Το tvxs.gr σε συνεργασία με το Νέο Φροντιστήριο στην Καλλιθέα, σας ενημερώνει για τα θέματα και τις απαντήσεις στις φετινές Πανελλήνιες.

Ads

Σήμερα οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων διαγωνίστηκαν στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας.

Σύντομο Σχόλιο για τα θέματα Νεοελληνικής Γλώσσας

Η θεματική ενότητα της «Βίας κατά των γυναικών» ήταν αυτή που επιλέχθηκε από την επιτροπή θεμάτων για την εξέταση του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Λογοτεχνίας. 

Ads

Μια θεματική ενότητα που συνδυάζει την ενότητα της «Βίας» και την ενότητα των «Στεροτύπων» συγκεκριμένα απέναντι στο γυναικείο φύλλο. Και οι δύο αυτές ενότητες, δεν είχαν ζητηθεί στις Πανελλαδικές για πάρα πολλά χρόνια. Ταυτόχρονα, τα τελευταία χρόνια, αλλεπάλληλα περιστατικά βίας κατά των γυναικών ήρθαν στην επικαιρότητα, δίνοντας αφορμή για πληθώρα άρθρων και δημοσίων τοποθετήσεων πάνω στο θέμα. Επομένως, η επιλογή του θέματος μόνο έκπληξη δεν συνιστά. 

Ως προς τη δυσκολία των θεμάτων, η επιτροπή – συνεχίζοντας στην ίδια γραμμή με τα χθεσινά θέματα των ΕΠΑΛ – επέλεξε ασκήσεις χωρίς ιδιαίτερο βαθμό δυσκολίας. 

Ως προς το θέμα Α, ζητήθηκε μια περίληψη με εστίαση, στην οποία οι μαθητές έπρεπε ανατρέχοντας στο κείμενο να συμπεριλάβουν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες. Χαρακτηρίζεται ως άσκηση μέτριας δυσκολίας.

Στο Θέμα Β, ζήτησαν αυτή την φορά, μια παραλλαγή της άσκησης ΣΩΣΤΟ / ΛΑΘΟΣ, μέσα από μια εκδοχή άσκησης Πολλαπλής Επιλογής. Ζήτησαν τι δηλώνουν 5 Διαρθρωτικές λέξεις  (έμφαση, αντίθεση, επεξήγηση, αιτιολόγηση και συμπέρασμα). Επίσης ως προς τον τρόπο ανάπτυξης της δεύτερης παραγράφου (Σύγκριση/Αντίθεση) ζήτησαν την τεκμηρίωση της σχέσης και τη χρήση της. Συνολικά λοιπόν, οι ασκήσεις στο θέμα Β, μπορούν να δώσουν στα παιδιά που έχουν δώσει ολοκληρωμένες απαντήσεις, ακόμη και το απόλυτο των μονάδων.

Στο Θέμα Γ, πρόκειται για μια παραλλαγή εκφώνησης, που κινείται στο ίδιο ακριβώς μοτίβο, όπως και τα προηγούμενα χρόνια. Έχει ζητηθεί μάλιστα και ακριβώς με τον ίδιο τρόπο. Για Λογοτεχνικό κείμενο, επιλέχθηκε απόσπασμα από το «Οι κόρες του Ηφαιστείου» του Χρήστου Οικονόμου από την ομώνυμη συλλογή διηγημάτων που εκδόθηκε το 2017 και που μεταφέρθηκε και επί σκηνής. Σαφής και αναμενόμενη διατύπωση, μέτριας δυσκολίας για τους εξεταζόμενους. 

Τέλος, στο Θέμα Δ, το θέμα της Έκθεσης, ζητήθηκε ομιλία για την παραβίαση των δικαιωμάτων των γυναικών, στην οποία οι εξεταζόμενοι έπρεπε να αναφερθούν σε μορφές παραβίασης και σε τρόπους με τους οποίους οι νέοι μπορούν να συνεισφέρουν στην επίτευξη της ισότητας. Η «εμπλοκή» των νέων στο Β’ ερώτημα είθισται στα θέματα αρκετών ετών. Εδώ οι εξεταζόμενοι μπορούν να αξιοποιήσουν υλικό από τις παρακάτω θεματικές ενότητες: Βία, Ισότητα δύο Φύλλων,

Ανθρώπινα Δικαιώματα και Νέοι. Είναι σημαντικό να είναι ξεκάθαρο το επικοινωνιακό πλαίσιο της ομιλίας και να υπάρχει διακριτή και επαρκής ανάπτυξη των δύο επιμέρους ερωτημάτων. Η χρήση Α’ πληθυντικού και η χρήση Ερωτήσεων για να προσδοθεί ζωντάνια στην ομιλία είναι επιθυμητή.

Συμπέρασμα: Οι εξεταζόμενοι στη σημερινή πρώτη μέρα των Πανελλαδικών Εξετάσεων δεν πρέπει να αιφνιδιάστηκαν από τις επιλογές τις επιτροπής. Με ολοκληρωμένες απαντήσεις και προσεκτική προσέγγιση των θεμάτων, έχουν σήμερα την ευκαιρία να ξεκινήσουν «με το δεξί» την σειρά αυτή των Εξετάσεων και να κάνουν ένα σημαντικό βήμα που θα τους φέρει πιο κοντά στην υλοποίηση του στόχου τους! Τους εύχομαι ολόψυχα, καλή δύναμη και καλή συνέχεια στην προσπάθειά τους!

Κούνος Λουκάς
Υπεύθυνος Σπουδών για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας στο ΝΕΟ Φροντιστήριο

  • Οι απαντήσεις προέρχονται από το «Νέο Φροντιστήριο» Καλλιθέας, Ελευθερίου Βενιζέλου 98

Τηλ 210-9591664
Email  [email protected]
Site www.neo.edu.gr/kallithea