι δύο τόμοι της «Ιστορία της ρώσικης λογοτεχνίας» και το «Ταξιδεύοντας: Ρουσία».

Στα ταξίδια του Σοβιετική Ένωση συμμετείχε σε πολιτικά και λογοτεχνικά συνέδρια, γνώρισε τους πρωτοπόρους της σοβιετικής λογοτεχνίας και τους αναγνώρισε ως τέτοιους την εποχή ακόμη που ήταν ακόμη άγνωστοι. Γνώρισε από κοντά τους τόπους, ερεύνησε σε βάθος τον ίδιο το ρώσικο λαό και μελέτησε ποιητές και συγγραφείς, ιστορικούς και φιλοσόφους.

Τα ταξίδια του Νίκου Καζαντζάκη στη Ρωσία δεν είναι τόσο γεωπολιτικά, που ίσως θα περιμέναμε ως αφήγηση ταξιδιωτική στο έργο αυτό, όσο καταγραφή και ανάλυση ιστορική και πολιτισμική. Προσπαθεί να γνωρίσει τον τόπο και να κατανοήσει τους ανθρώπους μέσα από την ιστορία και τα δρώμενα της εποχής. Στο «Ταξιδεύοντας: Ρουσία» μας δίνει μια βιωματική αφήγηση με γλαφυρές ταξιδιωτικές περιγραφές που συνοδεύονται από εναλλαγές από τα βάθη της ιστορίας και την ιστορική πραγματικότητα του παρόντος, με σημεία αναφοράς σημαντικές προσωπικότητες.

Η Ρωσία, ο χώρος, είναι η μόνη σταθερά του επισκέπτη σε έναν τόπο που καθορίζει συγκλονιστικές αλλαγές για όλο τον κόσμο. Είναι εμφανής ο διαχωρισμός μεταξύ τσαρικής Ρωσίας και Σοβιετικής Ρωσίας που ξεκινά διακριτικά μέσα από προβληματισμούς του συγγραφέα και αναφορές σε πνευματικά ονόματα του τόπου.

Όσο πλησιάζει στο ομιχλώδες τοπίο, τόσο ξεκάθαρη γίνεται η εικόνα. Την ίδια πορεία ακολουθεί και η παρατήρηση της ιστορικής πραγματικότητας. Όσο πλησιάζει ο συγγραφέας την κοινωνία, ζει και συμπάσχει στην αγωνία τους, στις δυσκολίες της καθημερινότητας των κομμουνιστών και γίνεται ξεκάθαρο ότι η συνύπαρξη παρελθόντος και μέλλοντος πρέπει να γίνει με μια θετική δημιουργική κρίση, με την ευθύνη και το βάρος της διαμόρφωσης μιας σωστής παγκόσμιας γνώμης.

Όσο ταξιδεύει ο Νίκος Καζαντζάκης παύει να είναι ένας επισκέπτης αλλά γίνεται συνταξιδιώτης του ονείρου, ενός λαού όπου συνυπάρχουν αρμονικά, απαίδευτοι και διανοούμενοι, συνυπάρχει το παρελθόν, το παρόν και οι προσδοκίες για ένα μέλλον της δημιουργίας.

Υπάρχουν ταυτόχρονα δυο υποστάσεις. Η παλιά τσαρική Ρωσία και η νέα Σοβιετική Ρωσία. Είναι η εποχή που ο Νίκος Καζαντζάκης γνωρίζει από πολύ κοντά τις ιδέες του Λένιν, αλλά και το επαναστατικό πείραμα που εφαρμόζεται στη νεαρή Σοβιετική Ρωσία. Αγωνίζεται να βρει την αλήθεια ανάμεσα στο όνομα Ρωσία που περικλείει όλη την πρότερη ιστορία αλλά και τη σύγχρονη των αγώνων και των εξελίξεων.

Αναζητά την αλήθεια, προσπερνώντας τις εσωτερικές του συγκρούσεις ανάμεσα στα πιστεύω του και τα όσα έχουν μέχρι τότε ακουστεί. Σκέφτεται, αμφιβάλλει και θαυμάζει την παλιά, ‘’Αγία’’ Ρωσία αλλά και τους γκρεμιστές της παλιάς Ρωσίας που μάχονται να ανανεώσουν τον κόσμο. Η γραφή του πλέον δημοσιογραφική μιλά για την νέα λεύτερη Σοβιετική Ρωσία, που υποστηρίζεται από μια φωνή από το παρελθόν της παλιάς Ρωσίας που επιζητά τη λευτεριά. Η αγωνία του συγγραφέα έκδηλη, να ζήσει με την ψυχή του την γρήγορη εφαρμογή, του πνεύματος που εκφράζεται που δημιουργεί και ελπίζει σε ένα μέλλον συλλογικό, σε μια νέα εποχή. Και η πίστη του φανερή στο βέβαιο σοβιετικό όνειρο, με θρησκευτική και ειλικρινή ευλάβεια, αλλά και την εσωτερικότητα που τον χαρακτηρίζει. Βλέπει τον ‘’άστεγο’’ Θεό, την αλλαγή στις νέες θρησκευτικές αντιλήψεις, δίχως να υποτιμά τη πρότερη πίστη.

Τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο του 1927 βρίσκεται στην αχανή χώρα, προσκεκλημένος της ρωσικής κυβέρνησης, για τον εορτασμό των δέκα χρόνων από την Οκτωβριανή Επανάσταση. Τον απασχολούν οι πολιτικές εξελίξεις και ο λόγος γίνεται πολιτική ανάλυση. Η σταδιακή εκβιομηχάνιση και η πορεία προς το σοσιαλισμό. Η Σοβιετική Ρωσία αγωνίζεται να δημιουργήσει σε μια κοσμογονία ακατανόητη ίσως στο δυτικό κόσμο, που τον αφήνει αδιάφορο, αλλά κατά τα άλλα πιστό υποστηρικτή με φιλορωσική ελληνική ψυχή.

Όσο κι αν προσπαθεί ο Νίκος Καζαντζάκης να παραμείνει αντικειμενικός δεν παύει το έργο του αυτό να είναι ένα λογοτεχνικό έργο. Περικλείοντας πλούσιο υλικό, συλλεγμένο με αγάπη για τον τόπο αλλά και το λαό της Ρωσίας, παραμένει κριτικός και ρεαλιστικός συγγραφέας. Μέσα από το λόγο του μετατρέπει μια ολόκληρη κοινωνική πραγματικότητα και καθημερινές μορφές της εποχής, σε λογοτεχνικές μορφές του βιβλίου. Η γραφή του, με φυσικότητα και δεξιοτεχνία, αποκαλύπτει την βαθιά του γνώση για τη ρώσικη ιστορία, λογοτεχνία και πολιτισμό, σε μια προσπάθεια να χαρτογραφήσει τις διαφορές των δυο εποχών, με ρεαλισμό μέσα από το πλούσιο εθνογραφικό υλικό.

Το μουσικό σχήμα Εράν γεννήθηκε το 2013. Το 2015 κυκλοφόρησε την πρώτη του δισκογραφική δουλειά με τίτλο “Ονείρου Ζωγραφιά” ενώ η δεύτερη δουλειά τους «Να ‘μουν πουλί να πέταγα» αναμένεται να κυκλοφορήσει στις αρχές του 2017. ¨Εχει πάρει μέρος σε πολλές συναυλίες και μουσικές συναντήσεις στην Κρήτη και σε διάφορα μέρη της Ελλάδος αλλά και εκτός.
        
Aποτελείται από τους μουσικούς: Νεκτάριος Παχιαδάκης (λύρες και τραγούδι), Κυβέλη Σεργίου (τραγούδι και κρουστά), Νεκτάριος Μαρίνος (λαούτο , μπουλγαρί.)

Εισιτήριο: 10 ευρώ

Φοιτητές – άνεργοι: 5 ευρώ.

Πληροφορίες: 210 8220008