Μπορεί εποχή της ανακάλυψης και της εξερεύνησης της γης να αποτελεί μακρινό παρελθόν, ωστόσο υπάρχουν ορισμένες περιοχές του πλανήτη που παραμένουν, σε μεγάλο βαθμό, ανεξερεύνητες. Μία από αυτές βρίσκεται κοντά στο σύμπλεγμα South Georgia and the South Sandwich Islands που είναι στο νότιο Ατλαντικό, κοντά στην Παταγωνία. Πρόκειται για μία απομακρυσμένη και αφιλόξενη συστάδα νησιών, στην οποία η βρετανική ομάδα Έρευνα της Ανταρκτικής (BAS) ανακάλυψε μία υποθαλάσσια αλυσίδα ηφαιστείων.

Με τη βοήθεια των μηχανημάτων που χρησιμοποιούνται για τη χαρτογράφηση των υποθαλάσσιων εδαφών, οι επιστήμονες εντόπισαν 12 ηφαίστεια
κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, με το μεγαλύτερο από αυτά να ξεπερνά τα 3 χιλιόμετρα.

Όπως έγινε γνωστό, η πιο πρόσφατη ηφαιστειακή δραστηριότητα τους χρονολογείται το 1962.
Την εποχή στην οποία, τα βρετανικά πολεμικά πλοία είχαν εντοπίσει μεγάλα κομμάτια ελαφρόπετρας να επιπλέουν στην περιοχή. Ο Philip Leat, μέλος της ομάδας BAS, ανέφερε πως δεν είναι καθόλου απίθανο μία επαγρύπνηση των ηφαιστείων μετά από μισό σχεδόν αιώνα. «Υπάρχουν σαφείς ενδείξεις που αυξάνουν τον κίνδυνο για περαιτέρω εκρήξεις» τόνισε χαρακτηριστικά.
Η ηφαιστειακή αυτή ζώνη βρίσκεται μίλια μακριά από την κοντινότερη κατοικημένη περιοχή με αποτέλεσμα να μειώνεται σημαντικά η όποια απειλή για την ανθρώπινη ζωή. Ωστόσο, όπως υποστηρίζουν οι ερευνητές, υπάρχουν διάφοροι άλλοι κίνδυνοι που θα πρέπει να τεθούν σοβαρά υπόψη.

Η βρετανική ομάδα έρευνας κατάφερε να συλλέξει στοιχεία με τα οποία φανερώνεται ότι υπάρχουν αρκετοί κρατήρες, που εκτείνονται σε διάμετρο 5 χιλιομέτρων γύρω από την κύρια ηφαιστειακή αλυσίδα. Όπως εικάζουν, δημιουργήθηκαν ύστερα από κάποια έντονη δραστηριότητα των ηφαιστείων, που οδήγησε στην κατάρρευση του εδάφους.

Όταν ένα ηφαίστειο το οποίο βρίσκεται στην επιφάνεια της γης, εκρήγνυται , είναι μεγάλος ο κίνδυνος να ακολουθήσουν της έκρηξης καταστροφικές κατολισθήσεις. Ένα υποθαλάσσιο όμως ενεργό ηφαίστειο, μπορεί να προκαλέσει τσουνάμι.

«Αυτή η νέα ηφαιστειακή αλυσίδα είναι φανερό ότι έχει προκαλέσει τεράστια κύματα στο παρελθόν», ανέφερε ο Leat. «Υπάρχουν τόσα πολλά που δεν καταλαβαίνουμε για την δραστηριότητα των υποθαλάσσιων ηφαιστείων. Είναι πολύ πιθανό να πραγματοποιούνται συνεχώς εκρήξεις και κατολισθήσεις στο βυθό της θάλασσας».

Και πάλι όμως, ο κίνδυνος για την ανθρώπινη ζωή είναι μικρός. Το γεγονός ότι η θέση των ηφαιστείων είναι ιδιαίτερα απομακρυσμένη, περιορίζει σημαντικά την ένταση και το μέγεθος του κύματος.

Η ομάδα BAS κατά τη διάρκεια της μελέτης των ηφαιστείων,
ανακάλυψε μία σειρά από υδροθερμικές πηγές που δίνουν τη δυνατότητα σε υδρόβιους οργανισμούς, να μπορούν να ζουν σε πολύ μεγάλο βάθος.