Πόλεμος ανακοινώσεων έχει ξεσπάσει μεταξύ της νυν πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Πολιτισμού και της προηγούμενης αναφορικά με την υπόθεση της Coca-Cola, ενώ το ελληνικό τμήμα της πολυεθνικής εταιρείας με ανακοίνωσή του απειλεί με μηνύσεις.

Ads

Νωρίτερα σήμερα, ο πρώην υφυπουργός Πολιτισμού, Κώστας Στρατής, τα έβαλε με την ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού για την χρήση απεικόνισης του Παρθενώνα σε συσκευασίες της coca cola, στο πλαίσιο διαφημιστικής καμπάνιας. Πρόκειται για ένα από τα θέματα των τελευταίων ημερών καθώς ξεσήκωσε αντιδράσεις και εταιρειών. 

Ο Κώστας Στρατής, στη δήλωσή του αναφέρει ότι «το θεσμικό πλαίσιο για τη χρήση απεικονίσεων των μνημείων που διαχειρίζεται το κράτος είναι σαφές και ισχυρό». «Η απόφαση της 4.7.2019 της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ προβλέπει ρητά ότι για τη χρήση κάθε είδους απεικονίσεων μνημείων επί κάθε είδους υλικού φορέα, π.χ. βιβλία, περιοδικά, αφίσες, ετικέτες, λογότυπα κ.ά., απαιτείται άδεια του Υπουργείου Πολιτισμού και πληρωμή τελών υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, τα οποία μάλιστα προκαταβάλλονται».

«Κι όμως, η υπουργός Πολιτισμού, αντί να πράξει το αυτονόητο καθήκον της και να διασφαλίσει το δημόσιο συμφέρον, ψεύδεται ασύστολα και κατασκευάζει δήθεν “σφάλματα” της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας, καλώντας μας μάλιστα να σιωπήσουμε για το θέμα. Με τον θρασύτατο αυτό τρόπο, επιχειρεί να συσκοτίσει τις πραγματικές της προθέσεις για την ακύρωση της απόφασή μας της 4.7.2019 και τον περιορισμό του όρου “απεικόνιση” μόνο στην πιστή και ακριβή αποτύπωσης της φυσικής εικόνας των μνημείων, ώστε να μην απαιτείται άδεια του Υπουργείου Πολιτισμού και καταβολή τελών υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου για τη χρήση των πάσης φύσεως τεχνικών και καλλιτεχνικών αποδόσεων για εμπορικούς και διαφημιστικούς σκοπούς. Χαρακτηριστική, εξάλλου, είναι η ταύτιση της ρητορικής της υπουργού με την επιχειρηματολογία κύκλων της εταιρείας ότι η απόφαση της 4.7.2019 είναι δήθεν “αντίθετη με τον νόμο και το Σύνταγμα, καθώς υποβάλλει σε μορφή προληπτικής λογοκρισίας την τέχνη – ελεύθερα σχέδια”», σημειώνει χαρακτηριστικά ο πρώην υφυπουργός Πολιτισμού. 

Ads

Διαβάστε επίσης: 

Ερωτήματα και για το «αμαρτωλό ταμείο»

«Την ίδια στιγμή, βέβαια, η κατά τα άλλα λαλίστατη υπουργός δεν βρίσκει δυο λόγια να πει για την πραγματική είδηση των ημερών, που δεν είναι άλλη από την ποινική δίωξη κατά δεκαεπτά μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Ταμείου Αλληλοβοήθειας για σοβαρά κακουργήματα, μεταξύ των οποίων και αυτό της εγκληματικής οργάνωσης. Μια σημαντικότατη εξέλιξη από την οποία ανακύπτουν βαρύτατες πολιτικές ευθύνες για τους υπουργούς της Νέας Δημοκρατίας της περιόδου 2012 – 2014, που οφείλουν να πάρουν θέση, αλλά και για την ίδια προσωπικά, τόσο ως γενική γραμματέας του Υπουργείου εκείνη την περίοδο, όσο και με την τωρινή της ιδιότητα για την πολιτική αναδοχή και κάλυψη που έχει προσφέρει από την πρώτη στιγμή της θητείας της στους εμπλεκόμενους. Όπως, όμως, έχει πει και ο Αβραάμ Λίνκολν “μπορείς να τους ξεγελάς όλους για λίγο καιρό, λίγους για όλο τον καιρό αλλά όχι όλους για όλο τον καιρό”», καταλήγει ο Κώστας Στρατής. 

Μενδώνη: Μια απάντηση χωρίς… απάντηση 

Απαντώντας η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη κάνει λόγο για ανεπαρκή διοικητικά – νομικά αντανακλαστικά της προηγούμενης ηγεσίας. Συγκεκριμένα στην ανακοίνωσή της αναφέρει:

«Ο κύριος Στρατής και η προηγούμενη ηγεσία του ΥΠ.ΠΟ.Α. ξεχνούν:

1. Τον Αύγουστο του έτους 2018 η εταιρεία Coca-Cola Hellas παρουσίασε μια αναμνηστική και συλλεκτική φιάλη, προς τιμή του νησιού της Κρήτης και της πλούσιας ιστορίας του, επί της οποίας υπήρχε σκίτσο-σύνθεση τοιχογραφιών του Παλατιού της Κνωσσού. Προ της κυκλοφορίας της φιάλης, η εταιρεία αιτήθηκε από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ηρακλείου τη χορήγηση πληροφοριών σχετικά με την αναγκαιότητα λήψης σχετικής άδειας χρήσης, με την αρμόδια ΕΦΑ να αποφαίνεται ότι δεν είναι αναγκαία η λήψη της άδειας αυτής.

2. Τον Νοέμβριο του έτους 2018 η ίδια εταιρεία Coca-Cola Hellas, απευθυνόμενη στην εν θέματι αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης Αθηνών, προκειμένου να λάβει άδεια ελεύθερης σχεδιαστικής σύνθεσης-σκίτσου για τη διαφήμιση συλλεκτικής συσκευασίας αφιερωμένης στην Αθήνα. Η ΕΦΑ Πόλης Αθηνών, σε απάντηση του ανωτέρω αιτήματος, ενημέρωσε την ενδιαφερόμενη εταιρεία ότι δεν απαιτείτο άδεια χρήσης για την ελεύθερη σχεδιαστική απεικόνιση, από πλευράς αρμοδιοτήτων υπουργείου Πολιτισμού.

3. Η διαφημιστική καμπάνια της Coca-Cola Hellas έχει ως έναρξη χρόνο προγενέστερο της 04-07-2019 χρονικό σημείο κατά το οποίο άλλαξε το θεσμικό πλαίσιο για τη χρήση αναπαραστάσεων και συνεπώς δεν καταλαμβάνεται απ’ αυτό.

Τα ανεπαρκή διοικητικά – νομικά αντανακλαστικά της προηγούμενης ηγεσίας αποτυπώνονται στην περιβόητη υπουργική απόφαση της 4ης Ιουλίου την οποία επιχειρεί να την κάνει σημαία του ενώ αυτή στο σύνολό της προσβάλλει το σύνολο του νομικού μας πολιτισμού καθώς και του κράτους δικαίου.

Τέλος, συμφωνούμε με την αναφορά του κ. Στρατή στη ρήση του Αβραάμ Λίνκολν ότι «μπορείς να τους ξεγελάς όλους για λίγο καιρό, λίγους για όλο τον καιρό αλλά όχι όλους για όλο τον καιρό» και για αυτό η πλειοψηφία του ελληνικού λαού έθεσε την πολιτική του ιδίου και του ΣΥΡΙΖΑ στο περιθώριο».

Η υπουργός Πολιτισμού πάντως απέφυγε να απαντήσει στο σκέλος της ανακοίνωσης του τέως υφυπουργού που της ζητά να σχολιάσει την ποινική δίωξη κατά δεκαεπτά μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Ταμείου Αλληλοβοήθειας.

Με μηνύσεις απειλεί η coca cola 

Την ίδια στιγμή, η coca cola σε ανακοίνωσή της υποστηρίζει ότι πήρε τον Νοέμβριο του 2018 έγγραφη διαβεβαίωση από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού ότι δεν απαιτείται άδεια για την απεικόνιση της συλλεκτικής φιάλης που υποβλήθηκε προς έλεγχο. Κάνει λόγο για «συνεχιζόμενη συκοφαντική ενέργεια των εταιρειών ΒΙΚΟΣ, ΛΟΥΞ και ΕΨΑ» ενώ γνωστοποιεί ότι «θα ασκήσει τα νόμιμα δικαιώματά της για κάθε συκοφαντική δράση κατά της εταιρείας, προκειμένου να αποκατασταθεί η αλήθεια».

Η ανακοίνωση της coca cola 

«Με αφορμή τη συνεχιζόμενη συκοφαντική ενέργεια των εταιριών ΒΙΚΟΣ, ΛΟΥΞ και ΕΨΑ που στρέφεται κατά της συλλεκτικής συσκευασίας Coca-Cola με θέμα την Αθήνα, η Εταιρία ξεκαθαρίζει ότι έλαβε, το Νοέμβριο του 2018, έγγραφη διαβεβαίωση από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού, υπό την προηγούμενη πολιτική ηγεσία, ότι δεν απαιτείται άδεια για την απεικόνιση της συλλεκτικής φιάλης που υποβλήθηκε προς έλεγχο.

Οι εντυπώσεις που δημιουργούνται το τελευταίο διάστημα σε βάρος μας, περί μη τήρησης του νόμου, είναι απολύτως λανθασμένες καθώς διαστρεβλώνουν την πραγματική εικόνα, μειώνουν την αξία των ενεργειών μας και τον ουσιαστικό σκοπό των συλλεκτικών συσκευασιών, που είναι η προβολή της Ελλάδας και η στήριξη του ελληνικού Τουρισμού.

Υπενθυμίζουμε ότι η νομοθεσία που βρίσκεται σε ισχύ από το 2002 ουδέποτε υπέβαλε σε αδειοδότηση ελεύθερα σχέδια μνημείων καθώς κάτι τέτοιο αποτελεί κατάφωρη παραβίαση της κατοχυρωμένης από το Σύνταγμα ελευθερίας της έκφρασης και της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Επιπρόσθετα, στην υπουργική απόφαση της 4/7/2019 δεν υπάρχει αναφορά για αναδρομική συμμόρφωση ούτε ορίζεται τρόπος προσαρμογής της αγοράς στις νέες συνθήκες ή υποχρέωση αδειοδότησης για υλικά που βρίσκονται ήδη στην αγορά.

Το ζήτημα αυτό δεν αφορά την Coca-Cola μόνο, αλλά πλήθος προϊόντων που φέρουν ελεύθερα σχέδια εμπνευσμένα από μνημεία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Επιπλέον, αναφορικά με τις κατηγορίες ως προς την μη καταβολή τελών για τη χρήση εθνικών συμβόλων, σημειώνουμε πως δεν τίθεται τέτοιο θέμα, καθώς ούτε η νομοθεσία που βρίσκεται σε ισχύ από το 2002, ούτε η υπουργική απόφαση της 4/7/2019 προβλέπουν καταβολή τελών για ελεύθερα σχέδια.

Είναι για μας αυτονόητο ότι ο σεβασμός των νόμων, του Συντάγματος, των θεσμών και των πολιτών αυτής της χώρας δεν επιδέχεται εξαιρέσεις.

Με σεβασμό για την κοινωνία μέσα στην οποία λειτουργεί, η Coca-Cola Hellas θα ασκήσει τα νόμιμα δικαιώματά της για κάθε συκοφαντική δράση κατά της εταιρείας, προκειμένου να αποκατασταθεί η αλήθεια».