Τέσσερα χρόνια μετά το «Film socialisme» (2010), ο κορυφαίος Γάλλος σκηνοθέτης Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, επιστρέφει με τη νέα του δημιουργία: «Αποχαιρετισμός στη Γλώσσα» (Adieu au langage / Goodbye to Language – 2014), το οποίο προβάλλεται τόσο σε 2D όσο και σε 3D φορμάτ. Ο εμβληματικός καλλιτέχνης μας συστήνει το νέο του έργο, που αποτελεί κατά βάση ένα ιδιόμορφο πείραμα στον χώρο της Έβδομης Τέχνης. Ένα φιλμικό μυστήριο, το οποίο αποδομεί τους κανόνες και επανεξετάσει τους κώδικες της κινηματογραφικής γλώσσας, όπως μόνο ο πατέρας της Νουβέλ Βαγκ, γνωρίζει τόσο καλά να διαμορφώνει.

Ads

Μια παντρεμένη γυναίκα κι ένας ανύπαντρος άντρας συναντιούνται. Αγαπιούνται, τσακώνονται, διαφωνούν έντονα. Ένας αδέσποτος σκύλος κάνει βόλτα και περιπλανιέται ανάμεσα στην πόλη και στην εξοχή. Οι εποχές περνούν. Ο άντρας κι η γυναίκα συναντιούνται ξανά. Ο σκύλος βρίσκεται ακόμα ανάμεσά τους. Ο άλλος είναι μέσα στον έναν, ο ένας μέσα στον άλλον κι είναι τρεις.

Ο πρώην σύζυγος καταστρέφει τα πάντα. Μια δεύτερη ταινία ξεκινά: ίδια σαν την πρώτη, αλλά και πάλι όχι. Από το ανθρώπινο γένος περνάμε στη μεταφορά. Αυτό ολοκληρώνεται με τα γαυγίσματα του σκύλου, αλλά και με το κλάμα ενός μωρού. Εν τω μεταξύ, θα έχουμε δει κόσμο να μιλά για την αποκαθήλωση του δολαρίου, την αλήθεια που κρύβεται στα μαθηματικά, αλλά και τον θάνατο ενός κοκκινολαίμη…

image

Ads

Ο 85χρονος πλέον Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, επιστρέφει πίσω από την κάμερα με το φιλμ «Αποχαιρετισμός στη Γλώσσα», το οποίο πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα του πέρσι τον Μάιο, στο 67ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών.

Σ’ ένα Φεστιβάλ που ο Γκοντάρ γνωρίζει όσο λίγοι, η ταινία του Γάλλου σκηνοθέτη συμμετείχε στο επίσημο διαγωνιστικό όπου απέσπασε το Βραβείο της Επιτροπής – εξ ημισείας με τον ταλαντούχο νεαρό Καναδό σκηνοθέτη, Ξαβιέ Ντολάν για την ταινία του «Mommy» – αρνούμενος όμως για μία ακόμη φορά να δώσει το παρών στις Κάννες και στην τελετή απονομής. Αντ’ αυτού, έστειλε ως χαιρετισμό το βίντεο που ακολουθεί:

Με το φιλμ «Αποχαιρετισμός στη Γλώσσα», το σενάριο, η χρήση της κάμερας, του φωτισμού, του ήχου, αλλά και των ηθοποιών, όλα αμφισβητούνται. Ο Γκοντάρ απαιτεί από τον θεατή να λάβει ενεργό μέρος στην ταινία. Τον προσκαλεί, αλλά και τον προκαλεί να αποτελέσει μέρος της φιλμικής διαδικασίας και να γίνει κοινωνός της. Τον ενθαρρύνει να σκεφτεί καλά τις όποιες αναφορές και παραπομπές συντελούνται στην μεγάλη οθόνη, ώστε να καταφέρει στο τέλος να αποκρυπτογραφήσει το έργο στο σύνολο του.

Διαβάστε επίσης:
Ζαν-Λυκ Γκοντάρ: Στο μυαλό μιας κινηματογραφικής ιδιοφυΐας

Με τη νέα του δημιουργία ο Ζαν-Λυκ Γκοντάρ δε διστάζει να πειραματιστεί με την τρισδιάστατη τεχνολογία. Δεν είναι βέβαια η πρώτη ταινία που ο σπουδαίος δημιουργός, πειραματίζεται με το 3D. Είχε προηγηθεί η μικρού μήκους «Three Disasters» που αποτέλεσε κομμάτι της σπονδυλωτής ταινίας «3X3D». Στο καστ της νέας του ταινίας, συναντάμε τους ηθοποιούς: Ελουάζ Γκοντέ, Καμέλ Αμπντελί, Ρισάρ Σεβαλιέ, Ζόι Μπρουνό, Κριστιάν Γκρεγκορί, Τζέσικα Έρικσον, Ρόξι Μιεβίλ, Ντιμίτρι Μπαζίλ και Αλεξάντρ Παϊτά.

image

Κάθε καινούργια ταινία του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, αποτελεί αναμφίβολα ένα σπουδαίο κινηματογραφικό γεγονός. Ο Γκοντάρ παραμένει ένας προκλητικός, ανατρεπτικός και μοντέρνος δημιουργός, ο οποίος αρέσκεται στο να πειραματίζεται και να δημιουργεί, όντας ένας αυθεντικά ανεξάρτητος κινηματογραφιστής, ελεύθερος από κάθε περιορισμό και σύμβαση.

image

Πλημμυρισμένη μ’ έναν χείμαρρο αναφορών, μουσικών, λογοτεχνικών, κινηματογραφικών και φιλοσοφικών, η ταινία «Αποχαιρετισμός στη Γλώσσα», αποτελεί την 43η μεγάλου μήκους ταινία του κορυφαίου και ακούραστου σκηνοθέτη. Μία ερεθιστική επίθεση στο μυαλό και στις αισθήσεις, μια ωδή στην απόλυτη ελευθερία του κινηματογραφικού μέσου και μια ανοιχτή ερωτική επιστολή στην αιώνια ερωμένη, την Έβδομη Τέχνη…

image

Πρόκειται για μία φαινομενικά απλή ιστορία – η σχέση ανάμεσα σ’ έναν άνδρα και σε μια γυναίκα, που αποσυντίθεται σταδιακά – η οποία καθίσταται ανοιχτή σε απεριόριστες ερμηνείες. Μία δημιουργία πρόσφορη για ευρηματικούς πειραματισμούς, μέσα από έναν καταιγισμό εικόνων και κειμένων και μια αλληλουχία καινοτόμων τρισδιάστατων εφέ που συνεπαίρνουν το βλέμμα.

Αξίζει τέλος να σημειώσουμε, ότι εκτός από το Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ των Καννών, η νέα ταινία του Γκοντάρ προβλήθηκε στα  Φεστιβάλ του Λοκάρνο, του Τορόντο, της Νέας Υόρκης και του Λονδίνου. Ενώ ψηφίστηκε ως η Καλύτερη Ταινία της Χρονιάς από την Ένωση Κριτικών των Ηνωμένων Πολιτειών – NSFC Award / National Society of Film Critics Awards, USA 2015.

image

Στην Ελλάδα, είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε για πρώτη φορά το φιλμ «Αποχαιρετισμός στη Γλώσσα», τον Ιούνιο του 2014 στο πλαίσιο του σπουδαίου Αφιερώματος που διοργάνωσε η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών, με τον τίτλο: «Τώρα Γκοντάρ / Maintenant Godard».

image

Αξίζει να σημειώσουμε ότι η συγκεκριμένη προβολή σηματοδότησε την πρώτη 3D προβολή στην ιστορία της Ταινιοθήκης της Ελλάδος. Πριν λίγες ημέρες ξαναείδαμε το φιλμ του Γκοντάρ στη δημοσιογραφική του προβολή, αυτή τη φορά σε 2D φορμάτ. Η ταινία κυκλοφορεί στις Κινηματογραφικές Αίθουσες της χώρας, σε διανομή της Weird Wave.

Διαβάστε επίσης:
Νουβέλ Βαγκ: Όταν η 7η Τέχνη γύρισε σελίδα (Μέρος 1ο)
Νουβέλ Βαγκ: Όταν η 7η Τέχνη γύρισε σελίδα (Μέρος 2ο)
Ο «αιώνιος έφηβος» Φρανσουά Τρυφώ

Έτος: 2014 | Χώρα: Γαλλία | Διάρκεια: 105 λεπτά | Σκηνοθεσία: Jean-Luc Godard | Σενάριο: Jean-Luc Godard | Παίζουν: Héloïse Godet, Kamel Abdeli, Richard Chevallier