Πιστό στο ραντεβού του, με όσους αγαπούν την Έβδομη Τέχνη, το κλασσικό και διαχρονικό πλέον Ταινιόραμα, επέστρεψε και φέτος στο Άστυ από την Ama Films. Μέσα από 168 επιλεγμένες ταινίες, οι οποίες θα προβληθούν σε διάστημα 56 ημερών και συγκεκριμένα από την Πέμπτη 12 Μαΐου έως και την Τετάρτη 6 Ιουλίου. Στην Κινηματογραφική Στήλη του Tvxs.gr παρακολουθούμε από κοντά μία αγαπημένη διοργάνωση και παρουσιάζουμε σήμερα αναλυτικά, την τέταρτη εβδομάδα προβολών, καθώς και τις προτάσεις μας.

Ads

Το Ταινιόραμα έρχεται και το 2016 για να μας ταξιδέψει, μέσα από επιλεγμένες δημιουργίες, εμποτισμένες με τη μαγεία και τη νοσταλγία του φιλμ, όπως ακριβώς μας έχει συνηθίσει. Τρεις κόπιες την ημέρα και εκατοντάδες μπομπίνες εβδομαδιαίως, θα μπαινοβγαίνουν στο θρυλικό, σκοτεινό δωματιάκι του κεντρικού κινηματογράφου και θα ανεβοκατέβουν στο σινεφίλ υπόγειο της πλατείας Κοραή. Για μια ακόμη χρονιά, η γιορτή του σινεφίλ στο Άστυ επιμένει και υποδέχεται το κοινό με σπάνιες ταινίες, αλλά και κλασσικά αριστουργήματα.

Την τέταρτη εβδομάδα προβολών του Ταινιοράματος 2016, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη 2 Ιουνίου, έως και την Τετάρτη 8 Ιουνίου, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει στην μεγάλη οθόνη, τα διαχρονικά αριστουργήματα, τεσσάρων σπουδαίων δημιουργών: του Πέδρο Αλμοδόβαρ, του Τζιμ Τζάρμους, του Φρανσουά Τρυφώ και του Λουκίνο Βισκόντι. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει επίσης, το “Λεωφορείον ο Πόθος” του Ηλία Καζάν, “Πέρυσι στο Μάριενμπαντ” του Αλέν Ρενέ, “Η Αυτοκρατορία του Πάθους” του Ναγκίσα Οσίμα και “Ο Καίσαρας Πρέπει να Πεθάνει” των αδερφών Ταβιάνι. Πιο συγκεκριμένα:

Φρανσουά Τρυφώ

image

Ads

Μαγεμένος από την τελετουργία της σκοτεινής αίθουσας ο Τρυφώ εμμένει πεισματικά προσκολλημένος, σ’ όλες τις ταινίες του, στην απόλαυση της αφήγησης. Αναζητά την γοητεία των προσώπων, επικεντρώνεται στις εντάσεις του διαλόγου, προσαρμόζει το κινηματογραφικό κάδρο στις διαστάσεις του ανθρώπινου προσώπου. Αυτά είναι και κάποια από τα στοιχεία που προσδιορίζουν την μαγεία των κινηματογραφικών του εικόνων. Το ιδιαίτερο ύφος του Τρυφώ δεν δυναστεύει την αφήγηση, δεν της επιβάλλεται, αλλά αντίθετα αφήνει χώρο για να κινηθούν και να αναπνεύσουν τα φιλμικά πρόσωπα. Καθώς η αφήγηση παραμένει ένας ακρογωνιαίος λίθος της μυθοπλασίας, ο κινηματογραφικός φακός παρακολουθεί τα πρόσωπα με καθαρό βλέμμα, απαλλαγμένο από τις όποιες πολιτικές ή ψυχαναλυτικές παρεμβολές που ταλανίζουν το έργο άλλων σκηνοθετών της εποχής.

«Το Σινεμά του αύριο δε θα γίνει από υπαλλήλους της κάμερας, αλλά από καλλιτέχνες για τους οποίους το γύρισμα θα είναι μια περιπέτεια εκπληκτική και παθιασμένη… Το σινεμά του αύριο, θα είναι μία ερωτική πράξη.» – Φρανσουά Τρυφώ

Διαβάστε επίσης:
Ο «αιώνιος έφηβος» Φρανσουά Τρυφώ

Λουκίνο Βισκόντι

image

Ο Λουκίνο Βισκόντι (Μιλάνο, 2 Νοεμβρίου 1906 – Ρώμη, 17 Μαρτίου 1976) υπήρξε κορυφαίος Ιταλός σκηνοθέτης, τόσο του κινηματογράφου και του θεάτρου, όσο και της όπερας. Ο Βισκόντι κληροδότησε μια εξαιρετική φιλμογραφία που ποτέ δεν έπαψε να αποτελεί σημείο αναφοράς στην Έβδομη Τέχνη, με ταινίες που άφησαν εποχή χάρη στη δραματική τους δύναμη.

Διαβάστε επίσης:
Λουκίνο Βισκόντι: Ο «Κόκκινος Κόμης» του κινηματογράφου

«Λεωφορείο ο Πόθος» (A Streetcar Named Desire – 1951) του Ηλία Καζάν

image

Η Μπλανς Ντιμπουά, μια μοναχική και νευρωτική δασκάλα, φτάνει στη Νέα Ορλεάνη, στο σπίτι της αδελφής της Στέλλα, που ζει με τον αγροίκο σύζυγό της Στάνλεϊ Κοβάλσκι. Η ωμότητα του Στάνλεϊ δημιουργεί σύγχυση στην εύθραυστη ψυχή της Μπλανς, η οποία προσπαθεί να δημιουργήσει τη δική της πραγματικότητα μέσα σε μια άγρια καθημερινότητα. Όμως, η Μπλανς κρύβει κάποιο μυστικό. Εάν φανερωθεί, ο κόσμος της θα καταρρεύσει…

Το «Λεωφορείο ο Πόθος» (A Streetcar Named Desire), σε σκηνοθεσία του Ηλία Καζάν και σε σενάριο του Τένεσι Ουίλιαμς, είναι βασισμένο στο βραβευμένο με «Πούλιτζερ» ομότιτλο θεατρικό του έργο. Η παρακμή και οι σκοτεινοί πόθοι στον αμερικάνικο Νότο, παρουσιάζονται στην μεγάλη οθόνη μέσα από μία αριστοτεχνική διασκευή ενός ζωντανού θεατρικού έργου. Μία θρυλική ταινία με πρωταγωνιστή τον Μάρλον Μπράντο και με τέσσερα κερδισμένα Όσκαρ, καθώς και ακόμη οχτώ υποψηφιότητες – Α’ Γυναικείου Ρόλου στη Βίβιαν Λι, Β’ Ανδρικού Ρόλου στη Καρλ Μάλντεν, Β’ Γυναικείου Ρόλου στη Κιμ Χάντερ, Καλλιτεχνικής διεύθυνσης (σκηνικών) στους Ρίτσαρντ Ντέι και Τζορτζ Χόπκινς – αλλά και δύο βραβεία στο Φεστιβάλ της Βενετίας του 1951 για τον Ηλία Καζάν και τη Βίβιεν Λι.

«Πέρσι στο Μάριενμπαντ» (Last Year at Marienbad – 1961) του Αλέν Ρενέ

image

Το βραβευμένο με Χρυσό Λιοντάρι στην Μπιενάλε της Βενετίας, το 1963, «Πέρυσι στο Μαρίενμπαντ» του Αλέν Ρενέ, αποτελεί το απόλυτο κινηματογραφικό παζλ, για ευφυείς λύτες. Μία ταινία με μεθυστικά χρονικά άλματα και αλλεπάλληλα φλάσμπακς, στον χρόνο αλλά και στο υποσυνείδητο. Μία τέλεια εικονογράφηση της ψυχαναλυτικής διαδικασίας, μεταφερόμενη ιδανικά στη μεγάλη οθόνη…

Διαβάστε επίσης:
Αλέν Ρενέ: Στην αναζήτηση μιας ειδικής κινηματογραφικής γλώσσας

«Η Αυτοκρατορία του Πάθους» (1978) του Ναγκίσα Οσίμα

image

Το 1895 σε αγροτική περιοχή της Ιαπωνίας, μια νοικοκυρά διατηρεί παθιασμένη σχέση μ’ έναν νεαρότερο άντρα που μόλις γύρισε από τον πόλεμο. Μετά από μια νύχτα παθιασμένου έρωτα, το ζευγάρι αποφασίζει πως ο ηλικιωμένος σύζυγος πρέπει να πεθάνει. Τρία χρόνια μετά το έγκλημα, το φάντασμα του δολοφονημένου εμφανίζεται. Μπροστά στην αποκάλυψη του φονικού και της τιμωρίας, το άνομο ζευγάρι βυθίζεται στην απόγνωση και τις ενοχές. Μια κλασσική ταινία δοσμένη μ’ ένα στιλ γεμάτο παροξυσμό αλλά και ποίηση, βασισμένη σε αληθινό περιστατικό που συνέβη το 1895 σε απομονωμένο χωριό της Ιαπωνίας. Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας στις Κάννες.

Ο Ναγκίσα Οσίμα είναι σίγουρα µια από τις µεγάλες µορφές του σύγχρονου κινηματογράφου. Δημιουργός ανοιχτός, πολυµερής και πολύσηµος, δεν έπαψε να ερευνά και ν’ αµφισβητεί την κοινωνική πραγματικότητα της χώρας του, την πίεση των σχημάτων του παρελθόντος και της εξουσίας.

«Ο Καίσαρας πρέπει να πεθάνει» (2012) των αδερφών Ταβιάνι

image

Η κάμερα των Πάολο και Βιτόριο Ταβιάνι εισχωρεί στη φυλακή Ρεμπίμπια, στα προάστια της Ρώμης, και καταγράφει τις οντισιόν, τις κουβέντες και τη διανομή των ρόλων, τις προετοιμασίες, και εντέλει το ανέβασμα της παράστασης «Ιούλιος Καίσαρας», με πρωταγωνιστές πραγματικούς κρατουμένους των φυλακών. Η ταινία διαρκεί 76 λεπτά και αποτελεί μια εξαίσια μεταφορά, γεμάτη συμβολισμούς. Ένα μοναδικό πείραμα με το παιχνίδι της αναμόρφωσης ή καλύτερα τον άκρως ιδιαίτερο τρόπο προσέγγισης της ελευθερίας, με φόντο το αληθινό περιβάλλον των φυλακών. Πως δηλαδή κλείνεται ο ρεαλισμός σε πλαίσια, και μεταγράφεται διαμέσου της τέχνης ενός κλασικού έργου του Σαίξπηρ;

«Από τότε που ανακάλυψα την Τέχνη, αυτό το κελί έχει γίνει πραγματικά μια φυλακή…» – «Ο Καίσαρας πρέπει να πεθάνει»

Διαβάστε επίσης:
«Ο Καίσαρας πρέπει να πεθάνει» των αδελφών Ταβιάνι
Στην Ελλάδα ως επίτιμοι διδάκτορες του ΑΠΘ οι αδερφοί Ταβιάνι

Αναλυτικά το πρόγραμμα προβολών της τέταρτης εβδομάδας του Ταινιοράματος 2016, έχει διαμορφωθεί ως εξής:

Πέμπτη 2 Ιουνίου – Ασπρόμαυρα Διαμάντια
18:00 Λεωφορείον ο Πόθος
20:00 Οι Δολοφόνοι
22:00 Πέρυσι στο Μάριενμπαντ

Παρασκευή 3 Ιουνίου – Ιαπωνικά Αριστουργήματα
18:00 Tokyo Story
20:00 Η Αυτοκρατορία του Πάθους
22:00 Ταξίδι στην άλλη Όχθη

Σάββατο 4 Ιουνίου – Χρυσές Αρκούδες
18:00 Ο Καίσαρας Πρέπει να Πεθάνει
20:00 Μέλι
22:00 Σεράγεβο Σ’ Αγαπώ

Κυριακή 5 Ιουνίου – Βραδιά Πέδρο Αλμοδόβαρ
18:00 Όλα για τη Μητέρα της
20:00 Μίλα της
22:00 Κακή Εκπαίδευση

Δευτέρα 6 Ιουνίου – Βραδιά Τζιμ Τζάρμους
18:00 Ο Νεκρός
20:00 Στην Παγίδα του Νόμου
22:00 Τσακισμένα Λουλούδια

Τρίτη 7 Ιουνίου – Βραδιά Φρανσουά Τρυφώ
18:00 Η Ιστορία της Αντέλ Ουγκό
20:00 Αμερικανική Νύχτα
22:00 Η Νύφη Φορούσε Μαύρα

Τετάρτη 8 Ιουνίου – Βραδιά Λουκίνο Βισκόντι Ι
18:00 Αθώος
20:00 Θάνατος στη Βενετία
22:00 Λευκές Νύχτες

image

Το Ταινιόραμα 2016 στον Κινηματογράφο Άστυ (Κοραή 4, Αθήνα – Μετρό Πανεπιστημίου) θα διαρκέσει από την Πέμπτη 12 Μαΐου έως και την Τετάρτη 6 Ιουλίου. Θα υπάρχει ενιαίο ημερήσιο εισιτήριο (3 ταινίες την ημέρα) των 7 ευρώ, μειωμένο των 6 ευρώ, ενώ θα διατεθεί περιορισμένος αριθμός καρτών διαρκείας και για τις 8 εβδομάδες αξίας 45 ευρώ. Για περισσότερες πληροφορίες παραθέτουμε την επίσημη ιστοσελίδα του Κινηματογράφου Άστυ στο Facebook.

Στον σύνδεσμο που ακολουθεί, μπορείτε να δείτε το αναλυτικό πρόγραμμα του Ταινιοράματος 2015 στο Άστυ, αλλά και να το κατεβάσετε σε μορφή .pdf