Μία μεγάλη τοιχογραφία με τίτλο «Ο Αμφορέας του Σήμερα» βρίσκεται στο 14ο Γενικό Λύκειο Αθηνών στο Κουκάκι, δημιουργημένη από τον Ισπανό εικαστικό Sam3.

Ads

Πρόκειται για ένα έργο με σχολιογραφική – σατυρική διάθεση έναντι του παρόντος, που εμπνέεται μορφολογικά από ένα μελανόμορφο αγγείο παναθηναϊκού τύπου.

Η τοιχογραφία έγινε έγινε με πρωτοβουλία του Studio 4, στο πλαίσιο της διοργάνωσης Open Gallery #5, η οποία πραγματοποιήθηκε στο Φεστιβάλ Δημόσιας Τέχνης: Επιβίωση, με τη συνεργασία της Διεύθυνση Κτιριακής Υποδομής του Δήμου Αθηναίων.

Με αφορμή την αντίδραση ελαχίστων μεμονωμένων κατοίκων, το Studio 4 σημειώνει, ότι οι εν λόγω κάτοικοι «επιδιώκουν με διάφορους τρόπους, να σβηστεί “Ο Αμφορέας του Σήμερα”, ­ενώ μια (κακότεχνη) σατυρική πορνογραφική αναπαράσταση που βρίσκεται απέναντι από το έργο σε ύψος που επιτρέπει την άμεση απομάκρυνσή της, δεν τους ενοχλεί. Μια θέση την οποία όπως όλα δείχνουν, δεν συμμερίζεται η συντριπτική πλειοψηφία των περιοίκων»

Ads

Μιλώντας στο news247.gr, ο Ανδρέας Φακής, ιδρυτής του Studio 4, σημειώνει:

«Ένα έργο τέχνης δεν είναι εφικτό να είναι αρεστό από όλους ή ακόμα και από την πλειοψηφία. Ωστόσο, “Ο Αμφορέας του Σήμερα” είναι ένα τέτοιο έργο· είδαμε ότι έχει την ευρεία αποδοχή των περιοίκων. Άλλωστε, δε θεωρώ ότι θα μπορούσε να θεωρηθεί αμφιλεγόμενο ως έργο. Ίσως θα μπορούσε να το δει ως τέτοιο, κάποιος ο οποίος θα ήταν ιδιαίτερα συντηρητικός, ενδεχομένως κάποιος που θα είχε υπάρξει έφηβος κατά τη δεκαετία του 1940 και άρα, θα είχε χτίσει τον χαρακτήρα του αρκετά πριν το 1980.

Ακόμα και τα έργα του Βρετανού Banksy δεν είναι αμφιλεγόμενα. Ο καθένας μπορεί να ταυτιστεί με κάποιο από αυτά, και για αυτό και χαίρει τόσο ευρείας αποδοχής. Πρόκειται για έργα που δεν θα έφερναν σε αμηχανία τον μέσο τραπεζίτη του City, τον κατ’ επίφαση προοδευτικό πολιτικό ή ακόμα και μíα γιατρό του παλατιού.

Αμφιλεγόμενα είναι: αρκετά από τα έργα του Ιταλού Blu, οι δράσεις των Ρώσων Voina, κάποιες πρακτικές των Αμερικανών Critical Art Ensemble και μια σειρά έργων του έλληνα D!. Τα παραπάνω έργα, συχνά φέρνουν σε αμηχανία ένα μεγάλο τμήμα των θεατών τους. Με τον όρο “θεατές”, φυσικά δεν αναφέρομαι σε όσους απλά τα έχουν αντικρίσει, αλλά σε όσους τα έχουν κατανοήσει νοηματικά ως έργα.

“Ο Αμφορέας του Σήμερα” δεν είναι ένα τέτοιο έργο. Δεν είναι αιχμηρό. Δεν προσβάλει. “Δεν έχει πολύ μαύρο” όπως μου είπε ένας περίοικος· και αυτό φυσικά δεν είναι τυχαίο. Κατανοούμε τις ανάγκες του σχολικού περιβάλλοντος, δεν προσπαθούμε να προκαλέσουμε. Αν είχαμε τέτοιο σκοπό, οι προτάσεις μας θα ήταν αρκετά διαφορετικές.

Τέλος, ας μην ξεχνάμε ότι υπάρχουν περιπτώσεις που ένα δημόσιο έργο τέχνης αποδοκιμάζεται από ένα μεγάλο ποσοστό πολιτών και εκτιμάται αφού παρέλθει ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Στην Αθήνα υπάρχει ένα τέτοιο έργο το οποίο το γνωρίζουμε όλοι και είναι περίπου τριάντα ετών».

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 18.0px Helvetica; -webkit-text-stroke: #000000}
p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 18.0px Helvetica; -webkit-text-stroke: #000000; min-height: 22.0px}
span.s1 {font-kerning: none}
span.s2 {text-decoration: underline ; font-kerning: none}