Ο Αύγουστος μας αποχαιρετά κινηματογραφικά με τρεις καινούργιες ταινίες να κάνουν την εμφάνιση τους, στις Αίθουσες. Η πρόταση της εβδομάδας, δεν είναι άλλη από τη νέα δημιουργία του Γούντι Άλεν, με πρωταγωνιστές την Έμμα Στόουν και τον Χοακίν Φίνιξ. Το blockbuster φιλμ, «Επικίνδυνη Αποστολή: Μυστικό Έθνος», φέρνει την υπογραφή του Τομ Κρουζ, ενώ στις επανεκδόσεις σας προτείνουμε δύο κλασσικά στο είδος τους φιλμ: «Έρωτας το Απόγευμα» του Μπίλι Γουάιλντερ και το υπέροχο «Ένας Αμερικανός Φίλος» του Βιμ Βέντερς. Τέλος υπενθυμίζουμε ότι σήμερα ξεκινάει η «Ιαπωνική Εβδομάδα των Κρυμμένων Θησαυρών», με επτά διαχρονικά αριστουργήματα του Ιαπωνικού, αλλά και του παγκόσμιου Κινηματογράφου.

Ads

«Παράλογος Άνθρωπος» (Irrational Man – 2015) του Γούντι Άλεν (Η.Π.Α.)

image

Ο καθηγητής φιλοσοφίας Έιμπ Λούκας (Χοακίν Φίνιξ) καταρρέει, ανήμπορος να βρει νόημα ή χαρά στη ζωή. Νιώθει ότι όλα όσα δοκίμασε να κάνει, από πολιτικό ακτιβισμό ως τα μαθήματά του, δεν έχουν τελικά κανένα νόημα, με αποτέλεσμα να έχει βυθιστεί σε μια αδιέξοδη υπαρξιακή απελπισία. Η ψυχολογία του δεν αλλάζει ούτε μετά την άφιξή του σ’ ένα μικρό πανεπιστήμιο, όπου συναντά την Ρίτα Ρίτσαρντς (Πάρκερ Πόουζι), μια μοναχική καθηγήτρια που θέλει να ξεφύγει από τον δυστυχισμένο γάμο της, και την Τζιλ Πόλαρντ (Έμμα Στόουν), την καλύτερη φοιτήτριά του που εξελίσσεται σε στενή του φίλη. Όμως παρόλο που η Τζιλ αγαπά τον φίλο της, βρίσκει την βασανισμένη, καλλιτεχνική προσωπικότητα του Έιμπ ακαταμάχητη και όσο τα σημάδια της ψυχικής του ανισορροπίας πληθαίνουν, τόσο εκείνη ελκύεται από αυτόν. Όλα αλλάζουν όταν ο Έιμπ και η Τζιλ ακούν κατά τύχη την συζήτηση μιας άγνωστης παρέας και ο Έιμπ παίρνει μια αναπάντεχη απόφαση, που τον απελευθερώνει και ταυτόχρονα του δίνει μια νέα, ορμητική διάθεση για ζωή. Η απόφασή του, όμως, θα αλλάξει τη ζωή του ίδιου, της Τζιλ και της Ρίτα, για πάντα…

Ads

Πιστός στο ραντεβού του με το κινηματογραφόφιλο κοινό, ο ακούραστος και καταξιωμένος Αμερικανός σκηνοθέτης, σεναριογράφος και ηθοποιός, Γούντι Άλεν – βραβευμένος με τέσσερα Όσκαρ: Annie Hall (1977), Hannah and Her Sisters (1986), Midnight in Paris (2011) – επιστρέφει πίσω από την κάμερα, δίνοντας ζωή σ’ ένα σενάριο του διαφορετικό απ’ ότι συνήθως. Αυτό που απασχολεί αυτή τη φορά τον δημιουργό, είναι το κλασσικό ρητορικό ερώτημα: “Αν ήξερες ότι ένας άνθρωπος πρόκειται να προβεί σε μία εγκληματική πράξη, θα τον δολοφονούσες, ώστε να αποτρέψεις την αδικία και να βελτιώσεις τον κόσμο και την ανθρωπότητα;” Ο Γούντι εμπιστεύεται και πάλι ως πρωταγωνίστρια του την Έμμα Στόουν, ενώ συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον Χοακίν Φίνιξ και την Πάρκερ Πόουζι – Αξίζει να σημειώσουμε ότι η Πόουζι συμμετέχει και στο νέο φιλμ του πολυάσχολου δημιουργού, με πρωταγωνιστές τον Τζέσε Άιζενμπεργκ και την Κρίστεν Στιούαρτ.

Ο «Παράλογος Άνθρωπος» διαθέτει αρκετά από τα αξιόλογα χαρακτηριστικά των ταινιών που καθιέρωσαν τον Γούντι Άλεν. Προσεγμένα πλάνα, όμορφη φωτογραφία, ακόμα και η αγαπημένη τζαζ μουσική του Γούντι, δηλώνει παρών. Οι τρεις βασικοί ηθοποιοί δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό και αυτό είναι το βασικό πλεονέκτημα μίας ταινίας που αποτυγχάνει να μείνει στην μνήμη, εξαιτίας ενός μέτριου σεναρίου. Το σενάριο και οι έξυπνοι διάλογοι, υπήρξαν ανέκαθεν τα αγαπημένα σημεία αναφοράς και το σήμα κατατεθέν του Γούντι Άλεν, στις περισσότερες από τις σπουδαίες ταινίες της ένδοξης φιλμογραφιάς του. Δυστυχώς στον «Παράλογο Άνθρωπο», αυτό δε συμβαίνει κι όσο κυλάει ο φιλμικός χρόνος, αυτό γίνεται ολοένα και περισσότερο αντιληπτό με την ιστορία να εξασθενεί επικίνδυνα. Ωστόσο το φιλμ παρακολουθείται ευχάριστα – ειδικά σε κάποιο θερινό σινεμά – και αποτελεί την πλέον αξιόπιστη πρόταση της τρέχουσας κινηματογραφικής εβδομάδας.

Διαβάστε επίσης:
Η νέα ταινία του ακούραστου Γούντι Άλεν: «Παράλογος Άνθρωπος»

Κυκλοφορούν επίσης:
«Επικίνδυνη Αποστολή: Μυστικό Έθνος» (Mission: Impossible – Rogue Nation – 2015) του Κρίστοφερ Μακουάρι (Η.Π.Α.)

image

Ο Ίθαν Χαντ (Τομ Κρουζ) αναλαμβάνει μια νέα αποστολή, την πιο επικίνδυνη μέχρι σήμερα, που τον θέλει να προσπαθεί να διαλύσει το Συνδικάτο, μια σκιώδη οργάνωση άριστα εκπαιδευμένων πρακτόρων, που αποκαλύπτεται ότι δρα ενάντια στα μυστικά σχέδια της Αμερικανικής Κυβέρνησης, ώστε να επικρατήσει μια νέα τάξη πραγμάτων. Στο πλευρό του Ίθαν Χαντ και της ομάδας του θα βρεθεί και μια αποκηρυγμένη Βρετανίδα πράκτορας (Ρεμπέκα Φέργκιουσον), ο ρόλος της οποίας συνιστά άλλο ένα μυστήριο. Στόχος του Ίθαν Χαντ είναι να προστατέψει τους φίλους του και να σώσει παράλληλα τον κόσμο, όσο επικίνδυνο κι αν είναι…

Ο Τομ Κρουζ συναντά Κρίστοφερ ΜακΚουάρι, μετά τις επιτυχημένες συνεργασίες τους – Valkyrie, Edge of Tomorrow και Jack Reacher, στην πέμπτη ταινία της δημοφιλούς «σειράς», με εντυπωσιακές σκηνές δράσεις, αλλά και τις απαραίτητες δόσεις χιούμορ. Ο Κρουζ, σε καλή φόρμα, ξαναβρίσκει τον Τζέρεμι Ρένερ και τον Σάιμον Πεγκ, ενώ στην καρέκλα του σκηνοθέτη συναντάμε τον βραβευμένο με Όσκαρ, Κρίστοφερ ΜακΚουάρι – The Usual Suspects (1995) – που συντονίζει με επάρκεια τα έτσι κι αλλιώς απαιτητικά γυρίσματα. Το φιλμ απαρτίζεται από θεαματικές εκρήξεις, αδρεναλινικά ανθρωποκυνηγητά αέρος (Α400 αεροσκάφος), νερού (υποβρύχιες εγκαταστάσεις), αλλά κι εδάφους με καταδιώξεις στους δρόμους του Λονδίνου και του Μαρόκο.

«Το Μαύρο Άλογο» (The Dark Horse – 2014) του James Napier Robertson (Νέα Ζηλανδία)

image

Ο Τζένεσις (Cliff Curtis) παρά την ψυχιατρική διάγνωση για «διπολική διαταραχή» που τον συνοδεύει, είναι ένας ιδιοφυής σκακιστής. Η συναισθηματική του νοημοσύνη του δίνει μάλιστα τη δυνατότητα να γίνει ένας γενναιόδωρος και υπομονετικός δάσκαλος. Ενάντια σε όλα τα προγνωστικά, ο ήρωας μας αναλαμβάνει να οδηγήσει μία ομάδα απόκληρων παιδιών στο πανεοζηλανδικό πρωτάθλημα σκακιού.

Έχοντας ταξιδέψει σε μερικά από τα σημαντικότερα Διεθνή Κινηματογραφικά Φεστιβάλ, από το Τορόντο μέχρι το Μόναχο, «Το Μαύρο Άλογο» (The Dark Horse – 2014) του James Napier Robertson, έρχεται και στις ελληνικές Κινηματογραφικές Αίθουσες. Πρόκειται για ένα πολυβραβευμένο νεοζηλανδικό δράμα, που αφηγείται μια ξεχωριστή περίπτωση διπολικής διάνοιας, βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα.

Σε επανέκδοση:
«Ένας Αμερικανός Φίλος» (The American Friend – 1977) του Βιμ Βέντερς (Γερμανία, Γαλλία)

image

Ο Τομ Ρίπλεϊ (Ντένις Χόπερ) είναι ένας Αμερικανός, που ζει στην Ευρώπη. Ο Ρίπλεϊ συνεργάζεται μ’ έναν πλαστογράφο έργων τέχνης στο Αμβούργο, αποκτώντας έτσι σχέσεις με ανθρώπους του υποκόσμου. Ένας από αυτούς, ο Ραούλ Μινό (Τζέραρντ Μπλεν), τον πλησιάζει μια μέρα και του προτείνει μια διαφορετική δουλειά. Όχι το συνηθισμένο εμπόριο πλαστών έργων, στο οποίο ειδικευόταν ο Ρίπλεϊ, αλλά τη δολοφονία ενός άντρα! Ο Μινό του ζητά να γίνει εκτελεστής και να σκοτώσει έναν μαφιόζο εχθρό του. Ο Ρίπλεϊ καταστρώνει τότε ένα φιλόδοξο σχέδιο. Παράλληλα όμως σκέφτεται να μπλέξει στην υπόθεση τον Τζόναθαν Ζίμερμαν (Μπρούνο Γκαντζ), έναν ήρεμο οικογενειάρχη και τεχνίτη κορνίζας, που γνωρίζει τυχαία σε μια δημοπρασία. Όταν ο Ρίπλεϊ μαθαίνει ότι ο Τζόναθαν είναι βαριά άρρωστος, παραποιεί τα ιατρικά στοιχεία ώστε να δείχνουν ότι δεν έχει καθόλου χρόνο ζωής, για τον πείσει να διαπράξει τον φόνο. Ο Τζόναθαν ανακαλύπτει έτσι σταδιακά μια εντελώς καινούργια πτυχή του εαυτού του και δελεάζεται από το μεγάλο χρηματικό ποσό που του προσφέρει ο Μινό για να εξασφαλίσει το αβέβαιο μέλλον της οικογένειά του. Μη γνωρίζοντας όμως τίποτα για την ανάμειξη του Ρίπλεϊ σε αυτή τη δολοπλοκία, γίνεται σιγά σιγά φίλος με τον Ρίπλεϊ, σε μια περίεργη όσο και μοιραία φιλία και για τους δύο…

Το «Ένας Αμερικανός Φίλος» (The American Friend), είναι η έβδομη μεγάλου μήκους ταινία του σπουδαίου Γερμανού σκηνοθέτη, Βιμ Βέντερς, η οποία κυκλοφορεί σε επανέκδοση δίνοντας μας την ευκαιρία να την ξαναθυμηθούμε. Το φιλμ αποτελεί διασκευή του βιβλίου «Το παιχνίδι του κυρίου Ρίπλεϊ« της Πατρίσια Χάισμιθ. Ο Βιμ Βέντερς αποδίδει έμφαση τόσο στους χαρακτήρες – την αποξένωση, τα διλήμματα και τα συναισθήματα τους – όσο και στις πόλεις στις οποίες εκείνοι ζουν και δρουν. Η ιστορία διαδραματίζεται μεταξύ Νέας Υόρκης, Παρισιού, Αμβούργου και Μονάχου, ενώ στο καστ συναντάμε στους κεντρικούς ρόλους τους εξαιρετικούς Ντένις Χόπερ και Μπρούνο Γκανζ και στους συμπληρωματικούς ρόλους τους Σαμ Φούλερ και Νίκολας Ρέι. Το φιλμ πραγματοποίησε την πρεμιέρα του τον Μάιο του 1977, στο 30ό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών.

Διαβάστε επίσης:
Βιμ Βέντερς: Ο «Κάιζερ» του Γερμανικού Κινηματογράφου
Συνέντευξη – Ο Βιμ Βέντερς μιλά για το ελληνικό σινεμά και τον Θόδωρο Αγγελόπουλο

«Έρωτας το Απόγευμα» (Love in the Afternoon – 1957) του Μπίλι Γουάιλντερ (Η.Π.Α.)

image

Μια νεαρή κοπέλα (Όντρεϊ Χέπμπορν), κόρη ενός ιδιωτικού ερευνητή, προσπαθεί να ξεμπλέξει από ένα ερωτικό μπέρδεμα έναν εκατομμυριούχο πλεϊμπόι (Γκάρι Κούπερ) που παρακολουθεί ο πατέρας της (Μορίς Σεβαλιέ), με αποτέλεσμα να τον ερωτευθεί και να του παρουσιαστεί με διαφορετική προσωπικότητα για να τον σαγηνεύσει. Η ρομαντική κομεντί του Μπίλι Γουάιλντερ, βασίζεται στο μυθιστόρημα του Κλοντ Ανέ “Ariane, jeune fille russe”,  το οποίο γνώρισε πολλές κινηματογραφικές μεταφορές, στη Γαλλία, τη Γερμανία, την Αγγλία, όμως το φιλμ του ιδιοφυούς Γουάιλντερ, καταφέρνει να είναι ταυτόχρονα σαρκαστικό αλλά και τρυφερό.

Η ερωτική ατμόσφαιρα του Παρισιού και η χαρακτηριστική μουσική του, διαπερνούν ολόκληρη την ταινία. Το κλασσικό και παράλληλα παιχνιδιάρικο ταμπεραμέντο της Όντρεϊ Χέπμπορν, η γοητευτική ωριμότητα του Γκάρι Κούπερ, η υποκριτική μαεστρία του Μορίς Σεβαλιέ, μα κυρίως η αριστοτεχνική σκηνοθεσία του Μπίλι Γουάιλντερ, συνθέτουν μια κομψή, ανάλαφρη και χαριτωμένη κομεντί. O Γουάιλντερ έχει αναγνωριστεί δικαίως ως ένας από τους μετρ της αμερικάνικης κωμωδίας. Στην πλούσια φιλμογραφία του, συγκαταλέγονται ταινίες με έντονα κριτικό και ειρωνικό βλέμμα. Από κοινωνικές σάτιρες, όπως «H Πρώτη Σελίδα» (1974), «Ένα, Δύο, Τρία» (1961), κωμωδίες περί ηθικής όπως η «Aβάντι» (1972), αισθηματικές ή ερωτικές κομεντί όπως η αγαπημένη «Γκαρσονιέρα» (1960), ο «Έρωτας το Απόγευμα» (1957) και η «Σαμπρίνα» (1954), αλλά και κωμωδίες, με κεντρικό άξονα την αντρική φιλία: «Buddy Buddy» (Tα Φιλαράκια), «H Πρώτη Σελίδα» κ.ά.

Διαβάστε επίσης:
Ο ιδιοφυής και πολυτάλαντος Μπίλι Γουάιλντερ