Είναι άραγε τυχαίες οι επιλογές των παραγωγών των αμερικανικών σειρών, όπως οι Law and Order, The Office, Mercy κ.α. να γεμίσουν τα τελευταία τους επεισόδια με οικολογικά στοιχεία τον τελευταίο καιρό; Μάλλον όχι. Η παραγωγός NBC Universal, της General Electric Co., ονομάζει την τακτική της αυτή «τοποθέτηση συμπεριφοράς» και στόχο έχει να επηρεάσει τους θεατές και να βοηθήσει στην πώληση προϊόντων εταιρειών οι οποίες επιθυμούν να συσχετίσουν το όνομά τους με σειρές που έχουν αίσθηση κοινωνικού ενδιαφέροντος και ευεξίας.

Ads

Στην προκειμένη, δεν δίνεται έμφαση στην διάσημη ηθοποιό που πετάει το μπουκαλάκι της στον κάδο ανακύκλωσης, ή σε έναν δευτερεύοντα χαρακτήρα του Law and Order που άλλαξε τη λάμπα του στο γραφείο με οικολογική – «ο κόσμος δεν θέλει να του το κοπανάς συνέχεια στο κεφάλι, και μόνο που προβάλλεται κάτι τέτοιο μέσα στη σειρά έχει απήχηση στο κοινό» λέει ο γενικός διευθυντής της NBC Universal, Jeff Zucker.

Άλλωστε η τηλεόραση είχε από την αρχή την ικανότητα να κάνει εκατομμύρια ανθρώπους να μιμούνται αυτό που βλέπουν στην οθόνη. Για παράδειγμα, απ’ όταν η Carrie Bradshaw από το « Sex and the City» σταμάτησε σε ένα επεισόδιο στο φουρνάρικο «Magnolia», θαυμαστές και θαυμάστριες της σειράς περιμένουν σε ουρά για τα κεκάκια του άλλοτε ήσυχου φούρνου καθημερινά. Ή, όταν η Jennifer Aniston ως Rachel από το «Friends» έκοψε τα μαλλιά της, τα κομμωτήρια σε όλες τις ΗΠΑ γέμισαν κοπέλες που ήθελαν το ίδιο κούρεμα «όπως η Rachel». Με την ίδια λογική, οι δημιουργοί και οι παραγωγοί, ελπίζουν ότι οι θαυμαστές των σειρών θα επηρεαστούν από την εικόνα της αγαπημένης τους ηρωίδας να πετάει το μπουκάλι στην ανακύκλωση ή να σβήνει το φως σε ένα δωμάτιο που εγκαταλείπει.

«Τα διακριτικά μηνύματα ενσωματωμένα σε σειρές τα κάνει mainstream, και αν γίνουν mainstream τότε έχουμε έναν αποτελεσματικό τρόπο για να περάσουμε το μήνυμά μας» λέει η πρόεδρος της NBCU Women & Lifestyle Entertainment Networks, Lauren Zalaznick, η οποία επιβλέπει την προσπάθεια. Με εκκίνηση την 19 Απριλίου οι εγκαταστάσεις της NBC Universal θα φιλοξενήσουν περί τις 100 ώρες προγραμμάτων με οικολογικό περιεχόμενο.

Ads

Το δίκτυο δηλώνει ότι επιχειρεί να ενσωματώσει πράσινα προγράμματα όλο το χρόνο αλλά ότι δυο φορές ετησίως δίνεται περισσότερη έμφαση, δημιουργώντας ενός είδους «event» που δίνει ευκαιρίες για διαφήμιση. Η τακτική της «τοποθέτησης συμπεριφοράς» ξεκίνησε ήδη από το 2007 από την NBC Universal, όταν ξεκίνησε να βάζει μηνύματα φιλικά για το περιβάλλον στα σενάρια των σειρών της.

Το κέρδος φαίνεται να είναι όλο και περισσότερο από τις πράσινες διαφημίσεις, αφού όπως δείχνει έρευνα για λογαριασμό της NBC, όλο και περισσότεροι καταναλωτές διατίθενται να ξοδέψουν περισσότερα χρήματα για οικολογικά προϊόντα, κι έτσι όλο και περισσότερες εταιρείες θέλουν να συνδέσουν το όνομά τους με προγράμματα που δείχνουν κοινωνική συνείδηση και ενδιαφέρον για το περιβάλλον – άλλωστε αυτά μεταφράζονται σε χοντρά λεφτά…