Εκτενές ρεπορτάζ για την προσφυγική τραγωδία ανοιχτά της Πύλου και τον ρόλο του Λιμενικού στο πολύνεκρο ναυάγιο δημοσιεύει το Al Jazeera, στηλιτεύοντας -μεταξύ άλλων και την απόφαση του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Ισίδωρου Ντογιάκου, για μυστικότητα στην έρευνα

Ads

Με τίτλο «Τραγωδία με σκάφος στην Ελλάδα: Τι γνωρίζουμε για τον ρόλο του λιμενικού;» το ρεπορτάζ αναφέρεται στα ερωτήματα «που παραμένουν» σχετικά με το ρόλο της ελληνικής ακτοφυλακής στο περιστατικό και γιατί οι επιβαίνοντες δεν διασώθηκαν νωρίτερα.

Επισημαίνει ότι το Alarm Phone, μια τηλεφωνική γραμμή για τους πρόσφυγες που βρίσκονται σε κίνδυνο στη Μεσόγειο, δήλωσε ότι είχε ειδοποιήσει τις ελληνικές αρχές στις 17:53 τοπική ώρα (14:53 ώρα Ελλάδας), αφού επικοινώνησε μαζί της για βοήθεια από τους επιβαίνοντες.

«Ήταν στο σημείο, ήταν στη δική τους ζώνη έρευνας και διάσωσης, δεν κατάφεραν να διασώσουν και δεν κατάφεραν να συντονίσουν μια διάσωση. Και μετά έθεσαν ενεργά σε κίνδυνο τις ζωές των ανθρώπων στο σκάφος», δηλώνει η καθηγήτρια Διεθνούς Δικαίου Nora Markard.

Ads

Διαβάστε επίσης: Διακόπουλος για ναυάγιο στην Πύλο: Αντικρουόμενες οι πληροφορίες από Λιμενικό και διασωθέντες

Επίσης, υπενθυμίζει ότι οι δημοσιογραφικές έρευνες έδειξαν επίσης ότι το μοιραίο αλιευτικό σκάφος μετακινούνταν ελάχιστα τις επτά ώρες πριν από την ανατροπή του, σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς της ελληνικής ακτοφυλακής ότι το σκάφος είχε πορεία προς την Ιταλία και είχε απορρίψει τη διάσωσή του.

«Η αγωνία είναι επίσης μια αντικειμενική κατάσταση», απαντά η Μάρκαρντ στους ισχυρισμούς που θέλουν τους επιβαίνοντες να είχαν αρχικά απορρίψει τη διάσωση.

«Ένα σκάφος βρίσκεται σε κίνδυνο όταν δεν μπορεί να φτάσει με ασφάλεια στον προορισμό του, για παράδειγμα επειδή ήταν υπερπλήρες – είτε ο καπετάνιος ισχυρίζεται ότι είναι εντάξει είτε όχι», είπε επίσης.

«Το καθήκον διάσωσης ενεργοποιείται όταν ένα σκάφος βρίσκεται σε κίνδυνο, και βρίσκεστε κοντά ή ενημερώνεστε για την κατάσταση, και τελειώνει μόνο όταν ένα άλλο σκάφος έχει αναλάβει τη διάσωση. Μέχρι τότε, όλα τα πλοία που βρίσκονται κοντά είναι υποχρεωμένα να διασώσουν», είπε.

«Οι άνθρωποι πρέπει να οδηγηθούν στα δικαστήρια, πρέπει να υπάρξει λογοδοσία για ό,τι συμβαίνει στη θάλασσα, δεν μπορούμε να έχουμε τέτοια περιστατικά ξανά και ξανά, και τίποτα να μη συμβαίνει», επισημαίνει η Markard, αναφερόμενη σε ένα ιστορικό καταγεγραμμένων παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε ελληνικά σύνορα.

«Σε αυτό το επίπεδο, αυτό δεν είναι ένα μεμονωμένο περιστατικό. Αυτή είναι μια πολιτική, και έτσι έχουμε ένα τεράστιο πρόβλημα κράτους δικαίου με την Ελλάδα στα σύνορα», υποστηρίζει.

Ο Omer Shatz, δικηγόρος και νομικός διευθυντής του front-LEX, ενός νομικού κόμβου που αμφισβητεί τις μεταναστευτικές πολιτικές της ΕΕ στα ευρωπαϊκά και διεθνή δικαστήρια, δήλωσε στο Al Jazeera ότι ήταν σαφές ότι η Ελλάδα έπρεπε να είχε προσχωρήσει άμεσα σε μια επιχείρηση διάσωσης.

Όπως δήλωσε στο Al Jazeera: «Σύμφωνα με το ναυτικό δίκαιο, η Ελλάδα ήταν υποχρεωμένη να πραγματοποιήσει επείγουσα επιχείρηση έρευνας και διάσωσης, δύο φορές: πρώτον, ως παράκτιο κράτος υπεύθυνο για τη ζώνη έρευνας και διάσωσης στην οποία βρισκόταν το σκάφος και, δεύτερον, ως κράτος σημαίας του οποίου τα πλοία ήταν για τόσα πολλά κατά τις πολύτιμες ώρες που συνοδεύουν στη σκηνή και αλληλεπιδρούν με ένα σκάφος που βρίσκεται σε κίνδυνο», όπως είπε.

Η αναφορά στον Ντογιάκο

Το δημοσίευμα αναφέρεται και την απόφαση του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Ισίδωρου Ντογιάκου, για μυστικότητα, στην έρευνα, λέγοντας πως ο ΟΗΕ χαιρέτισε τη διεξαγωγή μιας ανεξάρτητης έρευνας για το ναυάγιο, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι οποιαδήποτε έρευνα πρέπει να είναι «ενδελεχής και διαφανής».

Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τη θέση που εξέφρασε ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος, ο οποίος έχει ζητήσει να τηρηθεί το απόρρητο στην έρευνα.

Κριτική και στη Frontex 

Φυσικά, από την κριτική του Omer Shatz δεν ξέφυγε η Frontex, καθώς όπως τόνισε, η υπηρεσία συνοριακής ασφάλειας της ΕΕ, Frontex, πρέπει να απαντήσει σε ερωτήσεις σχετικά με τον ρόλο της -ή την έλλειψή του- στην επιχείρηση διάσωσης, δεδομένου ότι το σκάφος είχε εντοπιστεί το πρωί της Τρίτης από εναέριο μέσο του οργανισμού, πριν βυθιστεί.

Στο τέλος της ημέρας, όπως επισημαίνει ο Shatz, τίθεται το ερώτημα: «αν οι επιβαίνοντες δεν ήταν πρόσφυγες αλλά λευκοί Ευρωπαίοι, θα τους συνόδευαν η Frontex και η Ελλάδα μέχρι τον θάνατό τους αντί να τους σώσουν;».

Διαβάστε σχετικά: