Η Ιώ είναι ένας από τους πολλούς δορυφόρους του Δία και το μόνο μέρος στο ηλιακό μας σύστημα με τόσο έντονη ηφαιστειακή δραστηριότητα, πολύ μεγαλύτερη κι από αυτή της γης. Οι επιστήμονες που διερευνούσαν το λόγο ύπαρξης τόσων ενεργών ηφαιστείων στην Ιώ, βρήκαν την απάντηση στην πρόσφατη ανακάλυψη ενός ολόκληρου «ωκεανού» μάγματος, λιωμένων δηλαδή πετρωμάτων κάτω από την επιφάνειά της.

Η Ιώ παράγει 100 φορές περισσότερη λάβα κάθε χρόνο απ’όλα μαζί τα ηφαίστεια της γης. Οι επιστήμονες πρόσφατα ανακάλυψαν πως οι εκρήξεις των ηφαιστείων της οφείλονται στην τεράστια έκταση μάγματος που βρίσκεται 30 έως 50 χιλιόμετρα κάτω από την επιφάνεια του εν λόγω δορυφόρου, έχοντας πάχος τουλάχιστον 50 χιλιομέτρων και θερμοκρασία, πιθανότατα, πάνω από 1.200 βαθμούς Κελσίου.

Τα ηφαίστεια της Ιού, που ανακαλύφθηκαν το 1979 από το σκάφος «Βόγιατζερ» της NASA, πιστεύεται ότι αντλούν ενέργεια από την έλξη της τεράστιας βαρύτητας του Δία. Σύμφωνα με τον επικεφαλής ερευνητή Κρίσαν Κουράνα, γεωφυσικό του πανεπιστημίου της Καλιφόρνια-Λος Άντζελες (UCLA), ο ωκεανός μάγματος είναι «εκατομμύρια φορές καλύτερος ως αγωγός του ηλεκτρισμού, σε σχέση με τα πετρώματα στην επιφάνεια της Γης».

Η παραγωγή του μάγματος οφείλεται στις τεράστιες δυνάμεις που ασκεί ο Δίας στο δορυφόρο του. Αυτές οι δυνάμεις προκαλούν το λιώσιμο των πετρωμάτων του με αποτέλεσμα την ανατροφοδότηση του υπόγειου μάγματος.

Σημειώνεται ότι η Ιώ έχει το ένα τεσσαρακοστό του όγκου της Γης και η μάζα της το ένα εξηκοστό, ωστόσο η εσωτερική γεωλογική δομή της μοιάζει πολύ με αυτή της γης.