Σε πλήρη γνώση του Λιμενικού Σώματος ήταν η κατάσταση κινδύνου του αλιευτικού σκάφους «Αντριάνα», για τουλάχιστον τέσσερις ώρες πριν σημειωθεί το πολύνεκρο ναυάγιο ανοιχτά της Πύλου, όπως προκύπτει από την ένορκη κατάθεση του Έλληνα πλοιάρχου του εμπορικού πετρελαιοφόρου «Faithful Warrior».

Ads

Ο πλοίαρχος του Faithful Warrior, που είχε δεσμευθεί από τις 21:00 της Τρίτης 13 Ιουνίου από το Λιμενικό, είχε ενημερώσει ήδη από τις 21.45 της 13ης Ιουνίου ότι το αλιευτικό «κλυδωνιζόταν επικίνδυνα λόγω των υπέραριθμων ατόμων σε όλα τα καταστρώματα».

Διαβάστε επίσης: Προσφυγικό ναυάγιο στην Πύλο: Οι «διευκρινίσεις» του Λιμενικού στο BBC

Από την αναφορά του πλοιάρχου, η οποία βρίσκεται στη διάθεση των δικαστικών αρχών που ερευνούν την υπόθεση, προκύπτει ότι το Ελληνικό Κέντρο Έρευνας και Διάσωσης του Λιμενικού γνώριζε εγκαίρως και αρκετές ώρες πριν τη βύθισή του, ότι το μοιραίο αλιευτικό σκάφος των προσφύγων «κλυδωνιζόταν επικίνδυνα λόγω των υπεράριθμων ατόμων σε όλα τα καταστρώματα», ωστόσο, παρά την προειδοποίηση κινδύνου, το πλωτό 920 του Λιμενικού επέλεξε να προσεγγίσει το αλιευτικό «σε απόσταση παροχής βοήθειας», αγνοώντας την προειδοποίηση από το εμπορικό πλοίο, δίνοντας ταυτόχρονα εντολή στο εμπορικό να απομακρυνθεί και στη συνέχεια να αποδεσμευτεί από την επιχείρηση έρευνας και διάσωσης και να συνεχίσει το ταξίδι του.

Ads

Σύμφωνα λοιπόν με την κατάθεση του πλοιάρχου του Faithful Warrior, που έφεραν στο φως της δημοσιότητας η «Εφημερίδα των Συντακτών» και το Documento, στις 21:45 «έκανε αναφορά στο Ελληνικό Κέντρο Έρευνας και Διάσωσης ότι το σκάφος κλυδωνιζόταν επικίνδυνα λόγω των υπεράριθμων ατόμων σε όλα τα καταστρώματα και ενημέρωσε για την εξέλιξη της προσπάθειας παροχής εφοδίων και όλων των τεκταινόμενων».

Στις 21:51 «οι επιβάτες του σκάφους άρχισαν να πετούν στη θάλασσα τα εφόδια που τους δώσαμε» κατά μαρτυρία του πληρώματος και ιδίοις όμμασι του πλοιάρχου. Το Ελληνικό Κέντρο Έρευνας και Διάσωσης ενημερώθηκε από τον πλοίαρχο σχετικώς, καθώς το πλοίο έλαβε εντολή να παραμείνει στα πέντε ναυτικά μίλια δυτικά του αλιευτικού. Την ίδια ώρα το σκάφος 920 του Λιμενικού προσέγγισε το αλιευτικό με τους υπεράριθμους επιβάτες σε απόσταση παροχής βοήθειας όπως φάνηκε στα ηλεκτρονικά όργανα ναυσιπλοοίας του πλοίου λόγω και του προχωρημένου της ώρας (είχε πέσει πια για καλά το σκοτάδι)».

Σύμφωνα με την ένορκη κατάθεση, στις 00:18 της Τετάρτης 14 Ιουνίου το Ελληνικό Κέντρο Έρευνας και Διάσωσης αποδέσμευσε το πλοίο από την επιχείρηση της έρευνας και διάσωσης και δόθηκε εντολή σε αυτό να συνεχίσει το ταξίδι του, ενώ το παρακείμενο σκάφος του Λιμενικού ήταν ακόμα δίπλα στο αλιευτικό όπως φάνηκε στα ραντάρ του εμπορικού. Λίγα λεπτά μετά, στις 00:30, το πετρελαιοφόρο συνέχισε το ταξίδι του προς το λιμένα προορισμού του.

Ωστόσο, το Λιμενικό στην επίσημη αναλυτική ανακοίνωσή του στις 20:36 της Τετάρτης 14 Ιουνίου, παρέλειψε κάθε αναφορά στην προειδοποίηση για τους «επικίνδυνους κλυδωνισμούς λόγω των υπεράριθμων ατόμων», όπως παρέλειψε ν’ αναφερθεί και στην προσέγγιση του σκάφους 920 του Λιμενικού στο αλιευτικό για παροχή βοήθειας, προσέγγιση και πρόσδεση που αρνούνταν κατηγορηματικά ο εκπρόσωπος του Λιμενικού μέχρι την Παρασκευή (16/6).

Διαβάστε σχετικά: Ναυάγιο στην Πύλο: Στοιχεία του BBC αμφισβητούν την εκδοχή του Λιμενικού

Πληθαίνουν τα ερωτήματα για τις ενέργειες του Λιμενικού

Από τις 15 Ιουνίου, ημέρα ένορκης κατάθεσης του κυβερνήτη Μιλτιάδη Ζουριδάκη του ΠΠΛΣ 920 που προσδέθηκε με το αλιευτικό λίγο πριν τη βύθισή του, προκύπτει ότι το Λιμενικό Σώμα έχει στα χέρια του οπτικοακουστικό υλικό που παραμένει αδημοσίευτο και αδιευκρίνιστο αν έχει παραδοθεί στις ανακριτικές αρχές, καθώς και πέντε φωτοαντίγραφα ημερολογίου του ΠΠΛΣ 920.

Βάσει της ένορκης κατάθεσης του υποπλοιάρχου Μιλτιάδη Ζουριδάκη, ως κυβερνήτης του «920» παρέδωσε εγχείρισε την επομένη της πολύνεκρης τραγωδίας στον υποπλοίαρχο του Λιμενικού, Νικόλαο Τσούλο, παρουσία της ανθυπασπιστή Ευγενίας Μητσέα, «οπτικοακουστικό δίσκο και πέντε φωτοαντίγραφα ημερολογίου ΠΠΛΣ 920».

Στην κατάθεση ο υποπλοίαρχος Ζουριδάκης αναφέρει μάλιστα πως «περί την 23.50 βρισκόμενοι πλησίον του, τους δόθηκε ένας μικρός κάβος με σκοπό να το προσεγγίσουμε και να διαπιστώσουμε τι ακριβώς χρειάζεται».

«Μετά την πρόσδεση από την πλώρη μας με την πλώρη του Α/Κ σκάφος ακούστηκαν φωνές στην αγγλική γλώσσα “No help – Go Italy” και παρά τις επανειλλημένες εκκλήσεις αν θέλουν βοήθεια – συνδρομή, μας αγνόησαν και περί ώρα 23:57 έλυσαν τον κάβο που τους είχαμε δώσει» κατέθεσε ο κ. Ζουριδάκης, σύμφωνα με το Documento. Λίγο αργότερα στην ίδια κατάθεση, ο κυβερνήτης του «920» αναφέρει:

«Περί ώρα 01:49 ενημερωθήκαμε από ΕΚΣΕΔ ότι το Α/Κ σταμάτησε εκ νέου να κινείται και μας δόθηκε εντολή να ελέγξουμε την κατάστασή του. Για τον λόγο αυτό προσέγγισα με χαμηλή ταχύτητα για τυχόν παροχή συνδρομής. Ευρισκόμενοι σε απόσταση 70 περίπου μέτρων από το σκάφος αντιλήφθηκα ότι το σκάφος αυτό είχε αρχίσει να παίρνει μεγάλη κλίση από την δεξιά πλευρά του, ενώ παράλληλα επικρατούσε στους επιβαίνοντες μεγάλη αναστάτωση. Σε λιγότερο από ένα λεπτό το σκάφος ανατράπηκε και τελικά βυθίστηκε ολοκληρωτικά…».

Ένα από τα πλέον σοβαρά ερωτήματα που προκύπτουν είναι το γιατί και με ποιανού εντολή το ΠΠΛΣ προχώρησε σε πρόσδεση παρά την έγκαιρη προειδοποίηση του εμπορικού ότι μια τέτοια ενέργεια προκαλεί επικίνδυνους κλυδωνισμούς.

Διαβάστε σχετικά: Αποκαλυπτική μαρτυρία στο tvxs για το ναυάγιο στην Πύλο: «Το Λιμενικό μας τράβηξε απότομα και γύρισε το πλοίο»

Υπενθυμίζεται ότι το αρχικό αφήγημα του Λιμενικού ήταν ότι ουδέποτε επιχειρήθηκε πρόσδεση στο «Αντριάνα», όπως διαμήνυε σε δηλώσεις του ο εκπρόσωπος Τύπου του ΛΣ Νίκος Αλεξίου, ωστόσο αναγκάστηκε σε τακτική υποχώρηση μετά την παραδοχή του υπηρεσιακού κυβερνητικού εκπροσώπου ότι χρησιμοποιήθηκε σχοινί από παραπλέον σκάφος του Λιμενικού.

Διαβάστε επίσης: Ναυάγιο στην Πύλο: Στον εισαγγελέα σήμερα οι εννέα κατηγορούμενοι ως διακινητές