Στην ανακάλυψη, με την χρήση του Διαστημικού τηλεσκοπίου Χάμπλ, οτι η ατμόσφαιρα του φεγγαριού του Δία, του Γανυμήδη, περιέχει ίχνη υδρατμών από νερό, προχώρησαν επιστήμονες.

Ο Γανυμήδης ο μεγαλύτερος φυσικός δορυφόρος στο Ηλιακό μας σύστημα, με μέγεθος  το 40% της Γης, περιέχει νερό σε μορφή πάγου σε βάθος 100 μιλίων κάτω από την επιφάνεια του. Η ποσότητα του νερού είναι μεγαλύτερη μάλιστα από αυτό που περιέχεται στου ωκεανούς της Γης.

Αν και τα στοιχεία για την σύνθεση της ατμόσφαιρας του Γανυμήδη είναι λίγα , οι αστρονόμοι  έχουν ανιχνεύσει εδώ και 20 χρόνια, «κορδέλες» ηλεκτρισμένου αερίου εντός της, τις οποίες οι επιστήμονες απέδιδαν στην παρουσία οξυγόνου και στην ανυπαρξία δυνατού μαγνητικού πεδίου.

Η προσεκτική επανεξέταση των έως τώρα στοιχείων σε συνεργασία με καινούργιες παρατηρήσεις, έκανε τους επιστήμονες να αμφισβητήσουν τίς έως τώρα υποθέσεις  και να προτείνουν ότι οι κορδέλες αυτές οφείλονται στην ύπαρξη υδρατμών.

Τα νέα στοιχεία δείχνουν ότι οι υψηλές σχετικά θερμοκρασίες που αναπτύσσονται στον Ισημερινό του Γανυμήδη, βοηθούν στο να μετουσιωθεί (μετατραπεί από στερεή κατάσταση σε υγρή) το νερό που βρίσκεται στο υπέδαφος και στην συνέχεια να ανέλθει στην ατμόσφαιρα του.

«Ήταν μια δύσκολη μελέτη και εκπλαγήκαμε όταν οι τεχνικές μας απέδωσαν», δήλωσε ένας από τους ερευνητές. «Αλλά ήμασταν πάντα βέβαιοι πώς οι υδρατμοί βρισκόντουσαν εκεί» πρόσθεσε.

Η ανακάλυψη αυτή αποτελεί χαρμόσυνη είδηση για τους επιστήμονες της ESA (Eυρωπαική Υπηρεσία Διαστήματος) που σχεδιάζει την διαστημική αποστολή JUICE (Jupiter Icy Moons Explorer) η οποία αναμένεται να ξεκινήσει το 2022 με σκοπό την εξερεύνηση των 3 φεγγαριών του Δια που περιέχουν πάγο, μεταξύ αυτών και του Γανυμήδη.

«Η αποστολή μεταξύ άλλων έχει σαν στόχο την επιβεβαίωση ή μη οτι ο Γανυμήδης μπορεί να φιλοξενήσει ζωή λόγω τις ύπαρξης νερού» δήλωσε ένας από τους σχεδιαστές της αποστολής, ενώ τόνισε ότι η ανακάλυψη των υδρατμών  δίνει ελπίδες στους επιστήμονες.