To νομοσχέδιο για το «επιτελικό κράτος» που κατατέθηκε αργά χθες το βράδυ στην Βουλή σηματοδοτεί, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές «την αρχή υλοποίησης των προεκλογικών  δεσμεύσεων του Κυριάκου Μητσοτάκη». Και, κατά τις ίδιες πηγές στέλνει και το πρώτο μήνυμα για το νέο μοντέλο διακυβέρνησης μέσα από το οποίο «οι ιδεοληψίες και τα γραφειοκρατικά εμπόδια του χθες τελειώνουν».

Ads

Με ανάλογα μηνύματα θα εμπλουτιστεί προφανώς και η σημερινή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, μέσα από την – πρoφανώς – στεγανοποιημένη επικοινωνιακή ομπρέλα που έχει τεθεί στην υπηρεσία του κυβερνητικού έργου. Στην πραγματικότητα όμως, το πρώτο νομοσχέδιο της κυβέρνησης Μητσοτάκη δεν είναι παρά η επισφράγιση της εγκαθίδρυσης ενός νέου, υπερσυγκεντρωτικού, κράτους που μέσα από τις διακηρύξεις περί αποκομματικοποίησης επιβάλει το ακριβώς αντίθετο – την πλήρη, γαλάζια, κομματικοποίηση και αδιαφάνεια στην κρατική λειτουργία.

Δεν είναι τυχαίο ότι το νομοσχέδιο ουδέποτε τέθηκε στο opengov για ανοιχτή διαβούλευση, όπως όφειλε, λόγω «πίεσης χρόνου», σύμφωνα με την κυβερνητική εκδοχή. Μάλιστα μετά το θόρυβο που προκλήθηκε το νομοσχέδιο αναρτήθηκε τελικά στο opengov ενώ είχε ήδη κατατεθεί στη Βουλή και άρα χωρίς διαβούλευση. Όσο για την ουσία του, η βάση του είναι η υπερσυγκέντρωση εξουσιών και κρατικών λειτουργιών σε ένα πρωθυπουργοκεντρικό επιτελείο, αποτελούμενο στην συντριπτική πλειοψηφία του, από μη εκλεγμένα πρόσωπα.

Διαβάστε επίσης 

Με βάση τις προβλέψεις του νομοσχεδίου, η ευθύνη για τον έλεγχο του κυβερνητικού έργου μεταβιβάζεται πλήρως στην προεδρία της κυβέρνησης, ορίζονται «Επιτροπές Εργασίας» – αγνώστου μέχρι στιγμής σύνθεσης – , κάτω από το επίπεδο του υπουργικού Συμβουλίου, οι οποίες θα προετοιμάζουν τα θέματα της κυβερνητικής ατζέντας, ενώ επί της ουσίας καταργείται το Σώμα Επιθεωρητών – Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, όπως και ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης και οι Επιθεωρητές Υγείας και Δημοσίων Έργων.

Ads

Η κατάργηση, όπως συνέβη και στην περίπτωση του ΣΔΟΕ και του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας, γίνεται δια της μεταφοράς των «διάσπαρτων δομών» των συγκεκριμένων ελεγκτικών φορέων σε μια νέα «Εθνική Αρχή Διαφάνειας», η οποία όμως ακόμη δεν έχει συσταθεί. Παραμένει άγνωστο επίσης εάν και μετά την σύστασή της θα είναι ανεξάρτητη αρχή ή όχι.

Μια ακόμη διαφημιζόμενη κίνηση «αποκομματικοποίησης» του Δημοσίου είναι η δημιουργία θέσης «υπηρεσιακού γενικού γραμματέα». Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, ο υπηρεσιακός γραμματέας θα επιλέγεται μεν μέσω ΑΣΕΠ αλλά θα υπάρχει «απαγορευτικό» εάν έχει συναφή προϋπηρεσία με την προηγούμενη κυβέρνηση. Συγκεκριμένα, θα απαγορεύεται να έχει αποσπαστεί σε κόμμα ή να έχει διατελέσει Γενικός Γραμματέας πέντε χρόνια πριν την αίτηση. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αποκλείονται αυτομάτως όλοι είχαν υπηρετήσει ως Γενικοί Γραμματείς, ή σε συναφείς θέσεις, επί της προηγούμενης κυβέρνησης, ακόμη κι εάν δεν ήταν κομματικά στελέχη, είχαν επιτυχή θητεία και πληρούν όλα τα τεχνοκρατικά κριτήρια.

Ανάλογο μοντέλο κομματικοποίησης δια της… «αποκομματικοποίησης» δείχνει υπηρετούν και τα fake news περί δήθεν μείωσης του αριθμού των μετακλητών που προσλαμβάνουν υπουργοί και υφυπουργοί. Οι «στρατιές» των μετακλητών του ΣΥΡΙΖΑ είχαν αποτελέσει μια ακόμη προεκλογική προπαγανδιστική σημαία της ΝΔ, εν τέλει όμως η κυβέρνηση Μητσοτάκη αυξάνει αντί να μειώνει τον αριθμό των μετακλητών υπαλλήλων για τους υπουργούς και τους υφυπουργούς. Συγκεκριμένα, κάθε υπουργός θα μπορεί να έχει 9 μετακλητούς υπαλλήλους συν δύο δημοσιογράφους, ενώ θέση δημοσιογράφου προβλέπεται πλέον και για τους υφυπουργούς. Στην προηγούμενη κυβέρνηση κάθε υπουργός είχε μέχρι 5 μετακλητούς και 1 δημοσιογράφο (Γραφείο Τύπου), ενώ δεν προβλέπονταν θέσεις δημοσιογράφων ούτε για τους υφυπουργούς, ούτε για τους αναπληρωτές υπουργούς.