Δύο αξιόλογοι Ευρωπαίοι ηθοποιοί, η σπουδαία Ιζαμπέλ Ιπέρ και ο ταλαντούχος Ρεντά Καντέμπ, ενώνουν τις δυνάμεις τους, στην δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του Τομά Κρουιτόφ, πέντε χρόνια μετά το θρίλερ μυστηρίου, «Η Συνωμοσία της Σκιάς». Οι «Υποσχέσεις» είναι μία πολιτική σάτιρα, επίκαιρη και αιχμηρή.

Ads

«Από την κατασκοπεία μέχρι την πολιτική, μου αρέσει, αναμφίβολα, να δείχνω τους εσωτερικούς μηχανισμούς των πραγμάτων! Μετά τις γαλλικές εκλογές του 2017, ήθελα να εξερευνήσω το ζήτημα του πολιτικού θάρρους και μου φάνηκε ότι οι άνθρωποι είχαν εμπιστοσύνη μόνο σε τοπικό επίπεδο, ακόμα κι αν στο τέλος η ταινία διατρέχει όλο το πολιτικό εύρος. Συνάντησα τον Ζαν-Μπατίστ Ντελαφόν, που δούλευε πάνω στο πορτρέτο ενός δημάρχου. Είχε ήδη συγκεντρώσει σχετικά έγγραφα, συνεχίσαμε να συναντάμε δημάρχους και η ιστορία εμπλουτιζόταν συνεχώς. Βρήκαμε ένα συναρπαστικό ανθρώπινο και κοινωνικό θέμα γύρω από τις υποβαθμισμένες πολυκατοικίες και τους ιδιοκτήτες τους. Ο κοινός παράγοντας με την πρώτη ταινία μου είναι η σχέση ανάμεσα στο άτομο και το σύνολο. Στις «Υποσχέσεις», αντιλαμβανόμαστε ότι υπάρχουν διάφορα επίπεδα αποφάσεων και ότι τα άτομα πρέπει να τα βγάλουν πέρα με αυτά. Ένας δήμαρχος καταλαμβάνει ξεχωριστή θέση μέσα στο σύστημα: είναι ο σύνδεσμος ανάμεσα στον λαό και το κράτος. Τον υποδέχονται ψυχρά οι από πάνω και είναι αποδέκτης του θυμού και της ανυπομονησίας των από κάτω. Οι άνθρωποι συχνά νομίζουν πως έχει μεγαλύτερη δύναμη από αυτή που πραγματικά κατέχει.» – Τομά Κρουιτόφ

image

Η Κλεμάνς (Ιζαμπέλ Ιπέρ), μία ατρόμητη δήμαρχος μιας πόλης κοντά στο Παρίσι, ολοκληρώνει τη θητεία της. Μαζί με το δεξί της χέρι, τον πιστό Γιαζίντ (Ρεντά Κατέμπ), έχει παλέψει ενάντια στη φτώχεια, την ανεργία και τη διαφθορά.

Ads

Όταν της γίνεται πρόταση να αναλάβει ένα υπουργείο, η φιλοδοξία της φουντώνει και διακυβεύεται η αφοσίωση της απέναντι στους πολίτες. Θα επιβιώσει η πολιτική της ακεραιότητα ή θα υπερτερήσει η φιλοδοξία;

image

«Από την αρχή, η ιστορία επικεντρώθηκε στη σχέση ανάμεσα στην Κλεμάνς, τη δήμαρχο, και τον Γιαζίντ, τον υπεύθυνο του πολιτικού της γραφείου. Είναι πραγματικό δίδυμο: μία δυνατή επαγγελματική φιλία με αμοιβαίο θαυμασμό χωρίς ξεκάθαρα όρια ανάμεσα στη δουλειά και την οικειότητα, και μία προσωπική σχέση του καθενός τους με την πολιτική ακεραιότητα. Βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια στην καριέρα τους. […] Στα προάστεια του Παρισιού, συναντήσαμε πολλούς δημάρχους με διαφορετικές προσωπικότητες και πολιτικές τάσεις, που έδιναν την ίδια μάχη για να σώσουν υποβαθμισμένα ακίνητα. Καταγράψαμε ψηφίδες της πραγματικότητας, μικρές σκηνές που μας ενέπνευσαν. Ακόμα και ο δήμαρχος μίας πόλης 50,000 κατοίκων δέχεται επισκέψεις κάθε μέρα, ακούει παράπονα, είναι μέρος της δουλειάς του. Στα προάστεια, οι πολιτικές γραμμές έχουν αλλάξει, υπάρχουν πολλές τάσεις, αλλά υπάρχει μία επικρατούσα άποψη για τις ενέργειες που χρειάζονται για τα θέματα της στέγασης. Οι δήμαρχοι των προαστείων έχουν συνεργαστεί για να δημοσιοποιήσουν τους αγώνες τους, για να καταδείξουν την έλλειψη πόρων και τις αδικίες.» – Τομά Κρουιτόφ

image

Η εξαιρετική Ιζαμπέλ Ιπέρ (Η Δασκάλα του Πιάνου) πρωταγωνιστεί στο ευφυές πολιτικό δράμα του Τομά Κρουιτόφ (Η Συνωμοσία της Σκιάς) και ενσαρκώνει μία μαχητική δήμαρχο που έρχεται αντιμέτωπη με ένα καθοριστικό ηθικό δίλημμα.

Μία καθαρόαιμη πολιτική ταινία με έξυπνη και αιχμηρή πλοκή, σύνθετους χαρακτήρες, καλές ερμηνείες και ρεαλιστική ατμόσφαιρα, που τοποθετεί τον θεατή στα παρασκήνια των κέντρων λήψεων των αποφάσεων.

«Οι περισσότερος πολιτικές ταινίες και σειρές ενδιαφέρονται για τη μάχη για την εξουσία. Ήθελα να υπάρχει ξεκάθαρος σκοπός για την πολιτική δράση, ο οποίος θα έδινε νόημα στις αποφάσεις. Αυτό που κάνει τις πολιτικές ταινίες δύσκολες είναι η αναπαράσταση των ανθρώπων. Ήθελα να παρουσιάσω αφοσιωμένους, ενεργούς πολίτες που υπερασπίζονται τα δικαιώματα τους. Οι γειτονιές των προαστίων στη Γαλλία έχουν πολλούς νέους και οι περισσότερες ταινίες γίνονται για την αντιπαλότητα ανάμεσα στους νέους και την αστυνομία. Από την πλευρά μας, ξέραμε ότι θα μιλήσουμε λιγότερο για τα παιδιά και περισσότερο για τους γονείς τους και τους παππούδες τους. Αντίθετα με αυτό που πιστεύουν οι περισσότεροι, αυτά τα ακίνητα δεν έχουν φτηνά ενοίκια. Στην αρχή της δεκαετίας του 1960, φάνηκε ότι εκπροσωπούν μία καλή λύση προκειμένου να έχει η τότε νέα μεσαία τάξη πρόσβαση στην ιδιοκτησία. Αλλά αυτά τα κτίρια είναι πολύ μεγάλα, συχνά φτιαγμένα με φτηνά υλικά. Έπειτα ακολούθησε η κοινωνική κρίση και η φτώχεια. Σήμερα, οι ιδιοκτήτες των υποβαθμισμένων ακινήτων επωφελούνται, κάνουν έξωση στους ανθρώπους που είναι σε δύσκολη θέση. Υπάρχουν και εκείνοι που έχουν αγοράσει διαμερίσματα, έχουν δώσει όλες τις οικονομίες τους για αυτά και τώρα που είναι πια στη σύνταξη, τα διαμερίσματα τους δεν αξίζουν πλέον τίποτα, ενώ τα έξοδα συντήρησης έχουν αυξηθεί δραματικά. Παλεύουν για τα σπίτια τους και έτσι η στέγαση είναι καταλυτικό θέμα για την τοπική αυτοδιοίκηση.» – Τομά Κρουιτόφ

Οι Πρωταγωνιστές

Ρεντά Καντέμπ / Reda Kateb

image

Ο Γάλλος ηθοποιός, Αλγερινής καταγωγής, γεννήθηκε στις 27 Ιουλίου του 1977, στην περιοχή Ivry-sur-Seine, στο Παρίσι. Κινηματογραφικά μας συστήθηκε το 2009, μέσα από την σπουδαία ταινία του Jacques Audiard, «A Prophet», η οποία ήταν υποψήφια για Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. Το 2012 συμμετείχε στο βραβευμένο με Όσκαρ φιλμ της Kathryn Bigelow: «Zero Dark Thirty», ενώ πιο πρόσφατα τον απολαύσαμε τόσο στο ιδιαίτερα αξιόλογο έργο, «Μακριά από τους Ανθρώπους», μαζί με τον Βίγκο Μόρτενσεν, όσο και μαζί με την Αντέλ Εξαρχόπουλος στο φιλμ «Σε Επιφυλακή», που αποτέλεσε το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Μαριάν Ταρντιέ.

«Καμιά φορά, κατά τη διάρκεια της συγγραφής του σεναρίου, για να δώσουμε βάθος στον χαρακτήρα, αναφερόμαστε στο όνομα ενός ηθοποιού και μετά το ξεχνάμε για να εμπλουτίσουμε τον χαρακτήρα πιο αβίαστα. Με τον Ζαν-Μπατίστ Ντελαφόν, είπαμε από την αρχή ότι η Κλεμάνς θα ήταν η Ιζαμπέλ Ιπέρ και ο Γιαζίντ ο Ρεντά Κατέμπ… Υπήρχε κάτι που έμοιαζε να ταιριάζει στο στυλ παιξίματος τους, μία ικανότητα να είναι μυστηριώδεις. Γιατί αυτοί είναι χαρακτήρες που ποτέ δεν μιλάνε για τις ζωές τους και κρατάνε τα συναισθήματα τους για τον εαυτό τους. Και ο θαυμασμός που μπορεί να έχει ο Γιαζίντ για την Κλεμάνς αντηχεί τον θαυμασμό που μπορεί να έχει ένα ηθοποιός για την Ιζαμπέλ Ιπέρ, ακόμα και του διαμετρήματος του Ρεντά Κατέμπ. Και στους δύο άρεσε το σενάριο, συναντήθηκαν και ένιωσα ότι έχουν χημεία, μου άρεσε η μουσική των φωνών τους. Τους είχα φανταστεί εμφανισιακά: ο Ρεντά, πολύ κομψός με κάπως ισχνό πρόσωπο, και η Ιζαμπέλ με την ένταση και  την αυθεντία που πηγάζει από μέσα της, από το στήσιμο, τη σιλουέτα και τον ρυθμό της.» – Τομά Κρουιτόφ

Ιζαμπέλ Ιπέρ / Isabelle Huppert

image

Σπούδασε Σλαβικές κι Ανατολικές Γλώσσες, ενώ έκανε ταυτόχρονα μαθήματα υποκριτικής στο Παρίσι, στην Εθνική Ακαδημία Δραματικών Τεχνών. Κέρδισε αμέσως την προσοχή του κοινού με τις πρώτες εμφανίσεις της στα Les Valseuses, Aloise , The Judge και Assassin. Απέσπασε το Βραβείο της πιο Υποσχόμενης Νέας Ηθοποιού από τη Βρετανική Ακαδημία για τον ρόλο της στο The Lacemaker.

Η σχέση της με τον Κλοντ Σαμπρόλ της επέτρεψε να αναδειχτεί σε όλα τα είδη ταινιών: στην κωμωδία με το The Swindle, στο δράμα με το Story of Women, στο φιλμ νουάρ με το  Merci pour le chocolat, στην κλασική λογοτεχνία με το Madame Bovary, ακόμη και στο είδος της πολιτικής ταινίας με το Comedy of Power.

Γεννημένη στο Παρίσι στις 16 Μαρτίου του 1953 η Ιζαμπέλ Ιπέρ διαθέτει μία τεράστια ερμηνευτική γκάμα, είναι τολμηρή στις επιλογές της και με μια εκπληκτική ικανότητα μεταμόρφωσης σε διαφορετικούς, όσο και απαιτητικούς ρόλους.

«Με την Ιζαμπέλ συναντηθήκαμε δυο ή τρεις φορές, μου έκανε ερωτήσεις για την πολιτική και την ιστορία του χαρακτήρα. Παρακολούθησε γυναίκες πολιτικούς. Της έστειλα σχετικά έγγραφα και ξέρω ότι παρακολούθησε την καμπάνια για τις δημοτικές εκλογές και ότι εμπνεύστηκε από εκεί. Δείχνουμε το  επάγγελμα του πολιτικού αλλά και άλλα επαγγέλματα γύρω από αυτό. Οι ηθοποιοί έχουν τη δική τους προσέγγιση, αλλά δίνω έγγραφα, τους βοηθώ να συναντήσουν ανθρώπους, ειδικά τον Ρεντά γιατί το επάγγελμα του υπεύθυνου πολιτικού γραφείου δεν είναι ευρέως γνωστό. Μετά ο καθένας κάνει τη δική του δουλειά, αν χρειαστεί.» – Τομά Κρουιτόφ

Διαβάστε Επίσης:

image

Υποσχέσεις / Les Promesses / Promises
Σκηνοθεσία: Τομά Κρουιτόφ
Σενάριο: Ζαν-Μπατίστ Ντελαφόν, Τομά Κρουιτόφ
Πρωταγωνιστούν: Ιζαμπέλ Ιπέρ, Ρεντά Καντέμπ, Σουφιάν Γκεράμπ
Φωτογραφία: Αλέξ Λαμάρκ
Μοντάζ: Ζαν-Μπατίστ Μποντουάν
Μουσική: Γκρεγκουάρ Ογκέρ
Έτος Παραγωγής: 2021
Χώρα Παραγωγής: Γαλλία
Διάρκεια: 98 λεπτά
Κυκλοφορεί στους Κινηματογράφους από την Πέμπτη 7 Απριλίου