Το 69ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών, θα διεξαχθεί από την Τετάρτη 11 Μαΐου, έως και την Κυριακή 22 Μαΐου. Η υπέροχη αφίσα της φετινής διοργάνωσης, είναι εμπνευσμένη από την αριστουργηματική «Περιφρόνηση» του κορυφαίου Γάλλου σκηνοθέτη, Ζαν-Λυκ Γκοντάρ.

Ads

Η Αφίσα

image

Με τη μοναχική φιγούρα του Μισέλ Πικολί πάνω στα σκαλιά της διάσημης βίλας Μαλαπάρτε στο Κάπρι, από την ταινία «Περιφρόνηση» του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ. το Φεστιβάλ Καννών συνεχίζει μια σειρά από υπέροχες αφίσες που τιμούν την κινηματογραφική ιστορία – πέρσι η σχετική αφίσα ήταν εμπνευσμένη από τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από τη γέννηση της Ίνγκριντ Μπέργκμαν.

Ads

Σύμφωνα με τους διοργανωτές: «Είναι όλα εκεί. Τα σκαλιά, η θάλασσα, ο ορίζοντας, η άνοδος ενός ανθρώπου προς το όνειρό του, σ’ ένα θερμό μεσογειακό φως που μετατρέπει τα πάντα σε χρυσάφι. Σαν εικόνα θυμίζει την ατάκα του Μισέλ Μουρλέ στην αρχή της «Περιφρόνησης» – το Σινεμά αντικαθιστά το βλέμμα μ’ έναν κόσμο ευθυγραμμισμένο με τις επιθυμίες μας. Και έτσι είναι ο Μισέλ Πικολί που το 2016, από την ταράτσα της διάσημης βίλας που σχεδίασε ο συγγραφέας Κούρτζιο Μαλαπάρτε, θα εγκαινιάσει το κόκκινο χαλί για το 69ο Φεστιβάλ Καννών. Είναι μια συμβολική επιλογή, αφού αυτή η ταινία που μιλάει για τις ταινίες – και που θεωρείται από πολλούς ως μια από τις ωραιότερες που γυρίστηκαν ποτέ σε σινεμασκοπ (το ζευγάρι των Πικολι / Μπαρντό μαζί με τον Φριτζ Λανγκ, τη φωτογραφία του Ραούλ Κουτάρ, τη μουσική του Ζορζ Ντελρού και τόσα άλλα) – είχε σημαντική επίδραση στην ιστορία του σινεμά και της σινεφιλίας. Στην αυγή της 70ης του επετείου το Φεστιβάλ, με την επιλογή να το αντιπροσωπεύσει το σύμβολο αυτής η ταυτόχρονα σαν παλίμψηστο και όμως διαυγής ταινία, επιβεβαιώνει τη δέσμευση της ίδρυσής του: να αποτίνει φόρο τιμής στην ιστορία του σινεμά και να καλωσορίζει νέους τρόπους δημιουργίας και οπτικής. Τα σκαλιά αντιπροσωπεύουν την άνοδο προς τον άπειρο ορίζοντα της κινηματογραφικής οθόνης.»

Η αφίσα του 69ου φεστιβάλ σχεδιάστηκε από τον Ανρί Ζιζιονί και τον γραφίστα του Ζυλ Φραπιέ. Η οπτική ταυτότητα της αφίσας είναι του Φιλίπ Σαβουάρ και της Filifox.

«Περιφρόνηση» (Le Mepris, 1963) του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ

image

Η «Περιφρόνηση», είναι ένα από τα κορυφαία αριστουργήματα του σύγχρονου κινηματογράφου. Η ταινία ενέπνευσε παθιασμένους παιάνες και επηρέασε μία ολόκληρη γενιά κινηματογραφιστών. Είναι βέβαια κοινό μυστικό πλέον, πως υπήρχαν πολλά προβλήματα κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων. Λέγεται μάλιστα ότι ο μόνος με τον οποίο τα πήγαινε καλά ο Γκοντάρ ήταν ο Φριτζ Λανγκ, τον οποίο είχε ως είδωλο. Παρ’ όλα αυτά κανένα ίχνος των προβλημάτων στα γυρίσματα δεν διαφαίνεται στο εξαίρετο τελικό αποτέλεσμα. Η «Περιφρόνηση» είναι δομημένη ως μία άρτια και σύγχρονη τραγωδία…

Ο Αμερικανός παραγωγός Τζέρεμι Πρόκος (Τζακ Πάλανς) προσλαμβάνει τον γνωστό Αυστριακό σκηνοθέτη Φριτς Λανγκ (υποδύεται τον εαυτό του στην ταινία) προκειμένου να μεταφέρει στον κινηματογράφο την Οδύσσεια του Ομήρου. Δυσαρεστημένος όμως με την «καλλιτεχνική» προσέγγιση που ακολουθεί ο σκηνοθέτης, προσλαμβάνει τον Πωλ Ζαβάλ (Μισέλ Πικολί), συγγραφέα αστυνομικών ιστοριών και θεατρικών έργων, για να επεξεργαστεί το σενάριο.

image

Η σύγκρουση μεταξύ καλλιτεχνικής έκφρασης και εμπορικής απήχησης ακολουθεί μια παράλληλη πορεία με την προοδευτική αποξένωση του Πωλ από τη σύζυγο του Καμίλ (Μπριζίτ Μπαρντό) η οποία φαίνεται να ξεκινά από τη στιγμή που ο Πωλ αφήνει την Καμίλ μόνη με τον εκατομμυριούχο παραγωγό.

Σύμφωνα με τα όσα έχουν γραφτεί, η «Περιφρόνηση» (Le Mepris – 1963) είναι ίσως το μόνο φιλμ που ο Γκοντάρ έφτιαξε κατά παραγγελία. Συγκεκριμένα το φιλμ δημιουργήθηκε μετά από συνεννόηση με τον Αλμπέρτο Μοράβια, σε μυθιστόρημα του οποίου στηρίζεται το σενάριο. Αυτό σημαίνει πως ο Γκοντάρ δεν έχει εδώ μεγάλη άνεση για φορμαλιστικές καινοτομίες.

image

Ωστόσο, αν και η ιστορία της αποξένωσης του ζευγαριού υπάρχει στη νουβέλα του Μοράβια, ο Γκοντάρ ηθελημένα παραβάλει στοιχεία της προσωπικής του ζωής στα πρόσωπα και τις πράξεις των πρωταγωνιστών του. Σε μια πρώτη ανάγνωση της πλοκής οι χαρακτήρες του Πωλ, της Καμίλ και του Πρόκος αντιστοιχούν σε αυτούς του Οδυσσέα, της Πηνελόπης και του Ποσειδώνα.

image

Μια δεύτερη ματιά όμως αποκαλύπτει ότι θα μπορούσαν κάλλιστα να αντιστοιχούν στον ίδιο τον Γκοντάρ, τη σύζυγο του Άννα Καρίνα (για την οποία προόριζε αρχικά τον ρόλο της Καμίλ) και τον Τζόζεφ Ι. Λεβάιν, συμπαραγωγό του φιλμ. Σε μια σκηνή μάλιστα της ταινίας η Μπαρντό φοράει μια μαύρη περούκα που την κάνει να μοιάζει πολύ με την Καρίνα. Ο Μισέλ Πικολί έχει επίσης μια κάποια ομοιότητα με τον πρώην σύζυγο και πυγμαλίωνα της Μπαρντό, τον σκηνοθέτη Ροζέ Βαντίμ…

Διαβάστε επίσης:
Ο Γκοντάρ επαναπροσδιορίζει το σινεμά: «Αποχαιρετισμός στη Γλώσσα»
Ζαν-Λυκ Γκοντάρ: Στο μυαλό μιας κινηματογραφικής ιδιοφυΐας

69ο Φεστιβάλ Καννών

image

Το 69ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών, θα διεξαχθεί από την Τετάρτη 11 Μαΐου, έως και την Κυριακή 22 Μαΐου. Πρόεδρος της φετινής Κριτικής Επιτροπής είναι ο Αυστραλός σκηνοθέτης των ταινιών «Mad Max» Τζορτζ Μίλερ. Ο Μίλερ – του οποίου η ταινία «Mad Max: Ο δρόμος της Οργής» είχε σηκώσει πέρσι την αυλαία στις Κάννες – θα απονείμει τον Χρυσό Φοίνικα, καθώς και τα υπόλοιπα βραβεία της 69ης διοργάνωσης. Δήλωσε χαρακτηριστικά:

«Τι τεράστια χαρά! Να βρίσκεσαι εκεί, στο κέντρο αυτό του ιστορικού φεστιβάλ, στην αποκάλυψη κινηματογραφικών θησαυρών απ’ ολόκληρο τον πλανήτη. Να περνάς το χρόνο σου με παθιασμένες συζητήσεις με τα υπόλοιπα μέλη της επιτροπής. Τέτοια τιμή. Θα βρίσκομαι εκεί και θα πω κι ένα τραγούδι!».

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ Τιερί Φρεμό, αναμένεται να ανακοινώσει το πρόγραμμα στα μέσα Απριλίου.