Για πρώτη φορά, Αμερικανοί νευροεπιστήμονες κατάφεραν να εντοπίσουν στον εγκέφαλο το νευρωνικό «ίχνος» της μπλόφας. Συγκεκριμένα, οι ερευνητές με επικεφαλής τον Ριντ Μόνταγκιου του Ιατρικού Κολλεγίου Μπέιλορ του Χιούστον (Τέξας), εντόπισαν ένα ιδιαίτερο «αποτύπωμα» εγκεφαλικής δραστηριότητας, όταν οι άνθρωποι επιχειρούν να ξεγελάσουν κάποιον.

Οι επιστήμονες κατέληξαν στην ανακάλυψη μέσα από μία σειρά πειραμάτων. Εθελοντές κλήθηκαν να παίξουν ένα στρατηγικό βιντεοπαιχνίδι στον υπολογιστή, ενώ ταυτόχρονα καταγράφονταν οι αντιδράσεις του εγκεφάλου τους με μαγνητική τομογραφία λειτουργικού συντονισμού (fMRI).

Έτσι, οι ερευνητές έριξαν φως στο νευρωνικό κύκλωμα που ενεργοποιείται, όταν ένας άνθρωπος «χειραγωγεί» τεχνηέντως τις αντιλήψεις των άλλων για τον εαυτό του. Μάλιστα, από τα πειράματα προέκυψε ότι ένας στους δέκα ανθρώπους (ποσοστό 11%) συστηματικά εξαπατά τους άλλους, κάνοντάς τους να πιστεύουν κάτι άλλο από αυτό που πραγματικά είναι ή πιστεύει, με στόχο το μεγαλύτερο προσωπικό κέρδος.

Η έρευνα έδειξε ότι η μπλόφα αντιστοιχεί σε ένα ξεχωριστό μοτίβο εγκεφαλικής δραστηριότητας, σε περιοχές του εγκεφάλου που εμπλέκονται στη λήψη πολύπλοκων αποφάσεων, στην επίτευξη στόχων και στην κατανόηση των πεποιθήσεων του άλλου. Οι επιστήμονες θεωρούν ότι η ανακάλυψή τους μπορεί να βοηθήσει στην καλύτερη κατανόηση του τι συμβαίνει στο μυαλό των ατόμων με νοητικές διαταραχές, όπως ο αυτισμός. Η σχετική μελέτη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό PNAS της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ.