Ένα πολυεπίπεδο «δράμα διαζυγίου» που ισορροπεί ανάμεσα στο δάκρυ και το χαμόγελο και βυθίζεται στα άδυτα ενός ακατανόητου λαβύρινθου, καθώς ο χωρισμός είναι κάτι τόσο πιο βαθύ από το απλό τέλος μιας ιστορίας. Ο Νόα Μπόμπακ επιστρέφει με την «Ιστορία Γάμου» και μας προσφέρει το «Κράμερ εναντίον Κράμερ» της εποχής μας, με πρωταγωνιστές τους εξαιρετικούς, Άνταμ Ντράιβερ και Σκάρλετ Τζοχάνσον.

Ads

«Έχω μια τάση να κάνω αρκετές λήψεις στο γύρισμα γιατί θέλω να έχω όσο το δυνατόν περισσότερο υλικό είναι εφικτό για το αποτέλεσμα. Αν δεν έχεις όμως δύο καλούς ηθοποιούς σαν τον Άνταμ και τη Σκάρλετ, τότε δεν έχει νόημα. Μερικές σκηνές του έργου ήταν ιδιαίτερα απαιτητικές. Και οι δυο τους έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό! Τους ευχαριστώ πολύ για αυτό, είμαι πολύ ευγνώμων.» – Νόα Μπάουμπακ

Ο Τσάρλι (Άνταμ Ντράιβερ), είναι ένας θεατρικός σκηνοθέτης στην εναλλακτική σκηνή της Νέας Υόρκης και η Νικόλ (Σκάρλετ Τζοχάνσον), μία υποσχόμενη ηθοποιός που δεν έχει ξεδιπλώσει ακόμα το ταλέντο της. Εναλλάξ περιγράφουν το τι αγαπούν ο ένας στον άλλο, μετά από δέκα χρόνια γάμου. Τα λεγόμενά τους συνοδεύονται από ένα μοντάζ των προσωπικών τους στιγμών, που αποπνέουν μια αίσθηση απόλυτης φυσικότητας. Σαν μια γλυκιά αδιάκριτη ματιά στη ζωή, η οποία βρίσκει πάντα τον τρόπο να διαβρώσει τα ανθρώπινα αισθήματα.

image

Ads

Σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της ταινίας Νόα Μπάουμπακ, αναγνωρίζεις κάτι πραγματικά όταν εκείνο έχει χάσει το νόημα του και έχει διαλυθεί. Έτσι, μέσα από την αφηγηματική κατασκευή ενός διαζυγίου, ο σκηνοθέτης διηγείται μια ιστορία για έναν γάμο σε κρίση: «Το διαζύγιο χωρίζει τους ανθρώπους, την οικογένεια, την ιδιοκτησία αλλά και το χρόνο. Εγώ ήθελα, όμως, να δημιουργήσω μια διαφορετική ματιά πάνω σε αυτό».

Ο υποψήφιος για Όσκαρ, Άνταμ Ντράιβερ και η υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα, Σκάρλετ Γιόχανσον πρωταγωνιστούν στην ταινία «Ιστορία Γάμου», η οποία είναι γυρισμένη για το Netflix, σε σκηνοθεσία του αξιόλογου δημιουργού Νόα Μπόμπακ, ο οποίος στο παρελθόν μας έχει χαρίσει ταινίες όπως το «Frances Ha» του 2012, το «Mistress America» του 2015 και το «The Meyerowitz Stories» του 2017.

image

Η ταινία ξεκινάει με δυο ιστορίες: την ιστορία του Τσάρλι (Άνταμ Ντράιβερ: Paterson, Ο Άνθρωπος που Σκότωσε τον Δον Κιχώτη ) και την ιστορία της Νικόλ (Σκάρλετ Γιόχανσον: Χαμένοι στη Μετάφραση, Match Point). Καθώς όμως η ταινία προχωράει και αναμειγνύονται και οι δικηγόροι, τα νοήματα των ιστοριών αλλάζουν. Αρχίζουν να μοιάζουν με νομικές διαμάχες και η αλήθεια τείνει να διαστρεβλώνεται. Μοιάζει με ένα αγώνα ποιος θα δώσει τον σωστό ορισμό του γάμου.

image

«Υπάρχουν στοιχεία από πολλά και διαφορετικά είδη ταινιών κρυμμένα σε αυτό το έργο: από το θρίλερ, το δικαστικό δράμα, τη ρομαντική κωμωδία, την τραγική ιστορία αγάπης, ακόμα και από μιούζικαλ», ισχυρίζεται ο Μπάουμπακ. «Παρατήρησα ότι πολλές συνηθισμένες απροσεξίες που κάνουν οι άνθρωποι και περνούν απαρατήρητες μπορεί να πάρουν ξαφνικά τρομερές διαστάσεις σε μια υπόθεση διαζυγίου. Έτσι γίνεται και στην ταινία. Αυτό το ατελές ζευγάρι πήρε την απόφαση να χωρίσει και αντιμετωπίζει στη συνέχεια όλα τα εξουθενωτικά στάδια της διαδικασίας αυτής».

Κινηματογράφηση σε Φιλμ 35mm και Επιρροές

image

Ο σκηνοθέτης εξομολογείται με απλά λόγια την προτίμησή του να γυρίζει μια ταινία σε φιλμ: «Σε μια προηγούμενη δουλειά μου, το «Frances Ha» (2012), είχα μια πραγματικά ευχάριστη εμπειρία με το ψηφιακό μέσο. Χρησιμοποιήσαμε μια Canon 5D, ήταν σαν να γυρίζαμε με Super 16 αλλά σε ψηφιακό. Μου άρεσε πολύ αλλά για να φτάσουμε στο σημείο που με ενδιέφερε αισθητικά περάσαμε περίπου 15 βήματα στο post production. Έκανα άλλες δυο ταινίες ψηφιακά αλλά δεν έμεινα πολύ ευχαριστημένος από το αποτέλεσμα. Από μικρός έβλεπα ταινίες και πάντα έχω συνδέσει αυτή την εμπειρία με το φιλμ. Γυρίζοντας σε ψηφιακό, δε μου είναι εύκολο να κρίνω τη δουλειά μου διότι δεν έχω την απαραίτητη σύνδεση με αυτό που φαίνεται. Το φιλμ για μένα είναι μια επιβλητική και εντυπωσιακή εμπειρία. Μου αρέσει ο ήχος του φιλμ όταν καταγράφει στην κάμερα».

image

Μια από τις πιο γνωστές ταινίες με ήρωες που χωρίζουν είναι σαφέστατα το «Κράμερ εναντίον Κράμερ» (1979) του Ρόμπερτ Μπέντον, το οποίο ο Μπάουμπακ δικαιολογημένα το συμπεριλαμβάνει στις ταινίες που τον επηρέασαν. Εκτός από αυτή, ο σκηνοθέτης αναφέρει και άλλες δουλειές που τον ενέπνευσαν στην κατασκευή της δικής του «Ιστορίας Γάμου». Αναφέρει συγκεκριμένα την ταινία «Περσόνα» (1966), την οποία μελέτησαν με τον διευθυντή φωτογραφίας του, τον Ρόμπι Ράιαν, για να παρατηρήσουν τον εκπληκτικό τρόπο που ο σπουδαίος Σουηδός δημιουργός Ίνγκμαρ Μπέργκμαν τοποθέτησε στο κάδρο τις δύο αυτές μοναδικές ηρωίδες.

image

«Ήξερα από την αρχή πως τα κοντινά πλάνα θα σήμαιναν πολλά σε αυτή την ταινία», λέει ο σκηνοθέτης. «Ο Άνταμ και η Σκάρλετ είναι σχεδόν σε κάθε πλάνο της ταινίας και έχουν πράγματι πολύ εκφραστικά πρόσωπα». Ο Μπάουμπακ αναφέρθηκε και στην δική του φιλμογραφία – συγκεκριμένα στο «Δεσμοί Διαζυγίου» (2005) – εξετάζοντας τη διαφορετική άποψη ως προς το διαζύγιο από την πλευρά των γονιών αλλά και από την πλευρά των παιδιών.

image

Ο σκηνοθέτης συζητούσε με τον Ντράιβερ πολύ καιρό πριν γίνει αυτή η ταινία. Οι δυο τους συνάντησαν τη Γιόχανσον και τη Λόρα Ντέρν (Ατίθαση Καρδιά, Πολίτης Ρουθ) πριν από τη συγγραφή του σεναρίου. «Πίστευα από την αρχή πως είναι οι ιδανικοί γι’ αυτούς τους ρόλους. Έγραψα το σενάριο της ταινίας έχοντας στο μυαλό μου αυτούς τους ηθοποιούς», δηλώνει. «Πήρα συνέντευξη από όλους τους και χρησιμοποίησα στοιχεία από αυτό για τους χαρακτήρες τους. Η Σκάρλετ και η Λόρα έχουν πάρει διαζύγιο στο παρελθόν και έτσι με βοήθησαν αρκετά λέγοντάς μου τις δικές τους εμπειρίες».

image

Ο σκηνοθέτης της ταινίας χρησιμοποίησε στοιχεία και από τη δική του προσωπική εμπειρία διαζυγίου: «Άντλησα φυσικά στοιχεία από τη δική μου εμπειρία σε αυτό το θέμα. Είμαι και παιδί χωρισμένων γονιών. Γενικά θεωρώ πως το διαζύγιο είναι μια διαδικασία που αντιμετωπίζουν πολλοί άνθρωποι και είναι ένα ενδιαφέρον θέμα που αξίζει να αναπτύξω σε έκταση. Έκανα πολλή έρευνα γύρω από το θέμα, μίλησα με δικηγόρους, συμβούλους γάμου και με φίλους για την εμπειρία που είχαν σε θέμα διαζυγίου. Πράγματι, αυτές οι συνομιλίες ήταν για μένα καθοριστικές και προσέφεραν στην ιστορία μου».

image

Η «Ιστορία Γάμου» αποτέλεσε την ταινία έναρξης του επετειακού 60ού Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης. Πρωταγωνιστούν: Άνταμ Ντράιβερ, Σκάρλετ Τζοχάνσον, Λόρα Ντερν, Άλαν Άλντα και Ρέι Λιότα. Ο υποψήφιος για Όσκαρ κινηματογραφιστής, Νόα Μπάουμπακ σκηνοθετεί αυτήν την προσεγμένη και ανθρώπινη ιστορία για τη διάλυση ενός γάμου και τη διατήρηση μιας οικογένειας.

image

Ιστορία Γάμου / Marriage Story
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Νόα Μπάουμπακ
Ηθοποιοί: Άνταμ Ντράιβερ, Σκάρλετ Γιόχανσον, Λόρα Ντερν, Άλαν Άλντα, Ρέι Λιόττα, Τζούλι Χάγκερτι, Μέριτ Γουίβερ, Έιζι Ρόμπερτσον, Γουάλας Σον, Μάρθα Κέλι, Μαρκ Ο’ Μπράιεν
Φωτογραφία: Ρόμπι Ράιαν
Μοντάζ: Τζένιφερ Λέιμ
Μουσική: Ράντι Νοιύμαν
Έτος Παραγωγής: 2019
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Διάρκεια: 136 λεπτά