Η ταινία που κέρδισε τον Σεπτέμβριο τον Χρυσό Λέοντα (Leone d’Oro) στο 71ο Διεθνές Φεστιβάλ της Βενετίας, είναι η επίσημη ταινία λήξης του 55ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης. Λίγο πριν την εμφάνιση της στις Κινηματογραφικές Αίθουσες, το φιλμ «Ένα Περιστέρι Έκατσε Σε Ένα Κλαδί» (A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence) του Σουηδού δημιουργού Ρόι Άντερσον, προβάλλεται το Σάββατο 8 Νοεμβρίου στην Αίθουσα Ολύμπιον.

Ads

Δίνοντας το στίγμα μιας δεκαήμερης γιορτής του ανεξάρτητου κινηματογράφου, το 55ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, παρουσίασε κι εφέτος ταινίες απ’ όλο τον κόσμο. Κινηματογραφικές εκπλήξεις, σημαντικοί προσκεκλημένοι, αφιερώματα και παράλληλες εκδηλώσεις, που μεταμόρφωσαν την πόλη της Θεσσαλονίκης σε μια νεανική κυψέλη ζωής και γόνιμης συναναστροφής, με άξονα πάντα την Έβδομη Τέχνη. Το Tvxs.gr ήταν και φέτος παρών στο σημαντικότερο κινηματογραφικό γεγονός της χώρας, μεταφέροντας τα νέα και παρουσιάζοντας αναλυτικά επιλεγμένες ταινίες και δράσεις του Φεστιβάλ.

Το σινεμά του Σουηδού σκηνοθέτη Ρόι Άντερσον γεννιέται εκεί όπου η τραγωδία συναντά την κωμωδία. Σαρκαστικός, σουρεαλιστής, οπαδός του στοιχείου του παραλόγου, ο Άντερσον χτίζει ένα κινηματογραφικό σύμπαν παράξενο αλλά τόσο γοητευτικό, σήμα κατατεθέν σε όλη την πορεία του. Φέτος στο 55ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε ένα Αφιέρωμα στη φιλμογραφία ενός σπουδαίου δημιουργού.

image
Σαν τους σύγχρονους Δον Κιχώτη και Σάντσο Πάντσα, ο Σαμ και ο Τζόναθαν, δύο πλανόδιοι πωλητές πλασάρουν είδη νεωτερισμού, σε μια καλειδοσκοπική περιπλάνηση μέσα από το ανθρώπινο πεπρωμένο. Ένα ταξίδι που μας δείχνει την ομορφιά των μοναδικών στιγμών, την μικρότητα των άλλων, το χιούμορ και την τραγωδία που είναι μέσα μας, το μεγαλείο της ζωής, καθώς και την αδυναμία της ανθρωπότητας.

Ads

Ο Χρυσός Λέοντας του 71ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Βενετίας, είναι σίγουρα μία από τις ταινίες που ανυπομονούμε και αναμένουμε να δούμε στους ελληνικούς κινηματογράφους. Στην ταινία παρακολουθούμε τις ιστορίες διάφορων ανθρώπων και πως αυτές συντελούνται μέσα στον χρόνο, δημιουργώντας ένα μοναδικό ψηφιδωτό ιδιότυπων καταστάσεων.
image
Μια σκηνοθετική πρακτική και μια κινηματογραφική δομή που επιτάσσονται ακριβώς στη σημασία του ανθρωπισμού και τη θέση του στον σύγχρονο κινηματογράφο. Άλλωστε, ο Σουηδός σκηνοθέτης αυτήν την ουμανιστική διάσταση της ταινίας του τόνισε στον ευχαριστήριο λόγο του κατά την παραλαβή του Χρυσού Λέοντα, σημειώνοντας ότι έχει εμπνευστεί από τον “Κλέφτη Ποδηλάτων” του Βιτόριο ντε Σίκα. Σχετικά με το νόημα που κρύβεται στην ταινία, ο δημιουργός λέει χαρακτηριστικά:
image
«Η ένταση στις υφισταμένες σχέσεις, μεταξύ σοβαρού και αστείου. Το ευρύ φάσμα της ζωής, της ύπαρξης. Για μένα, υπάρχουν τρία πράγματα που με απασχολούν και τα θεωρώ πολύ σημαντικά: Το ένα είναι η έλλειψη ενσυναίσθησης, γεγονός πολύ κακό ειδικά στις μέρες μας που οδηγεί στην διαρκώς αυξανόμενη έλλειψη σεβασμού. Το δεύτερο είναι η ευπάθεια. Είμαι πολύ λυπημένος όταν βλέπω ανθρώπους ευάλωτους να ταπεινώνονται. Η ταπείνωση είναι το τρίτο που με απασχολεί.» – Ρόι Άντερσον
image
Ο Ρόι Άντερσον γεννήθηκε το 1943 στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας. Το 1969 αποφοίτησε από τη Σουηδική Σχολή Κινηματογράφου και η πρώτη του ταινία, με τίτλο “Σουηδική Ερωτική Ιστορία”, κέρδισε τέσσερα βραβεία στο Φεστιβάλ Βερολίνου το 1970. Το “Γκίλιαπ”, η δεύτερη ταινία του, παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ των Καννών, στο τμήμα «Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών», το 1976.

Το 1981 ο Ρόι Άντερσον ίδρυσε το Studio 24 στη Στοκχόλμη, προκειμένου να κάνει την παραγωγή και να γυρίζει ανεξάρτητος τις ταινίες του. Τότε ήταν που ανέπτυξε και το μοναδικό του κινηματογραφικό ύφος. Μετά το “Κάτι Συνέβη” και το “Ο Κόσμος της Δόξας”, δύο μικρού μήκους ταινίες που κέρδισαν βραβεία σε φεστιβάλ όπως αυτό του Κλερμόν-Φεράν, ο Σουηδός δημιουργός γύρισε το υπέροχο φιλμ “Τραγούδια απ’ τον Δεύτερο Όροφο”. Φιλμ που κέρδισε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Καννών το 2000.
image

Αξίζει να σημειώσουμε ότι το αγαπημένο φιλμ “Τραγούδια απ’ τον Δεύτερο Όροφο”, ήταν το πρώτο μέρος της Τριλογίας των Ζωντανών. Ακολουθήθηκε από το “Εσείς, οι Ζωντανοί”, που επίσης προβλήθηκε στις Κάννες. Οι ταινίες αυτές εδραίωσαν το προσωπικό του στυλ, που διακρίνεται από στατικά πλάνα και επιμελώς κατασκευασμένα ταμπλώ βιβάν, στοιχεία κωμωδίας του παραλόγου, όπως κι από έναν ουσιώδη ουμανισμό.

Το 2009, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης τίμησε τον Άντερσον με μία έκθεση όπου παρουσιάστηκε όχι μόνο σύσσωμο το κινηματογραφικό του έργο, αλλά και ορισμένα από τα διαφημιστικά του σποτ. Το φιλμ “Ένα Περιστέρι Έκατσε Σε Ένα Κλαδί”, αποτελεί την πέμπτη μεγάλου μήκους ταινία του δημιουργού και είναι ουσιαστικά το τρίτο κομμάτι της τριλογίας, που ολοκληρώνεται μετά από δεκαπέντε (15) χρόνια.

image
Ένα Περιστέρι Έκατσε Σε Ένα Κλαδί
(A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence)
Σκηνοθεσία / Σενάριο: Roy Andersson

Πρωταγωνιστούν: Holger Andersson (Jonathan), Nils Westblom (Sam)
Παραγωγή: Pernilla Sandström
Φωτογραφία: István Borbás, Gergely Pálos
Χώρα παραγωγής: Σουηδία – 2014 (Έγχρωμη – 101 Λεπτά)
image
Η Ταινία Λήξης του 55ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης είναι η νέα δημιουργία του Ρόι Άντερσον, την οποία είχαμε την ευκαιρία να την απολαύσουμε το πρωί της Παρασκευής 7 Νοεμβρίου, στη δημοσιογραφική της προβολή. Η ταινία θα προβληθεί το Σάββατο 8 Νοεμβρίου στις 21:00, στην Αίθουσα Ολύμπιον. Η ταινία «Ένα Περιστέρι Έκατσε Σε Ένα Κλαδί» (A Pigeon Sat on a Branch Reflecting on Existence) αναμένεται να κυκλοφορήσει στις Κινηματογραφικές Αίθουσες, την Πέμπτη 13 Νοεμβρίου, σε διανομή της Amafilms.

Το 55ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, διεξήχθη φέτος από την Παρασκευή 31 Οκτωβρίου μέχρι και την Κυριακή  09 Νοεμβρίου. Το Tvxs.gr ήταν και φέτος παρών στο σημαντικότερο κινηματογραφικό γεγονός της χώρας, που έλαβε χώρα στην ιστορική έδρα του θεσμού, Ολύμπιον και Παύλος Ζάννας, καθώς και στις τέσσερις Αίθουσες του Λιμανιού: Τζον Κασσαβέτης, Σταύρος Τορνές, Τώνια Μαρκετάκη και Φρίντα Λιάππα.