Ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ αποτελεί μία ξεχωριστή περίπτωση στον λαμπερό κόσμο του Χόλιγουντ. Πέρα από καλλιτέχνης, είναι ένας φλογερός υποστηρικτής της οικολογίας και του περιβάλλοντος, ενώ παραμένει πολιτικά ενεργός. Το 1976 καταθέτει μία αξιομνημόνευτη ερμηνεία ως ο δημοσιογράφος Μπομπ Γούντγουορντ, της εφημερίδας Washington Post στην ταινία «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου». Σαράντα χρόνια μετά, ενσαρκώνει τον βραβευμένο παρουσιαστή ειδήσεων του δικτύου CBS, Νταν Ράδερ, στο φιλμ: «Η Αλήθεια» (Truth – 2015).

Ads

Ο σπουδαίος ηθοποιός και σκηνοθέτης, Ρόμπερτ Ρέντφορντ έχει γίνει συχνά πυκνά μέσα από τις ταινίες του, αλλά και την προσωπική του ζωή, σύμβολο της κοινωνικής ευθύνης. Φανατικός υπέρμαχος της διάσωσης του περιβάλλοντος και πολιτικά ενεργός, είναι ταυτόχρονα επιχειρηματίας και δημιουργός, με αμείωτο πάθος για ταινίες με ουσία, ενώ παράλληλα ενθαρρύνει τους ανθρώπους να εκφράζονται ανοιχτά, βοηθώντας τους νέους καλλιτέχνες.

Γεννημένος στις 18 Αυγούστου του 1936, στη Σάντα Μόνικα της Καλιφόρνια, ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ πέρασε την παιδική του ηλικία με μόνη διασκέδαση τη δημόσια βιβλιοθήκη, το ραδιόφωνο και το τοπικό θέατρο. Του άρεσε από μικρός να βλέπει καρτούν και να ζωγραφίζει. Σπούδασε στο Πανεπιστήμιο του Κολοράντο, αλλά άφησε τις σπουδές του πριν αποφοιτήσει για να πάει στην Ecole des Beaux Arts του Παρισιού.
image

«Δεν είχα άλλη πηγή έμπνευσης πέρα από την ίδια μου τη θέληση να εξερευνήσω, αλλά όταν ζωγραφίζεις είσαι κύριος του εαυτού σου. Κανείς δε μπορεί να σου πει ότι δε θα χρησιμοποιήσεις το χρώμα κόκκινο – όλες οι αποφάσεις είναι δικές σου.» – Ρόμπερτ Ρέντφορντ

Ads

Όταν επέστρεψε στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο Ρέντφορντ παρακολούθησε μαθήματα υποκριτικής στο Μπρούκλιν και την Αμερικανική Ακαδημία Δραματικών Τεχνών. Ο πρώτος του πρωταγωνιστικός ρόλος ήταν στο Μπρόντγουεϊ, στο Sunday in New York, κι ακολούθησαν τα Little Moon of Alban και Ξυπόλητοι στο Πάρκο – Barefoot in the Park, του Μάικ Νίκολς. Ο πρώτος του ρόλος στην μεγάλη οθόνη ήταν στο War Hunt του 1962. Η πρώτη του υποψηφιότητα για Όσκαρ ήρθε το 1973 με το Κεντρί – The Sting.

image
Είναι μία ιδιαίτερη παραγωγική και αξιόλογη περίοδος για τον Αμερικανό ηθοποιό. Το 1974 κυκλοφορεί το φιλμ The Great Gatsby του Jack Clayton, όπου πρωταγωνιστεί στον ομώνυμο ρόλο, έχοντας μαζί του τη Mia Farrow και τον Bruce Dern. Το 1975 ακολουθούν τα φιλμ The Great Waldo Pepper του George Roy Hill με την Susan Sarandon και το σπουδαίο έργο του Sydney Pollack, Three Days of the Condor, με την Faye Dunaway.

image
Φτάνουμε έτσι στο 1976 και στην ταινία «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου» (All The President’s Men). Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα αξιόλογο πολιτικό θρίλερ, σε σκηνοθεσία του Άλαν Τζέι Πακούλα. Το σενάριο είναι βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο των δημοσιογράφων Καρλ Μπέρνσταϊν και Μπομπ Γούντγουορντ, το οποίο πραγματεύεται τις έρευνες πάνω στο Σκάνδαλο Γουότεργκεϊτ. Τη διασκευή του σεναρίου για την μεγάλη οθόνη πραγματοποίησε ο Γουίλιαμ Γκόλντμαν και πρωταγωνιστές της ταινίας είναι οι Ντάστιν Χόφμαν και Ρόμπερτ Ρέντφορντ, ως Μπέρνσταϊν και Γούντγουορντ αντίστοιχα.

image
Το φιλμ μας μεταφέρει το 1972 στις Ηνωμένες Πολιτείες, και συγκεκριμένα στην Ουάσινγκτον, παραμονές της εκλογής του προέδρου Ρίτσαρντ Νίξον. Μια ομάδα ανδρών εισβάλλει στα γραφεία των δημοκρατικών και συλλαμβάνεται από την αστυνομία. Οι άνδρες αυτοί περνούν από δίκη, αλλά χωρίς να δώσουν εξηγήσεις και αφήνοντας πολλά ερωτηματικά στην κοινή γνώμη. Λίγες μέρες αργότερα ο Νίξον εκλέγεται ξανά.

image
Δύο ρεπόρτερ της εφημερίδας Washington Post, ο Καρλ Μπέρνσταϊν (Ντάστιν Χόφμαν) και ο Μπομπ Γούντγουορντ (Ρόμπερτ Ρέντφορντ), αρχίζουν τις έρευνες πάνω στην υπόθεση και πολύ γρήγορα ανακαλύπτουν ότι πίσω από την υπόθεση κρύβονταν η επιτροπή υπεύθυνη για την προεκλογική εκστρατεία του Νίξον – πρόκειται για το σκάνδαλο το οποίο έχει μείνει στην ιστορία με το όνομα Γουότεργκεϊτ. Τα θεμέλια της νεοσύστατης κυβέρνησης αρχίζουν να τρίζουν καθώς βγαίνουν στην επιφάνεια κι άλλα σκάνδαλα, ενώ οι δύο ρεπόρτερ συνεχίζουν τις έρευνες βάζοντας σε κίνδυνο την ίδια τους τη ζωή.

Διαβάστε επίσης:
1972: Η έναρξη του σκανδάλου Γουότεργκέιτ
Ξαναβλέποντας την ταινία «Frost / Nixon» του Ρον Χάουαρντ

Ο τίτλος του βιβλίου είναι επηρεασμένος από το μυθιστόρημα του Ρόμπερτ Πεν Γουόρεν, All The King’s Men το οποίο είχε επίσης μεταφερθεί με επιτυχία στην μεγάλη οθόνη το 1949. Το βιβλίο των δημοσιογράφων Καρλ Μπέρνσταϊν και Μπομπ Γούντγουορντ κυκλοφόρησε το 1974, βραβεύτηκε με Πούλιτζερ κι ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ ενδιαφέρθηκε αμέσως ν’ αγοράσει τα δικαιώματα για την κινηματογραφική του μεταφορά.

image
Η σκηνοθεσία της ταινίας ανατέθηκε στον Άλαν Τζέι Πακούλα και το «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου», αποτέλεσε το τρίτο μέρος της άτυπης τριλογίας του: “Η Τριλογία της Παράνοιας”. Οι άλλες δυο ταινίες που συνθέτουν αυτή την τριλογία είναι «Η Εξαφάνιση» (Klute, 1971) και «Υπόθεση Πάραλλαξ» (The Parallax View, 1974).

Η ταινία προτάθηκε για οκτώ βραβεία Όσκαρ και παρά το γεγονός ότι είχε απέναντι της επίσης σπουδαίες δημιουργίες, απέσπασε συνολικά τέσσερα βραβεία: Διασκευής Σεναρίου, Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης, Ήχου και Β’ Ανδρικού Ρόλου. H ερμηνεία του Τζέισον Ρόμπαρντς στον ρόλο του διευθυντή της εφημερίδας είναι ίσως η πιο αξιοσημείωτη από τους δεύτερους ρόλους στην ταινία. Ο ηθοποιός κέρδισε το αγαλματίδιο κι επανέλαβε την επιτυχία του έναν χρόνο αργότερα κερδίζοντας το Όσκαρ Β’ Ανδρικού Ρόλου για την ταινία του Φρεντ Τσίνεμαν, Τζούλια (Julia, 1977).

image
Η συγκεκριμένη τελετή απονομής των Όσκαρ έχει μείνει στην ιστορία, καθώς εκτός από το υπέροχο φιλμ, «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου» του Άλαν Τζέι Πακούλα, συνυποψήφιοι στην κατηγορία Καλύτερης Ταινίας, ήταν δύο επίσης θρυλικές δημιουργίες, «Ο Ταξιτζής» (The Taxi Driver, 1976) του Μάρτιν Σκορσέζε και «Το Δίκτυο» (The Network, 1976) του Σίντνεϊ Λουμέτ. Καμιά απ’ αυτές τις ταινίες δεν κατάφερε όμως να κερδίσει καθώς νικήτρια ταινία αναδείχτηκε το φιλμ, «Ρόκι: Τα Χρυσά Γάντια» (Rocky) του Τζον Τ. Αβίλντσεν, με τον Σιλβέστερ Σταλόνε…

image
Ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ έχει πρωταγωνιστήσει σε πολλές ταινίες σε παραγωγή της Wildwood Enterprises, που ίδρυσε ο ίδιος το 1968. Εκτός από εξαιρετικός ηθοποιός, ο Ρέντφορντ έχει σκηνοθετήσει και αρκετά φιλμ, όπως τα: Μιλάγκρο, η Γη της Σύγκρουσης – Milagro Beanfield War και Το Ποτάμι Κυλά Ανάμεσά μας – A River Runs Through It, για το οποίο ήταν υποψήφιος για Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Σκηνοθεσίας. Υπήρξε διπλά υποψήφιος για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας για το Quiz Show το 1994. Ενώ υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ταινίας και Σκηνοθεσίας ήταν και ο Γητευτής των Αλόγων – The Horse Whisperer (1998). Απέσπασε το Όσκαρ Καλύτερης Σκηνοθεσίας για το Συνηθισμένοι Άνθρωποι – Ordinary People το 1980.

image
Μεγάλο μέρος της ζωής του Ρόμπερτ Ρέντφορντ αποτελεί το Ινστιτούτο Sundance (πήρε το όνομα του από τον ρόλο του στο φιλμ: Οι Δύο Ληστές – Butch Cassidy and the Sundance Kid), που ίδρυσε το 1981. Το Φεστιβάλ του Sundance, είναι ένα ετήσιο πρόγραμμα του Ινστιτούτου και είναι διεθνώς αναγνωρισμένο ως το πιο σημαντικό φεστιβάλ ανεξάρτητου κινηματογράφου. Τον Φεβρουάριο του 1996, ο Ρέντφορντ έλαβε το περίφημο Βραβείο του Σωματείου Ηθοποιών για την συνολική του προσφορά στον κινηματογράφο, ενώ τον Μάρτιο του 2002, του απονεμήθηκε τιμητικό Βραβείο Όσκαρ για τα επιτεύγματα και την προσφορά του στην Έβδομη Τέχνη. Ζει μόνιμα στο Σάντανς της Γιούτα.
image

Ιδιαίτερα δραστήριος ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ, τον είδαμε πρόσφατα σε αξιόλογες δημιουργίες, τόσο μπροστά όσο και πίσω από την κάμερα. Το 2012 σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στην ταινία, «Ο Κανόνας της Σιωπής» (The Company You Keep), επιστρατεύοντας στο πλευρό του, μερικούς από τους καλύτερους Αμερικανούς ηθοποιούς της γενιάς του – Σούζαν Σαράντον, Νικ Νόλτε, Στάνλεϊ Τούτσι, Κρις Κούπερ και Τζούλι Κρίστι – με φόντο το αντιπολεμικό κίνημα, The Weather Underground.

«Συμπαθούσα εκείνη την περίοδο το κίνημα – φυσικά δεν μπορείτε να ξέρετε πόσο το συμπαθούσα γιατί δεν ήσασταν εκεί οι περισσότεροι (λέει γελώντας). Όμως η αλήθεια είναι, πως πράγματι συνέβαιναν, όπως και τώρα, πολύ άσχημα πράγματα. Υπήρχε ένας πόλεμος για τον οποίο μαθαίναμε συνέχεια για απώλειες τόσο Αμερικανικές, όσο και πράξεις αληθινής γενοκτονίας. Έτσι η επιλογή της εξέγερσης ενάντια σε όλο αυτό το σύστημα φάνταζε τότε ξεκάθαρη και σίγουρα ως μια αναπόφευκτη επιλογή […] Ταυτόχρονα όμως ήθελα να εξετάσω την επίδραση των επιλογών της συμμετοχής σ’ ένα επαναστατικό κίνημα κάποιων ανθρώπων όπου έχοντας πολλοί από αυτούς θυσιάσει τα πάντα και ζώντας με διπλές η τριπλές ταυτότητες για τριάντα χρόνια, στο τέλος έρχονται αντιμέτωποι με τις συνέπειες των πράξεών τους.» – Ρόμπερτ Ρέντφορντ

Το 2013 μας χαρίζει ένα ρεσιτάλ ερμηνείας στο φιλμ «Όλα Χάθηκαν» (All Is Lost), σε σενάριο και σκηνοθεσία που ανήκουν στον υποψήφιο για Όσκαρ Τζέι Σι Τσάντορ (Margin Call), με μουσική επένδυση από τον Άλεξ Έμπερτ (Edward Sharpe and the Magnetic Zeros). Μία καθηλωτική, ενστικτώδης και έντονα συγκινησιακή ταινία. Ένας ύμνος στην ανθρώπινη προσαρμοστικότητα και εφευρετικότητα.

«Μου άρεσε ειλικρινά το σενάριο επειδή ήταν διαφορετικό. Ήταν τολμηρό. Ήταν εκκεντρικό και χωρίς διαλόγους. Ένιωσα ότι ο Τζέι Σι θα προχωρούσε με αυτό το όραμα αν και δεν ήταν απόλυτα ξεκάθαρο. Όμως πίστεψα ότι ήξερε τι έκανε και ότι το είχε στο μυαλό του. Ήξερα ότι θα στήριζα το όραμά του ακόμη και χωρίς να το γνωρίζω εξ ολοκλήρου και αυτό ήταν πολύ όμορφο και ενδιαφέρον για εμένα.» – Ρόμπερτ Ρέντφορντ

Πέρσι τον είδαμε στο φιλμ «Ταξίδι στην Αλαμπάμα» (A Walk in the Woods – 2015) του Κεν Κουάπις, δίπλα και πάλι στον φίλο του και τρεις φορές υποψήφιο για Όσκαρ, Νικ Νόλτε (The Prince of Tides – 1991, Affliction – 1997, Warrior – 2011). Μία ταινία για την ελπίδα, αλλά και για τον διαρκή αγώνα του ανθρώπου, με δίψα για τη ζωή και τη μάθηση, που δεν σταματά σε καμία ηλικία.

Διαβάστε επίσης: Ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ είναι «Υποψήφιος»

image
Ως επιχειρηματίας ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ στηρίζει απόλυτα την ασυμβίβαστη και δημιουργική έκφραση. Το πάθος του παραμένει στη δημιουργία κινηματογραφικών ταινιών με ουσία, κοινωνικές και πολιτιστικές προεκτάσεις, καθώς και στην ενθάρρυνση άλλων για την έκφραση μέσα από τις τέχνες.

Σαράντα χρόνια μετά την ταινία «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου» (1976), ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ ενσαρκώνει τον βραβευμένο παρουσιαστή ειδήσεων του δικτύου CBS, Νταν Ράδερ, στο φιλμ: «Η Αλήθεια» (Truth – 2015).
image

Λίγο πριν από τις προεδρικές εκλογές του 2004 στις Ηνωμένες Πολιτείες, ο βραβευμένος παρουσιαστής ειδήσεων του δικτύου CBS, Νταν Ράδερ (Ρόμπερτ Ρέντφορντ) και η δημοσιογράφος και παραγωγός της εκπομπής «60 Minutes», Μαίρη Μέιπς (Κέιτ Μπλάνσετ), φέρνουν στο φως ένα σκάνδαλο που τάραξε την ηρεμία του Λευκού Οίκου.

Πρόκειται για τη γνωστή υπόθεση «Rathergate», που αποκάλυπτε την προσπάθεια του πρόεδρου των Ηνωμένων Πολιτειών, Τζορτζ Μπους, να αποφύγει τη στρατολόγηση από την Εθνική Φρουρά για ένα έτος κατά τη διάρκεια του πολέμου του Βιετνάμ. Η αποκάλυψη αυτή έμελλε να στοιχίσει στους δύο δημοσιογράφους την καριέρα τους και να επισύρει την απόλυσή τους, καθώς όπως διαπιστώθηκε τα έγγραφα που είχαν στη διάθεσή τους ως αποδεικτικά στοιχεία κατά του προέδρου δεν ήταν γνήσια.

image
Τη μελανή αυτή στιγμή στην ιστορία της αμερικανικής τηλεόρασης, που κόστισε στο τηλεοπτικό δίκτυο CBS News την αξιοπιστία του, μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη ο Τζέιμς Βάντερμπιλτ, πραγματοποιώντας το σκηνοθετικό του ντεμπούτο, με την ταινία: «Η Αλήθεια» (Truth – 2015).

image
Ο σεναριογράφος του «Zodiac» και του «The Amazing Spider-Man», κάθεται για πρώτη φορά στην καρέκλα του σκηνοθέτη και μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη το μυθιστόρημα της Μαίρη Μέιπς: «Truth and Duty: The Press, the President, and the Privilege of Power». Πρωταγωνιστικό του δίδυμο είναι δύο από τους πιο αξιόλογους και αγαπητούς ηθοποιούς της παγκόσμιας κινηματογρφικής βιομηχανίας, ο Ρόμπερτ Ρέντφορντ και η Κέιτ Μπλάνσετ. Στο καστ συναντάμε επίσης τους ηθοποιούς: Ελίζαμπεθ Μος, Τόφερ Γκρέις, Ντένις Κουέιντ, Μπρους Γκρίνγουντ.

Η ταινία «Η Αλήθεια» (Truth – 2015) του Τζέιμς Βάντερμπιλτ, κυκλοφορεί στις ελληνικές Κινηματογραφικές Αίθουσες, από την Πέμπτη 26 Μαΐου, σε διανομή των εταιρειών Spentzos Film και Seven Films.