Η πρώτη κινηματογραφική εβδομάδα του Μαρτίου μας υποδέχεται με τέσσερις αξιόλογες δημιουργίες. Ξεχωρίζει η «Μαχαιριά» (The Cut) του Φατίχ Ακίν, τον οποίο είχαμε τη χαρά να συναντήσουμε από κοντά και λίγες ημέρες πριν, στο πλαίσιο της αθηναϊκής πρεμιέρας του φιλμ. Η εβδομάδα έχει και άρωμα από την πρόσφατη τελετή απονομή των Βραβείων Όσκαρ, καθώς κυκλοφορεί στις αίθουσες η δημιουργία του Αμπντεραμάν Σισακό, «Τιμπουκτού» (Timbuktu) – μία από τις πέντε υποψήφιες ταινίες για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας. Αλλά και από την απέναντι πλευρά του Ατλαντικού μας έρχονται δύο πολυσυζητημένα έργα. Ο λόγος για τα καινούργια φιλμ των Τζέικ Τζίλενχαλ και Τζέσικα Τσάστεϊν, που αντίστοιχα πρωταγωνιστούν στον «Νυχτερινό Ανταποκριτή» (Nightcrawler) και «Στα Χρόνια της Βίας» (A Most Violent Year). Τέλος, μην ξεχάσετε να διαβάσετε τα πρώτα αφιερώματα μας και για το 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, το οποίο σηκώνει αυλαία την Παρασκευή 13 Μαρτίου, με το Tvxs.gr να δίνει και φέτος δυναμικά το παρών για την κάλυψη της διοργάνωσης.

Ads

«Η Μαχαιριά» (The Cut) του Φατίχ Ακίν (Γερμανία, Τουρκία – 2014)

image

Το φιλμ μας μεταφέρει στο Μαρντίν, το 1915. Μία νύχτα, η Τουρκική αστυνομία συλλαμβάνει όλους τους Αρμένιους άντρες. Ανάμεσά τους βρίσκεται και ο νεαρός σιδεράς Ναζαρέτ Μανουγκιάν (Ταχάρ Ραχίμ) που αναγκάζεται να αποχωριστεί την οικογένειά του με τη βία. Αφού καταφέρνει να επιβιώσει από τη φρίκη της γενοκτονίας, χρόνια αργότερα ο Μανουγκιάν πληροφορείται ότι οι δίδυμες κόρες του, ίσως να είναι ζωντανές. Ακολουθώντας τα ίχνη τους, ο ήρωας μας ταξιδεύει από τις ερήμους της Μεσοποταμίας, στην Αβάνα της Κούβας, για να καταλήξει στα άγονα λιβάδια της Βόρειας Ντακότα. Κατά τη διάρκεια της Οδύσσειάς του θα συναντήσει πολλούς και διαφορετικούς χαρακτήρες ανθρώπων. Μερικοί θα σταθούν στο πλάι του, θα νιώσουν τον πόνο του και θα τον βοηθήσουν, ενώ άλλοι θα προσπαθήσουν να τον εκμεταλλευτούν, στο επώδυνο αυτό οδοιπορικό του.

Ads

Ο Γερμανός σκηνοθέτης, τουρκικής καταγωγής, Φατίχ Ακίν, πέντε χρόνια μετά την απολαυστική κωμωδία καταστάσεων «Soul Kitchen» – και έχοντας στο μεταξύ κυκλοφορήσει το ντοκιμαντέρ του «Ο Παράδεισος Δεν Είναι Εδώ» – επιστρέφει με τη νέα του εντυπωσιακή δημιουργία: «Η Μαχαιριά» (The Cut). Πρόκειται για μία ταινία, που ακόμα κι αν δε συγκρίνεται με τα παλαιότερα σπουδαία φιλμ του καλλιτέχνη, ωστόσο με πρωταγωνιστή τον υπέροχο Ταχάρ Ραχίμ, καταφέρνει να παρουσιάσει την συγκινητική Οδύσσεια του ήρωα μας, προς αναζήτηση της οικογένειας του. Μία ταινία που πραγματεύεται τη γενοκτονία των Αρμενίων και που αναπόφευκτα φέρνει στο νου, σκηνές από τα τραγικά γεγονότα της μικρασιατικής καταστροφής και του μεταναστευτικού κύματος που ακολούθησε…

«Στα Χρόνια της Βίας» (A Most Violent Year) του Τζ. Σ. Τσάντορ (Η.Π.Α. – 2014)

image

Το 1981 ήταν η πιο βίαιη χρονιά στην ιστορία της Νέας Υόρκης. Προερχόμενη από την πετρελαϊκή κρίση της δεκαετίας του ’70, η πόλη γνώρισε μια δραματική μετάβαση από την αναπτυσσόμενη μητρόπολη που ήταν το ’20 με τις περικοπές, την αύξηση της εγκληματικότητας και την πολιτική διαφθορά να έχουν φτάσει στο ζενίθ τους το ’60. Η αυγή της δεκαετίας του ’80 σηματοδοτήθηκε από την αποκαλούμενη «λευκή φυγή», στην ασφάλεια των γύρω προαστίων, καθώς ένα νέο κύμα μεταναστών πλημμύρισε τις περιφέρειες σε αναζήτηση νέων ευκαιριών, αλλάζοντας δραματικά το σκηνικό και τη φύση της Νέας Υόρκης. Η επιχειρηματικότητα στο επίκεντρο του καπιταλισμού γέμισε με ένταση και πολυπλοκότητα, ενώ οι μικρές επιχειρήσεις που ήθελαν να επεκταθούν στα ανώτερα κλιμάκια της βιομηχανίας και του εμπορίου έγιναν πια υπόθεση «ο καθένας για τον εαυτό του». Η ταινία ακολουθεί τρεις ημέρες από τη ζωή του Άμπελ Μοράλες (Όσκαρ Άιζακ), ενός Λατινομαερικάνου μετανάστη, που μαζί με τη σύζυγο του Άννα – γέννημα-θρέμα του Μπρούκλυν – (Τζέσικα Τσάστεϊν), χτίζουν μια μικρή επιχείρηση πετρελαίου θέρμανσης που παρέλαβαν από τον μαφιόζο πατέρα της Άννα. Αφιερωμένοι να διοικήσουν την επιχείρηση με νόμιμους τρόπους, ανακαλύπτουν ότι ο δρόμος για την επιτυχία είναι διεφθαρμένος…

Ο καταξιωμένος σεναριογράφος και σκηνοθέτης, Τζ. Σ. Τσάντορ, που μέχρι σήμερα μας είχε παρουσιάσει δύο ιδιαίτερα αξιόλογες δημιουργίες – “Margin Call” του 2011 και “All Is Lost” του 2013 – επιστρέφει με την τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του: «Στα Χρόνια της Βίας» (A Most Violent Year). Η ταινία του Τσάντορ εξετάζει την αποφασιστικότητα ενός μετανάστη να πάρει τον ηθικά λανθασμένο δρόμο, ενώ απειλείται η οικογένεια του, η επιχείρηση του και πάνω απ’όλα του η ακλόνητη πίστη του στο δρόμο που διάλεξε. Στα «Χρόνια της Βίας», οι καλύτερες προθέσεις ενδίδουν στα πρωτόγονα ένστικτα και οι άνθρωποι αναγκάζονται να συμβιβάσουν τα πιστεύω τους κι ας είναι τα σωστά. Το καλό σενάριο ήταν βασικό χαρακτηριστικό στις ταινίες του Τζ. Σ. Τσάντορ, έτσι κι εδώ όπου μάλιστα έχει την τύχη να έχει δύο αποδεδειγμένα καλούς ηθοποιούς στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, τον Όσκαρ Άιζακ και την Τζέσικα Τσάστεϊν.

«Νυχτερινός Ανταποκριτής» (Nightcrawler) του Νταν Γκίλροϊ (Η.Π.Α. – 2014)

image

Ο Λου Μπλουμ (Τζέικ Τζίλενχαλ) ψάχνει απελπισμένος για δουλειά, ώσπου ανακαλύπτει τον “υπόγειο” και εφήμερο κόσμο του αστυνομικού ρεπορτάζ στο Λος Άντζελες. Θα συνεργαστεί με ένα τηλεοπτικό συνεργείο με χαμηλή ακροαματικότητα, το οποίο καταγράφει ατυχήματα, πυρκαγιές και δολοφονίες. Εκεί θα γνωρίσει τη Νίνα (Ρενέ Ρούσο), μία βετεράνο ρεπόρτερ και πλέον διευθύντρια ειδήσεων, η οποία θα τον βοηθήσει αρχικά να γνωρίσει την επιτυχία. Αναζητώντας μανιωδώς “καυτές” ειδήσεις που θα απογειώσουν τα νούμερα τηλεθέασης, ο Μπλουμ μετατρέπεται σ’ έναν αμφιβόλου ηθικής δημοσιογράφο που θα κάνει τα πάντα, προσπαθώντας να βγει νικητής στη μάχη της είδησης και της αποκλειστικότητας.

Ο σεναριογράφος Νταν Γκίλροϊ, περνά για πρώτη φορά πίσω από την κάμερα και μας παρουσιάζει το σκηνοθετικό του ντεμπούτο, που ακούει στο όνομα: «Νυχτερινός Ανταποκριτής» (Nightcrawler). Πρόκειται για ένα δυνατό θρίλερ με φόντο το νυχτερινό Λος Άντζελες και την αμφιλεγόμενη μάχη της δημοσιογραφίας στο βωμό της είδησης. Θυμίζοντας λίγο από το θρυλικό «Network» (1976) του σπουδαίου Σίντνεϊ Λουμέτ, ο Γκίλροϊ παρουσιάζει με τον δικό του τρόπο μία ενδιαφέρουσα οπτική της μάχης των μέσων μαζικής ενημέρωσης στην αναζήτηση του ρεπορτάζ, με οποιοδήποτε κόστος. Το σενάριο ήταν υποψήφιο για Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου, ενώ στον πρωταγωνιστικό ρόλο συναντάμε τον Τζέικ Τζίλενχαλ (Donnie Darko – 2001), ο οποίος μετά από καιρό μας χαρίζει μία ιδιαίτερα αξιόλογη ερμηνεία, που του απέφερε και μία υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα Α’ Ανδρικού Ρόλου σε Δράμα.

«Τιμπουκτού» (Timbuktu) του Αμπντεραμάν Σισακό (Μαυριτανία, Γαλλία – 2014)

image

Ο χρόνος στο Τιμπουκτού άρχισε να κυλά αντίστροφα. Οι δρόμοι έρημοι, οι πόρτες κλειστές. Οι γυναίκες έχουν γίνει σκιές και το σκοτάδι έχει τυλίξει όλα όσα έδιναν κάποτε χρώμα σ’ αυτή την εξωτική πόλη του Μάλι. Τέλος η μουσική, τέλος το παιχνίδι, τέλος η ελευθερία: η αρχή του σκοταδισμού, καθώς όλα απαγορεύονται. Ο ισλαμικός φονταμενταλισμός είναι πλέον η νέα τάξη πραγμάτων που σκορπά τον τρόμο στην περιοχή. Μακριά από το χάος, ο Κιντάν με την γυναίκα του Σατίμα, την κόρη του Τόγια και τον μικρό Ισάν, απολαμβάνουν μια ήρεμη ζωή. Ένα περιστατικό όμως θα ωθήσει τον Κιντάν να αφαιρέσει κατά λάθος μια ανθρώπινη ζωή. Αυτό θα τον φέρει αντιμέτωπο με την καινούρια δικαιοσύνη. Η ιστορία του Κιντάν δεν είναι η μοναδική, παράλληλες πράξεις συνθέτουν μ’ έναν ωμό ρεαλισμό την ματωμένη ιστορία μιας ολόκληρης χώρας.

Μετά το «Bamako» του 2006, ο αξιόλογος δημιουργός από την Μαυριτανία, Αμπντεραμάν Σισακό, επιστρέφει με την τέταρτη μεγάλους μήκους ταινία του, το: «Τιμπουκτού» (Timbuktu). Πρόκειται για ένα συγκινητικό και σε σημεία λυρικό επίτευγμα, το οποίο τοποθετείται στις πρώτες ημέρες της κατάληψης του Τιμπουκτού από φανατικούς τζιχαντιστές το 2012. Βασιζόμενο σε αληθινά γεγονότα, το φιλμ είναι ένα υπόκωφο και αιχμηρό δράμα για τις καθημερινές πιέσεις και αντιστάσεις των ανθρώπων, των οποίων η καθημερινότητα διαταράσσεται βίαια σε μια πόλη υπό κατάληψη ξένων φονταμενταλιστών. Μία κριτική ματιά απέναντι στον τρόμο κάθε απολυταρχικού και θρησκόληπτου καθεστώτος. Μία σπαρακτική κραυγή αγωνίας για τα ανθρώπινα δικαιώματα…

17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

image

Πιστό στο ραντεβού με το κοινό, το 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα, θα διεξαχθεί από την Παρασκευή 13 Μαρτίου, μέχρι και την Κυριακή 22 Μαρτίου. Σπουδαίοι δημιουργοί, αποκαλυπτικά θέματα και συγκλονιστικές εικόνες, υπόσχονται δυνατές συγκινήσεις στους θεατές που και φέτος θα έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν στην μεγάλη οθόνη, μοναδικά ντοκιμαντέρ. Το Tvxs.gr για μία ακόμη χρονιά θα δώσει το παρών σ’ ένα από τα κορυφαία φεστιβάλ, τόσο στην Ελλάδα, όσο και διεθνώς στο είδος του και για αρχή, σας παρουσιάζουμε ορισμένα από τα πιο πολυαναμενόμενα ντοκιμαντέρ της φετινής διοργάνωσης.

Αποκαλυπτικά, μαχητικά, με ανατρεπτική διάθεση και κριτική ματιά, τα ντοκιμαντέρ του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, αναμένεται και φέτος να χαρίσουν στους θεατές, δυνατές βιωματικές εμπειρίες. Με την αντίστροφη μέτρηση για το Φεστιβάλ να έχει ήδη ξεκινήσει, σας παρουσιάζουμε τα δύο πρώτα μας σχετικά αφιερώματα:
Μία πρώτη ματιά στο 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Ανατρεπτικές Φωνές του Γερμανικού Ντοκιμαντέρ