Ο Μάρτιος μας υποδέχεται με εννέα νέες ταινίες να κατακλύζουν τις κινηματογραφικές αίθουσες. Ευτυχώς ανάμεσά τους υπάρχουν και κάποιες ενδιαφέρουσες επιλογές για θέαση στην μεγάλη οθόνη. Ξεχωρίζει η αντισυμβατική «Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς» του Γιάννη Οικονομίδη.

Ads

Αξιόλογες επίσης επιλογές, αποτελούν το ασπρόμαυρο «Βαμμένο Πουλί» του Βάκλαβ Μαρχούλ, ο «Δρόμος της Επιστροφής» του Γκάβιν Ο’ Κόνορ, με τον Μπεν Άφλεκ και τα «Σκοτεινά Νερά» του Τοντ Χέινς, με τον Μαρκ Ράφαλο, σε μία εξαιρετικά επίκαιρη ιστορία για την περιβαντολογική κρίση, η οποία βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα. Αναλυτικά:

«Η Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς» (Ballad for a Pierced Heart – 2020) του Γιάννη Οικονομίδη (Ελλάδα)

image

Ads

Η υπόθεση της ταινίας, που γυρίστηκε στη Λαμία, περιστρέφεται γύρω από μια γοητευτική γυναίκα, η οποία αποφασίζει να εγκαταλείψει τον επιχειρηματία σύζυγό της για έναν ιδιοκτήτη νυχτερινού κέντρου και πρώην λαϊκό τραγουδιστή. Δεν αρκείται όμως σε αυτό – εγκαταλείποντας τη συζυγική εστία, η μοιχαλίδα παίρνει μαζί της κι ένα εκατομμύριο ευρώ. O σύζυγος παρανοεί και ορκίζεται εκδίκηση. Εν τω μεταξύ ο υπόκοσμος της νύχτας, στη μικρή επαρχιακή πόλη, βρίσκεται σε αναβρασμό σχετικά με το παράνομο ζευγάρι. Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, οι αντισυμαβτικές μητέρες των δύο αντεραστών δεν θα κάτσουν με σταυρωμένα χέρια.

Ένα από τους σημαντικότερους Έλληνες σκηνοθέτες της εποχής μας, ο Γιάννης Οικονομίδης επιστρέφει μετά το εξαιρετικό «Μικρό Ψάρι», με τη νέα του δημιουργία. Κινούμενος στο ίδιο μήκος κύματος με τα προηγούμενα έργα του, συν το μαύρο χιούμορ κι ένα εντυπωσιακό μουσικό σκορ, ο Οικονομίδης συνθέτει με μαεστρία το κινηματογραφικό του σύμπαν, στην αξιόπιστη «Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς». Πρωταγωνιστούν: Βασίλης Μπισμπίκης, Βίκυ Παπαδοπούλου, Γιάννης Τσορτέκης, Στάθης Σταμουλακάτος, Βαγγέλης Μουρίκης, Γιώργος Γιαννόπουλος, Λένα Κιτσοπούλου.

«Όπου και να πάω, όπου και να κοιτάξω, ό,τι και να σκεφτώ, Ελλάδα! Αυτή η αλλόκοτη χώρα με τις χίλιες ευλογίες και τις χίλιες κατάρες. Ελλάδα. Ένας τόπος για τον οποίο το ρητό «εδώ τα πάντα μπορούν να συμβούν» δεν είναι υπερβολή, αλλά ο κανόνας. Ελλάδα. Ο ιδανικός καμβάς για να ζωγραφίσεις επάνω του, την πιο απίστευτα πιστευτή κινηματογραφική ιστορία. Επαρχία, καλοκαίρι, σήμερα. Μια μικρή πόλη χαμένη στον κάμπο. Αφόρητη ζέστη και αφόρητη πλήξη. Μια συζυγική απιστία κι ένα εκατομμύριο ευρώ που κάνει φτερά ανάβουν τα αίματα. Ο κόσμος κι ο υπόκοσμος συναντιούνται, τα όργανα αρχίζουν να βαράνε κι από κει και πέρα, ο κακός χαμός. Έρωτες και καψούρες, πάθη και προδοσίες, συμβόλαια θανάτου, γιοι και μανάδες, σκυλάδικα και black metal, κροκόδειλοι, γλάροι, γουρούνια, χαρακτήρες με μεγάλα «εγώ» και τρύπιες καρδιές. Όλα αυτά και άλλα τόσα, μαζί με ένα αποθεωτικό μαύρο χιούμορ που όμοιό του δεν έχω ξαναδοκιμάσει ποτέ σε άλλη μου ταινία, αποτελούν τα υλικά του κοκτέιλ της «Μπαλάντας». Οπότε, καθίστε αναπαυτικά κι απολαύστε. Καλή σας διασκέδαση και… εις άλλα με υγεία». – Γιάννης Οικονομίδης

«Ο Φύλακας» (The Warden – 2019) του Νιμά Τζαβιντί (Ιράν)

image
 

Δεκαετία του 1960, στο Ιράν. Στη μέση του πουθενά, σε μια φυλακή που εκκενώνεται για να κατεδαφιστεί, ο ταγματάρχης Γιαχέντ κορδώνεται για την επικείμενη προαγωγή του. Σύντομα ωστόσο θα δει τα γαλόνια του να κινδυνεύουν, όταν ένας θανατοποινίτης κρατούμενος εξαφανίζεται μυστηριωδώς. Στο παράδοξο ανθρωποκυνηγητό που ακολουθεί, ο Γιαχέντ γοητεύεται από μια κοινωνική λειτουργό, η οποία συμμετέχει στην έρευνα, πεπεισμένη όμως πως ο καταζητούμενος είναι αθώος. Ένα αγωνιώδες θρίλερ με φόντο τον καφκικό λαβύρινθο μιας άδειας φυλακής, όπου η παντοδυναμία της εξουσίας απομυθοποιείται και όσο περνούν οι ώρες, καταρρέει. Πρωταγωνιστές: Ναβίντ Μοχαμαντζαντέχ, Παρινάζ Ιζαντυάρ, Μάνι Χαγχίχι.

 

«Μετά το Γάμο» (After the Wedding – 2019) του Μπαρτ Φρέντλιχ (Η.Π.Α.)

image

Η υποψήφια για Όσκαρ, Μισέλ Ουίλιαμς και η βραβευμένη με Όσκαρ, Τζούλιαν Μουρ, πρωταγωνιστούν σε ένα καθηλωτικό δράμα. Στα περίχωρα της ερειπωμένης, αρχαίας πόλης της Καλκούτα βρίσκεται ένα ορφανοτροφείο. Η Ίζαμπελ έχει δουλέψει σκληρά για να φροντίζει τα παιδιά που ζουν εκεί. Όντας σε απελπιστική οικονομική ανάγκη για να κρατήσει το ορφανοτροφείο σε λειτουργία, έχει φαινομενικά βρει τον τέλειο ευεργέτη και πρέπει να ταξιδέψει στην Νέα Υόρκη για να συναντήσει την γυναίκα που προθυμοποιήθηκε να την βοηθήσει. Πρόκειται για ριμέικ της ομώνυμης δανέζικης ταινίας (After the Wedding – Etter Bryllupet) της Σούζαν Μπίερ, η οποία είχε διεκδικήσει το 2007 το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας. Με την βραβευμένη με Όσκαρ, Τζούλιαν Μουρ και την τέσσερις φορές υποψήφια για Όσκαρ, Μισέλ Oυίλιαμς, σ’ έναν διαφορετικό ορισμό για το τι είναι μία οικογένεια.

«Είναι μια ιστορία που συμβαίνει στον πραγματικό κόσμο. Με ενθουσίασε και ήθελα να εξερευνήσω περισσότερο την ανθρώπινη ευσπλαχνία και τις χαρές που παίρνουμε από τους ανθρώπους που συναντούμε στην πορεία της ζωής μας. Στο τέλος της ημέρας, είμαστε όλοι σε αυτό το ταξίδι αλλά δεν γνωρίζουμε πού ακριβώς θα μας πάει.» – Μπαρτ Φρέντλιχ

Ένα κρίσιμο σημείο υπήρξε η επιλογή των προσώπων. Ενώ στην ταινία της Μπιέρ οι δύο πρωταγωνιστές είναι άντρες, ο παραγωγός Τζόελ Μπ. Μάικλς και ο σκηνοθέτης Μπαρτ Φρέντλιχ, αποφάσισαν πως η ταινία θα λειτουργήσει καλύτερα με δύο γυναίκες. Η ηθοποιός Τζούλιαν Μουρ (Το Τέλος μιας Σχέσης, Οι Ώρες) – με την οποία είναι παντρεμένος ο Φρέντλιχ – θεώρησε πως ο ρόλος της Τερέσα αποτελεί μια πρόκληση για εκείνη. Ενώ εκείνος έγραφε το σενάριο, η Μουρ έδωσε συμβουλές για τους χαρακτήρες και το πώς σχετίζονται μεταξύ τους. «Μου αρέσουν πολύ οι οικογενειακές ιστορίες και οι ταινίες που μιλούν για τις ανθρώπινες σχέσεις διότι είναι βασικά πράγματα στις ζωές μας», λέει η Μουρ. «Αυτές οι προσωπικές αφηγήσεις μου τραβούν πολύ το ενδιαφέρον». Όταν η συγγραφή του σεναρίου τελείωσε, η Τζούλιαν συμφώνησε για να συμμετέχει στην ταινία. «Η διαδικασία του κάστινγκ δεν είναι ποτέ εύκολη αλλά με τη Τζούλιαν στο έργο, τα πράγματα γίνονται ευκολότερα για τη συνέχεια. Για την ακρίβεια εκείνη και ο Μπαρτ είναι υπεύθυνοι για τη συμμετοχή της Μισέλ Ουίλιαμς και του Μπίλι Κράνταπ στην ταινία», λέει ο Μάικλς.

«Το Βαμμένο Πουλί» (The Painted Bird – 2019) του Βάκλαβ Μαρχούλ (Τσεχία, Σλοβακία, Ουκρανία)

image

Ανατολική Ευρώπη, τέλη ‘Β Παγκοσμίου Πολέμου. Ένα παιδί, δίχως όνομα, προσπαθεί να επιβιώσει μόνο του στην ύπαιθρο, ταξιδεύοντας από χωριό σε χωριό. Θα αντιμετωπίσει τις πιο σκληρές δοκιμασίες, διατηρώντας όμως την ελπίδα ζωντανή, σε μια αδυσώπητη εποχή. Βραβείο UNICEF στο 76ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας. Μια ταινία για την ελπίδα που αντιστέκεται στο μίσος, μ’ ένα εξαιρετικό σύνολο ηθοποιών.

Η αριστουργηματική ταινία του Τσέχου σκηνοθέτη Βάκλαβ Μαρχούλ, βασισμένη στο κλασικό μυθιστόρημα «Το Βαμμένο Πουλί» του Γιέρζι Κοζίνσκι, συγκλόνισε κοινό και κριτικούς στο 76ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας. Η ταινία, γυρισμένη εξ ολοκλήρου σε ασπρόμαυρο 35άρι φίλμ, αποτέλεσε την επίσημη πρόταση της Τσεχίας για το Όσκαρ 2020 Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας. Με τους Χάρβεϊ Καϊτέλ, Ούντο Κίερ, Στέλαν Σκάσγκαρντ, Μπάρι Πέπερ, Τζούλιαν Σαντς και ο μικρός Πέτρ Κοτλάρ. Ένα καθηλωτικό οδοιπορικό στη σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης υπόστασης.

«Για τον Κοζίνσκι, η βία αποκαλύπτει την ουσία του ανθρώπινης υπόστασης. Για την κινηματογραφική μεταφορά αυτού του κλασσικού μυθιστορήματος, ο στόχος μου ήταν να δημιουργήσω μια σειρά από αποσπασματικές ιστορίες, που σωρευτικά, οδηγούν τον πρωταγωνιστή μας σε ένα οδοιπορικό στην καρδιά της σκοταδιού της ανθρώπινης ψυχής. Κάθε κομμάτι της ταινίας είναι ένα ψηφίο, μια επιμέρους λεπτομέρεια ενός μεγαλύτερου πίνακα, σε έναν καμβά όπου έχει σχεδιαστεί η πορεία του πρωταγωνιστή προς την τελική κάθαρση […] Η ψυχή του έργου είναι η ποίηση. Είναι ο ζωντανός ψυχικός κόσμος του πρωταγωνιστή, ο οποίος παραμένει πανέμορφος, παρά τον τρόμο που των περιβάλλει. Η καρδιά της ταινίας είναι επίσης, η γεωγραφική και ιστορική της τοποθέτηση, και οι άνθρωποι που θα συναντήσει το αγόρι. […] Η ταινία έχει γυριστεί σε ασπρόμαυρο 35άρι φιλμ σε Cinemascope. Κανένα άλλο format δεν θα μπορούσε να αποτυπώσει με τόση ακρίβεια και δύναμη, τόσο την ομορφιά όσο και τη βαναυσότητα της ιστορίας μας. […] Η αφήγηση επέλεξα να είναι μη-λεκτική, καθαρά κινηματογραφική. Στο μυθιστόρημά του ο Κοζίνσκι δεν διευκρινίζει την ακριβή τοποθεσία στην οποία διαδραματίζονται τα γεγονότα. Γνωρίζουμε μόνο ότι η ιστορία λαμβάνει χώρα κάπου στην Ανατολική Ευρώπη, όπου ομιλείται μια ιδιαίτερη σλαβική διάλεκτος. Αποφάσισα έτσι στην ταινία να ακούγεται μια μίξη από σλαβικά ιδιώματα.» – Βάκλαβ Μαρχούλ

Το ομώνυμο μυθιστόρημα «Το Βαμμένο Πουλί» του Πολωνού συγγραφέα Γέρζι Κοζίνσκι, πρωτοεκδόθηκε το 1965, προκαλώντας τεράστιο θόρυβο για την ωμότητα με την οποία σκιαγραφεί τη βία και των παραλογισμό των κοινωνιών της Ανατολικής Ευρώπης στα τέλη του ‘Β Παγκοσμίου Πολέμου. Ο Κοζίνσκι υπέφερε για πολλά χρόνια λόγω αυτού του βιβλίου: η έκδοση απαγορεύτηκε στην Πολωνία, τη γενέτειρά του και η οικογένειά του υπέστη προπηλακισμούς από Ανατολικοευρωπαίους οι οποίοι θεωρούσαν ότι το βιβλίο έθιγε τον πολιτισμό τους. Το έργο του όμως άντεξε στον χρόνο και σήμερα θεωρείται κλασικό, επειδή ακριβώς περιγράφει με τρόπο μοναδικό την ίδια τη φύση της ανθρώπινης βαναυσότητας αλλά και την πάλη για επιβίωση. Το βιβλίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο.

«Ο Δρόμος της Επιστροφής» (The Way Back – 2020) του Γκάβιν Ο’ Κόνορ (Η.Π.Α.)

image

Ο Τζακ Κάνινγχαμ (Μπεν Άφλεκ) είχε μπροστά του μια ζωή γεμάτη υποσχέσεις. Στο γυμνάσιο ήταν το παιδί – φαινόμενο στο μπάσκετ, κατορθώνοντας να πάρει πλήρη υποτροφία για το πανεπιστήμιο, όταν ξαφνικά, για άγνωστους λόγους, αποσύρεται από τα πάντα, καταστρέφοντας το μέλλον του. Τον παίρνει η κάτω βόλτα, βιώνει μία ανυπολόγιστη απώλεια και «βυθίζεται» στο αλκοόλ, γεγονός που του κοστίζει το γάμο του και κάθε ελπίδα για μια καλύτερη ζωή. Όταν του ζητείται να προπονήσει την ομάδα μπάσκετ του πανεπιστημίου του – που έχει πέσει πολύ σε σχέση με τις ένδοξες εποχές του – αποδέχεται την πρόταση, εκπλήσσοντας περισσότερο απ’ όλους τον εαυτό του. Καθώς οι παίκτες δένουν μεταξύ τους ως ομάδα και πετυχαίνουν τη μία νίκη μετά την άλλη, ο Τζακ αισθάνεται ότι ίσως έχει βρει τελικά ένα λόγο για να αντιμετωπίσει τους δαίμονές του. Όμως, θα είναι αυτό αρκετό για να γεμίσει το κενό του, να θεραπεύσει τις βαθιές πληγές του παρελθόντος και να τον οδηγήσει στο δρόμο για τη λύτρωση;

Ο βραβευμένος με Όσκαρ, Μπεν Άφλεκ (Argo, The Accountant) πρωταγωνιστεί στην ταινία «Ο Δρόμος της Επιστροφής», που σκηνοθετεί ο Γκάβιν Ο΄Κόνορ (The Accountant, Warrior). Το σενάριο είναι του Μπραντ Ίνγκελσμπι. Στην ταινία πρωταγωνιστούν επίσης οι Αλ Μαντριγκάλ (Night School), Μικαέλα Γουάτκινς (Casual), Τζανίνα Γκαβανκάρ (True Blood) και Γκλιν Τούρμαν (Bumblebee). Η δημιουργική ομάδα του Ο’ Κόνορ πίσω από τις κάμερες συμπεριλαμβάνει τον διευθυντή φωτογραφίας Έντουαρντ Γκράου, τον σκηνογράφο Κιθ Π. Κάνινγχαμ, τον μοντέρ Ντέιβιντ Ρόζενμπλουμ και τη σχεδιάστρια κοστουμιών Σίντι Έβανς. Η μουσική είναι του Ρομπ Σιμόνσεν.

«Ο Αόρατος Άνθρωπος» (The Invisible Man – 2020) του Λι Γουάνελ (Αυστραλία, Η.Π.Α.)

image

Παγιδευμένη σε μια βίαιη, κακοποιητική σχέση με έναν πλούσιο και ευφυή επιστήμονα, η Σεσίλια Κας (Ελίζαμπεθ Μος) καταφέρνει να αποδράσει μέσα στη νύχτα και να εξαφανιστεί, με τη βοήθεια της αδερφής της (Χάριετ Ντάιερ) ενός παιδικού της φίλου (Άλντις Χοτζ) και της μικρής του κόρης (Στορμ Ρέιντ). Όταν όμως ο βάναυσος πρώην σύντροφος της Σεσίλια (Όλιβερ Τζάκσον – Κόεν) αυτοκτονεί και της αφήνει ως κληρονομιά ένα μεγάλο μέρος της τεράστιας περιουσίας του, η Σεσίλια υποψιάζεται ότι πρόκειται για παγίδα. Μια σειρά από παράξενες συμπτώσεις θα αποβούν σχεδόν θανατηφόρες και θα απειλήσουν τις ζωές εκείνων για τους οποίους η Σεσίλια νοιάζεται. Η λογική της θα αρχίσει να κλονίζονται και θα προσπαθεί απελπισμένα να αποδείξει στον περίγυρό της ότι καταδιώκεται από μια αόρατη παρουσία που την στοιχειώνει.

Η βραβευμένη με Emmy ηθοποιός, Ελίζαμπεθ Μος (Εμείς, The Handmaid’s Tale) πρωταγωνιστεί σε μια τρομακτική και σύγχρονη ιστορία εμμονής, η οποία αντλεί έμπνευση από το κλασικό φιλμ της Universal, τον «Αόρατο Άνθρωπο». Η τανία είναι γραμμένη και σκηνοθετημένη από τον Λι Γουανέλ. Πρόκειται για έναν από τους εμπνευστές του «Σε Βλέπω», ο οποίος σκηνοθέτησε την sci fi περιπέτεια «Upgrade» και την ταινία τρόμου «Insidious: Chapter 3».

«Σκοτεινά Νερά» (Dark Waters – 2019) του Τοντ Χέινς (Η.Π.Α.)

image

Ο Ρομπ είναι μεγαλοδικηγόρος με ειδίκευση σε θέματα Περιβάλλοντος και εκπροσωπεί μεγάλες φαρμακευτικές εταιρίες. Η καριέρα του βρίσκεται στην καλύτερη  φάση της όταν δύο αγρότες έρχονται σε επαφή μαζί του και ισχυρίζονται ότι ένα παράρτημα της εταιρίας DuPont αποβάλλει τοξικά απόβλητα στον τοπικό ποταμό με αποτέλεσμα  την καταστροφή των γεωργικών εκτάσεων και τον θάνατο εκατοντάδων ζώων. Με σκοπό να τους βοηθήσει και να ανακαλύψει την αλήθεια συντάσσει μια επιστολή διαμαρτυρίας που σηματοδοτεί την έναρξη μιας δεκαπενταετούς διαμάχης που θα θέσει σε δοκιμασία όχι μόνο την καριέρα του, αλλά και την υγεία του και τις οικογενειακές του σχέσεις.

Ο Τοντ Χέινς σκηνοθετεί με μαεστρία τον Μαρκ Ράφαλο, σε μια ταινία περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης, βασισμένη σε αληθινά γεγονότα. Ηθοποιοί: Μαρκ Ραφάλο, Αν Χαθαγουέι, Τιμ Ρόμπινς, Μπιλ Πούλμαν, Μπιλ Καμπ, Βίκτορ Γκάρμπερ.

Κυκλοφορούν Επίσης:
«Εγκλωβισμένος» (Love Trilogy: Chained – 2019) του Γιάρον Σάνι (Ισραήλ, Γερμανία)

Ο Ράσι υπηρετεί στην αστυνομία εδώ και 16 χρόνια. Πριν από δύο χρόνια, παντρεύτηκε την Avigail, μια διαζευγμένη μητέρα με μια νεαρή κόρη. Ο σκληρός χαρακτήρας του Rashi συγκρούεται με την προκλητική φύση της κόρη της. Αυτό, μαζί με τη συνεχή έκθεση στη βία στην δουλειά του, δεν μπορούν να επισκιάσουν την ελπίδα του να γίνει πατέρας σε ένα νέο παιδί. Ο κόσμος του κλονίζεται όταν δύο νεαρά αγόρια, ύποπτα για πώληση ναρκωτικών σε ένα τοπικό σχολείο, τον κατηγορούν για σεξουαλική παρενόχληση. Ο Ράσι μπαίνει σε διαθεσιμότητα μέχρι να αποδειχθεί αθώος. Καθώς περνάει ο καιρός, ωθείται στα άκρα και εξωτερικεύει πλευρές της προσωπικότητάς του που μέχρι τώρα ήταν κρυμμένες. Ηθοποιοί: Σταβ Άλμπαγκορ, Έραν Ναΐμ, Σταβ Πατάι.

«Φύγαμε» (Onward – 2020) του Dan Scanlon (Η.Π.Α.)

Δύο αδέλφια – ξωτικά έχουν την ευκαιρία να φέρουν τον πατέρα τους ξανά στη ζωή για μία μέρα χάρη σε ένα μαγικό ραβδί και ένα ξόρκι που έχει αφήσει πίσω για τα παιδιά του. Έτσι, ξεκινάει μία απίθανη περιπέτεια που τους αποκαλύπτει ότι υπάρχει ακόμα μαγεία εκεί έξω. Μία πρωτότυπη περιπέτεια από την Pixar φέρνει τη μαγεία στη μεγάλη οθόνη και στη ζωή δύο νεαρών ξωτικών που ζουν μία απρόβλεπτη, συγκινητική και ξεκαρδιστική περιπέτεια χάρη σε ένα ξόρκι που πήγε στραβά. Σε ένα σύγχρονο παράλληλο σύμπαν, όπου τίποτα δεν είναι όπως το ξέρουμε, συναντάμε ξωτικά-έφηβους, μονόκερους-χαμίνια, δράκους-κατοικίδια, Κενταύρους-αστυνόμους και πολλά άλλα μυθικά, αξέχαστα πλάσματα. Τη συναρπαστική περιπέτεια κινουμένων σχεδίων σκηνοθετεί ο ταλαντούχος Dan Scanlon (Μπαμπούλες Πανεπιστημίου) που συνυπογράφει το σενάριο.