Οι πληθυσμοί νευρώνων στον εγκέφαλο συμπεριφέρονται σαν μέλη ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης όπως το Facebook, υποστηρίζει νέα μελέτη. Κάποιοι είναι πιο δραστήριοι και μοιράζονται περισσότερες πληροφορίες από άλλους.

Οι πιο ενεργοί πληθυσμοί νευρώνων, σύμφωνα με τη μελέτη, βρίσκονται στο τμήμα του εγκεφάλου που ευθύνεται για λειτουργίες όπως η συνειδητή σκέψη, η γλώσσα και η αντίληψη του χώρου.

Ήδη οι επιστήμονες θεωρούσαν ότι ένας μικρός πληθυσμός από νευρώνες μέσα στο νεοφλοιό του εγκεφάλου πραγματοποιούσε το μεγαλύτερο μέρος των εργασιών. Επειδή ωστόσο δεν μπορούσαν να δουν τους μεμονωμένους νευρώνες, δεν μπορούσαν να το επιβεβαιώσουν. Πρόσφατα μια ομάδα ερευνητών κατάφερε να ταυτοποιήσει και να παρατηρήσει αυτούς τους έντονα ενεργούς νευρώνες.

Ο νεοφλοιός αποτελεί μέρος του εγκεφαλικού φλοιού, του ρυτιδωμένου στρώματος τη φαιάς ουσίας και είναι υπεύθυνο για λειτουργίες όπως η αισθητηριακή αντίληψη, η κινητικές λειτουργίες, η αντίληψη του χώρου, η συνειδητή σκέψη και η γλώσσα. Αποτελείται από τρισεκατομμύρια νευρώνων.

Οι ερευνητές τοποθέτησαν φθορίζουσα ετικέτα σε ένα γονίδιο συνδεδεμένο με τη δραστηριότητα των νευρώνων στα ποντίκια, ώστε να φωτίζεται κάθε φορά που ενεργοποιείται. Αρχικά η ομάδα επιβεβαίωσε ότι οι περισσότεροι ενεργοποιημένοι νευρώνες πράγματι εξέφραζαν αυτό το γονίδιο και άρα η ετικέτα ήταν καλή ένδειξη δραστηριότητας των εγκεφαλικών κυττάρων.

Στη συνέχεια απομόνωσαν τους ενεργούς νευρώνες χρησιμοποιώντας τεχνικές απεικόνισης και κατέγραψαν τη δραστηριότητά τους. Τότε παρατήρησαν την ομοιότητα της συμπεριφοράς των νευρώνων με τα μέλη μίας διαδικτυακής κοινότητας.

“Είναι σαν το Facebook. Οι περισσότεροι από τους φίλους σου δεν ποστάρουν πολύ – ή καθόλου”, εξηγεί η ερευνήτρια Άλισον Μπαρτ. “Ωστόσο υπάρχει ένα μικρό ποσοστό των φίλων σου που ανανεώνει το status και τη σελίδα του συχνά. Αυτά τα άτομα τείνουν να είναι συνδεδεμένα με περισσότερους φίλους, επομένως όταν μοιράζονται πληροφορίες λαμβάνουν και περισσότερες πληροφορίες από το διευρυμένο τους δίκτυο, που περιλαμβάνει περισσότερους συμμετέχοντες.”

Τα ευρήματα αυτά αποτελούν το πρώτο βήμα για τον προσδιορισμό του λόγου που κάποια κύτταρα είναι πιο ενεργά από άλλα και πόσο σταθερή είναι αυτή δραστηριότητα. Η ίδια ερευνητική ομάδα σχεδιάζει να ερευνήσει το ρόλο των νευρώνων στη μάθηση.